تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۲۱۲۰۲۰

زندگی سخت «آرمین» در هیاهوی تغییر نام استان؛ آرزوی او داشتن «ویلچر» است

۱۷
۱
کبنا ؛
آرمین دانش‌آموز ۹ ساله معلول ساکن روستای برم سبز سوق در انتظار دستان سخاوتمند نیکوکاران برای تهیه ویلچر است.armin

با نگاهی به سطح درآمدی یک خانوار روستایی شکاف درآمدی بیشتر نمایان است، وقتی سرپرست خانواده نگاهش به یارانه ۴۵ هزار تومانی آخر ماه دوخته و به‌عنوان تنها منبع درآمد به آن امید بسته است برای رفع نیازها جز نگاهی درمانده به درگاه خالق بی‌نیاز و دست یاری به سوی خیران راهی برایش نمی‌ماند.

امتحان الهی در مسیر زندگی چنین افرادی با مشکلات و گرفتاری‌های یکی پس از دیگری اجرا می‌شود و صبر هم به‌عنوان اسلحه مبارزه با ناملایمات نقش دارد.

برای ما که به تکرار امور از رهگذر خیالمان عادت کرده‌ایم ممکن است بار سنگین مشکلات یک خانواده بی‌بضاعت قابل درک نباشد اما کمی به‌عمق زندگی این افراد بیشتر فکر کنیم سختی اموراتشان را لمس می‌کنیم.

معلولیت از هر نوع که باشد زندگی فرد و خانواده او را از جهات مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد و با محرومیت و رنج‌های ناشی از آن مواجه می‌کند. به‌خصوص اگر درد فقر و نداری هم بر آن اضافه شود.

کافی است یک لحظه خود را جای او بگذاری در همین چند قدمی حیاط سیمانی و هموار مسجدی که محل ویزیت رایگان کاروان سلامت هلال احمر برای اهالی روستا بود، تا ببینی و لمس کنی چه زجری دارد راه رفتن با دست! چه برسد به راه‌رفتن در محله خاکی و ناهموار در روستایش.

معلولیت آرمین ۹ ساله در روستای برم سبز از توابع بخش سوق از بدو تولد هم‌زاد او بوده و با آن انس گرفته است، توان تحصیل با وجود همه سختی‌ها از آرمین سلب نشده است و درسش را پیش می‌برد.

از جلوی دیدگان ترحم‌آمیز من و همکاران به سرعت عبور می‌کند شاید ترجمان واژه‌هایی که به رنگ درد و امید از صحنه چشمانش بر جان من می‌غلتید این بوده باشد«ترحم بر حال کسی رواست که با داشتن انواع امکانات نمی‌تواند مدبرانه عمل کند نه بر کسی که واقعیت را درک کرده و نقص عضو را تنها امری جسمانی می‌داند»

نگاه آرمین می‌گوید ظرفیت‌های انسانی‌ام را فراموش نکرده‌ام و در بند محدودیت جسمی نیستم.

شاید نگاه آرمین به منِ خبرنگار فهماند که من هم دل‌خوش به این گزارش نباشم و مدد را از اهلش بخواهم اما شرح واقعه را می‌نگارم تا تسکینی بر دل پر آشوب خودم باشد،نگاه‌های آرمین سرشار از امید بود و باور توانستن.

حرف‌های مادر آرمین اما رنج‌نامه بود که از دل رنجورش تراوش می‌کرد.این مادر مهربان و صبور از اینکه وضعیت تحصیلی فرزندش در آینده به‌خاطر اجبار به انتقال  با مشکل مواجه شود دلهره دارد.

او با اشاره به ضرورت ادامه تحصیل در شهر به‌خاطر نبود مدرسه دوره متوسطه در روستا می‌گوید: تحصیل در شهر دوری از خانواده را برای آرمین سخت می‌کند به‌ویژه اینکه وسیله ایاب و ذهاب فعلی که یک فرغون است در مدارس شهری ممکن نیست.

این مادر که خیلی تلاش می‌کرد جلوی اشکهایش را بگیرد برگ دیگری از آلام زندگی آرمین ۹ ساله را ورق می‌زد و از احتمال ابتلا به بیماری کلیوی می‌گفت.

مادر آرمین افزود: مدتی است در ناحیه پهلو درد می‌کشد سرما هم خورده و به همین خاطر ماسک زده است.

وی ناتوانی مالی در اعزام آرمین به کلینیک‌های تخصصی و تشخیص به‌موقع بیماری را از عوامل نادیده گرفتن دردهای کلیه پسرش دانست و گفت: حتی کرایه رفتن به یاسوج برای پیگیری بیماری احتمالی فرزندم را هم ندارم.

پدر آرمین بیمار و رنجور است توان کار کردن ندارد بار سنگین اداره زندگی بر دوش مادر قهرمان خانواده است و درآمدی که از یارانه و مستمری ناچیز بهزیستی عایدش می‌شود او را در این راه پر تنش یاری می‌رساند.

آرمین علاوه بر ناتوانی جسمی در دست‌ها از ناحیه پاها معلولیت دارد از بد روزگار یک پای او به خاطر کج بودن توان همراهی در راه رفتن را از او گرفته است. مادرش می‌گوید اگر هر دو پایش شکل یکسان داشته باشند برای راه‌ رفتن نیازمند تکیه بر دستانش نیست.

او برای راه‌ رفتن مجبور است از دست‌هایش مدد بگیرد و آرمین معلول بر خلاف دیگران مجبور است علاوه بر کفش یک جفت دمپایی هم در دستش داشته باشد تا از خراش دستهایش بر زمین جلوگیری شود.

این مادر داشتن ویلچر را از آرزوهایش دانست اما با درماندگی ادامه داد: چرخ‌های ویلچر در زمین خاکی و چاله‌های روستا به سختی می‌چرخد کاش ویلچر برقی به پسرم می‌رسید.

مادر آرمین فرغون را وسیله فعلی برای حمل او به مدرسه دانست و گفت: برای اینکه پسرم  زنگ تفریح نمی‌تواند هم بازی هم کلاسی‌هایش شود خیلی نگران هستم.

وی افزود: اگر حداقل یک ویلچر داشت در سوز سرمای زمستان روستا بهتر می‌توانست در حیاط مدرسه تردد داشته باشد. بغضش را فرو برد و گفت دست‌هایش در سوز سرما توان همراهی ندارند.

نگاه بغض آلود مادر آرمین در انتظار دستان سخاوتمند خیرین و حمایت‌ نهادهای دولتی است تا ویلچر برقی آرمین دانش آموز که مانند سایر معلولان سمبل موفقیت و امید است را تأمین کنند.

-----------------------------------------
گزارش: طیبه سادات سعادتی نیک
----------------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

Rose
Iran, Islamic Republic of
من خونه ندارم من نان ندارم من آب ندارم
آخه چه ربطی داره؟
یعنی اگر تغییر نکنه ویلچیر گیر ارمین و خونه گیر من میاد؟
لطفا بحای کمک به آرمین استفاده ابزاری و سباسی از این معلوم بیجاره نکنید
Romania
چه بچه ی خوشگلی هم هست،
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام لطفا شماره تلفن ارمین را بگذارید تا بتوانیم به ایشان کمک کنیم
با تشکر از مدیریت محبوب
Norway
سلام این بنده حقیر به انواع یک هموتن به جرعت اعلام میکنم هرکس مرکز جهان خیش تن است چون یک علم اسبات شدای است ولی دراین مورد هم صدق میکند چراکه بعضی نمیتوانند باید ماکه میتوانیم یاری دهید حال اگر شما خانه ندارید مشکل خودتان است چرامسلا برادرشما خانه دارد ولی شما ندارد چون برادرت میخواهد ولی تونمیخواهی پس خواهشن اگر نمیخواهی به کسی کمک کنی کسی رو مورد توهین قرارندیت انشاالله اگه بشه من خودم براش ویلچر گیر میارم
آرام دهدشت
Iran, Islamic Republic of
سلام خواهشا شماره حساب یا آدرس را هم بنویسید
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
والا ما موندیم تغییر نام استان چه ربطی به این مسائل داره اگه قرار بود کهگیلویه و بویر احمد مشکل حل کنه که تا حالا همه مشکلات حل بود .
حالا که ما زورمون به مشگکلات نمیرسه حداقل داشتن یه اسم مختصر و با معنایی مثل زاگرس آرامش بخش هست دیگه
Iran, Islamic Republic of
من حاضرم کمک ناچیزی بکنم
Iran, Islamic Republic of
بابا تغییریش بدین ببین چی میشه
کجای فرهنگ خان افتخار داره
Iran, Islamic Republic of
این اخبار در سطح ملی یعنی نه مذدم نه مسئولین استان حتضر نشدن یک ویلچر بخرن
همراز
Iran, Islamic Republic of
لطفا اگه امکانش هست ازشون شماره حساب بفرستید۰۹۳۹۳۴۲۱۰۹۳
کاروانسرا
Asia/Pacific Region
بحث اسم استان جدا از بحث ویلچر آرمانه . با احساسات مردم بازی نکنید. بنظرتون اگه اسم استان عوض نشه ، همه چی درست میشه؟
استانی که حتی خودمون حال نداریم اسمشو کامل بنویسیم و مینویسیم ک.ب چه انتظاری داریم که ۸۰ میلیون نفر حال گفتن و نوشتن داشته باشن.
چشمها را باید شست جور دیگر باید دید
به امید تغییر نام استان به زاگرس سرفراز
سینا
Iran, Islamic Republic of
باسلام
انشالله،که مشکل این کودک پاک و معصوم هرچه سریعتر توسط مردم برطرف شود.
باتشکر.
Iran, Islamic Republic of
تو که اینهمه هزینه کردی و رفتی گزارش گرفتی و وارد سایت کردی همین هزینه سفر و ایاب وذهاب را میدادی براش به ویلچهر تا مشکلش حل بشه . به دیگران کمک کنید نه برادر به دیگران کمک کنیم
United Kingdom
چقدر میشه یه ویلچر برقی
اینا چه ربطی داره یه عده میخان با جوسازی جلو تغییرنام استان بگیرن کاملا هم مشخصه افراد کدوم مناطق هستن اقا بزارید عوض بشه اخه اسم از زاگرس قشنگتر همین افرادی که مقاومت میکنن اونایی هستن که خودشون اسماشون مسخره بوده والان رفتن شناسنامه دوم گرفتن با اسم جدید
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
شماره موبایل به آقای بزرگواری بدهید
بهزاد هاشمی از گچساران
Iran, Islamic Republic of
خبر نگار محترم سرکارخانم طیبه سادات سعادتی نیک سلام لطف فرمایید شماره تلفن و آدرس آرمین معلول روستای برم سبز سوق را اعلام فرمایید تا مردم بوانند به او کمک کنند ۰
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1