تاریخ انتشار
شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۲۱۳۱۱۰

هیس! مسئولان خوابند؟! قوم گرایی مایه شرمساری

۲۲
۰
کبنا ؛زریر حجتی
ده‌ها و بلکه صد‌ها آسیب اجتماعی چون اعتیاد جوانان بی‌پناه و درمانده، بیکاری، فقر، خودکشی، طلاق و … در بند ناف طایفه گرایی، قوم سالاری، باندبازی‌های کور سیاسی و جناحی در میان هیاهوی معجزه تغییر نام استان! جولان می‌دهد. مدیران و نمایندگانی که سرآبی را با شعارهای پر طمطراق و عوامفریبانه، برای عموم مردم جلوه گر کردند و اینک یا عاجز از راهکار بوده و یا شریک سیاسی در فساد قوم گرایی شده‌اند.
در میان هیاهوی تغییر و قهرمان سازی کاذب از علی مطهری‌ها بخاطر یک سخنرانی نا‌تمام فضای کشور را بهم ریخته‌اند و آن را مایه شرمساری نامیده‌اند تا فساد حقوق‌های نجومی و اختلاس و رابطه بازی و قوم گرایی و مصیبت سوختن مسافران قطار و … در میان این جنجال آفرینی و البته آثار برجام» هیچ» از ملت آگاه و هوشیار مکتوم و مخفی نمایند. زهی خیال باطل، رهروان مکتب روح‌الله و فرزند خلف صالح آن امام همام، لحظه‌ای از چهره نقاب زده مدعیانی که چوب حراج بر ارزش‌های نظام شهیدان می‌زنند غافل نبوده و نیستند.
از نفس افتاده‌های لیبرال مسلکی که با غوغا سالاری و فرافکنی فضای جامعه را محض مصالح انتخاباتی خویش ملتهب و لغو سخنرانی مطهری و عناصر بوقچی را مایه شرمساری و آسمان و زمین را با هجمه به قوه قضائیه و رئیس انقلابی و مجتهد این قوه به هم دوخته‌اند، تا آنجا پیش رفته‌اند که به‌جای دفاع از حقوق ملت و مبارزه با رانت‌خواران با طرح «شفافیت دریافتی مدیران» نیز مخالفت می‌کنند تا دیون خود را به تعبیر الهه کولایی به لیست «پول و رانت امید» تها‌تر و مردم را در کویر تنهایی شعار‌‌ رها کنند. لیبرال مسلکان و تکنو کرات‌های غرب‌گرا از اول هم آزمون خود را در میدان عمل نشان داده بودند ولی عملکرد بخشی از اصولگرا نماهای منفعت‌گرا و فرصت‌طلب، چنین بستری را برای تازیدن به ارزش‌ها فراهم کرد.
امروزه قوم‌گرایی و رابطه بازی و ضابطه گریزی واژه‌هایی آشنا برای استانی است که با داشتن ظرفیت‌های عظیم خدادادی و منابع فراوان توسعه پایدار، همچنان در محرومیت به سر می‌برد.
استان سیاست زده کهگیلویه و بویراحمد که قریب به نیم‌قرن از شکل‌گیری‌اش می‌گذرد هنوز به دلیل معضلاتی چون، رابطه بازی، جناح‌بندی‌های کور سیاسی با فقر، بیکاری، افزایش آمار طلاق و … دست‌وپنجه نرم می‌کند که شاید دیگر تذکر دادن از تریبون‌های نماز جمعه، انتشار آمارهای نگران‌کننده در شبکه‌های ارتباط‌جمعی و فضای رسانه‌ای مکتوب و مجازی چاره‌ساز نباشد.
بسیاری از کار‌شناسان بر این عقیده‌اند که قومیت‌گرایی و ضابطه گریزی سکوی پرتاب به قله پیشرفت عده‌ای نالایق شده است تا آنجا که آپارتاید قبیله‌ای در حوزه سیاست به وظیفه‌ای حتمی تبدیل‌شده تا بلکه ارزش‌ها به حاشیه برود.
نگاه قومیتی موجب شده تا شایستگی به مسلخ رفته و روابط جایگزین ضوابط شوند که فرجام آن نیز یاس و بدبینی و نارضایتی مردم نسبت به مسئولان با عینیت یافتن این موارد است. استان کهگیلویه و بویراحمد در اکثر شاخص‌های توسعه‌یافتگی از دیگران نقاط کشور عقب‌افتاده و این موضوعی است که سال‌ها به دلیل ضعف مدیریتی کنگر خورده و لنگرانداخته است.
مبرهن است با مدیر دارای تفکر مسموم امکان مقابله با فساد نیست و این‌‌ همان دور باطل است زیرا فساد سازمان‌یافته قوم‌گرایی نتیجه احیاء نظام فئودالیته و الیگارشی ناشی از سلوک نمایندگانی است که در سایه پول‌های کثیف بر کرسی مجلس جلوس کرده و رهین منت قشر خاصی شده‌اند.
بدیهی است زمانی می‌توان به مبارزه با این فساد رفت که قانون انتخابات بازنگری و اصلاح و درنتیجه اثرات ثروت‌های نامشروع و پول‌های بادآورده در مددرسانی به خودباخته‌های بی‌تقوا خنثی شود و این راهکار مبارزه با فساد است که باید جلوی آن را از سرچشمه گرفت.
رهبر معظم انقلاب نیز بر پرهیز از رفتارهای قومی و قبیله‌ای در میدان‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تأکید داشته‌اند و این عمل را خلاف مشی اسلامی و انقلابی دانسته‌اند. معظم له در جمع کارگزاران در سال ۹۰ فرمودند: «رفتار قبیله‌ای در میدان سیاست و اقتصاد از نقاط ضعف است. در رفتار قبیله‌ای، تأیید یا تخطئه اقدامات افراد، بر اساس ماهیت عمل آن‌ها انجام نمی‌شود بلکه انتقاد و یا تعریف از افراد به نحوه وابستگی آن‌ها به قبیله موردنظر مرتبط است. اگرچه در عرصه اقتصادی اقدامات زیادی انجام‌شده اما هنوز مسئله اشتغال، تورم و فرهنگ کار، حل‌نشده است.» و دستور اخیر ایشان به اصلاح قانون انتخابات را شاید بتوان در همین راستا ارزیابی کرد.
متأسفانه در روزهای گذشته اخباری از استخدام‌های بی‌ضابطه با تکیه‌بر رابطه فامیلی در برخی ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد که بار دیگر داغ ننگ حقوق‌های نجومی و اختلاس‌های گسترده را تازه کرد. افشاگری معاون سابق توسعه و مدیریت منابع نیروی انسانی جهاد کشاورزی استان در مورد استخدام‌های فامیلی و انتشار آن در فضای رسانه‌ای و همچنین اخبار خروجی برخی سایت‌های محلی حکایت از استخدام‌های گسترده در بسیاری از ادارات کهگیلویه و بویراحمد به شکل فساد آمیز دارد، موضوعی که باعث شد تا ائمه جمعه نیز نسبت به آن واکنش نشان داده و خواستار ورود اهالی رسانه به این موضوع شوند.
هرچند این زخم کهنه نیز سال‌های گذشته برای مدتی سرباز کرد و مسئول سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان نیز در خطبه‌های نماز جمعه به‌صراحت بر وجود مدارکی از استخدام غیرقانونی نیرو‌ها در برخی ادارات دولتی تأکید کرده و تهدید به افشاء آن نمود اما گویا در حال و هوای مسائل کلان منطقه‌ای و کشوری مانند برجام و انتخابات مجلس شورای اسلامی به دست فراموشی سپرده شد.
بار‌ها زمزمه‌هایی از جذب بستگان مسئولان و دیگر حامیان سیاسی و قومی و منطقه‌ای در قالب شرکتی، پیمانی، قراردادهای موقت و … به‌صورت غیرقانونی در ادارات شنیده‌شده و داوطلبان کلافه شده و سرکاری آزمون‌های استخدامی ادارات نیز بر این عقیده بوده‌اند که برخی ادارات قبل از برگزاری آزمون‌های استخدامی نیروهای موردنظر خود را جذب می‌کنند و برگزاری آزمون استخدامی، صوری و برای قانونی جلوه دادن مراحل استخدام اقوام و بستگان است. نکته‌ای که ویسی، معاون سابق توسعه و مدیریت منابع نیروی انسانی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز به‌صراحت به آن اشاره‌کرده است.
شاید ذکر موضوع محروم ماندن کهگیلویه و بویراحمد و تکرار مکرر واژه استخدام‌های غیرقانونی دیگر قبح خود را ازدست‌داده و به موضوعی عادی و روزمره در نگاه مردم تبدیل‌شده باشد تا خدای‌نکرده خطای عده‌ای را به‌پای انقلاب بنویسند که قطعاً این طرز تفکر جفا در حق خدمتگزاران راستین انقلاب است. عده‌ای نشستن بر مسند خدمت را نه ازبهر خدمت بلکه در جهت دستیابی به منافع خود و بستگان می‌دانند که پیامد آن فقر و بیکاری و اعتیاد و خودکشی …جوانان تحصیل‌کرده و فربه‌شدن افراد بدون حق شده است.
همگان بر این باوریم که این اقدام خلاف شرع و قانون علاوه بر سنگینی حق‌الناس بر گردن مسئولین، موجب هدر رفت انرژی و استعداد جوانانی می‌شود که شاید در صورت به‌کارگیری در سیستم اداری و مدیریتی، گره کور محرومیت را باز کنند. بنابراین با توجه به اینکه در چند روز اخیر اخباری مبنی بر شیوع پدیده مذموم استخدام‌های قومی در برخی ادارات دولتی منتشر گردیده، مردم استان و افکار عمومی خواستار ورود جدی دستگاه‌های نظارتی بر نحوه استخدام این نیرو‌ها هستند.
کمترین انتظار مردم این است که دستگاه‌های ذی‌ربط به‌طور جد ورود نمایند و دراین‌بین انتظار مردم از دستگاه‌های نظارتی و به‌ویژه سازمان بازرسی و نماینده محترم ولی‌فقیه از باب مرجعیت عام در حل مشکلات جامعه بیش از دیگران است.
فساد قوم‌گرایی و رابطه بازی با آه و ناله جگرسوز جوانان دردمند افشاء گردیده است. استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته از سر استیصال پیرامون لابی‌گری و اعمال‌نفوذ نمایندگانی سخن گفت که زلف این فساد را با عبور از قانون به زلف دولت تدبیر و امید در سیستم اجرایی گرده زده‌اند تا بلکه با دادن کد اشتباهی آن را ضریب موفقیت عملکرد خود در افکار عمومی بنامند.
واقعیتی انکارناپذیر است که کیفیت برخورد با آن به عزم و اراده دستگاه‌های نظارتی ذیربط معطوف گشته است و نمی‌توانند بی‌تفاوت به این موضوع از باب نارضایتی عمومی و سلب اعتماد مردم نسبت به نظام از حیث ابعاد مختلف این فساد باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این ۳۵سال خودت خواب بودی که نمیدیدی حالایادت امدازدیگران مایه میزاری
مسلمان
Iran, Islamic Republic of
جناب حجتی سپاس . درود خدا بر شما و همکار آزاده ات جناب کمایی عزیز . از اینکه حمایت از مظلومین . فقرا و عدالت را شما ۲ نفر بر اخذ امتیاز از مدیران ترجیح داده اید خدا توفیقتان دهد و دعای خیر فقرا و ایثارگران بدرقه راهتان .
Iran, Islamic Republic of
همین پرونده جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را رسیدگی کنند تا تکلیف همه چیز مشخص بشه.
جهادی
Iran, Islamic Republic of
آقای حجتی وسط دعوا نرخ تعیین نکن.
به اعترافات آقای ویسی در مورد تخلفات مدیر کل جهاد کشاورزی باید در محاکم قضایی رسیدگی بشه با جنجال رسانه ای که هیچ مشکلی حل نمی شه.
Iran, Islamic Republic of
خیلی حرف برای گفتن ونوشتن هست که از سر درد باید نوشت
اما مگر فایده دارد ,پس من جوان یا باید از این همه بی عدالتی وحق کشی خود کشی کنم که هر روز مبینید یا می خوانید که جوانی خود کشی کرد.
یا باید سکوت کنم که سکوت من کمتر از خود کشی من نیست
دستگاههای نظارتی هم شریک هستند
گچساران قشقایی
Iran, Islamic Republic of
جناب تاجگردون باید پاسخگو باشد که از گوهرگانی حمایت میکند و جناب تاجگردون میگوید آقای گوهرگانی به حرفهای من گوش نمیکند و اگه گوش نمیکند آیا واقعا نمیتونی عوضش کنی
حقوقدان
United Kingdom
کبنا کارش خیلی خوب بوده و تا حالا گزارش های که داده خیلی به واقعیت نزدیک بوده.
اما در یادداشتها و کامنتها مراقب باشید که یه عده بیکار و یا عقده ای و یا کسانی که دنبال کار خلاف بودن اما کارشون پیش نرفته و از این قبیل آدمها نیایند و تهمت و افترا به همه بزنند.
البته نویسنده یادداشت و گزارش مشخص هست و حتما باید پاسخگو باشه اما برخی با بی مسولیتی علیه هر کسی مطلب بی نام و نشان می نویسند که انتشارشون خلاف اخلاق هست.
باوی
Iran, Islamic Republic of
ولا نمیدونیم قسم کی را باور کرد ...آقای تاجگردون مشکلات جهاد کشاورزی را حل نکردی تا این طوری شد ...شما باید پاسخگو باشی
گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
ولا با این عملکرد تاجگردون نسبت به گرمسیر ما دیگه محال است به تاجگردون رای بدهیم چون که واقعا به گرمسیر . کرد ....خدا خودش شاهد است رای ۹۲ درصدی خیراباد را
Iran, Islamic Republic of
خیلی از مسولین بازرسی ونظارت ..و برده اند وهیچ حرکتی از خود نشان نمی دهند انشاالله اه مظلومان هرچه زودتر دامن انها را خواهد گرفت
لیشتر
Iran, Islamic Republic of
افرین برنویسنده کاش نخبگان تازه به کرسی خدمت نشسته رومراعات میکردی وازکلمات ساده تردرجملات زیباتون استفاده میشداخه اینامعنی ومفهوم کلمات رویامتوجه نمیشن یااصلا نمیفهمن کجاشایسته سالاری کجامدیرلایق مرد مرد مرداقای حجتی واقعا گل گفتی
یوسف
Iran, Islamic Republic of
شما خواب بودید قای حجتی زمان ارژنگ در دانشگاه یاسوج بیش از ۵۰ نیرو بدون ضابطه گرفت وحالا اقای رحیمی نیز بیش از ۱۰۰نفر نیرو گرفته وصداتون در نمیاد
Iran, Islamic Republic of
واقعاً استخدام‌های بی‌ضابطه با تکیه‌بر رابطه سیاسی و فامیلی در خیلی از ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد خانواده های بی کس را نقره داغ کرده لطفا برخورد شود از سازمان مدیریت تا ثبت احوال
اصلاح
Iran, Islamic Republic of
جناب آفای حجتی آیا در سی سال گذشته استخدام ها قانونی بوده فقط همین چند سال غیر قانونی شده نه دوست عزیز چون اعمال گذشته خود را فراموش کرده اید
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
اقای حجتی گل گفتی...ولی اقای حجتی چرازمانیکه دردولت گذشته قریب ۱۰۰نفریک مدیرکل بهزیستی بکارگرفت چیزی نگفتی.بکارگیری اتوبوسی درسازمان اموزش وپرورش چی..بکارگیری دردانشگاه ازادویاسوج وپیام نورچی.برادرجان بایدکمی انصاف داشت...
ح ع
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام به کبنای محترم که رضایت نسبی را از جهت شفافیت و بی طرفی یا ( شفاف باشیم با هم ) ! کم طرفی در بین مردم و مخاطبین دارد .
سیاست و قدرت و مناصب اجرایی انسان سالم و قوی از جهت بنیه و نفس می خواهد !
اینکه گفنه می شود سیاست کثیف است یا سیاست پدر و مادر ندارد یا نمی شناسد خیلی صحیح نیست و باید مصداق آورد و شرح داد .،
اتفاقا سیاست و قدرت می تواند مقدس باشد !
بسته به اصالت ، پاکی ، خدا ترسی و مردم باوری آن مسئول و شخص در رأس قدرت و مسئولیت .،
اما برخی مسئولین و قدرت طلبانی که هم خدا را می خواهند هم خرما را ،
برای حفظ و تداوم قدرت و برای سرپوش گذاشتن یا گم کردن ضعف ها و فساد ها شان در هیاهو ها ،
در کمال وقاهت و بی وجدانی ، این چنین تهمت هایی از جنس فساد های معمول خود ، به انسان های شایسته مومن و انقلابی چون آیت الله آملی قوه قضاییه روا می دارند .
آری با این دید و در مرام و مسلک چنین مسولینی ، سیاست کثیف است ، پدر و مادر ندارد ، برادر نمی شناسد !!!
گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
آخ سی روشنفکرل بیراحمدی برای اینکه بخان ذهن ها را نسبت به تغییر نام استان منحرف کنن هر روزی یکیشون با ژست روشنفکری همان حرف های مبتنی بر قوم و قبیله و منافع خود را بلغور می کنند
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
همه این مسائل زیر سر خود ویسی بوده و به همین خاطر برکنار شد
قش.گچ.
Romania
وای به حال مردم و جوانان بیچاره که دارند پرپر می شوند.و بدا حال آنانیکه حق مردم بیچاره را پایمال می کنند.
Iran, Islamic Republic of
وای بر مسئولینی که به فریاد این مردم اصیل پاسخ نمی دهند. به نظر شما باید مردم حتما تجمع کنند تا حق آنان رسیدگی شود.
اتفاقا مسئولین دلسوز نظام باید علیه این اقدامات خلاف قانون و عرف تجمع کنند تا امید به مردم برگردد
ال.گچ
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر ویسی با غیرت زنده باشی مرد
ال.گچ
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر ویسی با غیرت
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1