تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۲۱۲۴۱۹

تغییر نام توهین به گذشتگان و هویت‌مان است/ با این تغییر دردهایمان درمان نمی‌شود / زاگرس یک کلمه یونانی است

۳۴
۰
کبنا ؛بحث در مورد تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسیده است و این روزها همه و همه پیرامون آن بحث و گفت و گو می‌کنند، پایگاه خبری کبنا نیوز در این رابطه با یکی از فرهنگیان بازنشسته بویراحمد به گفت و گو نشسته است که از منظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، فتح‌اله احمدی فرهنگی بازنشسته با اشاره به طرح تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: ما مردم قبول نداریم، نام استان عوض شود این هویت لازمه ما است. ما به دنبال نان هستیم نه نام. نان داشته باشیم بخوریم کافی است و نام نمی‌خواهیم. در فرهنگ ما بویراحمدی‌ها بدترین و زشت‌ترین چیز این است که بگویند اسمت رو عوض کن.ahmadi
احمدی در ادامه با بیان اینکه در زمانی می‌خواستند اسم استان کرمانشاه را عوض کنند و بگذارند باختران، اما انجام نگرفت، افزود: هویت ما کهگیلویه و بویراحمد از زمان هخامنشی‌ها تا الان بوده است و این‌ها می‌خواهند، عوضش کنند و ما قبول نداریم.
وی با اشاره به ریشه تاریخی نام استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: خود کلمه «کهگیلویه» فرزند اردوان پنجم اشکانی که حاکم کهگیلویه و بویراحمد بوده است و برخی آمدند و تفسیر کردند به معنی کوهی که زالزاک دارد، نه اصلا اینطور نیست. بهترین یادگار انسان، اسمی است که مادر برای فرزندش انتخاب می‌کند، اگر این اسم را عوض کنند، یعنی به مادرش هم توهین کرده است.
این فرهنگی بازنشسته با بیان اینکه تغییر نام استان مشکلات و هزینه‌های زیادی را بردارد، اظهار کرد: با تغییر نام استان باید تمام اسناد (شناسنامه، کارت ملی و دیگر اسناد)، تابلوها، دفاتر، تمام امکانات نیز باید عوض شود و آقایان می‌توانند هزینه این تغییر نام‌ها را ببرند و روستاها را آباد کنند. تغییر نام استان دردی را درمان نمی‌کند.
ما مقصر نیستیم مقصر مسئولین بی‌سوادی است که نمی‌توانند کلمه «کهگیلویه و بویراحمد» را بیان کنند. تقصیر ما نیست که فلان مسئول کشوری نمی‌تواند نام کهگیلویه و بویراحمد را به درستی بگوید، آنها اگر سواد ندارد تقصیر ما نیست.
احمدی اضافه کرد: سال ۴۳ جمعیت یاسوج ۹۳۴ نفر بود دو سوم آن غیربومی و یک سوم آن روستا با جمعیت ۳۰۰ نفر بود و با این وجود فرمانداری کل شد. آن موقع گچساران شهر کارگری ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت داشت و این به خاطر امنیت و تحصن مبارزات مردم یاسوج با رژیم پهلوی بوده است. که بعدها زنده یاد مرحوم بهمن بیگی اعلام کرد مردمی که با تلاش و رکاب دست به ماشه گذاشتند تا دهی را به استانی تبدیل کردند.
وی افزود: وقتی فلان مسئول می‌گوید باید اسم عوض شود باید به او گفته شود، این اسم هویت ما است، مردم باشد یا نباشد، در مجموع هویت مردم کهیگلویه و بویراحمد به یک کلمه بستگی دارد و کسی که هویت ندارد همانند یک فرد بی‌خانمان است.
این فرهنگی بازنشسته در ادامه اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم به گذشته و تاریخ این منطقه توجه کنند که بر چه اساس این استان به وجود آمد. مردم چه هزینه‌هایی دادند تا این استان به وجود آمد. باید تاریخ استان را مطالعه کنند و ماهیت استان از گذشته دور چه بوده و تا الان چطور به اینجا رسیده است. ما از دو نسل خجالت می‌کشیم یکی نسل گذشته که از هیچ، همه چیز ساخت و یکی نسل آینده که برای آنها هیچی نذاشتیم. همه چیزشان را بر باد دادیم. نسل ما بدهکار است و کار بدی کرده است.
احمدی اضافه کرد: سال ۱۳۰۹ بعد از جنگ تنگ تامرادی، که حدود یک لشکر کامل رضاشاه از اردکان فارس حرکت کرد و در تنگ تامرادی اسیر شدند و سه هزار کشته و زخمی دادند و آن موقع سران عشایر را به تهران بردند و خواستند اعدام کنند و شجاعانه به شاه گفتند؛ نصف بودجه باغ وحش تهران را به کهگیویه و بویراحمد بدهید استان ما خودش جنگل و حیوان دارد و سیم خاردار هم نمی‌خواهد، ما مدرسه و کارخانه و راه می‌خواهیم و تا زمانی که این‌ها درست نشود همین آش و همین کاسه و وقتی از مولا قباد سی سختی که خودش مدرسه درست کرده بود گفت؛ معلم می‌خواهیم. اولین مدرسه سال ۱۳۱۰ در سی سخت تأسیس و سال ۱۳۱۱ در تل خسرو تاسیس شد و اولین بار شناسنامه ثبت احوال ۳ جلدی سال ۱۳۱۴ در این منطقه آمد.
وی افزود: ما آن زمان زیر سلطه فارس، اصفهان و خوزستان له و لورده شدیم و بزرگان مجبور شدند فرمانداری مرکز را در یاسوج بزنند. گچساران و دهدشت و کهگیلویه را از خوزستان جدا، بویراحمد را از فارس جدا کردند. و من یاد دارم گفتند مرکز استان را باید بهبهان کنند و مردم یاسوج نشستند، همین جا و ۸۰۰ تومان به ولی پناهی دادند و رفت تهران و بعد از ۱ ماه آمد و تابلوی بهبهان را خرد کرد و برگشت یاسوج. این تعصب مردم بود که شد یاسوج و شهر و مرکز. ما کاری نداریم کجا مرکز باشد ولی هویت کلی استان را در نظر می‌گیریم.
این معلم بازنشسته با اشاره به نام احتمالی «زاگرس» برای استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: کلمه «زاگرس» در اصل لغت یونانی، و در فارسی به معنی رشته رشته است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
شماها اول مراقب باشید به مفاخر استان در عصر حاضر و کسایی که همین حالا افتخار استان و جنوب هستن توهین نکنی د بعد به فکر گذشتگانی باشید که حتی دقیقا نمیدونیم چه کاری واسه ما کردن که در تاریخ ایران ازشون ردی نمونده
زاگرس نماد اشغال و تجاوز یونان به ایران است
Iran, Islamic Republic of
زاگرس کلمه یونانی و نشان از شکست و اشغال ایران توسط یونان است
عجیبه برخی میخواهند نام استان را به نام اشغالگران ایران بگذارن و به دوران اشغال و ذلت افتخار کنن
Iran, Islamic Republic of
قبول شما که نام نمی خواید بی نام باقی بمونید ما نام و نان را با هم میخوایم
Iran, Islamic Republic of
یعنی رژیم پهلوی اینقدر احمق تشریف داشته که شهری که تفکرات انقلابی داشته رو میکنه مرکز یک استان؟ ناامنی یاسوج نه به خاطر انقلاب بود که اگه اینجور بود عمرا مرکز استانش میکردن، دیدند طالب قدرتند و با مرکز کردن میشه دهنشونو بست بنابراین مرکزیت رو به شما باج داد تا همه چیز اروم بشه که شد.
Iran, Islamic Republic of
سال ۴۳ جمعیت یاسوج ۹۳۴ نفر بود دو سوم آن غیربومی و یک سوم آن روستا با جمعیت ۳۰۰ نفر بود و با این وجود فرمانداری کل شد. آن موقع گچساران شهر کارگری ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت داشت
دهدشتي
Iran, Islamic Republic of
اون زمان قرار بود چرام مرکز شود ولی به .. ها نشد
دهدشتي
Iran, Islamic Republic of
محض اطلاعت اقای احمدی اولین مدرسه مدرسه ی اسدی باشت بود که سال ١٣١٠در باشت تاسیس شد ...این را دیگر همگان میدانند..حرف بی سند نزن
Iran, Islamic Republic of
وقتی که کهگیلویه بود و گچساران با اون زیرساخت های مدیریتیش بود و برداشتن یک روستا رو مرکز،یک استان کردن همین میشه دیگه. الان خودشونو گم کردن و حتی اجازه نمیدن در مورد اسم استان نظر بدیم. شما غوره نشده مویز شدید واسه همینه که مدیریت استان ضعیفه چون جایی که قراره مرکز یک استان باشه اول باید شهر باشه اونم یه شهر با مدیریت درست
Iran, Islamic Republic of
مرکز شدن یاسوج با وجود گچساران و دهدشت و بهبهان کار بسیار اشتباهی بود
Iran, Islamic Republic of
زاگرس یونانیه؟ خب بزار پارسیان
Iran, Islamic Republic of
علت مرکز شدن یاسوج همان چیزی بود که دوبلور جلیلوند گفت.واز پدرم شنیدم یاسوجیها مالی نمیشدن برای اینکه مالی بشن مرکز استان رو یاسوج گذاشتن.
Iran, Islamic Republic of
گچساران اون موقع مرکز شده بود الان یه چیزی در حد اهواز شده بود و قطعا وضع همه شهرهای استان از این خیلی بهتر میشد
Iran, Islamic Republic of
کاش همون چرام مرکز میشد
Iran, Islamic Republic of
شما چنان از اصفهان و فارس و خوزستان صحبت میکنی انگاری از معاویه صحبت میکنی. کلا در مورد هر شهری غیر یاسوج همینجوری صحبت میکنید. واسه همینه که همه هم در برابر شما موضع میگیرنن.
بام دنا | جستجوگر خبری هوشمند استان کهگیلویه وبویراحمد » تغییر نام توهین به گذشتگان و هویت‌مان است/ با این تغییر دردهایمان درمان نمی‌شود
France
[…] لینک منبع خبر در سایت اصلی […]
همشهری
United States
شما مشکلتان ماندن کلمه بویراحمد است . خودتان بهتر میدانید در صورت تغییر نام استان دیگر هیچ نام و نشانی از شما و افسانه دلاورهایتان نخواهد ماند .
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
..ی فرهنگی بازنشسته با اشاره به طرح تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: ما مردم قبول نداریم، نام استان عوض شود این هویت لازمه ما است. ما به دنبال نان هستیم نه نام . جناب آقای فتح اله احمدی چرا خود را مردم می دانی در حالیکه یک نفر بیش نیستی؟ ولی و وکیل مردم که نیستی پس فقط بجای خود حرف بزن ای معلم .. نهضت سواد آموزی"
در فرهنگ ما بویراحمدی‌ها بدترین و زشت‌ترین چیز این است که بگویند اسمت رو عوض کن. بویراحمد فرهنگ شماست، فرهنگ تمام مردم استان که نیست؟؟؟؟ ".. نهضت سوادآموزی"
سال ۴۳ جمعیت یاسوج ۹۳۴ نفر بود دو سوم آن غیربومی و یک سوم آن روستا با جمعیت ۳۰۰ نفر بود و با این وجود فرمانداری کل شد. آن موقع گچساران شهر کارگری ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر جمعیت داشت و این به خاطر امنیت و تحصن مبارزات مردم یاسوج با رژیم پهلوی بوده است. شما که معلم هستی و با فرهنگ چرا بیان نکردی که فرمانداری کل دادند تا شما ها را .. و دست ..شدند.".. نهضت سواد آموزی" به مردم گچساران هم توهین نکن ای آقای با فرهنگ".. فرهنگ"
در هرصورت اسمتان برای خودتان اما باید گچساران و دهدشت جدا گردند و هر کدام خود لیاقت استان شدن دارند.
Canada
اگه همین بویداحمدی ها نبودن خو انگلیسی ها هنوز ک هنوز از شهرتون نرفته بودن
کر بویراحمد
Canada
دوستانی که میگن یاسوج حقش نبود استان بشه اول توصیه میکنم برین تاریخ بخونید ودوم اگه بویراحمدی ها نبودن که انگلیسی ها تا هنوز تو شهرتون بودن
ایل
Iran, Islamic Republic of
چرام میشد خیلی بهتر بود
ناصر
Iran, Islamic Republic of
البته مقصر این معلم ب، مقصر حبیب قلندریه که ی ریگ گنده تو کفششه
دهدشت
South Africa
تشکیل این استان چه فایده ای برا کهگیلویه داشت فقط نور علی نور شد برای یاسوجیا بقیه استان ضربه خورد.چه سودی و منفعتی و فایده ای برای کهگیلویه داشت؟کسی میتونه یکیشو نام ببره؟جز اینکه نابود شد.جز اینکه تمام مردم اون مهاجر شد.بلای بد بود که بر سر ما امد.دیگه جبران ناپذیره.
دهدشت
South Africa
تشکیل این استان چه فایده ای برا کهگیلویه داشت فقط نور علی نور شد برای یاسوجیا بقیه استان ضربه خورد.چه سودی و منفعتی و فایده ای برای کهگیلویه داشت؟کسی میتونه یکیشو نام ببره؟جز اینکه نابود شد.جز اینکه تمام مردم اون مهاجر شد.بلای بد بود که بر سر ما امد.دیگه جبران ناپذیره.؛؛
Iran, Islamic Republic of
برو بابا. هر کسی برای خودش شده کارشناس
تبانیاایرانی
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای احمدی بنده نظری نسبت به تغییر نام استان ندارم این موضوع را به صاحب نظران و مردم میسپارم خودت فرمودی که سال ۴۲ جمعیت بومی یاسوج
۳۰۰ نفر بوده که وصل کردید به دوره هخامنشی بنده افتخار میکنم لرم اگه توجه کنید ما درباشت خیراباد دهدشت اثار مستندی وجود دارد که بیانگر تاریخ این مناطق بوده که هویت این اثار به هیچ واژارتباط نداره درخصوص تغییر نام مادری خیلی حساسیت دارید گذری کنید به ثبت احوال یاسوج می بینی روزانه چند درصد همین نامهای مادری ررا جوانان وحتی میان سالها به نام دلخواه خودشان تغییر میدهند
افتخاربویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر فرهنگی بازنشسته آقای فتح الله احمدی
پارسی
Iran, Islamic Republic of
استان ما زمانی محروم شد که نفت گاز مارو می خورن منتش رو رو ما میزارن ،نام بزرگ کهگیلویه و بویراحمدتنها افتخاری که این استان برای ۱۸۰۰شهید لر غت بی ایون ایون این ۸ساله مثل روحانی شهید نوردینی جوون غیور ۲۵ساله ،بلندی اسم استان دلیلی نمیشه برای حذف نام استان برای مثال آذربیجان هم اسم بلندی هست چرا مردم و مسعولین این شهر نمی خواهند اسمشو عوض کنند ،عوض کردن اسم نیک استان توهیین به مردم شریف استان می باشد ،منتظر اهنگ های اعتراضی من باشید پارسی
رحمان رحیمی
Iran, Islamic Republic of
سال ۲۰۱۷ داره میرسه... وااااااااااای بر مردم بویراحمد که تا ظهور امام زمان عج حس ناسیونالیستی شوت رو کنار نمی ذارن....
بابا اسموعوض کنید بره مادانشجوهای استان دیگه ای هستیم اصلا تلفظ این اسم براخودمون زجراوره چه برسه بچه های بقیه استانه
Romania
کهگیلویه و بویراحمد بیدار است
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
موضع گیری های جدید واز یک جنس تندروها،متعصبان وافراطیون متظاهر درباب مخالفت با هرموضوع استانی وکشوری: سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به نامه رئیس جمهور به وزرای کشور و دادگستری درباره پیگیری لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد، اظهار کرد:آقای روحانی کشور با مشکلاتی از جمله بیکاری، رکود و تورم روبرو است وضعیت معیشتی مردم مایه شرمساری است نه لغو سخنرانی علی مطهری!؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
زمانی که باشت بخشدار داشت خبری ازدیگر شهرهای استان نبود حالا هر که از هرجای بلند شده مطلبی برای خودش می نویسد
عدالت
Iran, Islamic Republic of
نام فقط کهگیلویه و بویراحمد، تازه بویراحمد و کهگیلویه صحیح تر است.
خرامان
Iran, Islamic Republic of
رورت تغییر نام استان چندان موضوع مهمی نیست که باعث ایجاد واکنش هایی در سطوح مختلف مسولین یا مدیران کلان شود کاش همگرایی بوجود می آمد برای الحاق استان به یکی از استان های همجوار. شاید باعث تغییری در وضعیت اسفبار و دردناک مشکلات لوث شده ی این بیغوله و بحساب آمدن این خطه ی زرخیز و بی مسؤل در کشور شود. ای کاش استان ما جز بخش ها یا حتی روستاهای اصفهان یا شیراز یا بوشهر و خوزستان بود.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1