تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۲۱۱۰۲۲

ده شیخ؛ غاری که در آن به آینده باز می شود

۰
کبنا ؛علی اکبر پاک
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران می‌تواند بیش از فروش نفت از محل جذب گردشگر، ارز‌آوری داشته باشد، صنعتی که تاکنون در ایران نادیده گرفته شده و هجوم گردشگران ایرانی در روزهای تعطیلات به کشورهای همسایه، خود گواه روشنی بر این مسئله است.
یکی از شاخص‌های توسعه گردشگری احداث هتل، اقامتگاه و اردوگاه‎های تفریحی است که در شرایط اقتصادی فعلی احداث آن به دلیل هزینه هنگفت امکان‌پذیر نیست. امروزه شهرهای زیادی در کشور وجود دارد که روزانه شاهد بازدید حجم بالایی از گردشگران هستند اما به علت نبود هتل و حتی یک اقامتگاه ماندگار، درآمدی از صنعت گردشگری عاید آنها نمی‌شود.
بسیاری از کارشناسان گردشگری حمایت از فعالان بخش خصوصی در این حوزه را راه‌حل این مشکل می‌دانند. برخی دیگر از کارشناسان معتقد هستند ایران به لحاظ پیشینه تاریخی، فرهنگی، تنوع طبیعی، شرایط مذهبی و پزشکی، قابلیت جذب گردشگران متنوعی در حوزه‌های مختلف را دارد، اما رسیدن به چشم‌انداز برنامه ششم توسعه و جذب سالیانه ۲۰ میلیون گردشگر نیازمند اقدامات گسترده، به خصوص در بخش زیرساختی و سرمایه‌گذاری است.
img_8035
در این بین کهگیلویه وبویراحمد شاید جز محدود استان‌های ایران باشد که همه جاذبه‌های گردشگری را از لحاظ طبیعی دارد، اما متأسفانه در گذشته بحث گردشگری آن مغفول مانده بود. با روی کار آمدن دولت تدبیر امید و تغییر مدیریت در استان، نگاه به توسعه گردشگری تغییر کرد، به گونه‌ای که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد به عنوان متولی اصلی صنعت گردشگری در استان، در مدت کوتاهی پس از توافق، فعالیت خود برای استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در فضای پسابرجام و توسعه صنعت گردشگری در راستای اشتغال پایدار با حمایت بخش خصوصی آغاز کرد.
از مهم‌ترین اقدامات دولت یازدهم در راستای بهبود صنعت گردشگری در این استان، واگذاری ۱۶ اردگاه تفریحی و رفاهی به بخش خصوصی بود که این اقدام سبب اشتغال‌زایی وسیعی برای جوانان و درآمدزایی خوبی برای صنعت گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد شد.
img_8022
اما حمایت از بخش خصوصی و توسعه صنعت گردشگری به همین جا ختم نشد و با رایزنی مدیرکل میراث فرهنگی استان، اعتبارات ارزان قیمتی برای توسعه این صنعت از طریق ملی به کهگیلویه وبویراحمد اختصاص یافت تا در سفر هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد شاهد کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین پروژه گردشگری در این استان باشیم، کلنگ هتل و پارک آبی یاسوج با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان، یا افتتاح اولین طرح بوم گردی در شهرستان دنا با سرمایه‌‎گذاری ۱۲میلیارد ریال را می‌توان از دیگر حمایت‌های این اداره کل از بخش خصوصی در راستای توسعه صنعت گردشگری در استان نام برد.
img_8043
اشتغال‎زایی، توسعه صنعت گردشگری، تحقق شعار سال یعنی 'اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل'، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای جذب گردشگر و درآمدزایی از این صنعت از جمله اهدافی است تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان برای سرمایه‎گذاری در اماکن تاریخی و گردشگری برای جذب سرمایه‎گذار از طریق روزنامه فراخوان منتشرکند.
این اقدام جالب دولت یازدهم در کهگیلویه وبویراحمد سبب شد تا یک فعال بخش خصوصی با بررسی انجام شده و با حمایت این اداره کل در استان غار ده شیخ در ۵۵ کیلومتری مرکز کهگیلویه وبویراحمد از توابع بخش پاتاوه (شهرستان دنا) را برای سرمایه‎گذاری انتخاب کرده و با تشکیل جلسات در اداره کل میراث فرهنگی استان و بررسی عوامل در توسعه گردشگری با حضور مسئولان استانی و شهرستانی بزرگ‎ترین اردوگاه تفریحی و گردشگری در شهرستان دنا کلنگ‎زنی شود.
و امروز بعد از گذشت فقط چند ماه از کلنگ‏زنی این پروژه، در بازدید مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از این طرح گفته می‏شود این طرح بزرگ گردشگری از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
محمود باقری در این بازدید با بیان اینکه ۳ غار گردشگری به نام‌های نزل، نول و ده‌شیخ در این استان شناسایی شده است اظهار داشت: این غارها قابلیت گردشگری بالایی داشته و کار مطالعه و ثبت این مکان‌ها در دستور کار کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است.
img_8044
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در غار ده شیخ برای جذب سرمایه‌گذار فراخوانی داده شده بود، افزود: این پروژه به بخش خصوصی واگذار و هم‌اکنون سرمایه‌گذار در حال انجام اقدامات لازم در این مکان است.
باقری تصریح کرد: سرمایه‌گذار برای ایجاد مجتمع تفریحی و رفاهی غار ده‌شیخ حدود ۴ میلیارد تومان هزینه برآورد کرده است.
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار برای احداث این مجتمع یک هکتار زمین خریداری و تملک کرده است گفت: احداث جاده دسترسی به غار، رستوران با فضای باز، رستوران با فضای بسته، کافی شاپ، آلاچیق و سکوی نشیمن در این مکان در دستور کار سرمایه‌گذار قرار دارد.
باقری عنوان کرد: بنا داریم تا پایان امسال ۵ پروژه بزرگ گردشگری این استان را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
بر پایه این گزارش ، غار ده‌شیخ یکی از غارهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی‌سخت و۵۵کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.
بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب موجب ایجاد قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.
این غار یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای شناخته‌شده در کشور است به طوری که به آن لقب «علی‌صدر ۲» داده‌اند، دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است به طوری که باید مسیر ابتدای غار را که در حدود ۵ تا ۶ متر است را به صورت نشسته طی کرد.
در بررسی‌های باستان‌شناسی، بقایای انسانی و حیوانی و سفال از این غار به دست آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1