تاریخ انتشار
شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۷
کد مطلب : ۲۱۳۰۷۶

واگذاری مشکوک زمین‌ها / محور باغچه سادات ناامن است / دستور ویژه استاندار در خصوص واگذاری زمین‌ها

۳
۰
کبنا ؛ 
نشست کارگروه امور زیربنایی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید موسی خادمی استاندار این استان برگزار شد.
ابهام در واگذاری زمین‌ها
به گزارش کبنا نیوز، در این نشست حسین کاظمی مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کارگروه امور زیربنایی وظایف متعددی دارد اما در جلسات برگزار شده تنها به موضوع تغییر کاربری اراضی پرداخته می‌شود و سایر امور مغفول مانده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته زمین‌هایی جهت احداث طرح‌های صنعتی در استان واگذار شده است، گفت: در عمل هیچگونه طرح صنعتی مشاهده نشده است و باید در جلسه‌های آینده گزارشی از روند واگذاری این زمینه‌ها در این کارگروه ارائه شود.


مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به واگذاری اراضی منابع طبیعی استان گفت: در گذشته زمین‌هایی برای اجرای طرح به متقاضیان واگذار شده اما طرحی در این زمین‌ها اجرا نشده است.

واگذاری پیاده‌روها

وی بیان کرد: علاوه بر زمین‌ها شاهد واگذاری پیاده‌روها بودیم که خوشبختانه در سه سال اخیر واگذاری اراضی منابع طبیعی و همچنین پیاده‌روها متوقف و ممنوع شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه این مسیر پاسخگوی حجم ترافیک نیست، گفت: برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی باید هر چه سریع‌تر این جاده کارشناسی و تصمیمات لازم برای احداث و یا عدم احداث آن گرفته شود.

محور باغچه سادات ناامن است

وی با تاکید بر اینکه روند واگذاری زمین در شهرهای یاسوج، سی سخت و گچساران از فاصله ۱۵ کیلومتری اطراف این شهرها توسط کارشناسان انجام و بررسی شود، بیان کرد: متاسفانه در دولت قبلی اکثر زمین‌های اطراف یاسوج واگذار شده است و اما در دولت تدبیر و امید این روند کاهش پیدا کرده و از این مسائل به شدت جلوگیری می‌شود.
کاظمی با اشاره به روند اجرایی جاده باغچه سادات چرام در طرح اولیه حدود ۱۷ ملیارد هزینه در بر خواهد داشت، افزود: در مسیر و طرح جدید این پروژه ۱۰ میلیارد هزینه بردار است و ۷ میلیارد آن صرفه جویی می‌شود و شیب جاده حدود ۱۰ درصد است که استاندارد و کارشناسی شده است.
وی با اشاره به بروز تصادف و حادثه‌های اتفاق افتاده در محور باغچه سادات، گفت: این مسیر به لحاظ شاخص‌های فنی مشکل دارد و ناامن است و در صورت عدم انجام طرح‌های اصلاحی برای ایجاد امنیت مسافران و مردم باید مسدود شود.
کاظمی با بیان اینکه مسیر جاده سادات پاسخگوی این حجم ترافیکی نیست، اظهار داشت: برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی و حوادث دیگر باید هرچه سریع تر و به صورت کارشناسی شده تصمیمات لازم در خصوص احداث یا عدم احداث این جاده بررسی و گرفته شود.
وی عنوان کرد: مطالعه زیست محیطی از سوی متولیان امر در خصوص این جاده انجام و نحوه جبران مشکلات زیست محیطی از محل واریانت جبران شود تا این زیبایی و ارزش این محدوده بکر و طبیعی نیز از بین نرود.

بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی در جاده آب حیات

در ادامه عزت‌الله بهشتی مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هیچ توجهی به مسائل زیست محیطی جاده آب حیات- باغچه سادات و سرفاریاب نشده است.

وی بیان کرد: ارزش اقتصادی هر درخت بلوط بیش از ۲۱ میلیون تومان است و منابع طبیعی مخالف ایجاد جاده در منطقه آب حیات- باغچه سادات و سرفاریاب است.

سید اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست هم در این خصوص گفت: اقتصاد محیط زیست یک علم جدید است که باید مورد توجه قرار گیرد که در این طرح باید تعداد جنگل‌ها و گونه‌های مرتعی که از بین می‌روند لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست مخالف ایجاد جاده آب‌حیات- سرفاریاب و باغچه سادات است، گفت: برخی از جنگل‌های ما به دلیل گرد و غبار و فرسایش و برخی دیگر به دلیل بیماری دچار خشکیدگی شده و از بین می‌روند و منطقه‌ای که قرار است جاده در آن احداث شود بافت متراکم جنگلی دارد که نباید این بافت از بین برود.

دستور ویژه استاندار در خصوص واگذاری زمین‌ها


استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر گونه واگذاری زمین در اطراف شهر یاسوج به اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی ممنوع است.
سید موسی خادمی با بیان اینکه فرآیند واگذاری زمین به اجرای طرح‌ها و تغییر کاربری‌ها نیازمند برخی اصلاحات است اظهار داشت: از این به بعد طرح‌های ارائه شده در کارگروه امور زیربنایی باید دارای توجیه اقتصادی، مالی و فنی باشند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های متولی باید حضور فعالی در جلسات کارگروه داشته باشند عنوان کرد: میزان زمین در استان محدود است و ما در قبال آیندگان نسبت به این منابع ملی مسئول هستیم و باید از این زمین‌ها برای طرح‌های کلان و تاثیرگذار استفاده شود.
وی با بیان اینکه اگر زمینی در گذشته واگذار شده است و طرح مورد نظر در موعد مقرر اجرا نشده است افزود: باید زمین‌های که در ۲۰ کیلومتری اطراف یاسوج واقع شده در مدت یک ماه احصا شود و برای کارهای کلان و طرح‌های مهم استان از آن استفاده شود.
خادمی تصریح کرد: هر نوع واگذاری زمین در اطراف شهر یاسوج به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است و نتیجه بررسی این اقدامات در جلسه آینده باید ارائه شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه کمیته برای بررسی وضعیت جاده آب حیات  با عضویت دستگاه‌های جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، صنعت و معدن و میراث فرهنگی تشکیل شود اظهار داشت: سه راه حل در رابطه با مسیر روستایی جاده آب حیات در شهرستان چرام وجود دارد.
وی با بیان اینکه ابتدا یا اصلا جاده‌ای در این مسیر ساخته نشود، افزود: یا براساس کارشناسی‌های قبلی با هزینه ۱۷ میلیاردی این جاده ساخته شود و یا اینکه جاده روستایی آب حیات براساس پروژه جدید و با هزینه کمتر احداث شود.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: اداره راه و شهرسازی استان موظف است با همکاری محیط زیست ارزیابی زیست محیطی این منطقه را انجام داده و خسارات ناشی از واریانس را در نشست بعدی این کارگروه مطرح کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

وحید
Iran, Islamic Republic of
بیا ببین چه خبره؛
https://telegram.me/funzoom/544
ازادی
Iran, Islamic Republic of
استاندار ار مسیر باغچه سادات .خوب حمایت میکردن اما الان به خاطر یه سری مشکلات شخصی این مسیر امنیت ندارن ...ایشان باید جوابگوی ایل بزرگ جلیل باشن..وگرنه با ایشان بر خورد خواهد شد...
هاشم
Iran, Islamic Republic of
استاندار چکاره یه ک ایگو ممنوع.مه قانون نیسی.من همه کار دخالت ایکنه.بگو چه؟
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1