تاریخ انتشار
شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۳
کد مطلب : ۲۱۳۱۴۷

طرح یک پرسش از رئیس جمهور

۱۰
۰
کبنا ؛حسن غفاری
اولین‌بار نیست که صحبت از تغییر نام استان «کهگیلویه و بویراحمد» به میان مى آید. در هفته‌ هاى گذشته باردیگر این بحث مطرح شد وشورای فرهنگ عمومی کهگیلویه وبویراحمد نشستى را با موضوع تغییر نام را در دستور کارخود داشت، حالا خبراین نشست، بازار بحث میان موافقان و مخالفان را داغ کرده و هریک از آنها به خصوص در فضای مجازی در تلاش برای کسب آرای بیشترى براى به ثمر رساندن اهدافشان هستند.khafari
ماجراازاین قرار است که درخبرها، موافقیت اولیه شورای فرهنگ عمومی استان با تغییر نام «کهگیلویه و بویراحمد» منتشر شد و در هفته گذشته استاندارد و امام جمعه ، نماینده هاى مجلس ، استادان دانشگاه و ریش سفیدان وبزرگان ایلات وطوایف استان اظهاراتشان را اعلام کردند. هرچند هنوز طرح تصویب نشده و فعلا بحث‌ها در سطح منطقه اى آغاز شده اما مردم استان را به تحرک واداشته است. مخالفان تغییر نام می‌گویند نام استان بخشی از هویت و گذشته آنهاست و در صورتی که نام این منطقه کنار گذاشته شود، تاریخ و هویت آنها هم پایمال می‌شود. تعدادی از این مخالفان با تشکیل گروه‌‌هایی در فضای مجازی که یکی از آنها نزدیک به پنج هزار نفر عضو دارد، نگرانی خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده و خواستار جلوگیری از این کار هستند تا جایى که اعلام مخالفت به سایر استان هاى لر نشین مجاور هم رسیده است، فرماندار استان هم در صحبتی که در میان خبرنگاران داشته، گفته است که این طرح می‌تواند در سطح استان اختلاف‌ و شکاف‌ ایجاد ‌کند‌ و به صلاح‌ نیست‌ بخاطر چنین‌ موضوعی‌ فضای آرام استان ‌دچار خدشه‌ شود. در مقابل، موافقان تغییر نام استان پیشنهادهایی نیز برای اسم جدید داده‌اند از جمله «زاگرس» و «دنا» را داده اندو علت این تصمیم را درازى نوشتارى نام و تلفظ سنگین آن مى داند. دراین میان موضوع دیگری هم در تابستان امسال و همزمان با سفر رئیس جمهورى به استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاد که اشاره به آن خالی از لطف نیست. بعد از تشریف فرمایی آقای روحانی به استان، ایشان به سخنرانی در میان مردم پرداخت. تلفظ نام کهگیلویه و بویراحمد برایشان سخت بود وحتی در خبرها آمد که چندین‌بار از عنوان «استان یاسوج» به جای کهگیلویه و بویراحمد استفاده کرده‌اند. این موضوع پس از مطرح شدن تغییر نام استان مدتی است ذهن من را خود مشغول کرده است، دوست دارم به عنوان فردی از دوستداران این سرزمین، این پرسش را از رئیس جمهورى محترم داشته باشم که آیا تلفظ سخت نام استان، باعث نشده است که دولت این موضوع را به مسئولان استانى درمیان بگذارد یا پیشنهادوامرى در این زمینه داده شده باشید تا شورای فرهنگ عمومی استان قبل از مطالعه جدی و بررسى راه کارهااقدام به تصمیم‌گیری برای تغییر نام کند؟
من یک کهگیلویه وبویراحمدى هستم و بیش از ٢ دهه است که به صورت تخصصی در زمینه عکاسی مردم نگارانه و ثبت تصویر از عشایر و روستاها به گوشه و کناراستان سفر کرده‌ام. این روزها شاهد نگرانی مردمی هستم که نام استان را نشانه‌ای از هویت خود می‌دانند. مردم این منطقه دارای تعصبات اجتماعی قوی هستند و نسبت به هویت وفرهنگ خود تعلق خاطر دارند. باتوجه به این مسئله، هر تغییری در این زمینه باید با مطالعه صورت گیرد. امیدوارم، خواستگاه فرهنگى وهویت اجتماعى استان در واکنش هاى کشورى لحاظ شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

فردین
Iran, Islamic Republic of
دوباره تو حرف زدی
تو بجای همه حرف زدی و نظر دادی بسه دیگه
فقط دنا
هم استانی
United States
بله قربان . باید مطالعه ایی دقیق صورت بگیره و حتمآ اول اسم استان هم بشه {بویراحمد بویراحمدی }تا بلکه شما و آن چند صد هزار دلاور راضی بشید و فرهنگ استان ما روز به روز غنی تر بشه . آقای محترم چطور مطالعه ایی صورت بگیره،وقتی شما با تغییر معضل اصلی مخالفت ناموسی میکنید ؟ حرف با عمل فرق داره . تعصبات خشک را با فرهنگ و ریشه پیوند نزنید .
یاور
Iran, Islamic Republic of
تو هم یک بویراحمدی هستی عجیب این بود اگر غیر از این فکر میکردی
لر هیچ وقت نیتره بزرگ وابو
چون تفکر قومی و قبیله ای او نمیذاره بزرگ بشه
هر چه میخای باش تو هم یک لری
Iran, Islamic Republic of
اگر انصاف داشتی باید می گفتی ۷۰ درصد مردم خواستار تغییر نام کهگیلویه و بویراحمدند..

برو عکس ها ت را بگیر .. جنابعالی با عکس هات خوش باش و واقعا با این اظهارنظرهات از چشم ما افتادی...
چرام
Iran, Islamic Republic of
بابا چرا گیر میدین نام استان عوض بشه نونمون تو روغنه مشکلات اعم از بیکاری،فقر،و......حل میشکه بزارین این کار بشه اگه مشکلات حل نشد اون وقت گیر بدین...عین برجام ببینین بعد از برجام چی نشد ...
حسین
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم اگه قرار باشه تغییر کنه همان استان یاسوج که آقای روحانی نیز گفته اند بهتر باشد.چون شناخته شده است و نیاز به معرفی مجدد و اینکه به فرض دنا همان کهگیلویه و بویراحمد قدیم است نیست.
گهگیلویه
Iran, Islamic Republic of
اگر قرار است نامی عوض شود ،هیچ نامی جز لرستان جنوبی نمی تواند اتحاد وهمبستگی قومی را در این استان لر نشین به همراه داشته باشد. مانند اذربایجانهای شرقی وغربی که هویت ترکهای اذری می باشد .
آشنا
Iran, Islamic Republic of
گچسارانیها به فکر محله سادات ورادک ولبنان وفلکه گاوی باشند.فلکه قدس راتخریب کردین حالا تابلو زدین میدان المصور.کدام منطق وکدام استدلال
زاگرس نشین
South Africa
بازهم فرافکنی و انحراف افکار
نمیدونم چرا هرچی از مخالفان میشنویم و میخوانیم هیچ دلیل منطقی را پشت خود نمیبینند
و
فقط دست به انحراف افکار و فرافکنی میزنند
چاووش
Iran, Islamic Republic of
نه سهم خواهی همه شهرستان ها برای تغییر نام موجه است .نه تعصب بر اینکه همه هویت ما در این ترکیب نهفته شده وبا تغییرنام از دست می رود توجیه داردو نه همه هویت وفرهنگ گذشته ماقابل دفاع است .فرهنگ همه جوامع باتقابل وتعامل بادیگر فرهنگ ها تغییر میکند مهم این است که در این تغییر وتحول چه چیزهایی رابگیریم واز چه چیزهایی دست بکشیم . انتظار از نامی که توقعات صد درصدی هم استانی ها را براورده کند محال است ،تغییر نام با رویکرد گزینش نامی ساده ، روان ،استوار ودربردارنده ویزگیهای اقلیمی وهویتی ومورد قبول حداکثری جامعه میتواند گامی به جلو باشد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1