تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۲۱۱۰۴۱

مروری بر ادعاها و ادبیات تند مخالفین تغییر نام استان

۲۹
۰
کبنا ؛بهرام آرامش
شک ندارم ادبیات و نوع برخورد تند مخالفان تغییر نام استان در همین کمتر از  ساعت۲۴ از مطرح شدن این بحث باعث شده است خیلی ها دیگر جرات بحث کردن و نظر دادن در این موضوع را نداشته باشند  و به ضرس قاطع باید گفت: این فضا همه فضای گفت و گویی ماست.kohkilo
جای تاسف است که در یک استان کوچک با اینهمه نقاط  مشترک بین مردم روی یک موضوع ساده چون گفت و گو برای تغییر نام استان باید آنقدر هیجانی و تند حرف بزنیم که انسان احساس می کند جنگ بزرگی در گرفته است.
در این مقاله سعی خواهم کرد سوای از ارزش گذاری و یا اصرار بر موافقت و یا مخالفت بر تغییر نام استان صرفا گریزی بزنم به ادبیات مخالفین و نوع استدلال آوردن این عزیزان و حقی که برای خود قایلند.
بعید نیست نقد ادبیات گروه مخالف تغییر نام استان در این مقاله  نگارنده را در ذهن مخاطبان در جرگه موافقین تغییر نام قرار دهد .ولی بحث و مطلب این نوشتار بیشتر حول ادبیات و نحوه تند اعلام مخالفت این طیف است که اگر فضای رسانه ها و عواقب حقوقی اجازه میداد شک ندارم بسیاری از این عزیزان ادبیات رکیک تری به کار می بردند و مطرح کنندگان را بیش از این تکفیر می کردند. یکی از این بزرگان که از لحاظ سنی هم بزرگ هستند این موضوع را «ننگ»خوانده است و جوری در اوج هیجان قلم زده است و انقدر کلمه دشمن را به کار برده است  که خواننده گمان می برد سناریویی از طرف بیگانگان در جریان  است. هم چنین یکی از اعضای محترم شورای شهر یاسوج چنین ادعایی را کرده است  و گفته است: «مشکوکم مشکوکم» . و بزرگوار دیگری که گاهی ژست های خوب هم میگیرد نوشته است اگر جرات دارید نام استان را تغییر دهید. ظاهرا کل استان ملک ایشان و خانواده شان است که اینگونه فرموده اند.
این ادبیات و این نوع از تهاجم در یک بحثی که از اول عنوان شده است به کارشناسان واگذار می شود نشان می دهد این بزرگواران دست شان برای استدلال منطقی و اقناع موافقین تغییر نام برای پرهیز از پیگیری موضوع خالی است و یا هم بعید نیست تعصب و صرفا تعصب و نگاه های مقدس مآبانه پشتوانه نوع نگاه این عزیزان است.
این بزرگواران سه موضع را در مخالفت خود مطرح کرده اند و گفته اند که مطرح کردن   موضوع تغییر نام استان  سبب سرگرمی مردم می شود و باعث بروز اختلاف می شود و اولویت استان نیست .
تغییر نام استان تاکنون بارها مطرح شده است و بیشتر این موارد از پایین و در کمپین های مردمی و یا مجازی از سوی جوانان شروع شده است. یعنی مطالباتی در پایین اتفاق افتاده است و بعد مسئولین پیشنهاداتی را مطرح کرده اند.
اما در خصوص ادعای سرگرم کردن مردم با این موضوعات باید گفت: روزانه بیشتر مردم و بخصوص برخی از همین چهره های مخالف مدام در فضاهای مجازی راجع به همه چیز و همه  حرف میزنند و جک رد و بدل می کنند  ولی این کارها هدر دادن وقت و سرگرمی محسوب نمی شود اما مطرح کردن بحثی که بدون شک بخشی از جامعه حالا فرض کنیم «اقلیت» با این موضوع موافقند به عنوان سرگرمی در نظر گرفته می شود.
استدلال دوم مخالفین بروز اختلاف در استان با مطرح شدن این بحث است . اولا که دلیلی برای اختلاف نیست این مردم سال هاست در  فضای مسالمت امیز و برادرانه  در کنار هم و در همجواری با هم بوده اند  و در انتخابات های بسیاری که پر از شور و هیجان بوده است  شرکت کرده اند  و حتی گاهی اختلاف آراء دو نامزد حدود  دو هزار رای بوده است اما مردم با ارامش و بعد از  انتخابات در کنار هم به زندگی ادامه داده اند. دوم اگر این عزیزان دغدغه بروز اختلاف دارند باید بدانند اختلاف همین ادبیات این عزیزان است که بدون ملاحظه اصول گفت و گو اینقدر تند و خشن حرف می زنند و به دیگران اجازه اظهار نظر نمی دهند و با بزک کردن   توهم «اختلاف» می خواهند مانع از مطرح شدن بحث در سطح جامعه شوند .
نکته سوم بحث اولویت بندی است  که معمولا در این مواقع آقای عَدَل هاشمی پور نخوانده هم پیش قراول هستند  و ظاهرا دنبال بهانه برای جواب دادن به استاندار بعد از اتفاقات نشست اقتصاد مقاومتی با حضور اقای سورنا ستاری معاون رئیس جمهور هستند.ضمنا اقای هاشمی پور باید بداند تغییر نام هم یک چیز عجیب و غریب نیست و حتی انسان ها نام و نام خانوادگی خود را بنا به دلایل مختلف که برخی از آن دلایل برای نام استان نیز صدق میکند تغییر می دهند.
در جواب این عزیزان باید گفت  سال هاست استان کهگیلویه و بویراحمد این نام را یدک می کشد  اگر بیکاری و اشتغال و توسعه با بحث نام ارتباط دارد پس چرا در لوای این نام توسعه اتفاق نمی افتد که حالا شما مدعی هستید تغییر نام توسعه نمی آورد.
بحث فرهنگی ربطی به جاده و یا مسائل دیگر ندارد و این تنها فرافکنی است . هر بحثی سر جای خودش است  و نمی شود چون خود مخالف موضوعی هستیم سریع بگوییم این اولویت استان نیست. این همان استدلال یکی از اقایان است که قبل از سفر ریاست جمهوری می گفت ما پول فرهنگی نمی خواهیم . واقعیت آن است ما هم پول و کار فرهنگی می خواهیم و هم بودجه برای کارهای اقتصادی و نمی شود چون سال هاست چرخ اقتصاد این استان به دلیل ضعف نمایندگان و مسئولان نمی چرخد بحث های فرهنگی و اجتماعی هم تعطیل شود و حالا همه کاسه و کوزه ها سر مطرح کردن تغییر نام استان بشکند.
در کنار تمام این مخالفت ها برای خود بنده نوع مخالفت و ادبیات یکی از عکاسان استان در نوع خودش جالب توجه بود. مشخص نیست عکاس هم استانی راجع به این موضوع در مقام یک شهروند اظهار نظر کرده است و یا مقام خاصی برای خود متصور است که برای دیگران تعیین تکلیف می کند و از طرف ۷۰۰ هزار نفر می گوید اجازه نمی دهیم و موضع میگیریم و مقاومت می کنیم.
عکاس هم استانی می گوید طرح این موضوع نوعی بازی سیاسی و منطقه‌ای است که برخی افراد برای رسیدن به مطامع خود به آن دامن می‌زنند و قطعا بزرگان و دلسوزان این استان مانع این کار خواهند شد. نمی دانم در تغییر نام چه نفعی وجود دارد که بعضی آقایان همیشه هر چیز می شود نفع و ضرر مادی را به رخ می کشند. کسی با سنت ها و اداب خوب  زندگی عشیره ای مخالفتی ندارد بلکه ما با تعصبات کور و تفختر کردن به نقاط سیاه تاریخ توسط برخی چهره ها و به اصطلاح نخبگان مشکل داریم  و اینکه بعضی ها ادعای تحصیل کرده و صاحب نظربودن دارند اما در کنه خودشان هنوز قوم گرا و منطقه گرا هستند مشکل داریم. دردآور است  بعضی به اصطلاح فعالین سیاسی استان در انتخابات قبلی مجلس با صدای بلند می گفتند: «ما روزی عالم را غارت کردیم» .
ضمن آنکه کسی یا مسئولی ادعا نکرده است جامعه عشیره ای استان با تغییر نام مدرن می شود بلکه بر عکس جامعه عشیره ای با خدمات رسانی و کار جهادی مدرن می شود که متاسفانه بعضی ها با نگاه کاسبکارانه و لمپنی با این اتفاق مخالفند و می گویند به چیزی دست نزنید که ما کارمان را کنیم.
هویت و گذشته استان اگر جای افتخار داشته باشد قطعا هیچ اتفاقی نمی تواند این افتخار را از ما سلب کند و امروز بحث تغییر نام ریشه در بعضی نگاه کارشناسی دارد  که البته ممکن است اشتباه باشند و به مواردی چون بلند بودن آن و دشوار نوشتن  آن و غریب بودن آن استناد می کنند. افتخار هم در حروف  نام استان نیست بلکه افتخار و هویت در رفتار و تاریخ نانوشته استان است که برخی از همین مخالفین مدعی تاریخ هرگز به آن نپرداخته اند و به همان مرثیه نویسی های خانوادگی و اسطوره سازی های خیالی  بسنده کرده اند.
بنده منکر حق این عکاس محترم و فعال  و یا هر کس دیگر برای مخالفت و یا موافقت با تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد نمی شوم اما ادبیات مان باید محترمانه تر و کمی هنرمندانه تر باشد و بگذاریم کارشناسان  و در ادامه همه مردم راجع به این موضوع نظر بدهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

هم استانی
Iran, Islamic Republic of
ارث پدری نیست ولی وطن که هست.
پارسا لوداب
Iran, Islamic Republic of
درود بربهرام ارامش احسنت
انصافا مطلب بجا و قابل تامل و زیبا وقابل بحث وبدون تعصب خاصی بود کاش همه مثل شما فکر میکردند و کاش این دوستان ابتدا فکر میکردند بعد اظهارنظر میکردند ای کاش قدیمی فکر نمیکردن
بیایید منطقی باشیم لازم به ذکر است لان ۹۰%جامعه استان مارا جوانان تشکیل میدهند
قطعا این اظهاررنظرهای غیرکارشناسی قطعا در انتخابات تاثیر فراوان واهد داشت
و اقای زارع وهاشمی پور در جریان باشند
حتی سایت بویرنیوز نظر مخالفان تغییرنام را چاپ میکند اما نظر موافقان را نه.
حاج ستار
Iran, Islamic Republic of
افرین به نوسینده که منصفانه قضاوت کردند
درود برشما
بسیار منطقی و کاملا کارشناسی
غریبه
Iran, Islamic Republic of
خیل.. نوشتی . حیفم میاد مطلب برات بزارم
Iran, Islamic Republic of
برادر جان نقشه مال خیلی وقت پیشه اصلاحش کنه باشت تاجگردون گجاست
هیت علمی بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
والا منم خواستم یه مطلبی در دفاع از تغییر نام استان بنویسم،
از این همه حمله و هجمه و .... مخالفین ترسیدم و وارد این معرکه نشدم
بیم آن بود که ما هم دشمن قسم خورده استان فرض شویم
شهروند
Iran, Islamic Republic of
جمع کن باتحلیل الکیت خودت هم نمیدانی چی نوشتی فقط کهگیلویه و بویراحمد برازنده این استان است
گنبد ملگان
Iran, Islamic Republic of
واقعا از مسئولین کسایی هستند که میگن ما بودجه فرهنگی نمیخوایم؟ اینا نقش فرهنگ رو در پیشرفت یک جامعه چه از لحاظ اقتصادی و چه غیر اون نمیدونن وگرنه یه همچین حرفی نمیزدن. ببین مدیریت استان دست چه افکار ناپخته ای افتاده
Iran, Islamic Republic of
آریاباد خوبه به معنی،آریو برزن اباد یا آریا آباد یعنی جایی که آریایی ها ابادش کردن هم میشه، توی لیست استان ها هم چون با آ شروع شده همیشه اولیم. کوتاه هم هست.
Iran, Islamic Republic of
انصافا خودت میدونی چه نوشتی از هردری میزنی باهمه هم مشکل داری هرکسی میاد یه چیزی مینویسه میزنن تو سایت میگن نویسنده
Iran, Islamic Republic of
ان
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
نام فعلی استان نتوانست بار معنایی استان را در کشور بدوش بکشد وجا بیفتد.با تغییر نام استان از لحاظ قومیتی دچار مشکل نمی شویم.شهرستان بویر احمد و شهرستان کهگیلویه همچنان در نقشه کشور و استان حضور دارد پس جای نگرانی نیست یک اسم خوب برای استان لازم است.
امیر علی
Romania
بنام خدایی که همه مارا دوست داره خیلی باید تعجب کرد که چرا ؟؟؟!!!این موضع گیریهای بیجا وتند چه دردی را دوا خواهد نمود پر مسلم است که کلمه دنا که از حروف کمتری استفاده شده درموقع نوشتن وتلفظ وارتباطات بین الملل چقدر تاثیر مثبت خواهد داشت تاثیر سیلابهای کم در تلفظ بسیار مهم واز طرفی نماد وشاکله استان است مسئولین خیلی شلوغ نکنن کاری که باید قبلا انجام میشد امروز سیاسی نباید بشود دنا بهترین وکوتاه ترین وزیبا ترین ودر طراحی لگوی استان عالی به نظر میرسه
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
من که متوجه منظور شما نشدم، ولی اگر موافق تغییر نام هستی، بهتر است بدانی اولویت همان است که نمایندگان بویراحمد وکهگیلویه گفتند، شما نماینده مردم استان نیستید، که بخواهید نسخه برای آینده مردم بنویسید. در
Iran, Islamic Republic of
استان نام خوبی دارد آقای مدیرکل!!! شما سرگرم کاخ سازی و آپارتمان سازی در مرکز استان باش چکار به نام استان داری که با نام مستعار وارد شدی ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بهرام نا آرامی
Iran, Islamic Republic of
مخالفان که نام شهرستانشان باقی میماند . آنها فقط به فکر خودشان هستند. در هر صورت باید نام استان عوض شود.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
چند وقت پیش کتابی از دو تن از هم استانیهای عزیز به آذر پیوند مطالعه کردم که در فهرست آن همه از غارتهای این استان روایت کرده بودند که و متاسفانه باید گفت برای جوان خواننده ویا دیگر خواننده ها پیشینه فردا دفاعی باقی نمی گذارد.
Iran, Islamic Republic of
نام استان :استان منتظرالمهدی
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
احسنت عالی بود
احمد
Iran, Islamic Republic of
زیباترین تحلیل بود
احسنت بر سعور و قلم آقای آرامش
احمد
Iran, Islamic Republic of
زیباترین تحلیل بود
احسنت بر شعور و قلم آقای آرامش
مجاهدازدشتمور
Iran, Islamic Republic of
اسمش را بگذارید شنگول و منگول!!!!!!!
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
بهمن بیگی :بویراحمدآنقدردست برماشه وپای در رکاب برد تا ازیک دهستان استان درست کرد .
دنا
Iran, Islamic Republic of
انصافا خوب فهمید خوب تحلیل کرد وخوب قلم زد آنجا که گفت(بعید نیست تعصب ونگاه های مقدس مابانه پشتوانه نوع نگاهشان است)یقین است پشتوانه نگاهشان . است وگرنه هرکدام از این مخالفین تغییر نام اگر نظر سنجی درحد خانواده خود داشته باشند متوجه الزام تغییر نام خواهند شد.
ترامپ
South Africa
احسنت
پاسخ و تحلیل بسیار عالی بود در جواب همه کسانی که متعصبانه و بر اساس منافع شخصی و خانوادگی و سیاسی نسبت به هر موضوع سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و هر انچه که در تخصصشان نیست نظر می دهند
قابل توجه جناب اقای غفاری و نیکبخت و طاهری که بهتر هست اگر یک جایگاه و موقعیت اجتماعی دارند انرا بواسطه اظهار نظرهای احساسی خراب نکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!**************
حمید زمانی ازگچساران
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار چنداسم انخاب بشه ودراستان رای گیری شود ودرحین آزادی به یک نام رای دهند وهراسمی که بیشترین رای راداشت انتخاب بشه مثلا بگویند دربین چهاراسم قیدشده یک نام را انتخاب کرده وبنویشید ودرصندوق بیندازید وآن چهاراسم
۱-نفتستان
۲-زاگرس
۳-دنا
۴-کهگیلویه وبویراحمد
هرکدام که رای آورد انتخاب بشه
Iran, Islamic Republic of
گچساران مرکز استان باید باشه

لطفا سریعا نام کهگیلویه رو حذف کنید
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
استان اگه اسمش خوبه چرا مینویسیم ک و ب؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1