تاریخ انتشار
پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۰۱
کد مطلب : ۲۱۲۷۰۳

تحلیلی بر «اهانت به ایل باوی» و «توهین به تاجگردون»

۲۸
۰
کبنا ؛ سید رشید یوسفی نژاد
در دنیای مدرن امروز توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات مرزهای جغرافیایی را درنوریده و امروز تئوری دهکده جهانی حتی در دور افتاده ترین نقاط عشایری و روستایی استان تحققی عملی یافته و انسانها را فراتر از مرزهای جغرافیایی و قبیله ای رهنون ساخته است.
مناسبات اجتماعی و سیاسی شهرستانها، ایلات و طوایف استان ریشه ای عمیق دارد و دیگر باوی و بویراحمد و ترک و لر و کهگیلویه و بهمئی و همه و همه اینقد دارای اشتراکات زبانی قوم و خویشی ، فرهنگی و سیاسی و حتی اقتصادی هستند که واپس زدن این مناسبات برای بازگشت به گذشته امری غیره ممکن است.
شهرستانها و ایلات استان مانند این ضرب المثل؛ که هر گل یک بویی دارد ، هر کلام دارای تاریخ ، فرهنگ و ارزشها و هنجارهای خاص خود اند. و این شهرستانها و ایلات همچون تکه های پازل در کنار هم استان را تشکیل داده اند.و بر خلاف دوستی اصلاح طلب که اصلاح طلبی را کنار گذاشته و در عمق مناسبات غلط تنش های طایفه ای و شهرستانی غلطیده و اظهار می دارد؛ گچساران ، بهمئی و کهگیلویه بدون بویراحمد ، رامهرمز و رستم اند.
نه بویراحمد، بدون گچساران و کهگیلویه ، لردگان ست و نه گچساران و کهگیلویه بدون بویراحمد رامهرمز و رستم اند. بلکه این حوزه های انتخابیه در کنار هم معنی پیدا می کنند.
سالهای سال بود که بواسطه ایستیلای برخی انحصار گرایان در بی توجهی به شهرستانهای کهکیلویه ، بهمئی و گچساران، “شعار جدایی” از استان کهکیلویه و بویراحمد و پیوستن به خوزستان ، فارس و یا بوشهر زمزمه و حتی در حضور شخص اول اجرایی مملکت ، مردم و جوانان “شعار جدایی” از استان سر می دادند.
این واقعیت ریشه در انحصار گرایی برخی ها و هیچ انگاشتن دیگر شهرستانها در توزیع قدرت و ثروت خلاصه می شد. بطوری که سیل مهاجرت در بلاد شاپور ، بهمئی و گچساران ، خطری جدی ایجاد کرد و عمدتا حاشیه نشینی در مرکز استان را تعمیق بخشید.
پس از حضور غلامرضا تاجگردون در مجلس شورای اسلامی و اقدامات جدی ایشان در رفع محرومیت و جذب اعتبارات بخصوص در حوزه انتخابیه گچساران و سهیم شدن(هر چند جزئی) فرزندان آن دیار در ساختار قدرت استان ، کم کم این شعار از فضای سیاسی و اجتماعی، رخت بربست. بطور کلی مجموعه اقدامات و تلاشهای تاجگردون این «تهدید» را به «فرصت» بدل کرد.
تاجگردون «خطر واگرایی ها» را به «همگرایی ها» بدل ساخت. بطوری که امروزه ، توسعه و عمران آبادی بویراحمد را همه فرزندان باوی و گچساران افتخار خود میدانند و در رنج ، سختی ، شادی و رشد آنها خود را شریک می پندارند.
متاسفانه برخی سیاسیونی که خود تا دیروز در پی تغییر نام استان بودند ، امروز در فرصت بوجود آمده توسط برخی سایتها
(که کارکردی جز دامن زدن به اختلافات ندارند ) در خلال مطرح شدن بحث تغییر نام استان توسط شورای فرهنگ عمومی ( که عمدتا اعضای غالب آن از شهرستان بویراحمد اند ) “اسب تعصب ” را زین کرده و بی مهابا برای تسویه حساب سیاسی با دکتر تاجگردون – که نه تنها طراح بحث تغییر نام استان نبودند و بلکه فقط نظر خود را ابراز داشته اند – و استاندار محترم استان برخواسته و سعی دارند با مطرح کردن بحث های قومی و منطقه گرایی از آب گل آلود ماهی بگیرند.
این گونه دفاع های متعصبانه و کورکورانه از نام، تاریخ و فرهنگ استان نه تنها کمکی به تحکیم نام و پیشنه تاریخی استان نمی کند بلکه خود توهین به ارزشهایی مردمی است که سالیان سال خون دل خورده و پاسبان ارزشهای دیارشان بودند.
و بقول اندیشمندی: «دفاع بد، بهترین تخریب است».
اینان نه تنها دغدغه نام و فرهنگ استان کهگیلویه و بویراحمد را ندارند، بلکه دغدغه و ذهن ایشان چیزی جز اختلاف افکنی و تعمیق مناسبات غلط و تعصبات کور قبیله ای نمی باشد.
معتقدیم تداوم چنین رفتارهای اهانت بار و هتاکی های بی امان به مردم شهرستانهای همجوار نتیجه ای جز تعمیق اختلاف ها و واگرایی مردم استان و نهایتا سر برآوردن مجدد شعار جدایی و تجزیه استان در شکلی جدی تر نخواهد بود.
توهین های غیره اخلاقی و اهانت های پی در پی یکی از پیمانکاران سابق ، به مردم شریف باوی و گچساران در رسانه ای … ذهن بزرگان و ریش سفیدان بویراحمد را آزرده و نگران کرده است.
که خیلی از آن عزیزان و ریش سفیدان بویراحمدی در تماس های متعدد …. این رفتارهای دون شان فرهنگ و ادب را منسوخ اعلام نموده اند.
مطالب منتشر شده توسط این فرد ( که قطعا خودش سوادی نداشته و فقط برایش نوشته اند)
هرگز به حساب ایل بزرگ و تاریخ ساز بویراحمد گذاشته نمی شود. چرا که در این سالها همیشه بزرگان اصیل بویراحمد حرمت ایلات همجوار خود را داشته اند.
این اهانت ها به نماینده گچساران و باشت که به استناد نتیجه انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ محبوب ترین منتخب کشور در مجلس دهم – به تناسب درصد آرای مردم اعم از باوی ، بویراحمد، قشقایی و حتی کهکیلویه و بهمئی های ساکن گچساران، قبل از آنکه توهین به مردم آن حوزه باشد، زیر سوال بردن منش و نجابت ایل بزرگ بویراحمد و به چالش کشانیدن هنجارهای تاریخی این ایل است. و لازم است بزرگان و ریش سفیدان ایل بویراحمد حساب خود را از این دست رفتارهای دون شان و اهانت آمیز ، مبرا سازند تا زمینه تداوم دوستی ها و مناسبات تاریخی هر دو ایل باوی ، بویراحمد و بهمئی توسط تازه بدوران رسیده های بی سواد، مورد تاخت و تاز قرار نگیرید.
لازم به ذکر است که عرصه قلم و اندیشه، میکروفن و ارگستر عروسی نیست که هر کسی از گرد راه برسد آنرا بردارد و خواننده و یا رقاص شود … عرصه قلم و اندیشه حرمت دارد و خداوند تبارک و تعالی به حرمت قلم سوگند یاد فرموده اند. و نباید قلم مقدس را به تهمت، افترا، دروغ و هتاکی آلوده کرد.
مطالب منتسب به این فرد در سایت ها– در خصوص ریاست محترم شورای نگهبان و نماینده اسبق گچساران و کهگیلویه و همچین در مورد حکم اعدام منصور خان باشتی – قبل از آنکه بی حرمتی، اهانت و نسبت دروغ به مردم باوی باشد، تهمت و افترا به شورای محترم نگهبان و رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری و مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی تلقی می گردد.
که جا دارد دادستان محترم استان و نماینده مدعی العموم و مسئول محترم دفتر بازرسی شورای نگهبان در استان با اقدامات قاطع و قانونی مجال بی حرمتی مجدد به نهادهای انقلابی، مسولین و ارزشهای جامعه را، سلب نمایند.
با احترام
نام شما

آدرس ايميل شما

گمنام
Iran, Islamic Republic of
احسنت زنده باد باوی زنده باد تاجگردون
Iran, Islamic Republic of
ایشان توهینی به ایل باوی نداشتند بلکه فقط به تاج گردون تذکر تندی دادند .
من لرم
Iran, Islamic Republic of
درود بر تاج گردون.تاج گردون به همه تعلق دارد وهیچ کس به خاطر تملق وچاپلوسی حق ندارد یک شخصیت ملی را متعلق به خودش بداند.وهیچ کس حق اهانت به سناتور استانمان دکتر تاج گردون رو نداره والسلام
باوی
Iran, Islamic Republic of
درودبرمنصورخان باشتی ..خان سیاسی جنوب....خان ناموس پرست جنوب..خان باشجاع ونترس جنوب...درور برایل بزرگ وحماسه ساز باوی
باوی
Iran, Islamic Republic of
درودبرمنصورخان باشتی ..خان سیاسی جنوب....خان ناموس پرست جنوب..خان باشجاع ونترس جنوب...درور برایل بزرگ وحماسه ساز باوی
Iran, Islamic Republic of
عشم ایل باوی جدم کا یوسفی وریشه ام منصور خان والان در روستایی از بو یراحمد وطایفه ای بزرگ. باوی وتامرادی
محمدش
Iran, Islamic Republic of
درود به نویسنده محترم
صادق
Iran, Islamic Republic of
سلام بر شیرمردان بویراحمد.گچساران از استان جدا کنین تا بشه امیدیه.تاجگردونی فکری ب حال طلاق اعتیاد و بیکاری تو گچساران کنه.اسم بویراحمد تا قیامت جاودان خواهد ماند.
Iran, Islamic Republic of
زنده باد باوی
حسینی
Iran, Islamic Republic of
والا شورای نگهبان هم مثل کبنا نظراته فیلتر نیکنه .قلم فوق رسا و شیوابود
Iran, Islamic Republic of
علی
با نهایت احترام به همه اقشار ومردم فهیم استان
اولا بنده یکی از بویراحمد هستم وازاینکه بعضی ها به هم استانیها توهین می کنند ناراحت هستم واز اینکه به سرمایه استان که باعث افتخارهست بی حرمتی شده ناراحت واین حرکت رامحکوم میکنم .
اما دوست عزیز جنابعالی هم پا دراین مرداب نذارید وهمیشه از نخبگان استان حمایت فرمایید ولو اینکه خلاف عقیده گروه دیگر صحبت کند .
احترام بزرگترها اگر بیسوادهم باشد واجب است.
موسوی از گچساران
Iran, Islamic Republic of
مرحبا به این نگارش..این حقیر از ایل بزرگ باوی هستم وبه ایل بزرگ بویراحمدهم افتخار میکنم..
باشتى
Iran, Islamic Republic of
قبل از هر چیز احترام و حرمت گذاشتن به هر کس خوب یا بد شما به خود احترام گذاشتید بنا نیست با هر شخص مث خودش رفتار بشه در اون صورت فرق بین یه ادم بد زبان وبقیه چیه؟؟متاسفانه امروزه کمتر کسى احساس گناه واشتباه میکنه ودرصورتى دیگران به ساز ما نرقصد ادمى غیر منطقى وبى سواد حسابش میکنیم ایا تا حالا شده به نظر مخالف خودمون احترام بذاریم ؟؟ایا تا حالا شده به اشتباه خودمون اقرار کنیم ؟؟هر وقت این روحیه رو داشتیم اون موقعه نظرمونو بدم..امیدوارم روزبروز اهگاهى ما بالا وبالاتر بره
صادق
Iran, Islamic Republic of
ایل باوی! !!؟؟؟؟؟؟.؟؟
جنترمن
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفتن اگه گردو وبارش نیست چرا رک رک میکند برادر عزیز تاچگردون خودش جرقه زد تازه خیلی احترامش کردن چیزی بهش نگفتن توصیه من به ایشان اگه میتونی طرحی بده وگچساران را از استان کهگیلویه وبویراحمد جدا کند
جدايي طلب هم استاني
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف دارد،حسادت تاکی؟
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
بعنوان یک بویراحمدی از کسانی که سعی در بهم زدن علایق بویراحمد ، باوی و بهمنی را داشته و دارند متنفر هستم مردم استان همه عضو یک خانواده ایم ...
بويراحمدبالا
Iran, Islamic Republic of
بنازم به این قلم شیوا.(بیراحمد نه بی وفایه ،باوی نه بی ککایه)
Iran, Islamic Republic of
اقاى تاجگردون بهترین نماینده این کشوره
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
...ت کپنا باوی
Iran, Islamic Republic of
پاش بیافته.. بیراحمد
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
من در تعجبم.. کی ایل وابی !!!!!!!!!!!!!
جدايي طلب هم استاني
Iran, Islamic Republic of
خداوندا چه روزگار عجیب وچه مردم نمک نشناسی!؟آن زمان که یاسوجیها عشایرنشین بودندتمام بزرگان بویر احمد در مدارس وادارات گچساران رشدکردند وتا یاد دارم همیشه عشایر بویراحمدمیهمان خانه ها وزمینهای گچسارانیها بوده اند،ولی افسوس اکنون هم که بیشتربودجه کشور وتمام بودجه استان از نفت وگاز گچساران است اما اینگونه بویراحمدی ها به گچسارانیها ونمایندگانش میتازند وتوهین میکنند،کامنتهای سایتها رابخوانید تمام قد به تاجگردون توهین وافترا میشود حتی اگر یک کلمه حرف بزند ، ولی ببینید گچسارانیها حتی یک نظر درباره نماینده یاسوج یا دهدشت نمیدهند واقعا علت چیست؟ این کینه وحسادت از کجا میآید،این نمک نشناسی ازچیست،آیا ریشه فرهنگی دارد؟همیشه برایم جای سوال بوده چرا اگر بهترین پست وسمت را در یاسوج به یک گچسارانی بدهند حاضربه پذیرفتن وحتی فکرکردن به آن نیست وبه یاسوج نمیآید،واکنون خیلی چیزها دارد روشن میگردد،واقعا جای تاسف است!خداهمه ما را به راه راست هدایت کندولی واقعا جبر روزگار را دیدیم که مردم گچساران هم مورد تمسخر وکنایه چه جاهایی قرار گرفته اند!؟
محمدزاده باوی
Iran, Islamic Republic of
...:
حتی در مقام مقایسه با کلانتران سایر ایلات ، سران ..د احساسات انسانی و تفکر معمولی بوده اند . از عواطف بشری ..ه بودند . کارنامه اینان به حدی ت.. دفاع است که کمتر می توان برای آن نظیری یافت . با انتشار کتاب های تاریخی و محلی که جانبدارانه و از روی احساسات قومی و از زوایه افق محلی نوشته شده اند مقوله تفاخر و قومیت ستایی بیش از گذشته رواج یافته و افکار عمومی به سمتی هدایت شده است که لشکرکشی ها و درگیریهای عشایر بویراحمد حالتی حماسه وار پیدا کند . از...چهره هایی درخشان و قهرمانانی محلی ساختند ...از فضایل و ارزش های ا...بودند تا حد قهرمانان افسانه ای تقدیس و تکریم شدند . در اینجا هدف محکوم کردن کسی نیست اما بت تراشی و بت ستایی تا کی ؟ آن هم از افرادی که تمام ... آنها بوده است . غالبا زبان منطق را نمی فهمیده اند و همواره سوار بر سمند خیالات و احساسات خود بوده اند . افرادی .. دیگران بوده است . از موارد بسیار معدودی که بگذریم اینها ارزش آن را که نامی در تاریخ از انها بماند نداشته اند .
حیف که شخصیت ها را نمی توان از تاریخ بیرون کرد . والا.. آن را نداشتند که . در تاریخ بماند .”
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا سیاستهای شخص آقای تاجگردون و ..ی بعضی از طرفداران ایشون باعث بازشدن این زخم کهنه {ایل بازی وطایفه گرایی که تنها هنر و دارایی بعضی ها میباشد}شود هنر اینست که با مدیریت قوی به همه کس به یک چشم نگاه کنی تا احساس امنیت و آرامش بر قرارشود که این محتاج ایمان وتقوا میباشد که متاسفانه خ..
من موندم یاسوج ازگچ جدابشه بودجه اش ازکجا میاد
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون افتخار بویراحمد سردسیر و گرمسیر و باوی و قشقایی است هیچگاه بویراحمد حاضر به تخریب دکتر عزیز خود نیستند
حقگو
Iran, Islamic Republic of
سلام من هم از همان به قول شما نمک نشناس هایی هستم که در گچساران دیپلم گرفته ام و مشکلی هم نداشته ام . اکنون هم که به کاروانسرا قدیم یا دوگنبدان یا گچساران می روم احساس می کنم به خانه خود می روم. اما شما چرا از خود نمی پرسید چرا همیشه به یاسوج آمدن را کسر شان خود می دانستید . تعداد زیادی از مردم ممسنی و رستم در یاسوج کار می کنند و مقیم شده اند آبادانی یاسوج توسط اهالی کهگیلویه بزرگ انجام شده است که عار شان نمی آید در یاسوج زندگی کنند و ما از آن ها تشکر می کنیم اکثریت مدیران ارشد استان غیر یاسوجی هستند. رییس سازمان برنامه هیچ وقت بویراحمدی نبوده ولی شما همیشه تصور می کنید شهرستان بویر احمد بودجه استان را می خورد چند سال آقای تاجگردون رییس سازمان برنامه استان بوده اند اکنون هم آقای نوروزی خان احمدی است چرا نمی پرسید تقسیم بودجه چگونه است. عزیزان بقیه مردم استان و شهرستان های لر زبان یاسوج را خانه خود می دانند ولی شما خود را اهل خوزستان می دانید. و به بویراحمدی ها توهین هم می کنید ولی ما نا راحت نمی شویم یکبار عده ای جوان نادان توهین کرده اند که اصلا قابل دفاع نیست .اما خدا وکیلی وجدان خود را قاضی کنید چرا خودتان را تافته جدا بافته از استان می دانید. سال ها پیش مسئولیتی داشتم به استاندار وقت عرض کردم در تقسیم پست های مدیر کلی حق گچساران ضایع شده است گفتند شما چند نفر را معرفی کنید با یکی از عزیزان باوی که مدیر کل بودند مشورت کردم ایشان بعد از مذاکره با عده ای از نخبگان گچسارانی گفتند کسی حاضر نیست یاسوج بیاید اهواز و شیراز را ترجیح می دهند. با یکی از اساتید گچسارانی که نسبت فامیلی داشتیم صحبت کردم حاضر به کار در استان نشد. افرادی که توهین می کنند جاهل هستند. ولی شما که بحمدالله عاقل هستید هم کمی فکر کنید همین متن و کامنت ها چقدر به بویراحمدی ها توهین شده است.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1