تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۲۱۱۹۵۱

کارخانه‌ی دلی بیجک یا ترافیک شهر یاسوج؟! کدام یک مشکل شهروندان محسوب میشود؟

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محسن مطهریان
با افزایش جمعیت و تراکم شهری، ترافیک سنگین و همچنین چالشهای زیست محیطی چند دهه‌ی گذشته در شهرها، توسعه‌ی حمل و نقل شهری به منظور توسعه‌ی اقتصادی، افزایش دسترسی، امنیت و سلامت روانی، یکی از مسائل مورد توجه برنامه‌ریزان شهری است (قهری و دیگران،۱۳۹۴، ۱). حمل و نقل همواره یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر ساختار شهرها بوده است. اما بویژه در سد‌ه‌ی  اخیر با گسترش انواع وسایل نقلیه موتوری و تغییرات فزایند‌ی جمعیتی به یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهرنشینی بدل گردیده است (منافی و کلانتری، ۱۳۹۰، ۱). شهر یاسوج در سالهای اخیر با رشد شهرنشینی و افزایش تراکم جمعیت و با تبدیل شدن روستای مادوان به شهر و افزایش سفرهای روزانه به مرکز شهر یاسوج، با مشکلات بزرگی در زمینه‌ی حمل و نقل شهری مواجه شده است.
با یک نگاه کلی به عکس های هوایی شهر یاسوج، بنظر می‌رسد استخوان بندی شهر یاسوج را می‌توان محدوده‌ی فلکه‌ی ساعت (میدان شهدای نیروی انتظامی فعلی) تا میدان جانباز تخمین زد که اکثر سفرهای روزانه برای خریدهای روزمره یا رسیدگی به مسائل بهداشتی-درمانی در این محور صورت می‌گیرد. بدین ترتیب در ساعات اوج ترافیک یعنی در ساعات اولیه‌ی صبح، هنگام ظهر،  بعد از وقت اداری و با آغاز شب، مسافرین محدوده‌ی حاشیه‌ی شهر که قصد عزیمت به محدوده‌ی مرکزی شهر یا مسیر عکس را دارند با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در ادامه  با مطالعه‌‌ی اسناد فرادست شهر یاسوج میتوان به این نتیجه رسید که تاکنون برنامه‌ریزی کافی و منظمی جهت توسعه‌ی سیستم حمل و نقل و اسکلت شهر یاسوج نشده است. به محض ورود به فلکه‌ی ساعت، نکته‌ا‌ی که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند انبوه تاکسی در طول روز و انبوه مسافرین در ساعات پیک تردد مخصوصاً در شب است.  این معضل شهری به خودی خود عامل مخل آسایش شهروندی محسوب می‌شود که توجه و رسیدگی به آن می‌تواند هم آسایش و ایمنی شهروندان را تامین کند و هم مسئله‌ی ازدحام جمعیت و ترافیک وسایل موتوری را تا حدی سامان ببخشد. البته لازم بذکر است که در گذشته تغییر این ایستگاه به مکانهای دیگر صورت گرفته است که این تغییر به زعم شهروندان خوشایند نبوده و مورد استقبال قرار نگرفت. که در مواجه با چنین مشکلی باید تغییر و تحول بنیادی در نظام کاربری شهر یاسوج صورت بگیرد تا بتوان آن را حل کرد.
در ادامه می‌توان مسئولان محترم شورای شهر و شهرداری را با سوالی این چنینی مورد خطاب قرار داد که :
شرایط حال و کنونی این نقطه‌ی پرتراکم شهری تا کی باید به بی نظمی خود ادامه دهد و تاکنون برای رفع این معضل چه راه‌کار و سیاست‌های گره‌گشای اندیشیده شده است؟
حال با ارائه‌ی چند راهکار میتوان تا حدودی این معضل را ترمیم بخشید:
ابتدا مکان‌یابی درست و اصولی ایستگاه های تاکسی به تفکیک هر ناحیه از شهر
توجه به حمل و نقل عمومی و توسعه‌ی آن از اهداف بلند مدت قرار گیرد(تاکسی، اتوبوس، مسیر های دوچرخه و پیاده راه)
ممنوع کردن تردد وسایل حمل و نقل خصوصی به مرکز شهر در ساعات مختلف شبانه روز( باتوجه به وسعت شهر یاسوج اجرای این طرح امکان پذیر است)
توسعه‌ی استخوان بندی شهر یاسوج و تعریف کاربری های متنوع که در ساعات شبانه روز عملکردهای جاذبی(نظیر مراکز خرید، اغذیه فروشی ها، پاتوق های فرهنگی و...) داشته باشند. این مسئله بار ترافیکی را در مرکز شهر تا حدودی بهبود خواهد بخشید
ایجاد هماهنگی بین شورای شهر و شهرداری یاسوج با مادوان جهت ارائه‌ی خدمات حمل و نقل بهینه به شهروندان
خودیار کردن شهر مادوان و کاهش سفرهای روزانه‌ی شهروندان آن به شهر یاسوج، از سیاست های نظام برنامه ریزی منطقه‌ای قرار گیرد
درپایان شایان ذکر است که پیگیری و اجرای طرح مناسبی برای حل این معضل از برگزاری جلسات متعدد نظیر جلسات متعدد برای خریداری کارخانه‌ی سنگ‌شکن دلی‌بیجک جهت رفع مشکلات شهروندان به مراتب اهمیت بیشتری دارد
امیدست با مشورت گرفتن از کارشناسان  متخصص امر، این معضل هرچه سریع‌تر حل شود.

*کارشناسی ارشد طراحی شهری،دانشگاه هنر تهران
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1