تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۲۱۱۹۵۵

نام استان؛ اسیر تعصب

۳۶
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛سید جاسم دانشور
بارها و بارها مطالبی را درمورد نظرات موافق ومخالف تغییر نام استان خوانده ام ولی دراین روزها مطالب  پرتعدادی دراین رابطه روی سایتهای خبری زبانه می کشند و هرکدام فردی یا شهری را میخواهد به آتش بکشد و چنان بی ملاحظه و بی نزاکت جولان می دهند که انسان احساس شرم می کند.
هرچند بعضی دوستان پاسخ هتاکان و حرمت شکنان را به خوبی دادند اما لازم است یادآوری شود هر انسانی با هر توهین نابجا و غیر متناسب  با رویداد و موضوع  وجایگاه و شخصیت واقعی مخاطبش فقط  و فقط  معرف بی ادبی و کم شعوری و بی ظرفیتی خود نسبت به ایفای نقش در رسانه ها می باشد و تعصب نشان دادن فقط  نسبت به یک شهر از شهرهای استان هم بیانگر میزان حقیقت جویی وعدالت گستری افراد است که درقیاس با مسایل کلان آنها را بهتر میتوان شناخت.
در رابطه با تغییرنام استان موافقان و مخالفان زیادی اظهارنظر کرده اند اما منطقی ترین اظهارات راسال گذشته خواندم که نویسنده ای طولانی بودن اسم استان را برای نگارش روی لوگوها یا کارتهای  تبلیغاتی غیرممکن یا بسیار سخت می دانست.danshvr
در اظهارنظرهای اخیرهم یک طرف تعصب و یک طرف منطق قرارگرفته است.باید پذیرفت که نام فعلی استان فقط معرف ۲شهر از ۸ شهر استان میباشد که این موضوع نارضایتی مردم دیگرشهرها را به دنبال داشته است.
و درطرف مقابل افرادی با تعصب صرف و بدون درنظر گرفتن حق وحقوق و احساس طبیعی دیگرمردم شهرهای استان دیگران را در صورت تغییرنام استان تهدید میکنند و در همان حال انتظار دارند اسراییل حقوق فلسطینیان را رعایت کند و آمریکا دست از پایمال کردن حقوق مظلومین در جهان بردارد! طولانی بودن و سختی تلفظ نام استان واقعیتی است که قابل کتمان نیست .این اسم نه در تلفظ و نه درنگارش نه تنها جذابیت ندارد بلکه سخت هم خواهد بود واین را بارها درکلام مسئولین بخصوص در سخنرانی دکتر روحانی رییس محترم جمهور در سفر به استان متوجه شدیم. بعضی ها هم شدیدا ازدکترتاج گردون خرده گرفته اند که چرا قبلا تغییرنام استان را رد کرده اند ولی الان حمایت می کنند؟
اولا واقعا متاسفم از واژه های  به کاربرده شده  توسط  یک  منتقد نسبت به دکترتاج گردون در متن ارسالی خود که ابتدای این نوشتار اشاره ای به آن داشتم .فقط چیزی که ازآن بیشتر میشود حس کرد این است که افرادی از هر فرصتی و موضوعی برای یورش  به تاج گردون وعقده گشایی سواستفاده می کنند که این حرکت کامل ابی ادبی و اخلاق گریزی آنها رانشان می دهد. اگر تاج گردون  گفته اند باید دیگران تمرین کنند نام استان ما را خوب  تلفظ  کنند این نشان از تعصب ذاتی ایشان است و یادم به ناوهای آمریکایی درخلیج فارس می افتد که پرسنل آن باید فارسی پیامهای رادیویی ارسال کنند وبه این زبان مسلط باشند.
اما شرایطی پیش می آید که ممکن است یک نماینده باید تسلیم در خواست گسترده ی موکلانش باشد وازآن گریزی نیست. دوم ممکن است با گذشت زمان وتجربه ی سخنرانی دکترروحانی وموارد مشابه درجلسات مهم کشوری یاجلسات خارجی بخصوص با سرمایه گذاران تاج گردون را به تجدیدنظر وا داشته باشد و الان تشخیص بدهد تغییرنام استان به صلاح همه میباشد.
آیا باید با بی ملاحظگی این واقعیت تلخ را رفتار منافقانه نامید؟! عده ای درزمین و آسمان جستجو میکنند یک حرف چپ و راست از تاج گردون بشنوند تا آ ن را علم کنند والا هیچ خیری درکلام این افراد نیست این موضوع را گذشته وحال ثابت کرده و آینده هم همینطورخواهدبود.
شاید بعضی ها نپذیرند ولی شاید یک سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی اسم  یک شهر یا استان و منطقه در تصمیم او نسبت به سرمایه گذاری درآن شهر یا استان و منطقه تاثیر بگذارد.
ما باید دست از تعصبات خشک برداریم همانطورکه اسم افراد درسالهای اخیر تغییرکرده و دیگرکسی برفرزندان خود برای مثال این نامها را نمیگذارد( کبوتر-خروس-کوگعلی-زبیده-قدم خیر-قشنگو ) بنابراین نه تنها نام استان بلکه نام خیلی از روستاها و احتمالا شهرها در استان جا دارد تغییرکند و این تغییر هیچ لطمه ای به هویت و تاریخ استان و اقوام نخواهد زد.
اتفاقا باعث وفاق و همدلی دربین مردم خواهد شد و عکس آن بدون تردید باعث اختلاف و چند دستگی و شاید فروپاشی استان و تمایل جمع زیادی ازمردم به شکل گیری استانی جدید باشد.
واقعا جای سوال است وقتی درسربرگها٬تابلو ادارات٬ لوگوهای تبلیغاتی و تلفظ آن توسط غیربومی ها اینقدر مشکل ایجاد میشود چه اصراری برماندن نام فعلی براستان میباشد؟!
آیا بعضی ها حاضر هستند یک استان و فرصتهای فراوان قربانی یک تعصب خشک شود؟! پس شایسته است با نهایت دقت دست آوردهای حفظ  نام استان با تغییرآن توسط مسئولین محترم و کارشناسان مورد مقایسه قراربگیرد و تصمیم عاقلانه گرفته شود.
ازفرصت استفاده میکنم و به تغییر ۲ نام در گچساران اشاره میکنم که بسیار احساسی و یکسویه این تصمیم و تغییر صورت گرفته است یکی تغییرنام فلکه سرباز به میدان نمازکه با ارزش به حرمت وجایگاه نماز این را بی حرمتی به نام و جابگاه سرباز میدانم و اینکه هیچ مکان جایگزینی به اسم سربازنام گذاری نشد!!  یک سوال از مسئولین دارم اگراین میدان به جای سرباز اسمش بسیج بودنام آن راتغییر می دادید؟
دوم  تغییرنام پارک مادر به پارک شهدای گمنام.
هیچ کس نیست که خود را مدیون شهدا نداند و امنیت وآرامش موجود را به دلیل ایثار و از خودگذشتگی شهدا نداند ولی آیا جایگاه مادر که به روایتی بهشت زیرپای اوست کم است؟ مگر این شهدا در دامان مادران شهیدپرور بزرگ نشده اند؟ و به قول حضرت امام (ره) از دامان زن مرد به معراج می رسد. آیا شایسته است برای ارج نهادن به مقام شامخ شهدا و جایگاه نمازجایگاه و ارزش۲قدیس یعنی مادر و سرباز را نادیده گرفت؟!
پس در اینجا هم شایسته است مسئولین محترم بادقت نسبت به نام گذاری وتغییر نام اماکن عمل کنند تا شایبه ای درجامعه ایجاد نشود. با درود به شهدا وهمه ی مادران عزیز.
نام شما

آدرس ايميل شما

غریبه
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما آقای دانشور با مطلبی که نوشتی
محمد
Iran, Islamic Republic of
موافقم
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
گپ ......
Iran, Islamic Republic of
حضرتعالی در پاسخ نقادانه خود الفاظی مثل بی ادبی-کم شعوری-بی ظرفیتی استفاده کرده اید که با روح نقد شما کاملا مغایرت دارد ای کاش در نقد تان اخلاق اسلامی را مراعات می کردید
Romania
اخ سی شهر بی صاحب
بویراحمدگرمسیر
Iran, Islamic Republic of
نوچه های تاجگردون عجب منطقی دارن
Iran, Islamic Republic of
احسنت اقای دانشورمتاسفانه عده ای براخودنمایی وتملق خودراکاسه داغترازاش میدانندروز۱۹ابان سالگردشهدای انقلاب اقای خواجه زاده سخنران مجلس بودمتاسفانه چنان سخنرانی کردکه نسبت به همه چی بدبین شدم برایم سوال پیش امدچطورحاج بهرام تاجگردون که بهمراه شهیدبشارت سردمدارمردم درراهپیمایی هابوده هیچ نامی ازاوبرده نشدولی امروزکسانی مانورمیدهندکهد نبودندکسانی انروزهابودندکه امروزنامی ازانهانیست چه برسرمان امده که امثال خواجه زاده هاهم بایدمسیرراکج کنندازخدابترسیم اگراعتقادداشته باشیمیامیدان سربازکه به میدان نمازتغییریافت حال دوباره عده ای براتملق وریامیگویندنام میدان دیگری بایدنمازشود
ازاد
Iran, Islamic Republic of
اقای نویسنده سطح شعور وادب ونزاکت خودتو بامقالت نشون دادی از کوزه همان برون تراود که در اوست در پایان مقالتون حرفای خودتونو نقض کردین
سالم باقریزاده
Iran, Islamic Republic of
بنام ایزد یکتا سپاس اقای دانشور مطالب جالب وخواندنی مرقوم فرمودی انشاءاله که متعصبین وتمامیت خواهان در فکر واندیشه خود وتعصبات بی جایشان تجدی نظر کنند ، تا مردم استان اسوده خاطر درکنار هم زندگی وپشتوانه محکمی باشنددر کنار مسولیندلسوز استا ن جهت پیشرفت وشکوفاشدن چهره استان
ایل آقا
Iran, Islamic Republic of
جمع کن باتحلیل الکیت
همشهری
Iran, Islamic Republic of
کولاک
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
خودتون خیلی آدم منطقی هستید و دیگران متعصب و بی منطق
عجب روحیه ای دارید آقای نویسنده منصف
بازهم که یک طرفه به قاضی رفتی
شما نفرموده اید چرا تا حالا چهار محال بختیاری به فکر تغییر نام نیفتاده آقای دانشمند
تعصب در نوشته های شما موج میزند بعد دیگران را به صرف داشتن هویت تاریخی متهم به تعصب میکنید. متاسفم
سردشتی
Iran, Islamic Republic of
چرت و پرت نوشتی برادر ... اصفهان هم فقط خود شهر اصفهان هست باید با سمیرم شهرضا شاهین شهر و....... ترکیب بشه تا بقیه شهروندان اون شهرها ناراحت نشن
یه کم فکر کن بعد عقده ای ننویس .....
Iran, Islamic Republic of
دوستی داشتم دریاسوج بنام کبوترحدود۲۰سال ازش خبرنداشتم سال گذشته رفتم یاسوج خیلی دنبالش گشتم پیدایش نکردم بعداز۶ماه دوست مشترکی داشر با دنباجعه کردم گفت کجایی کبوترشدکیان پسرش علی بازشدعلی کوکعلی شدکیانوش همه نازشدنگارو۰۰۰حال مگه قراره اسم بویراحمدتغییرکندکه عده ای بافحش وناسزاجواب میدهند
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
تمام یاسوجیها جمع بشن اگه خودشون درست تلفظ کردن
Iran, Islamic Republic of
من که نفهمیدم آخر تو چه گفتی!زمانی که بویر وکهگیلویه حفظ دفاع بودند وآریوبرزنها ومیر غلوها وکی لراسها باعث افتخار شدند نمی گفتند که نمی توانیم اسم را بیان نکنیم ،حالا حرف از نتوانستن اسم توسط رئیس می گویند مشکل ما اسم نیست اهمیت ندادن مسئولین مهمترین رکن است به این افتخارات سترگ
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
همین ۸ شهر استان اکثریت غالب آن را بویراحمدی ها تشکیل می دهند . مثلا گچساران : نازمکان - آرو -گناوه لری - آب ریگون و روستاهای همان سمت گچساران - خیرآباد - لیشتر - خود شهر دگنبدان جمعیت بالایی از شهر ، آبشیرین ، بی بی جان آباد -باشت جمعیت قابل توجهی از آن و..... کهگیلویه ، بویراحمد - دنا - چرام و...... بالای ۷۰ درصد خاک استان بویراحمد نشین هستند . مثلا" باوی ها مهاجران خوستان هستند از طایفه باوی - چطور کوچکترین طایفه استان که باوی هستند می خواهند برای کل استان تصمیم گیری کنند ؟
موسوی
Romania
آفرین..مرحبا به این نگارش.
جمو
Iran, Islamic Republic of
اول اسم خودت را درست کن بعد درباره استان نظر بده
کهکیلویه وبویراحمد
Iran, Islamic Republic of
میرشکاردررابطه بانام استان دوپهلوسخن گفته
یک انسان
Iran, Islamic Republic of
فقط تعصب بیجا.! غالبا جوانانی که به هیچ افتخار می کنند و و به نوعی با توتالیتاریسم جامعه و اجدادشان هم خو شده اند.کسانی که شلوار فاق کوتاه می پوشند و در این مواقع از برنو سخن می گویند.اما بدانیم نام این استان به تک تک افراد این استان مربوط می شود.
ﺑﻮﻳﺮاﺣﻤﺪ
Iran, Islamic Republic of
اﻭﺳﻮ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺷﺠﺎﻉ ﺑﻮﻳﺮاﺣﻤﺪ ﻳﻚ ﺩﻫﺴﺘﺎﻥ ﺭﻭ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﻳﻚ اﺳﺘﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻟﻂﻒ ﺑﻔﺮﻣﺎﻳﻴﺪ ﺑﮕﻴﺖ اﻳﺸﺎ ﻛﻮﭼﻮ ﺑﻴﻴﺖ?
الناز
Iran, Islamic Republic of
درود بر دانشور استاد قلم.تاج گردون دیگر نغمه هایش برای ما معنایی ندارد.بویراحمدیها او را بزرگ کردند حال به هر اداره،نهاد،وسازمانی نگاه میاندازیم باوی مشغول به کار است.تاج گردون هرگز بدون بویراحمد پیروز نخواهد شد.اینباره نیز باسیاست میخواد نام آبا واجدادمان را محو کند که نخواهد توانست.
پاسخگو
Iran, Islamic Republic of
درجواب بویراحمدشماره۲۰بگویم اون موقع که یاسوج دهستان بودگچساران یک شهر...... بودوجزاستان خوزستان بود
آشنا
Iran, Islamic Republic of
واقعا نام بویراحمد هم خیلی هارا می ترساند چه برسد به....
آشنا
Iran, Islamic Republic of
واقعا نام بویراحمد هم خیلی هارا می ترساند چه برسد به....
معلم
Iran, Islamic Republic of
اگه بویراحمدیها داخل را داخول درست تلفظ کردند ان موقع بیان .................. که به خودشون چسپانده اند حرف بزنند.
اشکانی
Iran, Islamic Republic of
الحق که مطالبت در مورد هر شخص که نام برده ای یا اشاره نموده ای القابی در خور شخص مربوطه به او نسبت داده ای و تمامی مطالبت بر اساس استدلال عقلی بوده وهست
محمد کرمی
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون و خادمی و تمام مردم گچساران بریزند روی هم باز هم نمی نوانند نام استان را عوض کنند .هر بچه ای از راه می رسد این روزهایی برای خودش اظهار نظر می کند و نویسنده خودش ام نمی داند چی نوشته و گچسارانی ها باید مرکز استانشان یاسوج است افتخار کنند
تا باد چنین بادا
Iran, Islamic Republic of
جو .. شدی د.....یکم ج.. داشته باش
کلو
Iran, Islamic Republic of
جون خوت دونی چه گوتی، اصلا دونی نوم استانه بر چه اساسی لشتنه
موسوی
Iran, Islamic Republic of
اومدی از تاجگردون حمایت کنی یا نظر خودتو بذاری.اصلا دلایت منطقی نیست- آیا لازم است برای رضایت آنها که لکنت زبان دارند یا دارای خطی ناخوانا هستند یا از به یادآوردن و آموختن کلمات و یا نامهای مرکب و مشکل عاجزند، همه‌ی آن اسامی مرکب را که هر یک فلسفه و هویت خاص خود را دارد از صحنه زبان برانیم.
Iran, Islamic Republic of
حرف حق کامنت جالبی گذاشتی.واقعا حرف حساب بود
Iran, Islamic Republic of
آقایی که اسمت حرف حق هست خودت بیا گچساران و از همون هایی که گفتی بویراحمدی هستند نظزسنجی بگیر ببین چند درصد مردم گچساران موافق این اسم طولانی و نابجا هستند. شما اصلا از ترکیب جمعیتی و طرز تفکرگچساران هم اطلاعی نداری وگرنه این حرف رو نمی زدی. همین که تاجگردون ۷۶ درصد رای آورده خودش خیلی واضح هست که مردم گچساران چی میخوان. حدود ۳۰ درصد قشقایی داریم، درصدی بهبهانی، باوی و درصدی بویراحمدی که از لحاظ نوع نگرششون به مسائل بسیار متفاوت از بویراحمدیهای سردسیر فکر میکنن.
باشت باوی
Iran, Islamic Republic of
حرف حرق .باوی ذورش ایرسه ..وتا کمتو ب.
گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
درود بر شماره ی ۳۳
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

«مومو» را با کودکان خود آشنا کنید

قدیم‌ترها والدین که می‌خواستند کودکان خود را بترسانند از «لولو خورخوره» برای آنها می‌گفتند ...
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
1