تاریخ انتشار
جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۲۱۱۷۷۶

وکیلی: مسئولان کهگیلویه و بویراحمد حالا حالا بدهکار مردم هستند /ضرورتی در تغییر نام استان نیست

۳۰
۰
کبنا ؛

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: نام یک استان به دستور انتخاب نشده است که با دستور بخواهد تغییر کند.
به گزارش کبنا نیوز، محمدعلی وکیلی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به طرح موضوع تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: نام استان کهگیلویه و بویراحمد محصول مصوبه شورایی و موافقت دولتی نبوده که حالا بخواهد با مصوبه یک شورا و تصمیم یک دولت تغییر کند.vakili
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نام ریشه در هویت تاریخی ما دارد و بخشی از خاطرات نوستالژیک نسل پیشین و نسل هایی از جامعه ما را تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: بنابراین تغییر در یک صورت امکان پذیر است و آنهم هنگامی است که اجماع اجتماعی بر تغییر شکل بگیرد و تبدیل به یک ممطالبه اجتماعی شود چون انتخابش اجتماعی بود بنابراین تغییرش هم بصورت اجتماعی امکان پذیر است.
وی تاکید کرد: تغییر اجتماعی و تغییر ادارای به هیچ وجه قانع کننده نیست و ضرورتی هم ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در شرایط کنونی، مطالبه اصلی مردم بهبود شرایط زندگی، معیشت، احیای منزلت تاریخی، احترام به غرور تاریخی و اجتماعی است.
وکیلی توسعه واقعی را گذر از هر آنچه که باعث تفرقه اجتماعی، عاطفی و قومی می شود دانست و عنوان کرد: هر اقدامی که باعث گسست اجتماعی جامعه قومی و قبیله ای استان بشود به هیچ وجه نه فقط ضرورت ندارد، بلکه خودش مانع توسعه است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بزرگی و سخت تلفظ بودن نام استان نه مانع توسعه است و نه تک سیلابی شدن آن و سهل البیان شدن اسم استان عامل توسعه به حساب می آید.
وی ابراز داشت: توسعه از رهگذر انسجام اجتماعی و بالابردن اعتماد به نفس آحاد شهروندان این استان و فرصت یکسان و برابر دادن به تمامی آحاد استان میسور است و مغتنم شمردن فرصت هایی که تاکنون در پیش روی این استان قرار گرفته است و منابع را صرف زیرساخت ها و اشتغال پایدار کردن عوامل توسعه است.
دکتر محمدعلی وکیلی افزود: توسعه از رهگذر تغییر نگرش بنیادین به دست می آید و نگرشی که در آن توسعه یک گوشه و عقب ماندگی گوشه دیگر استان به هیچ وجه توسعه پایدار و متوازن نیست.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید برا اینکه توسعه استان از رهگذر توسعه متوازن همه نقاط استان و و منابع و ظرفیت ها نهفته در استان قابل تحقق است، تاکید کرد: حیف است که فرصت مسئولین ما صرف مسائل دست چندم شود و به هیچ وجه پسندیده نیست آنچه را که باورهای مردم تشکیل می دهد آنچه که جز بخشی از غرور تاریحی مردم هست بی محابا مورد هجمه قرار دهیم و به آنها تعرض کنیم.
وی افزود: تعرض به باورهای تاریخی و عوامل غرور تاریخی مردم، در حقیقت تعرض به اعتماد به نفس جمعی مردم هست و پائین آوردن اعتماد به نفس جمعی مردم، تحقیر عمومی را به همراه دارد که این موضوع نه به صلاح بزرگان است و نه نسل های آینده ما را خواهند بخشید.
وکیلی تصریح کرد: در شرایط فعلی همه ما مامور هستیم از آنچه که در اختیار داریم به نفع معیشت برابر آحاد مردم استان و نجات جوان هایی که نسل سوخته تعبیر می شوند خرج کنیم و هزینه کنیم و از خودسری و خیره سری و رفتارهای قلدر مآبانه باید پرهیز کنیم و باورها و خرد جمعی احترام بگذاریم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مسئولین استان هم حالا حالا بدهکار مطالبات معطل مانده مردم هستند که لازم نباشد این مساله را بر مطالبات تحقق نیافته مردم اضافه کنیم.
وکیلی گفت: نباید بر عقده مردم بیافزایم بلکه باید غیرت و همیت خود را صرف گشایش در مطالبات انباشه مردم کنیم و اجازه دهیم آرامش نسبی در زندگی مردم بهم نخورد و مردم به وجود فرزندانشان در مسیر اعتقاداتشان افتخار کنند.
وی اضافه کرد: این اعتقادات به گزاف نیامده که بصورت گزاف و یکباره رخت برببندد و این اعتقادات ریشه در واقعیاتی دارد که باید محترم شمرده شود و این واقعیات هست که می تواند خط مشی امروز ما را نسبت به پیشینیان ما مشی سربلند و افتخارآمیز قلمداد کند.
عضو هیأت رئیسه مجلس ابراز داشت: این سخن بنده به معنی مخالفت صد در صد با تغییر نام استان نیست و بنده هم جز کسانی هستم که نام استان را فی النفسه نه عامل توسعه می دانم و نه جز مقدسات بلکه معتقد هستم اگر روزی مطالبه همان نسلی که این انتخاب را در زمانه خود بنا به واقعیات انتخاب کرد اگر روزی به این جمع بندی رسید که این نام تغییر کند و انتخاب دیگری داشت باید این مطالبه را باید پاس داشت و به این تغییر تن داد.
وکیلی تاکید کرد: اما تغییر عمودی همیشه محکوم به شکست است و تغییر که از پائین مبنای اجتماعی نداشته باشد امکان ماندگاری ندارد و تغییر باید از بدنه اجتماعی و لایحه های اجتماعی مطالبه شود تا این تغییر ناظر به واقعیت زندگی و ناظر به خواست عمومی آحاد مردم باشد.
وی خاطرنشان کرد: اگر روزی این تغییر مورد اجماع آحاد مردم استان باشد حتما باید تمکین کرد و برای چنین تغییر نیازی به مصوبه نیست و این تغییر مهم ترین مبنای مشروعیت را دارد و خواست مردم مشروعیت تغییر به حساب می آید.
محمدعلی وکیلی با بیان اینکه تغییر وقتی مشروع است که برآیند خواست عمومی و برآیند افکار عمومی باشد، خاطرنشان کرد: تغییر تحمیلی برآمده از اراده مردم نخواهد بود تغییر تحمیلی مورد قبول جامعه قرار نمی گیرد و چنین تغییراتی همیشه هزینه های به مراتب گزافی نسبت به پیش از تغییر به همراه دارد اما تغییر برآمده از اراده جمعی حتما تغییر مطلوب و مقدسی است و حتما تغییر در مسیر توسعه جامع به حساب می آید.
وی در پایان ابراز داشت: آنچه که من رصد کرده ام در شرایط کنونی چنین تغییری مطالبه مردم و اجماع مردم به حساب نمی آید.
نام شما

آدرس ايميل شما

بویراحمد همیشه بویراحمد میماند
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر هر جا دلاوری از بویراحمد باشه هنوز خونش و غیرتش در هر جا و هر مسند میجوشه و غیرتش مثال زدنیه
محسن
Iran, Islamic Republic of
هیچ کس به اندازه خودت بدهکار هم استانی های عزیزم نیست
اعتدال
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی اگر بحث برروی هویت باشه بایستی سالی یکبار نام استان تغییر کنه..چونکه استان پر از اسطوره هایی مثل کهگیلویه میباشد..اخدایی اگر تونستی سه بار پشت سرهم اسم استان را بدون لکنت بگی..
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد فرهنگی و سیاسی استان دکتر وکیلی اظهار نظر شما درد دل بسیاری از مردم این دیار است
Europe
متن نظر شماافتخار مایی وکیلی
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی آدم وقتی بزرگترشو میبینه سلام میکنه.
Iran, Islamic Republic of
به کوری حسودان نام تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز زاگرس و دنا و ایران می درخشد
جمال
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی به شما افتخار می کنیم و دوستتان داریم و از نام استانمان دفاع می کنیم و این دلیل نمی شود هر اسمی تلفظش سخت باشد فوری عوض شود کهگیلویه و بویراحمد تاریخ و هویت ماست و با جون و دل از آن حمایت می کنیم
ساکن استان
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی شما که توی این استان زندگی نمیکنید . شما ساکن استان تهران و ساکن شهر تهران هستید . کلمه تهران را یا ت و یا با ط که طهران نوشته شده و در هر حال با یک نوا ادا میشود . آقای وکیلی چرا دلایل منطقی مردم را قبول نمیکنید ؟ شما وکیل تهران هستید آقای وکیلی . بهتر است در مورد حل مشکلات حوزه انتخابی خودتان اظهار نظر کنید .
سلام
Iran, Islamic Republic of
اقای وکیلی شما به حوزه خودت برس اگردلسوزباشی کمک استان خودت میکردی
حقگو
Iran, Islamic Republic of
حالا تغیر نام نیز مطالبه اجتماعی شهرستانهای گچساران،باشت ،چرام، لیکک، لنده و...میباشد،مصادره ان بنام دو شهرستان مطالبه محدودیت از استان است
.
مالیات
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم آقای تاجگردون فقط .. میندازه توی این یکی دوسال در این اداره یک انتصابات ناعادلانه ای داشته که باعث از بین رفتن روح صمیمیت و دوستی بین کارمندان شده و تمام کارمندان به چشم سردسیری گرمسیری به هم نگاه میکنند خواهش میکنم دست از سر این .. ها و اختلاف افکنی ها بردار بگذار آرامش بر ادارات حاکم باشه
طاس احمدي
Iran, Islamic Republic of
شکر خدا بو سی کی گپ زدن یاد گروته
Iran, Islamic Republic of
درود بر رکتر وکیلی. الحق که لیاقت پیشرفت و بزرگی را دارید...دقیقا اگر این حضرات به فکر توسعه استان بودند تفرقه ایجاد نمی کردند
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
درود بر وکیلی که مایه افتخار استان کهگیلویه و بویراحمد هستند
بویراحمدگچساران
Iran, Islamic Republic of
درودبر مردان بزرگ همچون وکیلی خدا خیرببینی چون این اختلاف راپایان دادی از یک طرف همه این استان جورهایی با هم نسبت دارندبویراحمد کهگیلویه بهمیی تا باشت گچساران ایرانی هستیم دلیلی نداردبازیچه فتنه بعضیهاقرار بگیریم وبجان هم بیفتمی
Iran, Islamic Republic of
درود خدابر دکتر عزیز افتخار قوم لر
سید
Iran, Islamic Republic of
شمانمایدده استان نیستی که بخواهی نظرذ بدهی بعدش هم تغیر نام استان چه ربطی به حل مشکلات دارد یعنی اگه نام استان تغیر نکند همه مشکلات حل می شودبگذارید مسواین استان ومردم کار خودشون انجام بدهند.
Iran, Islamic Republic of
احسنت اقای وکیلی ای کاش تو استان کاندید می شدی تا بهت رای می دادم
ایثارگری از باوی
Iran, Islamic Republic of
وکیلی آخه توچکاره هستی که اظهار نظر درمورد استان ما می کنی اگر می توانی کاری انجام دهی برای حوزه خودت کار کن
دنا
Iran, Islamic Republic of
کی باید تشخیص دهد که این مطالبه اجتماعی است یا نه ما که فکر می کنیم این خواسته در حال حاظر یک اجماع اجتماعی پشتوانه آن است پس مسئولین باید اقدام کنند.
Iran, Islamic Republic of
بهترین راه همه پرسی از مردم استان هست. به نظر من خواست عمومی مردم بر تغییر نام هست
محمودنژاد
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و احترام چند نکته خدمت جناب آقای وکیلی عزیز
۱)شما که ساکن این استان نیستید و نماینده مردم محترم تهران پس لطفا...
۲)مگر ما مردم در گل مانده این استان مسئول حفظ خاطرات نستالژی شما ها هستیم. شما و امثال شما فعلاً مشغول ثبت خاطرات نستالژی دیگری برای آینده تان در تهران هستید
۴)اگر این استان برای شما و امثال شما چیز قابل غروری داشت می ماندید و به آن خدمت میکردید
Iran, Islamic Republic of
باید نام تغییر کند /لطفا بروید نظر سنجی کنید ۷۰ درصد مردم موافق تغییر نام استان هستند/رفراندم بگذارید /۹۰ درصد حوزه کهگیلویه گچساران و باشت -بهمئی -دهدشت /چرام و...که جمعیتی بالغ بر ۴۵۰هزار نفر دارند موافق تغییر نام استان هستند و متعصبانه هم نیست /زاگرس نامی جهانی و تاریخی برای استان هست
کهکیلویه وبویراحمد
Iran, Islamic Republic of
انهایی درتلفظ استان شهیدپرورکهکیلویه وبویراحمد مشکل دارند به فکراصلاح تلفظ خودباشندتابه فکرتغییرنام استان
موسسه حقوقی عدل وداد
Iran, Islamic Republic of
۳
احسنت بسیار ظریف سنجیده و ارام بخش و طلیف بیان فرموید
من به نظر و خرد جمعی احترام میگزارم ضمن احترام به ایندگان و نوجوانان و جهت ادای احترام به بزرگان بهتر است شورای محترم فرهنگی رای به ثبات نام قبلی استان
واین وظیفه را بنام رشد نسبی جمعیت بهتر است
تا تقسیمات جدید کشوری واحیانا تقسیم استان کهگیلویه و بویر احمد بنام معیار ها و سیاست کلان کشوری صحه ی صبر بخرج نماید تا انشالله در اینده چنانچه بر حسب ضرورت و شرایط شکلی و جغرافیای طولی و عرضی استان جدید بنام ( زاگرس ) که استقبال زیادی را دارد شاهد باشیم
وتا ان زمان صبح امید دولتش بدمد صبر وبردباری پیشه کنیم و مسولین در شرایط زمانی و تصدی مسولیت بفکر اشتغال و استفاده بهینه از ابزارات وحتی موقعیت فصلی استان نهایت تلاش را عنایت بفرماین
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی به جرات می گویم که نماینده استان ک.ب آقای تاجگردون است وحرف احاد جامعه رازده است.شماهم به لطف لیست امیدتهران نماینده شده ای وبفکرمسایل تهران باش .اگرمیخواهی کمکی به این مردم کنی ۴نفرسرمایه گذاربه استان بیاور.اقای تاجگردون دردمردم رامیداندوبه ان میپردازد.
Iran, Islamic Republic of
آقای وکیلی واقعاً وکیل مردم استان کهگیلویه وبویراحمد همچنان هستی دوستت داریم وبه شما افتخار می کنیم
ایلیا
Iran, Islamic Republic of
درو دبر شرفت وکیلی ای شیر مرد ای دلاور ای پهلوان تو افتخار سرزمین منی و ما به همچون تویی که زاده بویراحمدی افتخار میکنیم
Edaltstar
Iran, Islamic Republic of
با سلام دلیل نمیشود چون جناب دکتر وکیلی چون ساکن تهران هست دیگر لر و کهگیلویه و بویراحمدی نیست...ایشان افتخار استان و فرزند بویراحمد است...نظرش کاملا منطقی هست...خلاصه حذف نام کهگیلویه و بویراحمد یعنی بطلان تاریخ بویراحمد...
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1