تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۲۱۲۷۳۸
ضعف تیم رسانهای استاندار در موضوع تغییر نام استان
۰
کبنا ؛
علی اکبر پاک رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد و مدیرمسئول هفتهنامه صبح یاسوج:
«روابط عمومی اداره کردن وظایف، شناسایی و ایجاد، حفظ و نگهداری روابط مطلوب بین سازمان و جامعه است؛ جامعهای که توفیق و ناکامی یک سازمان به آن وابسته است.»
این تعریف «اسکات کاتلیپ» از روابط عمومی است؛ او از صاحبنظران روابط عمومی در جهان است. شکل تعریف کاتلیپ این است که روابط عمومیها باید روابط مطلوب بین سازمان و جامعه را برقرار کنند.
کنگرهی جهانی روابط عمومی نیز روابط عمومی را چنین تعریف میکند: «روابط عمومی کاربردی، عبارت است از هنر و دانش اجتماعی تجزیه و تحلیل گرایشها، پیشبینی آثار آنها، مشورت با رؤسای مؤسسات و تهیه و اجرای برنامههای عملی که هم در جهت منافع مؤسسه (سازمان) و هم منافع همگان باشد.»
در این تعریف نیز، اینکه روابط عمومی باید بتواند بین منافع سازمان (اداره) و منافع همگانی، تعادل برقرار کند بسیار دارای اهمیت است.
مدیر موفق یک روابط عمومی تلاش میکند هم اطلاعرسانی برای سازمان متبوعش داشته باشد و هم نیازها و مشکلات مخاطبان سازمانش را تجمیع کرده و به مدیران ارشد سازمان انتقال بدهد؛ هدف او این است که همبستهشدن منافع سازمان با منافع عمومی را بیش از پیش تقویت کند. به همین سبب، مدیر روابط عمومی باید روحیهای کاملاً «تعادلی و تعاملی» داشته باشد؛ آنان که اهل خودبرتربینی بوده و خود را برتر از جایگاه اداری خود میدانند نمیتوانند تعادل بین منافع سازمان با منافع عمومی را فراهم کنند.
مهارت پاسخگویی: از شاخصهای بارز مدیر موفق روابط عمومی این است که در هر ساعتی از شبانهروز، آماده پاسخگویی اقناعی به افکار عمومی یا نمایندگان افکار عمومی (از جمله خبرنگاران) باشد.
بهطور حتم، خبرنگاران از جمله نمایندگان سرشناس افکار عمومیاند؛ پاسخگویی تلفنی و چهره به چهره یا پاسخگویی از راه ایمیل که البته عناصر «سرعت» و «دقت» را نیز همراه خود داشته باشد باید همیشه ارکان کاری مدیران روابط عمومی محسوب شود.
همچنین مدیر روابط عمومی باید از این مهارت و توانایی بهرهمند باشد که مصاحبه با مدیران را برای خبرنگاران، «ممکن» کند و این به مهارتهای ارتباطیـ شخصیتی مدیران روابط عمومیها بستگی دارد.
از ویژگیهای اصلی مدیران موفق روابط عمومی، توجه به شاخص «بازخورد رسانهای» است؛ به این معنی که مدیر و دستاندرکاران روابط عمومیها باید همواره از تعداد و کیفیت محتوای رسانههای استان چه مجازی و چه نوشتاری، اطلاع دقیق داشته باشند؛ مدیر روابط عمومی چه نشریات را برایش بیاورند چه نیاورند، باید شخصاً اهل مطالعه مطبوعات استان و اهل مطالعه تارنماها و خبرگزاریهای سراسری و محلی باشد. او زمانی موفق است که اینترنت را نیز مثل فرزندان و اعضای خانواده خود، عضو خانوادهاش بداند.
اما آن چیزی که نگارننده را به نوشتن وادار کرد، موضوع تغییر نام استان در چند روز اخیر بود که متأسفانه به دلیل ضعف تیم رسانهای استاندار کهگیلویه و بویراحمد سبب شد تا به بسیاری از شخصیتها علمی و نخبه استان گاها توهین شود.
شاید تیم رسانهای استاندار در روابط عمومی در همان روز نخست با پرپایی یک نشست خبری برای استاندار میتوانست افکار عمومی را جهت این مصوبه شورای فرهنگ عمومی روشن کند.
به جرأت میتوان دکتر خادمی را تنها استاندار کهگیلویه و بویراحمد نام برد که تاکنون خود را درگیر حاشیه نکرده و تنها با دعوت از مسئولین کشوری به فکر توسعه استان زرخیز اما محروم کهگلیویه وبویراحمد بوده است. و شاید در گذشته کمتر دیده بودیم که این میزان هماهنگی بین مسئولان دولت و مجلس و همه اقشار مختلف جامعه استان باشد.
سید موسی خادمی در همان روزهای نخست سکانداری استانداری کهگیلویه وبویراحمد تلاش کرد با تشکیل اتاق فکرهایی از برخی تنشها، باندبازیها و مرزبندیهای سیاسی در استان جلوگیری کند، اما متأسفانه تاکنون نتوانسته در زمینه تشکیل یک تیم قوی رسانهای، خوب عمل کند.
شاید حضور کارشناسان خبری مانند شریف اسلامی در گذشته و هماکنون سید محمد تقوی که مجری، سردبیر و خبرنگار شبکه استانی دنا بود، در روابط عمومی و تیم رسانهای استاندار کاری تدبیرانه بود، اما متأسفانه بعد از حضور این همکاران رسانه در روابط عمومی به خوبی نتوانستهاند با رسانههای استانی تعامل برقرار کنند شاید بزرگترین ضعف تیم رسانهای استاندار اکتفا کردن به دعوت چند رسانه خاص برای پوشش اخبار و اطلاعرسانی حوزه استانداری و غافل شدن از رسانههای محلی از جمله مطبوعات و برخی از سایتهای معتبر استانی بوده است.
تیم رسانهای استاندار باید خوب بدانند که اکثر قشرهای جامعه در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین خبرهای مربوط به استان را هنوز از مطبوعات و رسانههای محلی پیگیری میکنند.
همانگونه که تیم رسانهای استاندار مستحضر بود با انتشار خبر تغییر نام استان در مطبوعات و رسانههای محلی، موج زیاد اظهارنظرها در استان ایجاد شد و تیم رسانهای استاندار در زمینه جوابدهی به موقع برای تنویر افکار عمومی ضعیف عمل کرد و سبب شد تا موج انتقادها از سوی مردم، طوایف، نخبگان، سیاسیون و ... به سوی استاندار استان شدت گیرد.
اهمیت ندادن به رسانههای محلی استان از جمله مطبوعات مکتوب و سایتهای محلی و اکتفا کردن به برخی از رسانههای خاص که گاها منتقد دولت نیز هستند سبب شده تا امروز اطلاعرسانی عملکرد دولت تدبیر و امید در کهگیلویه وبویراحمد مظلوم واقع شود.
شاید با بررسی خبرهای منتشره شده از جلسات استانداری کهگیلویه و بویراحمد میتوان به خوبی دریافت که بیشتر نقاط ضعف پوشش داده شده است تا نقاط قوت.
در پایان به استاندار فهیم و مردمی کهگیلویه وبویراحمد و همکار رسانهای جناب تقوی در روابط عمومی استانداری پیشنهاد میکنیم با تعامل با همه رسانه ها به خصوص رسانههای محلی (مطبوعات استانی و برخی از سایتهای معتبر استانی ) زمینه رشد و همدلی بین مسئولان و مردم و توسعه کهگیلویه بویراحمد سرافراز را فراهم سازید.
علی اکبر پاک رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات کهگیلویه و بویراحمد و مدیرمسئول هفتهنامه صبح یاسوج:
«روابط عمومی اداره کردن وظایف، شناسایی و ایجاد، حفظ و نگهداری روابط مطلوب بین سازمان و جامعه است؛ جامعهای که توفیق و ناکامی یک سازمان به آن وابسته است.»
این تعریف «اسکات کاتلیپ» از روابط عمومی است؛ او از صاحبنظران روابط عمومی در جهان است. شکل تعریف کاتلیپ این است که روابط عمومیها باید روابط مطلوب بین سازمان و جامعه را برقرار کنند.
کنگرهی جهانی روابط عمومی نیز روابط عمومی را چنین تعریف میکند: «روابط عمومی کاربردی، عبارت است از هنر و دانش اجتماعی تجزیه و تحلیل گرایشها، پیشبینی آثار آنها، مشورت با رؤسای مؤسسات و تهیه و اجرای برنامههای عملی که هم در جهت منافع مؤسسه (سازمان) و هم منافع همگان باشد.»
در این تعریف نیز، اینکه روابط عمومی باید بتواند بین منافع سازمان (اداره) و منافع همگانی، تعادل برقرار کند بسیار دارای اهمیت است.
مدیر موفق یک روابط عمومی تلاش میکند هم اطلاعرسانی برای سازمان متبوعش داشته باشد و هم نیازها و مشکلات مخاطبان سازمانش را تجمیع کرده و به مدیران ارشد سازمان انتقال بدهد؛ هدف او این است که همبستهشدن منافع سازمان با منافع عمومی را بیش از پیش تقویت کند. به همین سبب، مدیر روابط عمومی باید روحیهای کاملاً «تعادلی و تعاملی» داشته باشد؛ آنان که اهل خودبرتربینی بوده و خود را برتر از جایگاه اداری خود میدانند نمیتوانند تعادل بین منافع سازمان با منافع عمومی را فراهم کنند.
مهارت پاسخگویی: از شاخصهای بارز مدیر موفق روابط عمومی این است که در هر ساعتی از شبانهروز، آماده پاسخگویی اقناعی به افکار عمومی یا نمایندگان افکار عمومی (از جمله خبرنگاران) باشد.
بهطور حتم، خبرنگاران از جمله نمایندگان سرشناس افکار عمومیاند؛ پاسخگویی تلفنی و چهره به چهره یا پاسخگویی از راه ایمیل که البته عناصر «سرعت» و «دقت» را نیز همراه خود داشته باشد باید همیشه ارکان کاری مدیران روابط عمومی محسوب شود.
همچنین مدیر روابط عمومی باید از این مهارت و توانایی بهرهمند باشد که مصاحبه با مدیران را برای خبرنگاران، «ممکن» کند و این به مهارتهای ارتباطیـ شخصیتی مدیران روابط عمومیها بستگی دارد.
از ویژگیهای اصلی مدیران موفق روابط عمومی، توجه به شاخص «بازخورد رسانهای» است؛ به این معنی که مدیر و دستاندرکاران روابط عمومیها باید همواره از تعداد و کیفیت محتوای رسانههای استان چه مجازی و چه نوشتاری، اطلاع دقیق داشته باشند؛ مدیر روابط عمومی چه نشریات را برایش بیاورند چه نیاورند، باید شخصاً اهل مطالعه مطبوعات استان و اهل مطالعه تارنماها و خبرگزاریهای سراسری و محلی باشد. او زمانی موفق است که اینترنت را نیز مثل فرزندان و اعضای خانواده خود، عضو خانوادهاش بداند.
اما آن چیزی که نگارننده را به نوشتن وادار کرد، موضوع تغییر نام استان در چند روز اخیر بود که متأسفانه به دلیل ضعف تیم رسانهای استاندار کهگیلویه و بویراحمد سبب شد تا به بسیاری از شخصیتها علمی و نخبه استان گاها توهین شود.
شاید تیم رسانهای استاندار در روابط عمومی در همان روز نخست با پرپایی یک نشست خبری برای استاندار میتوانست افکار عمومی را جهت این مصوبه شورای فرهنگ عمومی روشن کند.
به جرأت میتوان دکتر خادمی را تنها استاندار کهگیلویه و بویراحمد نام برد که تاکنون خود را درگیر حاشیه نکرده و تنها با دعوت از مسئولین کشوری به فکر توسعه استان زرخیز اما محروم کهگلیویه وبویراحمد بوده است. و شاید در گذشته کمتر دیده بودیم که این میزان هماهنگی بین مسئولان دولت و مجلس و همه اقشار مختلف جامعه استان باشد.
سید موسی خادمی در همان روزهای نخست سکانداری استانداری کهگیلویه وبویراحمد تلاش کرد با تشکیل اتاق فکرهایی از برخی تنشها، باندبازیها و مرزبندیهای سیاسی در استان جلوگیری کند، اما متأسفانه تاکنون نتوانسته در زمینه تشکیل یک تیم قوی رسانهای، خوب عمل کند.
شاید حضور کارشناسان خبری مانند شریف اسلامی در گذشته و هماکنون سید محمد تقوی که مجری، سردبیر و خبرنگار شبکه استانی دنا بود، در روابط عمومی و تیم رسانهای استاندار کاری تدبیرانه بود، اما متأسفانه بعد از حضور این همکاران رسانه در روابط عمومی به خوبی نتوانستهاند با رسانههای استانی تعامل برقرار کنند شاید بزرگترین ضعف تیم رسانهای استاندار اکتفا کردن به دعوت چند رسانه خاص برای پوشش اخبار و اطلاعرسانی حوزه استانداری و غافل شدن از رسانههای محلی از جمله مطبوعات و برخی از سایتهای معتبر استانی بوده است.
تیم رسانهای استاندار باید خوب بدانند که اکثر قشرهای جامعه در استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین خبرهای مربوط به استان را هنوز از مطبوعات و رسانههای محلی پیگیری میکنند.
همانگونه که تیم رسانهای استاندار مستحضر بود با انتشار خبر تغییر نام استان در مطبوعات و رسانههای محلی، موج زیاد اظهارنظرها در استان ایجاد شد و تیم رسانهای استاندار در زمینه جوابدهی به موقع برای تنویر افکار عمومی ضعیف عمل کرد و سبب شد تا موج انتقادها از سوی مردم، طوایف، نخبگان، سیاسیون و ... به سوی استاندار استان شدت گیرد.
اهمیت ندادن به رسانههای محلی استان از جمله مطبوعات مکتوب و سایتهای محلی و اکتفا کردن به برخی از رسانههای خاص که گاها منتقد دولت نیز هستند سبب شده تا امروز اطلاعرسانی عملکرد دولت تدبیر و امید در کهگیلویه وبویراحمد مظلوم واقع شود.
شاید با بررسی خبرهای منتشره شده از جلسات استانداری کهگیلویه و بویراحمد میتوان به خوبی دریافت که بیشتر نقاط ضعف پوشش داده شده است تا نقاط قوت.
در پایان به استاندار فهیم و مردمی کهگیلویه وبویراحمد و همکار رسانهای جناب تقوی در روابط عمومی استانداری پیشنهاد میکنیم با تعامل با همه رسانه ها به خصوص رسانههای محلی (مطبوعات استانی و برخی از سایتهای معتبر استانی ) زمینه رشد و همدلی بین مسئولان و مردم و توسعه کهگیلویه بویراحمد سرافراز را فراهم سازید.