تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب : ۲۱۳۵۳۱

سایه تعطیلی بر واحدهای شن و ماسه کهگیلویه بزرگ / بیماری بشار یاسوج به رود مارون سرایت می‌کند؟

۰
کبنا ؛
سردرگمی واحدهای شن و ماسه شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده برای برداشت مخلوط از بستر رودخانه‎ مارون، این واحدهای تولیدی را در آستانه تعطیل شدن قرار داده است.maroon


 بیست و سومین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کهگیلویه و بویراحمد پیش از ظهر امروز برگزار و بررسی و حل مشکلات واحدهای تولیدی شن و ماسه شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده از مهم‌ترین دستورکارهایی بود که در این نشست مطرح شد.
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به مشکلات واحدهای شن و ماسه در حریم رودخانه‌ها، اظهار داشت: این مشکلات هم برای بخش‌های تولیدی مشکل ایجاد کرده و هم مسائل زیست‌محیطی را مشکل مواجه کرده است.
داریوش دیودیده افزود: قبلا در خصوص واحدهای شن و ماسه شهرستان‌های سردسیری استان تصمیماتی گرفته شد که مناطق گرمسیری استان را نیز تحت تأثیر قرار داده و آنها را برای ادامه فعالیت با مشکل مواجه کرده، این در حالی است که در کهگیلویه، چرام و لنده باید با توجه به شرایط موجود نگاه متفاوتی داشته باشیم.
وی مهم‌ترین مشکل این واحدها را عدم موافقت شرکت آب منطقه‌ای استان با برداشت مخلوط از بستر رودخانه‌ها عنوان و تصریح کرد: با توجه به وجود پتانسیل‌های موجود در مسیر رودخانه مارون و دیگر رودخانه‌های فصلی این شهرستان‌ها، پیشنهاد می‌شود شرکت آب منطقه‌ای به صورت موقت با برداشت مخلوط از بستر رودخانه‌ها به مدت یک سال موافقت و در صورت آورد رودخانه‌ها در سال‌های آینده نیز تمدید شود.
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه واحدهای شن و ماسه شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در حال حاضر برای برداشت مخلوط از بستر رودخانه‌ها سردرگم هستند، خواستار همکاری ادارات منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص تأمین مخلوط جهت استفاده این کارخانجات شد.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج نیز با اشاره به مشکل کارخانجات شن و ماسه در شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده، گفت: با تعطیل شدن این کارخانجات، عملا فضای کسب و کار تعطیل و به مشکل بیکاری استان اضافه می‌شود.
جبار کیانی با بیان اینکه سرمایه گذاری در شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام یک سری هزینه‌ها و مشکلاتی را در پی داشته و سرمایه گذار باید ریسک‌ها و خطرات زیادی را متحمل شود، افزود: احداث یک کارخانه شن و ماسه حداقل یک میلیارد تومان هزینه در بردارد و کارخانه داران سال‌های زیادی است در این نقاط سرمایه گذاری انجام داده‌اند و تعطیل شدن این واحد‌ها، فضای کسب و کار را دچار مشکل می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیان کرد: باید ساز و کار منطقی و درست برای این کار لحاظ شده و خسارت‌های وارده به طرح و هزینه‌های جابجایی لحاظ شود.
کیانی به مشکلات ایجاد شده در یاسوج در خصوص جابجایی واحدهای شن و ماسه و غیره اشاره داشت و عنوان کرد: بهتر است این مشکلات را دامنگیر شهرستان کهگیلویه نکنیم.
وی ابراز کرد: شرکت آب منطقه‌ای با یک دستورکار منطقی محل‌هایی که قابلیت برداشت از بستر رودخانه‌ها وجود دارد را شناسایی کرده تا در یک شرایط ایده آل بتوانیم برای استان تصمیم گیری کنیم.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست اظهار داشت: در سال‌های گذشته مشکلات ناشی از سیل‌خیزی برای رودخانه‌های استان اتفاق افتاد و همچنین خشکسالی‌های پی در پی و عدم نظارت و کنترل بر تعداد واحدهای شن و ماسه در کنار رودخانه‌ها، سبب شد وضعیت رودخانه‌های استان به صورت نامطلوبی تغییر پیدا کند.
رسول فرهادی با بیان اینکه این مشکلات تا حدی بود که شاهد خالی شدن زیرپی پل سوم بشار قبل از احداث آن بودیم، افزود: بر اساس تفاهم نامه جدیدی که وزارت‌های نیرو و صنعت امضا کردند و پس از برگزاری جلسات هماهنگی در استان قرار شد فرآیند قانون معادن تغییر پیدا کند.
وی تصریح کرد: بر این اساس، قرار شد محدوده‌های دارای پتانسیل برداشت مخلوط شناسایی و در اختیار اداره صنعت قرار گرفته تا اداره صنعت معادن را بر اساس ظرفیت و حجم ساماندهی کرده و به مزایده بگذارد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای مطالعات لازم را انجام داده و مکان‌های دارای پتانسیل برداشت را شناسایی کرده است که امیدواریم با فرآیند تعریف شده به مزایده گذاشته شوند تا معدنکاران بتوانند آنها را مورد استفاده قرار دهند.
فرهادی با اشاره به اینکه با توجه به تخریب محیط زیست، سیاست کلی استان این بوده که برداشت مخلوط از بستر رودخانه‌ها حتی الامکان کنار گذاشته شود، گفت: از ۶۶ کارخانه‌ای که مجوز احداث واحد شن و ماسه دارند کمتر از ۱۰ مورد از آب منطقه‌ای مجوز گرفته‌اند که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی در ادامه در خصوص بحث برداشت موقت واحدهای تولید شن و ماسه شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده از بستر رودخانه مارون و دیگر رودخانه‌های فصلی این شهرستان‌ها، عنوان کرد: این نقاط باید ابتدا با کمک کارشناسان بررسی شده و در صورتی که برداشت از بستر این رودخانه‌ها امکان‌پذیر باشد اجازه برداشت موقت داده خواهد شد.
معاون اقتصادی استاندار کهیگلویه و بویراحمد نیز خواستار تشکیل کمیسیونی با حضور شرکت آب منطقه‌ای و دستگاه‌های ذی‌ربط برای رفع مشکل واحدهای تولید شن و ماسه شهرستان‌های کهگیلویه ، چرام و لنده شد و گفت: مکان‌هایی در مسیر رودخانه‌های مذکور مشخص شده و به مدت یک سال در جاهایی که امکان برداشت مخلوط وجود دارد مجوز برداشت داده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
آقای وزیر! از کدام مردم حرف می‌زنید؟

آقای وزیر! از کدام مردم حرف می‌زنید؟

مردمی که به سختی و یا قرض کردن ماه را به پایان می‌رسانند و به قول معروف صورتشان را با ...
1