تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۲۱۲۳۴۵

نگاهی به اشتغال زایی صنایع دستی در کهگیلویه وبویراحمد

۰
کبنا ؛
 
صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزای و توسعه اقتصادی جوامع دارد.
توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع دستی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است.
از آنجا که اشتغالزایی یکی از مشکلات همه جوامع است بنابراین توجه به حوزه صنایع دستی می تواند یکی از راه های رفع این معضل در جوامع باشد.
اشتغال زایی یکی از مشکلات فراروی هر جامعه است و از آنجا که بی کاری معضلات عظیم اقتصادی و اجتماعی به همراه دارد، لذا توجه به رفع این مشکل در راس برنامه های اقتصادی دولت‌ها قراردارد. آنچه در این راستا مهم است اولویت بخشیدن برنامه های حمایتی دولت ها برای جهت دهی به آن دسته از فعالیت های اقتصادی و اجتماعی است که نیل به این هدف را در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه میسر سازد.
کارشناسان معتقدند برای اینکه در کشور ما اهداف اشتغال آفرینی در برنامه چهارم تا حد ممکن محقق شود و نرخ بیکاری به ۴/‌۸درصد کاهش یابد باید از ظرفیت های بالقوه تمامی بخش‌ها اعم از کشاورزی،صنعت، حمل و نقل،انرژی، تجارت خارجی ،گردشگری و نیز صنایع دستی برای کار آفرینی و اشتغال بهره گرفت.


img_8006طبق پیش بینی برنامه پنج ساله سوم می‌بایست به طور میانگین در هر سال ۷۶۰هزار شغل و در مجموع ۳میلیون و ۸۰۰هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود.
در بررسی عملکرد دولت و دستگاههای اجرایی و طبق آمارهای منتشرشده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، میانگین اشتغال ایجادشده درچهارسال اول برنامه پنجساله سوم ۵۷۰هزار شغل بود که درهر سال ۲۰۰هزار شغل کمتر از پیش بینی های برنامه اشتغال است.
این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند اگر هر سال نسبت به سال گذشته یک میلیون و یکصدهزار شغل بیشتر ایجاد نکنیم نرخ بیکاری بازهم افزایش می‌یابد. طبق اعلام رسمی وزارت کار نرخ رسمی بیکاری در برخی شهرهای کشور بیش از ۲۵درصد است که تامل برانگیز است. ازسوی دیگر ایجاد هر شغل براساس گفته یکی از مدیران وزارت کار به طور متوسط بین ۳۰۰تا ۴۰۰میلیون ریال هزینه در بردارد. ایجاد اشتغال در مناطق مختلف نیز باید با توجه به مزیت‌ها و ظرفیت های موجود در هر منطقه صورت گیرد، بنابر این هزینه اشتغال زایی در هر ناحیه متفاوت خواهد بود.
 
توسعه و سرمایه گذاری روی صنایع دستی همواره به عنوان یکی از راههای ارزان و مناسب برای اشتغال زایی مطرح است. بخصوص اینکه وجود ۵/‌۲ میلیون بی‌کار در روستاهای کشور زمینه مهاجرت به شهرهای بزرگ و روی آوردن به مشاغل کاذب و تبعات بعدی آن را بدنبال دارد. طبق آمار های منتشر شده درسالهای اخیر بطور میانگین سالیانه ۱۰۰هزار روستایی به مناطق شهری مهاجرت کرده اند.
بنا براین در دولت تدبیر و امید توجه خاصی به بخش اشتغال زایی در روستاها و همچنین استانهای کم تر توسعه یافته همانند کهگیلویه وبویراحمد شده است به گونه ای که امروز در هر روستاهای شاهد رونق تولیدات صنایع دستی اعم از گلیم ،جاجیم،نی چیت بافی،سیاه چادر بافی و.......هستیم.
img_8007
احیای تعداد چشمگیری از رشته های صنایع دستی منسوخ شده ، آموزش های به بافی ،پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی و تعاونی های تولیدی برای رونق صنایع دستی و از اقدامات مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد می باشد.
 
تلاش برای احداث بازارچه های فروش، تقویت زیرساخت های صادرات و ابزارهایی مانند کارگاه های ریسندگی و بافندگی در کهگیلویه و بویراحمد از دیگر اقدام های عملی برای رونق صنایع دستی است.
 
شاید امروز با گذری از خبر های مربوط به اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد می توان بخوبی شاهد فعالیت گسترده در حوزه صنایع دستی و ایجاد شغل های درامد زایی در استان باشیم .
 
محمود باقری  مدیرکل میراث فرهنگی استان در سفرچند روز پیش به شهرستانهای کهگیلویه ،چرام ،بهمئی و لنده از تخصیص اعتبار برای ایجاد کار گاهای تولدی صنایه دستی در همه شهرستانهای استان خبر داد.
 
باقری همچنین از تخصیص ۵میلیارد تومان  تسهیلات برای اشتغال زایی این در حوزه خبر داد که به گفته برخی از کارشناسان این اقدام برای اولین با در استان صورت میگرد و این کار بزرگی در حوزه اشتغال زایی است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری با تعامل با مسئولین کشوری تا کنون اعتبارات ملی خوبی برای ایجاد زیر ساخت های صنایع دستی و گردشگری در استان جذب نموده است و زمینه اشغال زایی خوبی را برای جوانان کهگیلویه وبویراحمد فراهم نموده است.
img_8001
محمود باقری امروز در بازدید از کار گاه صنایع دستی (تراش سنگ های تزینی)با اشاره به اینکه در سه سال گذشته دولت تدبیر امید تلاش کردیم تا برای جوانان با کسب اعتبارات ملی شغل ایجاد کنیم گفت:هر هنرمندی که در زمینه صنایع دستی مشغول به فعالیت بوده و از ما کمک خواسته با تمام توان حمایت کردیم .
 
عضو کار گروه اشتغال و سرمایه گذاری در کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه کار گاهای زیادی در استان افتتاح کردیم اظهار کرد:این کارگاه های تولید صنایع دستی در رشته های سیاه چادر بافی، جاجیم بافی، انواع گلیم،معرق کاری، زیورآلات سنتی و انواع مسنوجات چرم با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت  راه اندازی شده است.
وی بیان کرد: هر یک از این کارگاه های تولیدی سه تا ۲۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند.
img_7987
مدیرکل صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: درسال گذشته ۵۲ کارگاه تولید صنایع دستی در مناطق شهری و روستایی این استان افتتاح کردیم در حالی که در سال ۹۲ تنها چهار کارگاه تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد فعال بود.
 
وی فزود: مفرش بافی، جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، نی چی بافی، گچمه بافی و سیاه چادر بافی از رشته های احیا شده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر بوده است.
 
باقری تصریح کرد:تلاش کردیم تا برا اولین با در استان تمام مسئولین ارشد سازمان را برای توجه به ایجاد زیر ساخت ها و رشد و توسعه استعدادهای کهگیلویه وبویراحمد به استان بیاوریم و در همین راستا اعتبارات خوبی را جذب کردیم.
 
باقری با بیان اینکه خوشحالم امروز درامد یک خانواده در یک روستای به دلیل احیای هنرمنسوخ شده سیاه چادربافی ماهانه بیش از یک میلیون تومان است تصریح کرد: با حمایت همه مسئولان به خصوص استاندار محترم استان جناب دکتر خادمی انشاالله بتوانیم شغل های بیشتری در زمینه صنایع دستی در استان فراهم سازیم.
 
وی احیای ۱۰ صنعت دستی منسوخ دیگر را از برنامه های مهم رونق صنایع دستی این استان در سال ۹۵ ذکر کرد.
 
img_7989
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سبد بافی، هوربافی، مشته بافی و سفره بافی از جمله صنایع دستی فراموش شده است که براساس برنامه ریزی قرار است در سال جاری احیا شود.
 
وی همچنین از هدف گذاری ۴۰ درصد صادرات صنایع دستی در اقتصاد این استان ظرف چهار سال خبر داد و گفت: برای امسال نیز ۱۰ درصد تعهد شده است.
محمود باقری افزود: این در حالی است که تاکنون چشم انداز روشنی در عرصه صادرات صنایع دستی این استان انجام نشده است.
وی بیان کرد: نفوذ و ورود برخی دلالان و سودجویان در زمینه صادرات صنایع دستی این استان که به شکلی نامنظم و با قیمت های نازل محصولات هنرمندان و فعالان این عرصه را به تاراج می برند اکنون از چالش های اساسی در این عرصه بشمار می رود.
 
img_7994
وی با بیان این که ساماندهی هنرمندان فعال صنایع دستی در نقاط مختلف استان و احیای هنرهای فراموش شده مهمترین کارکرد و پیش نیاز اساسی در تحقق این مهم است، گفت: با توجه به رویکرد و اهتمام دولت و معاونت میراث فرهنگی سازمان گردشگری اقدام ها و فعالیت های قابل قبولی تاکنون در این راستا انجام شده است.
وی ابراز داشت: البته در کنار این اقدام ها و ساماندهی هنرمندان نیز برگزاری کلاس های آموزشی، ارائه مشوق ها ، دادن تسهیلات لازم ، بازاریابی و ایجاد بازارچه های موقت و دائمی برای عرضه محصولات نیز در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است.
باقری از تخصیص بیش از ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی برای صنایع دستی کهگیلیویه وبویراحمد در سال ۹۴ خبر داد و گفت: بیش از ۷۶ درصد این میزان از طریق صندوق کارافرینی امید استان به متقاضیان و هنرمندان این عرصه پرداخت شده است.
وی یادآور شد: برای نیمه نخست سال ۹۵ نیز افزون بر ۲۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است که تا پایان شهریور امسال نیز این میزان نیز به هنرمندان و متقاضیان پرداخت خواهد شد.

 --------------------

علی اکبر پاک

نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1