تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب : ۲۱۱۶۷۸

تحلیل متفاوت یک فعال سیاسی از تغییر نام استان؛ دوستی هدایت خواه و خادمی!

۱۱
۰
کبنا ؛
بحث تغییر نام استان کهگیلویه وبویراحمد از سوی شواری فرهنگ عمومی استان واکنش های متفاوتی از سوی فرهنگ دوستان، سیاسیون، مسئولان استانی و کشوری و اصحاب رسانه داشته است.
 
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج ،دکتر غلامحسین رهبرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب شهرستان بویراحمد در گفت و گوی   به موضوع تغییر نام استان پرداخت و معتقد است نباید تغییر نام استان باعث به حاشیه رفتن مطالبات و مشکلات مردم شود.
رهبرنیا در این گفتگو از علاقه وصف ناپذیرش به بویراحمد می گوید و درباره تغییر و یا عدم تغییر نام استان می افزاید باید فلسفه و هدف تغییر نام استان به مردم توضیح داده شود و باید گفته شود در پی تغییر نام ما چیزی را از دست می دهیم و چه چیزی را به دست می آوریم. اگر قانع کنند بود قطعا صاحب نظران و توده مردم نیز همراهی خواهند کردند و در غیر اینصورت ادامه دادن این مباحث صرفا برای سرگرم کردن مردم و دور شدن از مطالبات اصلی است.
در ادامه مشروح این گفتگو با غلامحسین رهبرنیا آمده است:
بی مقدمه برای سوال اول بفرمائید، نظر شما در رابطه با تغییر نام استان کهگیلویه وبویراحمد چیست؟
بنام خدا. با سلام خدمت شما و همه مخاطبان گرامی. ببینید برای چندمین بار هست که این موضوع مطرح شده است و هر بار نیز بصورت نیمه کاره رها شده و نتیجه مشخصی نداده است. اگر واقعا بصورت جدی پیگیر این موضوع هستند باید یک بار برای همیشه تکلیف روشن شود تا دیگر دغدغه ای نه برای مسئولین و نه برای مردم و اهل قلم بوجود نیاید.
%d8%b1%d9%87%d8%a8%d8%b1%d9%86%db%8c%d8%a7-e1471095272587-1-768x512
 
* چرا گروهی با این موضوع مخالف و عده ای موافق هستند؟ آن چیزی که در رسانه به عنوان ادله موافقین و مخالفین مطرح شده است منطقی به نظر می آید یا خیر؟
 
باید گفت کسانی که مخالف اصل موضوع هستند معمولا اهالی اهل قلم، نویسندگان و تاریخ دوستان و همچنین کسانی هستند که بزرگان و اجدادشان در پیشینه، گذشته و شکل گیری نام و نشان استان نقش داشته اند و احساس می کنند که با تغییر نام استان پیشینه و سوابق آنها کم رنگ خواهد شد و یا دغدغه این را دارند که تاریخ استان به فراموشی سپرده شود.
 
موضوع مهمتری که مخالفان تغییر نام بر ان پافشاری دارند اینست که نام کهگیلویه وبویراحمد تمامی طوایف وقبایل و ایلات استان را پوشش داده و مسئولان استان به فکر توسعه و مشکلات آسیب های اجتماعی این جامعه باشند و نیازی به فکر کردن و اجرای این موضوع نیست و مشکلات و اولویت های کهگیلویه و بویراحمد مسائل دیگری است و در واقع این ترس وجود دارد که با سرگرم شدن مردم به این بحث حاشیه ای از نیازها و درخواست های به حق خود دور شوند و علیرغم که می بینیم با همه فشارها مشکلات همچنان به قوت خود باقی است اگر فشار افکار عمومی و تمرکز رسانه ها هم از این موضوع دور شود که دیگر هیچ!
 
از طرفی نیز ادعای موافقین نیز اگر این باشد که نام استان کل استان را پوشش نداده و برخی شهرستان ها در این نام دیده نمی شوند باز کاملا غیر منطقی است. چرا که نام همه استان ها کل استان را در بر داشته است و این نام همه مردم نقاط مختلف استان  را به سبب پیوندهای نسبی در بر می گیرد.
 
برخی دیگر از موافقین تغییر نام دیکته و تلفظ کهگیلویه و بویراحمد را دلایل لزوم تغییر نام می دانند که هر چند تحلیل اشتباهی نیست، اما به نوعی ظاهر بینی است چرا که ما می خواهیم اسم استانمان را که معنا و مفهوم زیادی در آن نهفته است و خود تاربخی در سینه دارد برای اینکه سایرین شاید سالی چند مرتبه بخواهند بگویند با یک نام دیگر عوض کنیم که قطعا مفاهیم نام فعلی را ندارد.
* اگر نام استان تغییر کند آیا ممکن است بازهم مشکلی پیش بیاید!؟
 
سوال بسیار خوب و قابل تاملی است. مثالی هست که می گویند فردی نام بسیار بدی داشت و از وی خواستند نامش را عوض کند و نام زیبای یکی از مشاهیر و بزرگان دوران را برایش برگزیدند. وقتی نام وی را صدا می زدند همه می پرسیدند کیست!؟ و باز نیاز به توضیح بود که نام سابقش را بگویند و بگویند همان فلانی است. اینچنین هم نام قبلی بد ماند و هم نام فعلی فرد بد افتاد.
 
خلاصه کلام اینکه اگر نام پاریس را برای استان برگزینیم و نتوانیم زمینه پیشرفت استان را بوجود بیاوریم بازهم همین حکایت تکرار می شود و همچنان وضع مردم تغییر نخواهد کرد. اما اگر استان به سمت کار و تولید و پیشرفت گام بردارد به برکات همین پیشرفت خود به خود شناخته می شود و دیگر کسی آنرا با جای دیگری اشتباه نمی گیرد.
 
* به نظر شما گروه یا شخص خاصی می تواند پشت پرده تغییر نام استان باشد؟
 
این سوالی است که طرح کردنش تنش آفرین است چرا که  برخی براین باورند که شهرستان هایی هستند که در نام استان دیده نمی شوند. ولی خب این موضوعی است که چندین بار مطرح شده است و در زمان مسئولان گذشته و دولت های گذشته شروع شد و بنظرم نباید به شخص خاصی تعمیم داد هر چند برخی از اشخاص در این برهه بر روی این موضوع اصرار دارند. با مطالعه ای که روی سایت های خبری و رسانه های استان داشتم و گفتارات و اظهارات آقایان را خواندم مثل اینکه استاندار کهگیلویه وبویراحمد و آقای هدایت خواه بیشتر موافق بر تغییر نام استان هستند و عجیب به نظر می رسد.
* آیا دنبال کردن این موضوع مشکلی را حل خواهد کرد؟
 
به نظر من مطرح کردن این موضوع بدون نتیجه قطعی نه تنها موضوعی را حل نخواهد کرد بلکه تنش های قومیتی و ایلی که در گذشته دور وجود داشته را دوباره زنده خواهد کرد. چرا که مطرح کردن آن هر چند وقت یکبار اصلا اقدام درستی نیست. بلکه باید یک بار پرونده این موضوع برای همیشه بسته شود.
 
سوال این است آیا مشکلات ما صرفا در تلفظ نام استانمان است؟ آیا همه مشکلات و دغدغه های مردم همین است؟ اگر واقعا با تغییر نام استان ما به رشد و توسعه می رسد و گره ای از مشکلات این مردم شهید پرور باز می شود پس تغییر دهند ولی اگر غیر از این است سراغ مشکلات دیگر بروند.
 
اگر تلفظ آن برای آقایان هم سخت است با یک دوره کارگاه آموزشی توجیه خواهند شد اینکه اکثریت مردم یا مسئولان ما وجه تسمه کهگیلویه وبویراحمد را بلد نیستند چه کسی مقصر است؟ آیا این خود ضعف دستگاه های فرهنگی همچون ارشاد را نمی رساند!؟ این کار نوعی صورت مسئله پاک کردن است. اگر نام استان هم تغییر کرد فرزندان این استان در سایر نقاط کشور باید چه استدلالی برای این تغییر بیاورند.
تغییر نام باعث از بین رفتن بسیاری از متون و آثار با ارزش می شود و تمام تلاش های مسئولان در معرفی نام و ظرفیت ها و پتانسیل استان تحت الشعاع قرار می گیرد. مثلا استاندار دوباره باید از اول برود به استاندار امسک بگوید من استاندار … هستم!
 
بنابراین من به عنوان عضو کوچکی از جامعه نیازی به تغییر نمیبینم و برخلاف سایرینی که می گویند دیگر استان ها نمی توانند نام استان را تلفظ کنند و این بهانه ها را می گیرند من هم سال ها خارج از استان بوده ام و با چنین مسائلی روبرو شده ام ولی معتقدم دلیل اینکه دیگران نتوانسته اند نام استان ما را تلفظ کنند ناشناخته و مهجور ماندن استان به خاطر محرومیت های تاریخی و کم کاری های فعلی مسئولان است و واقعا اگر ما استانی توسعه یافته بودیم و در زمینه ای به یک قطب تبدیل می شدیم دیگر کسی هم نبود که نتواند اسم استان را ببرد.
 
* شما که با بحث مشکل در تلفظ نام استان مواجه بوده اید، این موضوع را دلیل موجه ای برای تغییر نام می دانید؟
 
به هیچ وجه! نام استان های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و یا حتی برخی مناطق گردشگری و دیدنی کشور نیز دچار این موضوع هستند و تلفظ دشواری دارند اما چون ویژگی منحصر به فردی دارند کسی با نام آنها مشکل ندارد.
index
* نظرتان درباره نام های پیشنهادی چیست؟
بنظرم در پاسخ به سوال قبلی هم توضیح دادم این ما هستیم که باید برای نام برند سازی کنیم همانگونه که پیشینیان ما برای کهگیلویه و بویراحمد با شجاعت و ایستادگی در مقابل باج خواهی و ستم برندسازی کردند و بهترین وصف در این باره مرحوم بهمن بیگی بزرگ داشتند.
 
شخصا به بویراحمد علاقه وصف ناپذیری دارم و از طرفی برخی نام ها را می پسندم ولی بازهم نمی توانم موافق حذف این نام از استان باشم.
* به نظر شما چه مسائلی مهمتر و در اولویت تر از این موضوع می تواند باشد؟
 
متاسفانه استان ما با مشکلات انبوهی مواجه است که می طلبد مسئولین با اتحاد و همدلی برای حل آنها مبارزه کنند. نخبگان و تحصیل کرده های ما آیا واقعا در جایگاهی که لایقش هستند قرار دارند؟ جواب خیر است، چون حمایتی نشده است. چرا که مسئولین به مسائل و دغدغه های اصلی مردم توجه زیادی نمی کنند
 
شما دقت کنید که در یکی دوسال اخیر چه تعداد از جوانان ما خیلی راحت اقدام به خودکشی کرده اند و چه بسیارند خانواده هایی که جوانانشان پرپر شده است. آیا واقعا مسئولین تاکنون بصورت جدی دلایل این موضوع پیگیری کرده اند!؟ چرا یکبار خبری نشد که برای بحث خودکشی همین شورای فرهنگ عمومی جلسه نگذاشت و به نتیجه ای نرسیدند. آیا این موضوع بسیار مهمتر از تغییر نام استان نیست! آیا واقعا این تغییر نام اشتغال و معضل بیکاری را حل می کند!
 
ائمه جمعه هم واقعا اگه به فکر حل مشکلات و معضلات هستند بصورت جدی دلایل خودکشی هفتگی جوانان استان را پیگیری کنند و نتیجه را از تریبون به مردم ارائه دهند نه اینکه وقت خود را صرف بازی های حاشیه ای برخی مسئولان کنند.
 
اگر واقعا مشکلات فرهنگی، معیشتی، اقتصادی و عمرانی با تغییر نام حل می شود پس سریع تر اقدام کنند و برای همیشه این موضوع مختومه اعلام گردد. از این حیث نیز مسئولین باید به مردم در این باره برای حل مشکلات و معضلات تعهد دهند در غیر این صورت با اعتراض و غضب شدید مردم مواجه خواهند شد.
 
در یک کلام؛ باید فلسفه و هدف تغییر نام استان به مردم توضیح داده شود و باید گفته شود در پی تغییر نام ما چیزی را از دست می دهیم و چه چیزی را به دست می آوریم. اگر قانع کنند بود قطعا صاحب نظران و توده مردم نیز همراهی خواهند کردند و در غیر اینصورت ادامه دادن این مباحث صرفا برای سرگرم کردن مردم و دور شدن از مطالبات اصلی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از طرفی نیز ادعای موافقین نیز اگر این باشد که نام استان کل استان را پوشش نداده و برخی شهرستان ها در این نام دیده نمی شوند باز کاملا غیر منطقی است. چرا که نام همه استان ها کل استان را در بر داشته است و این نام همه مردم نقاط مختلف استان را به سبب پیوندهای نسبی در بر می گیرد. شما بفرمایید من که در گچساران نشستم. نه کهگیلویه ای هستم و نه بویراحمدی و اصلا شاید لر هم نباشم این اسم دراز کجای فرهنگ منو در برگرفته آقایی که تعصب باعث شده چشمتو بر واقعیت ببندی
Iran, Islamic Republic of
یق
Iran, Islamic Republic of
مهمترین مسیله امروز اب است
باید با زدن سد و کانال حقابه بگیریم
چهارمحال از طریق حقابه هم زاینده رود را خشکاند هم فولاد مبارکه را مجبور کرد فولاد سفیددشت از بودجه اصفهان احداث کند
باید با وارد کردن مدیران چهارمحالی حقابه خود را از ابهایی که مقفت به فارس و خوزستان می رود بگیریم

چرا خوزستان خشک طرح ۵۰۰ههزارهکتار کشاورزی جدید ان هم با اب ما میزند؟
باید ۲۰۰هزارهکتار طرح منتقل شود کهگیلویه
اب امروز در حکم نفته هرکس امروز مدیریت ابهای کشور را بگیره دستش در اینده بر تمام استانهای دسگر حاکم میشه
الان دیگه سیمان و پتروشیمی الوده با ۵۰۰ نفر اشتغال بدرد نمیخووره که پول و استخدامش مصیب نورچشمیها و اودگیش نصیب مردم
اب و کشاورزی و توریسم
حکم طلا دارد ولی ما همیشه از قافله عقبیم
گوی بهمیی تون
Iran, Islamic Republic of
از زوایای مورد دلخواه خود و مخالفین موضوع را نقد کرده واصلا توقع اینگونه موضع گیری از طرف یک فرد سیاسی به گفته سایت محترم .نداشتم
گیریم.. کسی در گذشته ادعا دارد که در بوجود امدن استان نقش داشته که .. بیش نیست دلیلی ندارد دیگران چوب ..را بخورند محدودیت زمانی مکانی و اجتماعی آن سنوان با الان همخوانی ندارد .استان مازندران با آن عظمت جمعیتی به سه اسم تبدیل شد گلستان مازندران و گیلان چه اتفاقی افتاد ایا خویشاوندان میرزا کوچک خان قیام کردند یا دست به ماشه شدند یا اصالت میرزا از بین رفت ؟؟؟
یا تاریخ مازندران گم شد؟؟؟
در ثانی ابا اجداد اگر زحمتی کشیدند و به فکر همه مردم استان بودند نه توقع نام داشتند و نه توقع نشان اینچنینی .
اگر توقع حق الحساب من باب خدمت انها دارید که زیباترین سرزمین استان را تصاحب کردید و الی ماشالله بودجه استان را هم همونجا صرف کردید تا از کپری شهری همچون عروس بنا نمودید .
اگر بحث عدالت و رضای خداوند را ملاک قرار دهیم نباید مرکز استان اصلا یاسوج بعنوان دور دست ترین نقطه استان باشد .
اگر هم بحث .. باشد که بواسطه بالا کشیدن حق بقیه استان ..ت کردید .
اگر بواسطه بواسطه فرهنگ غنی باشد که در هیچ شهری از استان اندازه یاسوج نزاع خیابانی و در ادارات و پزشک قانونی و دادگستری حادثه دیده نمیشود .
اگر بواسطه تاریخ ادعایی دارید که تاریخ یاسوج متعلق به سال ۴۲به بعد هست نه ۷۰۰۰سال پیش .
اگر بواسطه رما...ر در این استان است خیلی سفت و سخت بهش نچسبید که ریشه و اصالت شما شناسنامه دار تر از .ن بهمن بیگی است .

تشکر گوی بهمیی تون
دشتروم،دمکره
Iran, Islamic Republic of
واقعا ک شایسته مجلسی..الحق ک مجلس ب افرادتوانمند و شایسته ای مث شما نیاز دارد.
Iran, Islamic Republic of
همه ی صحبتهات از روی احساسات بود
Iran, Islamic Republic of
شما .. حیف ان فامیلی واین همه د.. پشت سر دکتر هدایت خواه ..هستی که همه علما عقلا اندیشمندان ومردم با عزت استان را مانند... نموده ای همه می دانند استاندار نماینده دولت ومنتخب اصلاح طلبان است ورابطه ای با دکتر هدایتخواه ندارد وانهایی که دنبال تغییر اسم استان هستند خودشان اعلام کرده اند نیاز به..شمادنبال دکتر هدایتخواه نیست ایشان در مقطع کنونی دنبال این حرف نبوده اند وما هیچ وقت چنین سخنی از وی نشنیده ایم.
سلام
Iran, Islamic Republic of
سلام اسم عوض شود بهتره ولی هزینه وبارمالی زیادی برای استان دارد بجای این چهارکارخانه افتتاح کنند تاچهارصد جوان سامان پیدا کند اینقدر گول مردم نزنید فرزندانتان همگی مشغول کارند
بیراحمد غیور
Iran, Islamic Republic of
دوست گچسارانی زمانی که بویراحمدیا برا استان شدن جون میدادن شما کجا بودید؟
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
طرف شخصا میگه عاشق بویراحمدم.چه انتظاری دیگه باید ازش،بود.
بهروز
Iran, Islamic Republic of
حرفهای پوپولیستی ،خودت هم می فهمی که اسم فعلی بدرد نمی خوره
واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

واشنگتن در بحران ( + تصاویر )

همزمان با اردوکشی خیابانی هزاران نفری طرفداران ترامپ که به دنبال رد شکایت وی از وقوع ...
پای اقتصاد روی مین تورم!

پای اقتصاد روی مین تورم!

بودجه 1400 مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است، چراکه این بودجه نمی‌تواند ...
حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
1