تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۲۲
کد مطلب : ۲۱۱۳۲۳

گزارش کبنا از دورهمی خیابانی نوجوانان دهدشت

۱
۰
کبنا ؛ 
مشاهده نوجوانان و جوانان در ضلع جنوبی میدان اصلی شهر دهدشت و در مقابل مجتمع های نوساز تجاری بویژه دو پاساژ آل یاسین و جام جم ، به معنای اعلام حضور این نسل نو در جامعه است. نسلی که به نظر عمدتا متولدین دهه هشتاد می باشند. این پدیده را اگرچه می توان نتیجه تداوم نسلها دانست اما باید اذعان داشت: مساله ای است که طی آن پسران دیگر نشانی از پدران ندارند و سبک زندگی پیشینیان را تکرار نمی کنند بلکه در فرایند جامعه پذیری، نوآوری هایی را در رفتارها و هنجارها ایجاد و به عصر خویش می آورند.javana
جوانان را باید بیشتر به رسمیت بشناسیم
امیدعلی آرین مهر فعال فرهنگی و اجتماعی در کهگیلویه به تعریف نسل و معیارهای آن اشاره می کند و می گوید: نسل صرفاً تغییر در ساختار جمعیت و یک مساله تقویمی نیست بلکه نسل به افرادی اطلاق می شود که دوره تاریخی مشابهی را طی کرده و تجارب مشترکی دارند.
وی با بیان اینکه رفتارهای نسل جوان امروزی را نباید خطرناک و غیر عادی توصیف کرد، اظهار داشت: هر نسل قاعده و شیوه بازی خود را دارد و طبیعی است که آیندگان نیز به شیوه و سبک دیگری در جامعه حاضر می شوند و زندگی می کنند.
آرین مهر همچنین خانواده، اجتماع، رسانه،دین و آموزش و پرورش را در فرایند تربیت فرزندان موثر می داند و معتقد است تحولات این عوامل مداخله گر باعث تحول در تربیت اجتماعی نسل ها می شود.
وی با بیان اینکه خانواده ها،دولت و رسانه باید جوانان را بیشتر به رسمیت بشناسند، ابراز کرد: نگاه کارکردی به جوانان مطلوب نیست بلکه باید دیدگاه ها نسبت به جوانان مثبت تر شود.
معضل بیکاری جوانان
فرحناز شیری روانشناس و کارشناس آسیب های اجتماعی نیز با بیان اینکه هنوز نهاد خانواده در ایران قدرتمند است و والدین همچنان برای فرزندان خود دغدغه داشته و دارند، معتقد است که آسیب ها نیز به قوت خود باقی اند ولی نه آنچنان که روند رشد آنها را پرشتاب قلمداد کنیم.
وی می گوید: جمعیت قابل توجهی از جوانان کشور در مناطق کمتر برخوردار زندگی می کنند و با آنکه وضعیت اقتصادی در این مناطق رشد چندانی نداشته است اما آمار زاد و ولد هرگز متوقف نشده است.
این کارشناس افزود: طبق گزارش های رسمی اگر چه شاخص هایی همچون ضریب نفوذ تلفن همراه و اینترنت در مناطق کمتر برخوردار افزایش داشته اما این مناطق همچنان با معضل بیکاری مواجه می باشند.
وی گفت: نسل حاضر در مناطق کمتر برخوردار، نوجوانان و جوانانی هستند که در خانوارهای بی پول و بیکار بزرگ می شوند بنابراین باید از این ظرفیت انسانی برای تربیت نیروی کار و بکارگیری آنها در عرصه های مختلف استفاده کرد.
نبود زیرساخت های فرهنگی در شهر دهدشت پاسخگوی جوانان نیست
یک عضو شورای اسلامی شهر دهدشت نیز با بیان اینکه زیرساخت های فرهنگی، تفریحی و ورزشی در شهر دهدشت پاسخگوی جوانان نیست، ابراز داشت: تجمع جوانان در میادین و معابر شهری اگر چه پدیده ی خطرناکی نیست اما باید در این موضوع تامل کرد که چرا مراکز خرید اینقدر با اهمیت شده اند؟
رجب حقانی با انتقاد از فرهنگ مصرف گرایی و تبدیل آن به ارزش و هنجار در جامعه، ابراز داشت: روانج این فرهنگ و کم شدن ارزشهای فرهنگی و اجتماعی دیگر، تهدیدی است که نوک پیکان آن متوجه نسل جوان است.
حقانی همچنین افزود: بیکاری در صدر مساله جوانان است و با آنکه شهرستان ظرفیت های خوبی در خصوص استقرار مراکز و بنگاه های کسب و کار دارد اما متاسفانه این ظرفیت ها هنوز شکوفا نشده اند.
سایه رسانه های جدید بر سر نسل جوان سنگینی می کند
آرش رادمنش فعال حوزه رسانه نیز معتقد است سایه رسانه های جدید و بویژه واتساپ و تلگرام بر سر تحولات نسل نو سنگینی می کند.
وی افزود: نوجوانان امروزی در فضایی در حال بزرگ شدن هستند که رسانه های مجازی روز به روز در حال گسترش می باشند.
همین چندی پیش بود که محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم نیز عنوان کرد:« ۷۱ میلیون نفر در ایران از تلفن همراه استفاده می کنند». همچنین طبق آماری که این مقام دولتی ارائه کرده: « بیش از ۲۷ میلیون گوشی هوشمند در کشور فعال است».
این آمارها نشان می دهد که نسل نوجوان فعلی در چه شرایط متفاوت تری از پیشینیان خود زندگی می کند!
 
نام شما

آدرس ايميل شما

رکسانا
Iran, Islamic Republic of
جوانان بیکاری که هیچ کس به فکر آنها نیست!
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1