تاریخ انتشار
شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب : ۲۱۳۰۷۲

گره مشکلات وا شد!

۲۳
۰
کبنا ؛سیدعلی عباس محدث
بالاخره ریشه همه بدبختی‌ها و مشکلات ریز و درشت استانِ نام سخت مان- «کهگیلویه و بویراحمد» - در اواخر دولت «تدبیر و امید» مشخص شد. از این پس در نتیجه تعامل بی‌سابقه میان دولت و مجلس و البته هوشیاری و تلاش شبانه روزی مسئولان استان، هیچ دغدغه‌ی معیشتی، ازدواج، اشتغال و اجتماعی و فرهنگی برای مردم وجود نداشته و نخواهد داشت. الحمدالله در‌‌ همان شبی هم که رئیس دولت به استانِ ثقیل النام «ک ب» تشریف آوردند، جدای از بالارفتن قیمت کالاهای اساسی، غیر اساسی، لوکس، دارو و...، و علیرغم تمدید و یا اعمال تحریم‌های جدید و البته با تمهیداتی همچون ریش‌های پرفسوری بدون رتبه علمی، عینک‌های «ریبُن» و خنده‌های ملیحانه که هر سه را اصول خدمت کرده‌ایم، تورم را با پاک کن و مداد، پایین کشیدیم و به یُمن این رؤیای صادقانه، دو ساعت جیغ و هورایش را در ورزشگاه تختی یاسوج، به عَرش اعلی فرستادیم تا کسی فکر نکند ما میزبان بدی هستیم و یا دردی داریم و درد کشیدنمان محسوس است.
گرچه‌‌ همان روز، عده‌ای دلواپس «همانهایی که روزی در این مملکت، ایده‌هایشان ارزش بود» می‌گفتند که علت سفر یک روزه‌ی رئیس جمهور در استان ما، عدم برنامه یا اقدامی عملیاتی برای افتتاح، احداث یا جلب حمایت ملی است، لیکن جنابشان آبروداری کردند و در حرکتی محیر العقول، یک نصف روز دیگر به سفرشان افزودند تا یک عمر مسئولان ما را دعای گوی خود نمایند. و همگان شاهد بودیم که تا هفته‌ها هم به سبک و سیاق بعد از اسفند ۹۴ که ما مردم یک روز در میان جشن داشتیم و هلهله می‌کردیم، این بار مسئولان عزیزمان بشکن می‌زدند و نیمه شب‌ها نیز، بر آستان ربوبیت، این لطف و کرمش را ستایش می‌کردند.
الغرض، گردشگری و توریسم را که در آغاز حرکت دولت در استان، به عنوان یک صنعت سودآور، رهآوردی تازه کشف شده از تدبیر «شان» بود، آن قدر در زبان‌ها چرخاندیم و چرخاندیم، تا اینکه در ایامی که باید توریست‌ها می‌آمدند و گردشگران قدم در این وادی می‌گذاشتند، کمترین خدمات-حتی یک شیر آب- را برای رفاه‌شان فراهم نکردیم و تا پس از آن دیگر حرفی از توریسم و گردشگری و اینگونه مسائل بر زبان‌ها نیاوریم.
اشتغالزایی و تولیدِ کار و شغل را «در حالیکه کاملاً تحریم بودیم و بد‌ترین حال و روز اقتصادی را داشتیم»، دومین تصمیم «در زمره قول‌های صد روزه» دولت یاد کردیم و بدون توجه به عامل مهم در توسعه اشتغال و زایش کار و شغل یعنی نیروی انسانی و مدیریت علمی و تخصصی، به‌‌ همان که قبلاً بود، بسنده کردیم و ضعیف‌ترین مدیران، یعنی کسانی که در دولت‌های اصیل اصلاح طلبی و اصولگرایی، محلی از اعراب نبودند را، بر مسند نشاندیم تا این تدبیر را هم ناامیدانه سپری کنیم.
بخشی از وقت دولتمردان استانیمان هزینه تشکیل اتاق فکر شد. آن قدر این ایده را عملیاتی کردیم و ایده‌های راهگشا را از برخی انسانهای فاضل و خردمندی که بعضی‌هایشان برای اولین بار بود در چنین جلساتی می‌نشستند، بیرون کشیدیم که در‌‌ همان سه چهار جلسه اول، برنامه‌ها را نوشتند و رفتند و برای یک عمر با عزت، مردم را بیمه‌ی خدمتشان کردند. البته آنگونه که شنیدم ماحصل جلسات اولیه‌شان بر صادرات بود که اگر تقصیر از دولت قبل نبود، اکنون «بیرحل و کنگرمان» در بزرگ‌ترین سوپر هایپرهای اروپا و آمریکا چشم نوازی می‌کرد. در حوزه‌ی فرهنگی که آن چنان ایده‌هایی از «سقراط» و «دورکیم» و «وبر» و «گرامشی» و «ماکس شلر و «ژان پل سار‌تر» و دیگران بارش فکری نمودند و آن قدر نظریات متأخیرینی همچون «دکتر شریعتی» و «شهید مطهری» را به الگوهای بومی خود، «وَرز» دادند که خودکشی را در بی‌سابقه‌ترین آمار، از حالت سنتی به صنعتی و متمدنانه رساندند. اعتیاد را در ریز‌ترین لایه‌های خانواده‌ها نفوذ دادند، قتل‌هایی که قبلاً در کوهستان‌ها و روستا‌ها انجام می‌گرفت، یکجانشین کرده و در خیان‌ها و بلوار‌ها تجمیع نموده و شهرهای پنهان شده در پشتِ نامِ استانِ بَد ادایمان، به اصطلاح، «تکزاسی» کردند. بیشترین تعداد مشاورین را از بخش خصوصی در کنار فرمانداران و مدیران کل و حوزه‌های مختلف استانداریمان منصوب کردیم و کلاً به مدیریت استان، برکت دادیم.
از همه بهتر این بود که اصولگرایی و اصلاح طلبی را «تلیت» کردیم و آشِ «شله قلمکار» اعتدال را درست کردیم. این ایده را نیز به سبک سلطان سنجر غزنوی بکار بستیم. هرچه کارِ با اهمیت و سخت بود، به آدمهای ریز عقل و پوچ فکر (به قول خودشان معتدل الفکر) و امورات پایین‌تر را به صاحبان علم و تدبیر «نه این تدبیری که سیاست دولت است» داده شد تا اگر، برخلاف مشی (اعتدال گرایان امروزی) کسی از راه رسید و پرسید که چرا این چنین هستید، با تأسی از رئیس دولت و همنوا با ساز و دهلِ تندرو‌ها، خرابکاری‌هایش را جملگی به دولت قبل حواله نموده و برای استمرار عمر دولت، افسانه هایِ خَلقِ آرا، بکار بندیم. از جمله این افسانه‌ها، در استان «ک ب»، نام استان را حلقه‌ی مفقوده‌ی عدم توسعه و محرومیت بدانیم. در خوزستان، نحوه مدیریت بر گمرک و صنعت نفت را گره کور محرومیت بگوییم و تنها راه برون رفت از این محدودیت اقتصادی و فرهنگی را در این بدانیم که گمرک و صنعت نفت باید مستقیماً تحت مدیریت وزیر نفت و رئیس جمهور باشند. در آذربایجان‌ها که می‌گویند وحدت لازم است و در بقیه استان‌ها نیز به همین سبک....
لذا پیشنهاد می‌کنم برای تغییر نام استان «ک ب»، کاری به نظر فرهنگ‌شناسان و تاریخ نویسان و استان‌شناسان نداشته باشیم. مگر این همه نیرو را در دستگاه‌های مختلف که با تدبیر و امید، فکرِ همسان نداشته بودند، اخراج کردیم، کسی دردش گرفت؟ مگر در جلسات برنامه و بودجه کشور که جلسه تعیین سرنوشت برنامه‌ها و بودجه استان بود، خواب رفتیم و نفهمیدیم چه شد، مؤاخده شدیم؟ مگر به صورت «فله‌ای» برای مدیریتهای مختلف، از یک نقطه و تبار خوشه چینی و در همه شاخص‌های تخصصی در سطح کشور، در حد صفر بودیم، کسی پرسید چرا؟ اقتصاد مقاومتی در استان ما که فصلی شیرین از کتابِ مدیریت استان است. هیچ مدیری، هیچ نقطه‌ی مؤثری را بر توانمندی استان و هیچ تأثیری در بهبود خدمات و کیفیت انجام امور نداشت، خود را خدای ناکرده پاسخگوی دنیا و آخرت فرض کردیم؟ یک ریال از ماده ۱۸۰ را جذب نکردیم و کسی پاسخگویمان نبود و در استان هم مطالبه‌گری نداشتیم، اهمیتی داشت؟ همین که ببینیم سرایدار و نگهبان فلان دستگاه که به ما رأی نداده را اگر رسمی است تغییر و در غیر اینصورت اخراج کنیم، شاهکار است. نیست؟
حال که فهمیدیم و به یقین رسیدیم که عیب از کجا است، اسم استان را عوض کنید و بگذارید «گچساران و حومه» یا «گچساران و دشت احمد» یا «گچساران و...» که این سه نقطه‌‌ همان «کهگیلویه و بویراحمد» است. شک نداریم پرافتخار‌ترین تیم مدیریتی استان در کنار این همه «امیرکبیر» خواهید بود. ما هم مداد و پاک کن بر می‌داریم و هر کجای تاریخ استان نامی از «گیلویه» و «آریوبرزن» بود پاک می‌کنیم و نام شما تاریخ «سازان» را می‌نویسیم و می‌گوییم‌ای کاش عبید زاکانی در این عصر زنده بود. به قول سعدی:
«صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را / تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید».
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروندی
Iran, Islamic Republic of
اقا این حرف درستی است اقایان چون حالا استان را با اینهمه خدمات که تازه روی شاسی توسعه سوار وموتور رونق استان روشن شد اصلا بیتید با مداد و پاکن اسم استان را پاک کنید اخر اسم نمیخواد استا چون این اسم تمام مشکلات ما بود اسم نباشد بهتر است هرکس هر کاری خواست نحام دهد مگر ماشینهاغی بدون شماره را چه میتوان کرد حال استان ما بدون از اسم بهتر است
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
احسن بر این مقاله زیبا و پر وزن
به قول شاعر سخنی کز دل بر آید لاجرم بر دل نشیند
dehdasht
Norway
متن بسیار سنگین و پیچیده ای نوشتی .اخر نفهمیدیم طرفدار دلواپس ها هستی یا غیر دلواپسی.اما بدبختی کشور از دولت دوم احمدی نژاد شروع شد.اون بود که با مدیریت غلط و گسترش اختلاس ها و وعده های پوچ به سرانجام نرسیده و ادعای مدیریت جهانی در حالی که در مدیریت ایران مانده بود باعث زوال ایران شد.احمدی نژاد بود فساد رو در دولت گسترش داد که حتی بقایی رحیمی مرتضوی و... فقط بخشی از اونه.دولت روحانی هم مشکلش اینه حرفای خوب میزنه اما نمیتونه عمل کنه .از طرفی نمیشه مدیریت هر استان رو تقصیر دولت انداخت.دولت استاندار رو انتخاب میکنه اما استاندار و مسولان استانی رفیق گرمابه و کودکی اش که نیستند هرکدام یه تفکر دارند و عمل میکنند.
اغلو.لوداب
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی ... اشاره ای هم به سطح سواد دولت مردان ،که ازیه پاراف ساده زیر نامه عاجزند،هدفون می زنن تو گوش مثل .ا،پوشش نامناسب برخی از آنها مغایر با قانون اداری که خدا را شکر قانونی هم وجود نداره ! تو برخی ادارات ورود خ..ع؟؟؟!!!به دلیل حجب وحیایی مردان پاک سرشت! ح.. هم که هر شب داره میگه تورم ۹ درصده میلیون انسان راچی فرض کردی....البته منهای زینفع ها ودر کل آخ وبخت مردم بدبخت که صاحب ندارن ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!!!!!!!!!
تتلو
Iran, Islamic Republic of
تو بهزیستی خودتان نگاه کن ببین نجیب زادگان وتحصیل کرده هاکجایند صاحب منصبان کییا هستند!علی الخصوص شهرستان بویراحمد منهای رییس سرباز گذاشتن کارشناس مسول نیروهای باتجربه کاردان هم میبا.. بزنن؟معلوم باید اوضاع مملکت این باشه تو دولت احمدی نژاد.. بود و.....دیگه دوره .. و عصر حجری نبود و...... ولش که کا .. ایما بی اگه خداسه ایطوره بو؟!؟!
Iran, Islamic Republic of
ای کاش درتمامی دولتهاازاین حرفهامیزدی درکل دلت خوشه چیزی گفتی نمیگفتی بهتربود
deletedشهروند
Iran, Islamic Republic of
با این مدیران بی وزن و فرصت طلب و .. این استان با تغییر نام و عنوان راه بجایی نخواهد برد .تمام خدمات ادارات را به اسم واگذاری به بخش خصوصی به کسان خاص داده اند .در .. اقای نویسنده ی بی پروا پرونده ها ی خدمت گیرندگان در اتاق های بخش های خصوصی خاک می خورند و موسسان مراکز که یا مدیرند و یا باز نشسته سازمان هم برای ناکرده کار شهریه های انچنانی در یافت می کنند ...در گزارش های ساخنگی هم مدیران در مهار انواع اسیب ها شق القمر کرده اند ...؟؟؟
Ali mohammad
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالب بود. بدبختی ها از اینهایی هم که گفتی بیشتره. من جای نمایندگان بودم شبانه از این مملکت میرفتم. وضعیت مدیریت تو استان افتضاحه..
واقع نگر
Iran, Islamic Republic of
فکرکنم این اقا ازسیاست فقط .. بودن را خوب یاد گرفته/به نظرمن ایشان با همه مشکل دارند به خصوص از گچسارانیها که ابروی استان ارنفت وصنعت ان میباشد/ پس لطف کن به یه روانپزشک مراجعه فرما بعد بیا اظهارنظرکن.
سامان
Iran, Islamic Republic of
واقعاً نقد شیرینی بود. البته اگر مسئولین ما بفهمند از نیش مار هم گزنده تر بود. همه این واقعیت ها را هر روز شاهدیم ولی موقع انتخابات فراموش مان می شود که کی را انتخاب کنیم.
جوانان
Iran, Islamic Republic of
مثل عسل بود. تفسیر جالب، کنایه ها خیلی دقیق، استعارات منطقی، مرتبط بودن کیفیت مطالب با حقیقت مدیریت استان از نکات ریز مطلب است. مرسی که حرف دلم را زدی ولی باید تندتر می گفتی.
یادیاران
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی جدای از نیت نویسنده، فوق العاده نگارش نغز و پرباری هست. واقعا از شما تشکر می کنم
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
آقا ده ول کنید هرکه برای اینکه خود نمایی کند یه چیزی می نویسد همه چیزدیگه تمام شد
کر خوب
Iran, Islamic Republic of
سنگ زیرین آسیباب این استان از کار افتاد
عزیزی
Iran, Islamic Republic of
حرف.. هشت سال بسان هشت قرن استان را عقب انداختید حالا انتظار دارید روحانی تو صد روزهاصلاحس کنه .نه برادر جان اگه امثال شماها بذارن شاید روحانی بتونه بعد از هشت سال تازه وضعیت مملکت را برسونه به دوران طلایی اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای محدث دو خط را خواندم دو اشتباه بزرگ تریت نه تلیت و سلطان سنجر سلجوقی نه غزنوی ایشان فرزند ملکشاه سلجوقی است. یعنی چه تلفظ اسم استان مشکل است برای ا ول ابتدایی که بچه جنابعالی باشه تا جناب آقای رئیس جمهور دکتر روحانی. این همه آسمان و ریسمان بافتن که چه. تکلیف شما در بهزیستی با آن همه عملکرد درخشان و ماندگار هم برای همه هویداست. این همه .... نه از روی دلسوزیت بلکه در این دولت جایگاهی بهت ندادند . والا صبح پست بهت بدند دوباره ریسمان و آسمان بافتن در تعریف و تمجید این دولت. به خاطر .. در شما مسبوق به سابقه است.
سرفاریاب
Iran, Islamic Republic of
درود بر سید، بعترین پشنهاد را فرمودی
Iran, Islamic Republic of
در جواب dehdasht.کاربر محترم کل فساد دولت احمدی نژاد جمع و جور کنند به پای دزدی هشت هرار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان نمی رسه ار این بگذریم فیش های نجومی و دردی هستصد میلیاردی بانک ملت و هرار و دویست میلیاردی بانک ملی و غیره در این دولت انجام شد
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
بگذارید یاسیچ و ...
می گذاریم استان گچساران
بگذارید کلم بیا
می گذاریم استلان گچساران
بگذارید تاریخ سازان
میب گذاریم استان گچساران
بگذارید غیرت بگذارید نوژه بگذارید سرباز.. یک هفته بر دار بود در بهبهان......
می گذاریم استان گچساران
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای سیدعلی عباس محدث اسم گچساران به مذاقت خوش اومده ... بمونه
اسدزاده
Iran, Islamic Republic of
خدا حفظ کنه احمدی نزاد را که دولت پر از دروغ روحانی را تا الان با نسبت های ناروایی که به دولتش می شود، حفظ کرده است.
بیراحمد دگمبزون
Iran, Islamic Republic of
ای ول ای ول کاشکی تندتر میرفتی حال کردم
ميلاد
Iran, Islamic Republic of
فکر میکنم اولین مدیری که باید بره و سریع هم بره مدیر کل بهزیستیه که فقط به خاطر پس عمو بوزن استاندار و و سر کار أوردناه شهور خواطر استاندار مدیر شد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1