تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۲۱۲۳۹۱

دهبانی پور: بیش از هر چیز به وحدت و همدلی نیاز داریم / از واکنش های هیجانی پرهیز کنیم

۱۳
۰
کبنا ؛ 

مطرح شدن مجدد تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد واکنش ها و بازتاب زیادی در فضای  رسانه ای و مجازی استان داشته است و در چند روز اخیر مخالفین و موافقین تغییر نام به طرق مختلف به واکنش پرداخته اند. بحث تغییر نام استان هفته گذشته در نشست شورای فرهنگ عمومی مطرح شد. برای آگاهی از کم و کیف این تصمیم و چگونگی بحث بر روی این موضوع کبنا نیوز مصاحبه ای با رضا دهبانی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و عضو حقوقی و دبیر این شورا ترتیب دادیم که تقدیم خوانندگان عزیز می شود.

 dehbani

آقای دکتر به عنوان اولین سوال جهت تنویر افکار عمومی شرحی کوتاه  از جایگاه  و ساختار شورای فرهنگ عمومی استان ارایه بفرمایید ؟

با عرض سلام و احترام به محضر همه هم استانی عزیز . شورای فرهنگ عمومی استان یک شورای فعال در حوزه فرهنگی و مسائل اجتماعی است و در طول سال ها و  دوره های گذشته فعال بوده است و ترکیبی است از اعضای حقوقی و حقیقی که اعضای حقوقی را مدیران دستگاه های اداری و اجرایی ،قضایی و امنیتی و فرهنگی تشکیل می دهند و اعضای حقیقی با انتخاب اعضای حقوقی شورای فرهنگ عمومی برگزیده می شوند . در این شورا امام جمعه مرکز استان رئیس ،استاندار قائم مقام و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر این شوراست و در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دبیرخانه این شورا مستقر است که امورات مربوط به این شورا را انجام می دهد.

 

آیا در انتخاب اعضا ی شورا نگاه منطقه ای هم وجود دارد؟

بالشخصه اکراه دارم از ورود به این عناوین و این نوع نگاه ها و شورای فرهنگ عمومی هم جایی برای این نگاه ها نبوده و نیست و اتفاقا ما در شورا دنبال آسیب شناسی این معضلات و ارایه راهکار برای رفع آنها هستیم اما اگر منظور شما اشاره و یا تکرار تخریب ها و بهانه تراشی هایی است که از این منظر صورت می گیرد و بعضی ها  با استناد به اینکه از میان اعضا کسی از فلان شهرستان و یا منطقه وجود ندارد پس تصمیم اخیر شورا ایراد دارد نگاهی اجمالی به همان ساختار که در سوال  قبلی عنوان کردم نشان می دهد که ترکیب مدیران ادارات کل و سازمان های استان از  نیروهای استان و از همه شهرستان های استان و یا عزیزانی خارج از استان است. بد نیست به طور مثال یک اشاره ای به اعضای محترمی داشته باشم که از لحاظ تقسیمات کشوری متعلق به شهرستان بویراحمد هستند جناب آقای زارعی نماینده محترم شهرستان بویراحمد و دنا به عنوان رئیس مجمع نمایندگان استان، دکتر فتاح محمدی معاون سیاسی و امنیتی استاندار، سید ابوالفتح میرمحمدی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری، محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی استان،رحیمی سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی استان ،دکتر رحیمی رئیس دانشگاه یاسوج، زریر حجتی نماینده جراید استان. ضمنا همانگونه که اشاره شد این عزیزان از منظر حقوقی عضو هستند ولی دو عضو از سه عضو حقیقی شورا یعنی آقایان هدایتخواه و زاده باقری نیز متعلق به این شهرستان هستند.

 حالا با این مقدماتی که فرمودید و اینکه مباحث فرهنگی جامعه در این شورا مطرح می شود بفرمایید بحث تغییر نام استان چگونه مطرح شد؟

متاسفانه این موضوع فرهنگی ناخواسته و یا عامدانه وارد برخی تسویه حساب های سیاسی و برخوردهایی که می شد ظریف تر صورت گیرد گردید و یک فضای خاصی بوجود اورد و موضوع را از ان مسیر اصلی که قرار بود پیش برود و بر آن هم تاکید شده بود خارج کرد . همانگونه که عرض کردم پرداختن به موضوعات و دغدغه های فرهنگی از جمله دستورات کاری این شورا است و دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی معمولا موضوعات مختلفی را جهت طرح در جلسه دریافت می کند و دبیر شورا نیز وظیفه اعلام دستور جلسات و اعلام مصوبات را بر عهده دارد . یکی از دستورات جلسات با توجه به سابقه گذشته ای که داشته است و همچنین مطالبه بخشی از جمعیت استان به دلایلی که قطعا همه عزیزان اطلاع دارند تغییر نام استان بود . که بر خلاف ادعاها و سوءبرداشت هایی که در بیرون صورت گرفت در این جلسه هیچ تصمیمی هم در این مورد گرفته نشد بلکه مقرر گردید موضوع به جلسه ای که در آینده تشکیل می شود واگذار گردد . و مقرر هم شد این جلسه با حضور  نماینده محترم ولی فقیه در استان، ائمه محترم جمعه شهرستان ها و فرمانداران  و اعضای شورای های شهر و روستای شهرستان های هشت گانه به همراه نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی ، ۲۰ نفر از صاحب نظران از سلایق مختلف از مناطق مختلف استانی، اعضای شورای فرهنگ عمومی و اعضای شورای اداری برگزار شود و در این جلسه پیرامون موضوع بحث و بررسی شود و مخالفین و موافقین اظهار نظر نمایند . در نهایت با احترام به  خرد جمعی و تاکید بر خواست و نظر مردم خوب و نجیب استان تصمیمات لازم صورت گیرد. لذا باید اینجا اعلام کنم اکثر  اظهار نظرها و ادعاها دال بر تغییر نام استان  بوسیله شورای فرهنگ عمومی در این چند روز مطلقا صحت ندارد. بلکه  مقرر  شد کار به صورت کارشناسی  مورد بحث و  بررسی قرار گیرد و در نهایت نظر قاطبه مردم خوب استان اعمال شود.

 خیلی از منتقدین به مطرح شدن این بحث در شواری فرهنگ عمومی معترض هعستند و موضوع را یک موضوع حقوقی می داند نظر حضرتعالی در این زمینه چیست؟

 ببیند نام یک استان با هویت و تاریخ و فرهنگ آن استان گره خورده است و بنابراین قبل از آنکه این موضوع یک بحث حقوقی و اجرایی باشد فرهنگی است و متعلق به عموم مردم است دیگر اینکه فعلا جامع ترین شورایی که می تواند همه مدیران اثرگذار استانی در ان عضو باشند همین شورای فرهنگ عمومی است . و این شورا هم دنبال کارهای فرهنگی است حالا برخی بزرگواران موضوع اولویت های دیگر استان  را مطرح کردند که  بنده منکر نیستم ولی تعیین اولویت با این شورا نیست و شورا کار فرهنگی انجام می دهد و همیشه هم جلسات این شورا برگزار می شود که برای نمونه در یکی دو هفته پیش ما در لیکک بهمئی با حضور روان شناسان استان راجع به مسائل مربوط به آسب های اجتماعی جلسه داشتیم.

 

 آقای دکتر برخی از مخالفین تغییر  نام راجع به حضور شما و رزومه فرهنگی شما صحبت هایی داشتند  خواستم نظرتان را در این باره جویا شویم؟

  نه وقت کافی برای ورود به این مباحث است و نه هم ضرورتی می بینم و از ورود به این موضوع بنده را معاف فرمایید.


 ولی به هر حال این سوال وجود دارد  که دبیر شورای فرهنگ عمومی رزومه فرهنگی شان کدام است؟

 اگر از این منظر سوال می فرمایید که خوب موضوع فرق می کند و بنده مجبور به دفاع هستم و نه در دفاع از خودم بلکه در مقام دبیر شواری فرهنگ عمومی و دفاع از این جایگاه باید نکاتی رابه سمع ونظرمردم خوب وفهیم استان برسانم. همه کسانی که دانشگاه رامی شناسند و ارتباط دارند میدانند که ورود به عنوان عضوهیات علمی وتداوم آن نیازمند کارعلمی است. اولاهمه ی سابقه کاری وشغلی من صبغه فرهنگی دارد. در دهه شصت مدیرکارهای فرهنگی وشوراهای روستایی بودم، به عنوان کارشناس سیاسی ومحقق در وزارت آموزش و پرورش حضور داشتم ، به عنوان مدیرآموزش عالی فرهنگیان استان بیش از۴ سال توفیق خدمت داشتم، دبیری شورای تحقیقات اداره کل آموزش وپرورش را در کارنامه خود دارم  و هم چنین عضو هیئت علمی دانشگاه دولتی یاسوج هستم و چندین سال هم معاونت فرهنگی ودانشجویی دانشگاه یاسوج  بودم. حال این سوابق و  عضویت دراکثرشوراهای فرهنگی استان وتدریس ده هاسال دردانشگاههای استان درحوزه علوم انسانی  آیا  سابقه فرهنگی نیست که بعضی دوستان بزرگوار بنده منکر آن می شوند؟ در ثانی چه  انتظاری ازمن به عنوان مدیرکل دارند؟ مگر نه اینگه بنده  را به عنوان مدیرکل باید با مدیران کل قبل این استان مقایسه کنند آن عزیزان سوابقی داشتند و زحمات قابل توجهی برای عرصه فرهنگ کشیدند بنده هم  روزمه علمی خودم را دارم ودراین شرایط تقریبا سخت اقتصادی و حتی محدودیت ها و معذوریت های کاری در حوزه ی  مدیریت فرهنگی  به کمک همکارانم گامهای مناسبی برداشتیم.  اگرکسانی صادقانه برایشان مهم است که من رزومه ی  علمی داشته باشم به مقالات متعددم که غالبا درژورنال های خارجی ویا مجلات معتبرعلمی پژوهشی داخلی به چاپ رسیده اند مراجعه کنند که اتفاقا موضوعات بیشترآنها فرهنگی است. هم چنین رساله دکتری ام  اگر چه دررشته حقوق بین الملل است ولی بخش قابل توجهی ازآن درزمینه فرهنگ درعصرجهانی شده است.

در آخر اگر صحبتی مانده است بفرمایید؟

این اتفاق فرصت خوبی است برای تمرین گفت و گو برای بالا بردن آستانه تحمل مان. هیچ کس با نام استان مشکل و غرضی ندارد همه ما متعلق به این استان هستیم و به تاریخ و گذشته پر افتخار آن افتخار میکنیم و اگر تصمیمی گرفته شده است و یا گرفته خواهد شد در جهت اعتلای فرهنگی جامعه است و  دفتر ما برای حضور منتقدین و  شنیدن حرف ها و استدلالات منطقی و بدور از هیجانات همه عزیزان باز است. نگذاریم این بحث ها وارد فضاهای منسوخ و دور از ساحت گفت و گو شوند و فرصتی ایجاد شود برای برخی سوءاستفاده ها. در حال حاضر استان بواسطه شرایط خاص سیاسی و اجتماعی اش بیش از هر چیزی به وحدت و همدلی نیاز دارد. در این بحث تغییر نام هم حساسیت وتعصب بنده  کمترازدیگران نیست .از یکطرف سه دهه است افتخارمعاشرت وهمزیستی بامردم خوب وفهیم بویراحمد را دارم وافتخار شهروندی یاسوج رادارم وفرزندانم متولداین دیارندوازطرفی زادگاهم با کمال افتخارکهگیلویه است.

نام شما

آدرس ايميل شما

Navid
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما!
جنگلی
Iran, Islamic Republic of
دهبانی باید استعفا بده. بی احتیاطی شورای فرهنگ نزدیک بود که کار دست مردم بده و یه بلبشویی درست کنه. استعفا بده .
جنگلی
Iran, Islamic Republic of
دهبانی باید استعفا بده. بی احتیاطی شورای فرهنگ نزدیک بود که کار دست مردم بده و یه بلبشویی درست کنه. استعفا بده سرگپو
Iran, Islamic Republic of
.. هستی تو شورا یه حرف میزنی اینجا یه حرف دیگر
Iran, Islamic Republic of
عامل این همه بی وحدتی خودت هستی آخه برادر در محل زندگی شما (بهمئی) هم چندین طایفه مثل طیبی / عیسوی / یوسفی / سادات زندگی می کنند که جمعیت آنان بیشتر از بهمئی ها هستند پس نام بهمئی هم باید تغییر کند
خیلی عجیب چرا به آرامش مردم توجه ندارید
این آرامش بهم خورد تا استخدام همسر یک مسئول نادیده گرفته شد
این آرامش بهم خورد تا دستگاههای نظارتی از استخدام های بیجا مغفول بمانند
این آرامش بهم خورد تا نقد عملکرده ها فرآموش شود
این آرامش بهم خورد تا رسانه ها درگیر یک موضوع انحرافی شوند
و ...................
تورا خدا دست بردارید ما می خواهیم با همین کوه و جنگل و سنگ و بر کنار هم زندگی کنیم
Iran, Islamic Republic of
یعنی بجز زارع و حجتی آقایان فتاح محمدی / میرمحمدی / محمود باقری / رحیمی سرپرست کتابخانه ها / رحیمی رئیس دانشگاه / هدایتخواه و زاده باقری موافق تغییر بودند.
اگر اینطور است آقای دهبانی درود جنابعالی مخاطبین صحبت آقای دهبانی را به شرح زیر بخوانند

دهبانی "در این بحث تغییر نام هم حساسیت و تعصب بنده کمتر از دیگران نیست از یک طرف سه دهه است افتخار معاشرت و همزیستی بامردم خوب و فهیم بویراحمد را دارم و افتخار شهروندی یاسوج را دارم و فرزندانم متولداین دیارند و ازطرفی زادگاهم با کمال افتخارکهگیلویه است"
Iran, Islamic Republic of
فقط زاگرس ان شاءالله... زنده باد دکتر دهبانی پور
ممدو
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت زدن که هزینه نداره خون مردم را به جوش نیارید گچساران را از استان جدا کنید هرچند همان و هم زیادشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مصاحبه دکتردهبانی پور عالی بود واقعا رزومه اش بالاست
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
لطفا . احساسات مردم را تحریک مکن و .. مکن اقای که در تیر ۸۸ آن همه در پوشش استا در دانشگاه زیرتل دانشجویان را..ی فراموش مکن که خداوند ناظر بر اعمال ماست نقطه ای از زمین و ساختمان دولتی در این شهر یاسوج نبست که با تعویض اسم بستگان نزدیک به قیمت ارزان آن را ...برا مثال منازل سازمانی اداره کل آموزش و پرورش استان بنام و...کر و ... در شهر یاسوج پ.. شماست حقا که خوب..
Iran, Islamic Republic of
//جوانان غیرتمند کهگیلویه وبویراحمد //////
Iran, Islamic Republic of
مگر بهمئی لیکک نیستی؟یا بهمئی دیشموک؟
Iran, Islamic Republic of
استاد بیخیال حرفای خیلی ها
مهم ما دانشجوهاتیم که میدونیم شما کی هستی و چه رزومه ای داری
به خدا قدر انسانهای بزرگ را تو این استان نمیدونن
امسال شما و هدایت خواه ها و تاجگردون ها و تقوی ها و موسوی ها و... افتخار این استان هستید
فارغ از هر سلیقه سیاسی و منطقه ای به شما افتخار میکنیم
متاسفم که خیلی ها بدون شناخت حرف میزنن
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1