تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۹
کد مطلب : ۲۱۲۲۰۳

آبیاری نوین زمین‌های کشاورزی/ آغاز اجرای طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی/ توزیع ۷ هزار تن بذر اصلاح شده/ با سواد شدن ۹۸ درصد اولیای دانش‌آموزان/ خسارت ۲۰۰ میلیارد ریالی به پرورش ماهی

۰
کبنا ؛آبیاری نوین زمین‌های کشاورزی
۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به آبیاری نوین تجهیز شدند .
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هزینه تجهیز این اراضی به آبیاری نوین  ۵۰۰ میلیار ریال بوده است .
موسی خادمی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی هزار و ۴۱۵ طرح عمرانی در استان در دولت یازدهم اجرایی شده است گفت: طی این مدت برای توسعه گلخانه های تولید صیفی، سبزی و گل رز ۲۴۰ میلیارد ریال هزینه شده است .
وی با بیان اینکه افزایش خرید گندم یکی از دستاوردهای دولت یازدهم است گفت: در سال ۹۲ حدود ۲۲ هزار تن از کشاورزان خریداری شد اما در سال زراعی جدید این مقدار به ۷۰ هزار تن رسید .
وی بیان کرد : تولید ۱۶ هزار تن ماهی در استان، بهره برداری از ۲۲ طرح مرغداری با ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در استان است.
آغاز اجرای طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی
رئیس اداره دامپزشکی کهگیلویه از آغاز اجرای طرح واکسیناسیون بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد.
کیانی گفت : طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سبک از ۲۵ آبانماه در مناطق عشایری و روستایی شهرستان کهگیلویه شرع شده و به مدت ۳۵ روز کاری در این مناطق اجرا می شود.
وی با بیان اینکه امسال این طرح با اولویت واکسینه کردن دام های عشایر و مناطق پرخطر در حال اجراست افزود: در این طرح ۱۴۰ هزار راس دام سبک در بخش های مرکزی، چاروسا، دیشموک و سوق واکسینه می شوند.
کیانی رسالت سازمان داپزشکی در تامین بهداشت و فراوردهای خام دامی از طریق کنترل بیماری های واگیردار را مهم دانست و گفت :به منظور انجام واکسیناسیون دام ها و کنترل بیماری تب برفکی عملیات مایه کوبی و اقدامات کنترلی در جمعیت دام سبک شهرستان کهگیلویه در این مدت اجرا می شود.
توزیع ۷ هزار تن بذر اصلاح شده
۷ هزار تن بذر اصلاح شده پاییز امسال میان گندم کاران کهگیلویه و بویراحمد توزیع می شود .
معاون جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گندم از محصولات راهبردی در حوزه کشاورزی است به همین منظور بذر های اصلاح شده و با کیفیت به منظور تولید بیشتر و کیفیت مطلوب بین کشاورزان توزیع می شود .
شهرام عسکری افزود: به دلیل تاخیر در بارش باران زمان کشت گندم پاییزه به تاخیر می افتد.
وی استفاده از بذر های اصلاح شده را بسیار بهتر از بذر های عادی اعلام کرد و گفت: اگر کشاورزان از بذر های اصلاح شده برای کشت استفاده کنند در زمان برداشت محصول کمتر ضرر می کنند .
عسکری دومین مزیت بذر اصلاح شده را کیفیت تولید دانست و گفت: بذر های اصلاح شده پس از آزمایش های علمی معرفی می شوند و از استانداردهای لازم برخوردارند به همین دلیل کیفیت محصول تولیدی این بذر ها مطلوب تر است.
با سواد شدن ۹۸ درصد اولیای دانش آموزان
۹۸درصد اولیای بی سواد دانش آموزان کهگیلویه وبویراحمد شناسایی وباسواد شده اند.
معاون سوادآموزی آموزش وپرورش استان گفت:تعداد۱۴هزار و۶۸۷نفر از اولیاء بی سواد دانش آموزان در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که ۱۴هزار و۳۸۰ نفر در کلاسهای سوادآموزی شرکت کردند.
مسعود ارجمند افزود:۳۰۰نفرباقی مانده از اولیاء بی سواد دانش آموزان در فاصله سنی ۱۰تا۴۹سال در برنامه سوادآموزی امسال باسواد می شوند.
وی با اشاره به مشارکت ۲۴دستگاه اجرایی و نهاد در امر سوادآموزی گفت:در مجموع ۸۹درصد فعالیت های سوادآموزی در بخش های مختلف تحقق یافته است.
خسارت ۲۰۰ میلیارد ریالی به مزارع پرورش ماهی
بیماری وی اچ اس ۲۰۰ میلیارد ریال به مزارع پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرد .
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: سال ۱۳۹۲ تخم چشم زده ماهی وارد کشور و این ویروس نیز با تخم چشم زده ماهی در مزارع پرورش ماهی شیوع پیدا کرد و خسارت آن از سال ۱۳۹۳ شروع شد .
کورش یزدان‌پناه با بیان اینکه تا کنون ۵ میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان مزارع پرورش ماهی تسهیلات پرداخت شد افزود: این بیماری موجب تلف شدن ماهی ها ، تعطیلی و نیمه تعطیل شدن این مزارع شد و از سال ۹۳ تا کنون ۲۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد .
وی با بیان اینکه روند شیوع این بیماری رو به کاهش است و تنها تعداد معدودی مزرعه مبتلا به این بیمار هستند گفت:  حدود ۲۰۲ مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در استان وجود دارد و از این تعداد هم اکنون۳۰مزرعه غیرفعال است.
یزدان پناه بیان کرد: در آیین نامه‌ای که از سوی هیئت وزیران تصویب شده بود مزراعی که دچار حوادث قهری و  طبیعی مثل بیماری می‌شوند یک مهلت ۳ساله برای پرداخت اقساط داشتند  که منابع اعتباری تمدید نشد و بانک با همان ۲۱ درصد سود تسهیلات ارائه می دادند که این روند مناسب نبود.
مدیر شیلات استان همچنین از اختصاص ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات برای مزارع ماهی در سفر رئیس جمهور و هیات وزیران به استان خبر داد و گفت: یکی از مشکلات مزارع پرورش ماهی نبود کارخانه تولید غذای ماهی قزل آلا در استان است که در صورت پرداخت تسهیلات این کارخانه تا سال ۱۳۹۶ در استان راه اندازی می شود .
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1