تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۲۱۳۵۶۴

ساخت سینما معضلی برای مردم یا تبلیغی برای شوراها

۵
۰
کبنا ؛علی اکبر پاک
امروزه تفریحات و سرگرمی بخش بسیار مهمی از زندگی افراد را تشکیل می‌دهد. داشتن تفریحات سالم از نیازهای یک خانواده و یک جامعه سالم بوده و نقش موثری در شادابی جامعه و نشاط در بین اقشار مختلف مردم دارد. در دنیای امروز که عصر ارتباط است و تکنولوژی جهان را به مانند دهکده‌ای کوچک تبدیل نموده، لازم است تا الگوهای مناسبی برای تفریحات سالم طراحی شده و به مردم به خصوص جوانان ارائه شود. ali-pak
به گفته برخی از کار‌شناسان برای داشتن جامعه سالم باید ابتدا اعتقادات و مبانی فکریمان را بر اساس اندیشه‌ها و آراء اسلامی و ایرانی که با فرهنگ و آداب و رسوممان همخوانی دارد، بنا کنیم. در راستای الگوی تفریح سالم نیز باید به مشترکات تفریحی توجه کرده و الگوهای اسلامی و ایرانی را طراحی نماییم و اجازه ندهیم که رسانه‌های غربی برای ما تعیین تکلیف کرده و سبب جذب مردم به سمت تفریحات غیراخلاقی شوند.
اما یکی از تفریحات و سرگرمی‌های سالم برای جوانان و خانواده‌ها در شهرنشینی، وجود سینما و تماشای یک فیلم در کنار خانواده است. آنچه که در سال‌های اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد بودیم، عدم برنامه‌ریزی مناسب برای گذران اوقات فراغت و تفریحات سالم است و متأسفانه بسیاری از نوجوانان و جوانان به دلیل خلاء موجود و برای پر کردن اوقات فراغت خود به شبکه‌های مجازی و ماهواره روی آورده‌اند.
همواره در خصوص سینما و ضرورت و اهمیت وجود آن صحبت‌های بسیار زیادی شده و چون این هنر از فرهنگ توده مردم تغذیه می‌کند، یکی از نیرومند‌ترین گونه‎های فرهنگی و هنری محسوب می‌شود. امروزه دیگر سینما به عنوان یک وسیله‌ ساده برای سرگرمی محسوب نمی‌گردد، بلکه پا را فرا‌تر گذاشته و فرهنگ یک جامعه را در می‌نوردد و تجربه نشان داده که نادیده گرفتن آن برای یک جامعه بسیار مضر است.
یاسوج؛ از جمله شهرهایی است که از وجود این نماد فرهنگی بی‌بهره می‌باشد، هرچند که قول‌هایی در خصوص راه‌اندازی سینما در سال‌های گذشته از سوی برخی مسئولان داده شد، اما این وعده‌ها تنها به پخش فیلم‌هایی با موضوعات خاص و در برخی از مواقع خاص منجر شده و احداث یک سینمای بزرگ با امکانات به روز برای تفریح خانواده‌ها و جوانان در حد حرف باقی ماند تا همچنان راه‌اندازی سینما در مرکز استان و سایر شهرهای کهگیلویه وبویراحمد مسکوت باشد.
برخی کار‌شناسان معتقد هستند یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی مرتبط با پیشرفت یک جامعه توسعه یافته و نیز بالا رفتن سواد در آنجامعه، در ابتدا تئا‌تر می‌باشد و سپس سینما. نبودن این نماد در یک شهر، چه کوچک و چه بزرگ، یکی از نشانه‌های عقب ماندگی آن شهر بوده و برای مردمی که دارای این سطح فرهنگی هستند، نبود سینما جای تأسف دارد.
در مجموع نبود این امکانات در شهری که سابقه فرهنگی دارد در ظاهر باعث عدم جذب توریست شده و در باطن باعث محرومیت مردم از یک مکان فرهنگی می‌شود. مسئولان ما باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که جوانان و کودکان در شرایط یادگیری و آموزش هستند و سینما می‌تواند به عنوان یکی از امکانات، آن‌ها را یاری دهد.
شهرداری‎‌ها نیز از دیگر دستگاه‎های اجرایی مهمی هستند که با در اختیار داشتن فضا و امکانات شهری و در قالب فرهنگسرا‌ها و جشنواره‌های متعدد و همچنین تبلیغات می‌دانی، در ترویج تفریح سالم بسیار اثرگذار خواهند بود.
در حالیکه با توسعه زندگی شهرنشینی، روز به روز شاهد افزایش کیفیت سینما‌ها در شهرهای مختلف کشور هستیم، اما متأسفانه در شهرهای کهگیلویه و بویراحمد از این موضوع خبری نیست.
زمانی که تنها سینمای یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد را تخریب کردند، این تفریح و سرگرمی را از جوانان و خانواده‌ها گرفتند و از آن زمان تا کنون، نبود سینما و ساخت این فضای فرهنگی هم معضلی برای شهر و مردم شده و هم به موضوعی تبلیغاتی برای جولان دادن برخی‌ها که قصد ورود به انتخابات شورای شهر را دارند، تبدیل شده است.
برخی که قصد کاندیداتوری در انتخابات شورای شهر را دارند، با انتقاد از وضعیت موجود شورای کنونی، خود را منجی مشکلات شهر دانسته و ساخت سینما را از مهم‌ترین اولویت‌های خود می‌دانند، اما با نگاهی به شعارهای دوره قبل کاندیدا‌ها و عملکرد کنونی باید نتیجه گرفت که ساخت سینما همانند برخی دیگر از امکانات که ما در شهرهای استانمان نمی‌بینیم به یک رؤیا تبدیل شده است.
اعضای محترم شوراهای شهر در استان کهگیلویه و بویراحمد باید خوب بدانند که در چند ماه آینده در صورتیکه مجددا قصد ورود به عرصه انتخابات شورا‌ها را داشته باشند مورد قضاوت مردم قرار گرفته و برای کم کاری در خصوص ساخت این نیاز فرهنگی هیچ دلیلی قابل قبول نیست. افراد جدیدی هم که قصد ورود به انتخابات شورای شهر را دارند پیشنهاد می‌شود که در صورت عدم توانایی در احداث این نیاز فرهنگی، توقعی برای مردم شهر ایجاد نکنند تا خدای نکرده فردا روزی دیگر حنای آن‌ها در نزد مردم رنگی نداشته باشد.
گرچه امیدواریم با تدبیر مسئولان فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد و احساس تعهد شوراهای شهر، بالاخره شاهد افتتاح این رخداد مهم فرهنگی در شهرهای استانمان باشیم، تا به جای مشاهده افزایش مغازه‌های قلیان فروشی در مرکز استان و دیگر شهرهای کهگیلویه وبویراحمد، شاهد تفریحات سالم و موثر برای جوانان در کنار خانواده‌ها باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
در شهر یاسوج در محل سینمای قدیم به میمنت شورای دور چهارم در حال احداث است
Iran, Islamic Republic of
جناب پاک آقای حاج زارعی خیلی شعار میداد و میگفت سینما می سازم. کوو؟؟؟؟؟؟
هم استانی ساکن بزد
Iran, Islamic Republic of
سلام به دلیل علاقه زیادی که به سینما دارم مرتب اخبار هنر هفتم را پی گیری می کنم
خواننده
Iran, Islamic Republic of
ساخت راه آهن چی نانی برای مردم یا نامی برای نماینده
ناصر
Iran, Islamic Republic of
حرف عجیب میزنی!حالت خوش نی؟میشه بفرمایید سابقه فرهنگی یاسوج از کجا در اوردی!؟ اخه یاسوج ده ساله شهر شده ای سابقه فرهنگی از کجا میاد نمیدونم
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
1