تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۴
کد مطلب : ۲۱۳۱۵۰

شکست اخلاق در پروژه تغییر نام استان

۲۶
۰
کبنا ؛ناصر کیانیkiani

تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد همواره شاهد رشادت‌ها و شجاعت‌های مردم این مرز و بوم بوده است. هر جا سخن از عشق به وطن و سرزمین پیش آید، بی‌گمان ردپای مردم شجاع استان ما پیشاپیش سایر اقوام به‌وضوح به چشم می‌خورد. هنوز هم پس از قرن‌ها قصه شجاعت و دلیری «آریوبرزن»، سردار بزرگ این خطه در دفاع از کیان و خاک وطن شهره خاص و عام است. با تکیه بر همین رشادتهای قومی بود که استان ما مجال یافت تا در میان همه دشواریهای سیاسی وقت پای به عرصه وجود بگذارد و از این رهگذر استان کهگیلویه و بویراحمد تولد یابد. در طول هشت سال دفاع مقدس نام مردان این قوم، پیشاپیش سایر استانهای کشور همواره خودنمایی می‌کرد. اکنون نیز مردم این دیار که منتظر خبرهای خوش در جهت رفع مشکلات و معضلات خود از سوی استاندار بومی خود بودند به ناگاه شاهد نشر خبری در شهر شدند که اراده بالا‌ترین مقام استان بر آنست که با تغییر نام استان مشکلات و آمارهای فضاحت بار در فقر، محرومیت، اعتیاد، طلاق، خودکشی‌های رو به افزایش و ناهنجاری‌های اجتماعی و... را به صفر برساند و ناکارآمدی خود را در زیر سایه تغییر نام دفن کند و با اجرای این پروژه، آمار موفقیت‌هایش را با مدیریت خارق العاده خود تکمیل کند. هر چند واکنش‌های اولیه و سریع مردم موفقیت این طرح را به چالش کشید و به شکست انجامید اما ذکر دو نکته الزامی است:
نخست اینکه «نام» یک تابو و وحی منزل نیست که قابل تغییر نباشد بلکه نشانه‌ای است قراردادی؛ همانطور که اشخاص نام خود را تغییر می‌دهند، نامهای دیگر نیز از قابلیت تغییر برخوردارند. بنابراین هر چند مردم ما با این نام انس و الفت گرفته‌اند اما در صورت نیاز به تغییر نام می‌توان توسط خود آن‌ها اقدام کرد و نه از موضع حاکمیتی و قدرت.
از سوی دیگر، در روزهای شلوغ شهر و در میان هیاهوهای شبکه‌های مجازی و فله‌ای و نیز سایت‌های محلی، نوشته‌های گوناگون اعم از مغزدار و بی‌مغز، پرمایه و بی‌مایه به چشم می‌خورد. در این می‌ان، متاسفانه نقدهای از سر حقد و کینه که کم هم نبود به چشم می‌خورد. آنجا که به خاطر ابراز عقیده و اظهار نظر یکی از نخبگان ملی و نماینده شهیر استان در مجلس شورای اسلامی مبنی بر موافقت با تغییر نام، وی آنچنان آماج هجمه و حمله قرار گرفت که اینجانب علی رغم انتقاد‌های گوناگون قدیم و جدید به ایشان، شخصاً بخاطر هتک حرمت بی‌رحمانه ایشان خجالت زده شدم. اهانت‌ها و دشنام‌های خانوادگی در مرام مردم ما نبود که با تاسف به کرات در نوشته‌های افراد معلوم الحال به قلم آمد. پرسشی که در ذهن متبادر می‌شود این است که آیا پاسخ ابراز عقیده، فحاشی و ناسزاست؟ آیا رواست که اظهار نظر صاحب نظران را با اهانت‌ها و فحاشی‌های خانوادگی پاسخ دهیم؟ آیا شایسته است که اینگونه با سرمایه‌های اجتماعی خود برخورد نماییم؟ فحاشی و بی‌حرمتی به سرمایه‌های خود، خودزنی است، و از همین رو اهانت‌هایی که طی چند روز اخیر دامان برخی نخبگان استان را گرفت به هیچ عنوان درشان مردم فهیم و نجیب ما نیست.
یقیناً آغاز توسعه و پیشرفت با قدر دانستن نقش بزرگان و عالمان و نخبگان در جامعه صورت می‌گیرد. چه بخواهیم و چه نخواهیم تاج گردون، از مردان قدرتمند در صحنه سیاسی کشور است و سرمایه‌هایی چون ایشان و دکتر وکیلی می‌توانند با مساعی مشترک مسیر توسعه استان را هموار کنند و در این راه خطیر، نقش مهم ما همراهی و همکاری با نخبگان استانی است و نه رویارویی با آن‌ها.
نام شما

آدرس ايميل شما

بام دنا | جستجوگر خبری هوشمند استان کهگیلویه وبویراحمد » شکست اخلاق در پروژه تغییر نام استان
France
[…] لینک منبع خبر در سایت اصلی […]
احمدی
Iran, Islamic Republic of
چه عجب
تا دیروز فحش به تاجگردون میدادی نکنه چیزی گرفتی یا قولی بهت داده،؟
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
فردا صدرصد مدیرکل هستی
معصومه تقي زاده
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون /
روزبه
Iran, Islamic Republic of
اگه واقعا مصمم بودن اسم استان تغییر بدن..میتونستند در انتخابات اتی ی صندوق رای جدا گانه میزاشتند و گزینه اری ..و یا نه را ب رفراندوم میزاشتند تا اصل دمکراسی در تغییر نام استان شکل میگرفت..و رای با اکثریت بود..و همان طور ک خدا در قران میفرماید:دست خدا با جماعت..چرا از دمکراسی بهره نبریم ..و نمیخواست ب این شکل در عوام ریانه های مانور داده میشد...
روزبه
Iran, Islamic Republic of
اگه واقعا مصمم بودن اسم استان تغییر بدن..میتونستند در انتخابات اتی ی صندوق رای جدا گانه میزاشتند و گزینه اری ..و یا نه را ب رفراندوم میزاشتند تا اصل دمکراسی در تغییر نام استان شکل میگرفت..و رای با اکثریت بود..و همان طور ک خدا در قران میفرماید:دست خدا با جماعت..چرا از دمکراسی بهره نبریم ..و نمیخواست ب این شکل در عوام رسانه های مانور داده میشد...
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام بر نگارنده
در استان یایسچ تبعیض فراوان به چشم می خورد! آیا تبعیض و خود را برتر دیدن نشانه شجاعت و رشادته؟؟؟؟!!!! آریو برزنی بود آیا بر منش ایشان ماندند؟؟!!!! در جبهه همه بودند و جنگیدند آیا از آن غیرت دیگر چیزی مانده؟؟؟؟!!! شما یاد نداری که عبدالله خان ضرغام پور چطور کشته شد و در کجا به دار آویخته شد و چند روز بر دار بود همان زمان غیرت مرد. نام آستان یایسچ باید به استانی با نامی در خور و شایسته همه همه استانی ها تغییر کند. باید تفکیک شود و گچساران و دهدشت خود جداگانه استان گردد. و تاجگردون باید به خواسته حوزه انتخابیه اش عمل کند.
کرمی
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع سرمایه این استانه اقای تخریب کن
سید
Iran, Islamic Republic of
خودت مثل اینکه متوجه نشدی استاندار محترم گفتند پس از اخذ نظر مردم در صورت موافقت اکثریت اقدام شود.بهتر از این چه می تواند باشد.مردم مردم مردم
خدارحم
Iran, Islamic Republic of
فکر می کنید سرمایه هستند با پول پست خریدند
رضا
Iran, Islamic Republic of
گهی به نعل و گهی ...........
غیربومی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
اصلاح
Iran, Islamic Republic of
هر ناآموخت از گذشت روزگار هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی اگروکیلی دراستان ماکاندیدمی شد۵۰۰۰رای می اوردتولیست امیدوتدبیررفت ومردم به این لیست رای دادندوتاجگردون یک نخبه کشوری است که باوکیلی . نیست مگراسم استان بقول اقای کیانی وحی منزل است اقای. که دریاسوج اسم خودتوگذاشتی حاج علی مگه اشکال داره اینکاروکردی حال رفراندوم میزارندهرچه مردم گفتند
Iran, Islamic Republic of
دست برداریم از این شخصیت پرستی ها
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
درود به آقای تاجگردون فرزند با سواد و شجاع استان . اسم استان عیوب فراوان دارد . باید تغییر کند
سعيدي
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر کیانی
که مثل همیشه دقیق و واقع گرا سخن میگه . ایشان مخالف تخریب سرمایه های استان هستند
این نگاهی است که فراموش شده و همیشه باید یا سیاه ببینیم یا سفید آقای کیانی همیشه با صداقت و واقع بینی حرف زده
از ایشان متشکریم
رضا. ح
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر کیانی
که مثل همیشه دقیق و واقع گرا سخن میگه . ایشان مخالف تخریب سرمایه های استان هستند
این نگاهی است که فراموش شده و همیشه باید یا سیاه ببینیم یا سفید آقای کیانی همیشه با صداقت و واقع بینی حرف زده
از ایشان متشکریم
آگاه
Iran, Islamic Republic of
«ناصر کیانی »
این روزها موضوع تغییر نام استان، به مهمترین خبر استان تبدیل شده است و صرفنظر از خوب یا بد بودن تغییر در نام استان و ضرورت یا عدم ضرورت آن، نکاتی در این زمینه ارائه می گردد:
١- موافقین تغییر نام معتقدند سنگینی و ثقلت عبارت کهگیلویه و بویراحمد موجب شده تا به سمت ایده تغییر نام علاقمند شوند. اما از سوی مقابل مخالفین تغییر نام، دلیل فوق را تا این اندازه مهم تلقی نمی کنند.
٢- موافقین عدم جامعیت و شمولیت نام «ک ب» بر تمام مناطق، قبائل و شهرستان های استان را دلیل دیگر خود برای تغییر نام استان می دانند. حال آنکه مخالفین اعتقاد دارند اولا در هیچ کدام از نامهای دیگر استانها چنین جامعیتی وجود ندارد، ثانیاً: اگر قرار باشد چنین جامعیتی وجود داشته باشد، باید بنحوی دربردارنده نام همه شهرستانهای استان باشد، در این صورت باید مدل خاصی را وضع کرد و از نام هر شهرستان بخشی را انتخاب کرد که این روشی ناصحیح است.
٣-بعضی از موافقین تغییر نام می گویند احتمالا ( و ) فی مابین کهگلویه و بویراحمد یعنی گچساران، در نتیجه این واو در شان گچساران نیست. مخالفین می گویند تفسیر خودسرانه (واو) توهین به مردم شریف گچساران است و بزرگان این شهر، باید اجازه چنین تفسیری را ندهند.
۴-موافقین طرح اسم جایگزین را زاگرس می دانند. مخالفین می گویند اولاً: این اسم غیر انحصاری است و حتی موجب مخالفت استانهای زاگرس نشین می گردد. ثانیاً: در صورت ضرورت به تغییر نامی مناسب با پیشینه تاریخی استان باید مطرح گردد؛ مثلاً «دنا» و یا با توجه به اینکه اکثریت مردم کهگیلویه بویراحمدی هستند و بویراحمد نماد تاریخی استان است پس اسم جایگزین «بویراحمد» باشد.
۵- مخالفین تغییر نام را اعتقاد بر آنست که چون این طرح خاستگاه مردمی ندارد وحالت عمودی و تحکمی دارد نمی تواند طرحی کارامد باشد.
۶-به اعتقاد نگارنده طرح چنین موضوعی توسط افراد خاص که سابقه تفرقه افکنی میان مردم استان را داشته اند نمی تواند از روی خیر خواهی باشد. همین گروه بودند که با طرح شعارهای جذاب می خواستند گچساران را تبدیل به بهشت کنند، همه را صاحب شغل کنند، بی کاری را به صفر برسانند و شهر را از نو بنا کنند. حال که نتوانستند شعارهای خود را محقق کنند برای رهایی از فشار افکار عمومی، دست به فرا فکنی زده و با اتکا به استاندار در خدمت نمایندگان، می خواهند به جای آبادانی شهر، دست در نقشه برند و نقشی نو دراندازند اما نمی دانند که مردم استان نقشه آنان را نقش بر آب خواهند کرد.
« راستی آقای کیانی با مطالعه دوباره این دو مطلب می شه فهمید رنگ عوض کردن چه راحت است»
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
روزی آیت الله منتظری خطاب به مسولان قضایی سال ۶۷ گفت آیندگان شما را قضاوت خواهد کرد. و امروز دیدیم واکنش مردم نسبت به آن ماجر را. این حقیر امروز به متحجرین مدعی اصلاح طلبی و اصل دموکراسی عرض میکنم که آیندگان شجاعت یا تحجر شما را قضاوت خواهند کرد.روزی که کاری از دست شما برای جبران بر نمی آید.
گشین
Iran, Islamic Republic of
مابه بزرگان بویراحمد افتخار میکنیم که قدرت استان راا.. گرفتند وبزرگان طایفه ما هم در رکاب آنها بودند ولی امروزبزرگان شما دررکاب بزرگان ما هستند
00
Iran, Islamic Republic of
خذا نخو و او تفسیرت
رنجبر... د
Iran, Islamic Republic of
یادداشت اول آقای کیانی در مخالفت با تغییر نام از موضع قدرت بود والآن معتقد به عدم تخریب سرمایه های اجتماعی و عدم فحاشی به نخبگان نه تنها گفته های ایشان تناقص ندارند که ایشان مخالف تخریب و اهانت وزفحاشب است درود بر کیانی
مديريت
Iran, Islamic Republic of
با وجود أین جور مردهای منافع طلب آدم از مرد بودن خودش متاسف میشه.واقعا آدم ازین أخلاقا شرمش میاد
لر اصیل
Iran, Islamic Republic of
اگر آقای تاجگردون اینقدر بزرگ و تاثیر گذار است چرا هیچ کاری برای استان و شهر خودش نتوانست بکند ادم ها بزرگ نکنید و تبدیل به بت نکنید چونکه روزی به دنبال بت شکن خواهید بود تا بتی که خود ساختید بشکند اگر نام استان تغییر کند مطمئن باشید بعد از چند سال با کلی مشقت دوباره برای تغییر نام استان به همین نام که الان دارد باید بجنگید که آیا موفق بشوید یا نشوید پس براحتی داشته هایتان را از دست ندهید
مافیا
Iran, Islamic Republic of
عزیز من اخه نغییر اسم استان که از محدود اسم های باستانی ایرانه چه دردی دوا میکنه.اسم طولانیه که طولانیه.بنده به عنوان یه شهروندگچسارانی به هیچ عنوان موافق تعویض این اسم نیستم.اخه تاجگردون کیه که بخواد همچین تصمیمی بگیره.دقیقا تاریخ مصرف اقای تاج تموم شده دنبال حاشیه سازیه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1