تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۲۱۱۰۲۱

مسئولان بجای «نام» برای مردم «نان» بیاورند

۳۹
۰
کبنا ؛محقق و پژوهشگر برتر کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران با طرح سئوالی مبنی بر اینکه «آیا تغییر نام سبب توسعه،سرازیر شدن بودجه های آنچنانی و دادن بهترین مدیران به این استان می شود؟» گفت: تغییر نام استان علاوه بر دامن زدن به اختلاف های قومی و قبیله ای، هزینه های هنگفتی را در بر می گیرد.kharamin-ali
خرامین افزود:به دنبال تغییر نام استان، نام کهگیلویه و بویراحمد از تمام شناسنامه ها، تابلوها، نقشه ها، کتابهای درسی، سر در ادارات، نهادها،کاغذهای سربرگدار و … باید حذف و برداشته شود که  با یک حساب ساده ی که من انجام داده ام چیزی حدود ۲۵ میلیارد تومان این مسئله هزینه می برد.
این پژوهشگر برتر کشوری بیان داشت: آیا اگر اسم استان عوض شود، مدیران بهتری یا بودجه بهتری به ما می دهند و یا پل ها و راه ها درست می شوند.
شیرعلی خرامین اضافه کرد: در کجای تاریخ این استان بخاطر نامش پلی یا کارخانه ای افتتاح نشده است.
خرامین با اشاره به اینکه هیچ گونه دلیلی قانع کننده ای از سوی موافقین طرح تغییر نام استان ندیده ام افزود: یکی از مسائلی که مطرح می شود، ثقیل بودن اسم کهگیلویه و بویراحمد است.
این استاد دانشگاه افزود: استان ما غریب است نه ثقیل، کجا قرار بود بودجه ای را در کشور به کهگیلویه و بویراحمد بدهند که بخاطر ثقیل بودن اسمش آن را پس گرفتند.ست
وی تصریح کرد: چرا استان ما غریب است که با چهارمحال بختیاری آن را اشتباه می گیرند؟ ۳۸۰ اسم در کشور ما وجود دارد که تکرار آنان سخت است.
خرامین یادآور شد: نام کهگیلویه و بویراحمد سخت تر است یا عسلویه، کهگیلویه و بویراحمد سخت تر است یا سیکلوار، کهگیلویه و بویراحمد سخت تر است یا اسم های مشابه دیگر، عسلویه یکی از اسم های بود که تکرارش برای خیلی ها سخت بود ولی الان بخاطر بعد اقتصادی و صنعتی اش مدام تکرار می شود و نامش سلیس و روان شده است.
شیرعلی خرامین ادامه داد:  کار نیکی به جای نگذاشته ایم بنابراین اسم استان غریب مانده است نه ثقیل می باشد.
وی با اشاره به اینکه لهجه ما هم ثقیل است، پس لهجه ما را هم عوض کنید، اظهار داشت: خیلی از ماها بخاطر لهجه مان کنار گذاشته شدیم.
شیرعلی خرامین در پاسخ به سئوالی که برخی از موافقین طرح تغییر نام می گویند اسم استان شمولیت ندارد؟ گفت: نمونه های بارزی را در کشور داریم که اسم استانشان به نام یک شهر است. مثلا استان یزد به نام شهر یزد است، بوشهر به نام شهر بوشهر، کرمان به نام شهر کرمان می باشد، پس همه این استانها باید اسم شان را تغییر دهند.
این استاد دانشگاه یکی دیگر از دلایل غیر منطقی این افراد را طولانی بودن اسم بیان کرد و افزود: کجاگفته اند، چونکه اسم استان طولانی است پس بودجه به آن اختصاص داده نمی شود.
وی در ادامه گفت: خراسان رضوی، آذربایجان غربی، شرقی و سیستان و بلوچستان اسم های طولانی دارند، آیا از توسعه عقب افتاده اند؟
خرامین با اشاره به برخی از نظرسنجی های که در این خصوص صورت گرفت اظهار داشت: نظر سنجی قاعده دارد، نمونه تصادفی  و محقق بیطرف باشد و از افراد خاصی سئوال نشود.
پژوهشگر برتر استان افزود: نظرسنجی سایتی در هیچ علمی قابل قبول نیست کما اینکه در بحث انتخابات، هیچ کدام از نظرسنجی های دوستان درست در نیامد.
شیرعلی خرامین بیان کرد: آیا مشکل طلاق، اشتغال و مواد مخدر در استان حل شده است که برخی به دنبال تغییر نام استان می باشند.
خرامین با اشاره به پیشنهاد استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: نخبگان استان باید در مورد این مسئله تصمیم بگیرند.
وی همچنین روند کنونی این موضوع را دامن زدن به مسائل قومی و طایفه ای عنوان کرد و اظهار داشت: برخی صحبت ها و رفتار دامن زدن به اختلاف در سطح جامعه و استان می باشد که با وحدت و برادری منافات دارد.
این استاد برجسته دانشگاهی در پایان یادآور شد: با تغییر اسم استان هیچ چیزی عوض نمی شود، جزء اینکه بار سنگین هزینه می گذارد بر دوش مردم و بیت المال. با برآورد سود و زیان اینکار اگر بصلاح بشود ما هم قبول می کنیم.
این استاد دانشگاه و پژوهشگر در کهگیلویه و بویراحمد به تجربه ناموفق این تغییر نام اشاره کرد و گفت: اگر به فرض مثال چنین تغییری اتفاق افتد حتم داشته باشیم که دیر یا زود مردم تقاضای بازگشت به نام اولیه را خواهند کرد پس بهتر است که قبل از هر چیز به فکر کم کردن هزینه‌ها باشیم نه این که هزینه‌ای اضافی برای استان محروم خود ایجاد کنیم.
خرامین طرح چنین موضوعاتی را اختلاف‌ برانگیز دانست و گفت: گچساران و باشت و چرام و بهمئی همچون نگینی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که همواره در این استان خواهند ماند و نمی‌توان با طرح چنین موضوعاتی آن‌ها را از پیکره این استان جدا کرد.
وی به آمادگی خود برای برگزاری هرگونه نشست و گفت‌وگویی در این زمینه اشاره کرد و گفت: آمادگی کاملی برای این کار داریم و آماده شنیدن هرگونه پاسخ علمی و منطقی در این زمینه هستیم.
این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: مسئولان کهگیلویه و بویراحمد بجای «نام» برای مردم «نان» بیاورند و هر استان دارای «نان»، نام هم دارد.

*این گفت و گو سال ۹۱ انجام گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

هم استانی
Iran, Islamic Republic of
حرف حساب جواب نداره.
کاملا درسته
Iran, Islamic Republic of
تغییر یا بقا بر همین نام مشکل جوانان نیست
خواهان جدایی گچساران هستیم
Iran, Islamic Republic of
نخیر عزیز مسئولان هم باید به فکر نان مردم باشن و هم نام مردم تازه گاهی نام از نان هم مهمتره. از طرفی تغییر نام چه ربطی به شکم مردم داره؟ مگه قراره با گرسنگی دادن به مردم نام استان رو تغییر بدیم. البته شاید هم با این کار استان بهتر شناخته بشه و رونقی هم بگیره که در اون صورت نان رو با نام هر دو با هم درست کردیم. شما درد نان مردم رو که نداری ازش واسه پیشبرد کار خودت استفاده میکنی. مردم دیگه مردم قدیم نیستن که خام ظاهر حرف افراد بشن. آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دوستان.خدمت جناب دکتر خرامین عرض می نمایم که شما برای این استان چکار کردید؟ شما توان اداره کردن یه دانشگاه که اغلب درسها به صورت خودخوان و غیرحضوری بوده نداشتید.چرا فقط حرف؟ شما برای بیکاری جوانان این استان چکار کردید؟ بفرمایید به مردم اطلاع رسانی کنید.
سالار
Iran, Islamic Republic of
بهتر بجای اظهار نظر در مورد هر چیزی از سیاست تا شاخ افریقا لااقل شان اظهار نظر رو حفظ کنیم و لااقل نظر کارشناسی و خارج از جناح و دیدگاه سیاسی بدیم
حداقل روش نظر درست رو به مردم اموزش بدید
Iran, Islamic Republic of
استاندار در جلسه با تاکسیرانی به سر می برد . برای اینکه پدر مردم را در بیاورند وبا ده دوازده نفر از راهنمایی و شهرداری و تاکسیرانی و نمی دانم کی و کی ، جوان بدبخت و بیکاری را که از بد حادثه به نان بخور ونمیری به نام مسافر کشی ، گرفتارند را از کار بیکار کنند . که این قصه پر غصه سر درازی دارد . راهنمایی جدا گانه جریمه میکند و تاکسیرانی جداگانه جریمه می کند . غافل از اینکه بیکاری ،فقر و اعتیاد پدرمردم رو در آورده است .
Iran, Islamic Republic of
رفتی برداشتی اسم استان رو با چهارتا اسم عتیقه تر مقایسه کردی بعد نتیجه گرفتی ما هم نباید تغییری در خودمون ایجاد کنیم. عجب منطق قویی داری پژوهشگر برتر. چرا اسم استان رو با تمام استان های دیگه مقایسه نمیکنی اگر بنا به مقایسه هست و اونو با در و دهات مقایسه کردی. اگه نگیم در رده اخر هستیم جزو سه تای اخری هستیم. تازه گیریم که اسم همه استانهای کشور مورد داشته باشه چرا ما که عقلمون میرسه فکر خومون رو بند کارهای نکرده دیگران کنیم.
Iran, Islamic Republic of
ایشون فرمودن که تغییر نام استان علاوه بر دامن زدن به اختلاف های قومی و قبیله ای، هزینه های هنگفتی را در بر می گیرد.
اتفاقا یکی از دلایل تغییر نام استان پایان داردن به اختلافات قومی هست تا عده ای از مردم احساس نکنن در استانی قرار گرفته اند که حتی در اسمش هم سهمی ندارن. هزینه هنگفت کجا بوده؟ نه اینکه الان همه جا تابلو درست و حسابی نصب کردین غیر از چهارتا تابلوی زنگ زده مال عهد بوق. ضمنا این چیزا به مرور زمان تعویض که نه باز نویسی میشه البته اگه تعوض کنن بهتره تازه دولت خودش بودجه این کار رو تقبل میکنه.
Iran, Islamic Republic of
خرامین با اشاره به اینکه هیچ گونه دلیلی قانع کننده ای از سوی موافقین طرح تغییر نام استان ندیده ام.
پس معلوم میشه اصلا صداشونو نشنیدی. اونا به کنار رئیس جمهور و هیئت همراه رو هم ندیدی که چطور اسم استان رو میگفت. خیلیا هم که اصلا میگن استان کهگیلویه. توی آدرس دهی هم خودمون مینویسیم ک.ب. آخه این طور اسم به چه دردی مخوره.
ضمنا این نظرات رو هم بخونی بد نیست:
https://www.kebnanews.ir/210829/%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%84-%D8%AF%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%87%DA%AF%DB%8C%D9%84%D9%88/
Iran, Islamic Republic of
خراسان رضوی، آذربایجان غربی، شرقی و سیستان و بلوچستان اسم های طولانی دارند، آیا از توسعه عقب افتاده اند.
اولا که استان سیستان و بلوچستان در کجای مدار توسعه قرار داره دوما کاش اسم استان ما هم به راحتی خراسان و آذربایجان قابل تلفظ بود. تازه اینها اسمهاشون سابقه طولانی داره و به دوران قبل از اسلام برمیگرده نه مث اسم استان ما که ۴۰ سال پیش ساخته شده. در ضمن شما چرا خودتو با بدترین حالت ها همش مقایسه میکنی؟ نکنه در امور دیگه هم همیشه همین کار رو میکنید که استان در همه زمینه ها آخره چرا با بهترینها خودتون رو قیاس نمیکنید تا پیشرفت کنید. اکثر استانهایی که نام بردید به خاطر تعصبات غلط اسمشون اینجوریه. در سیستان و بلوچستان سیستان از یه قوم جدا و بلوچستان از یه قوم دیگه هست و کاملا با هم مخالف هستن. این در مورد استان ما صادق نیست چرا با گذاشتن اسم غلط با دست خودتون بین مردم تفرقه درست کردین که کار به اینجا نکشه . تداوم این کار باعث جدایی میشه
Iran, Islamic Republic of
مثلا استان یزد به نام شهر یزد است، بوشهر به نام شهر بوشهر، کرمان به نام شهر کرمان می باشد
برادر من شما چرا مث طوطی مقایسه میکنی. استان یزد از خود یزد به وجود اومد و توسعه پیدا کرده، بوشهر و کرمان هم همین طور. و اونا اسم شهر و منطقشون یکی شده مث گچساران که اسم یه منطقه وسیعی هست که مردمش ترجیح دادن اسم شهرشون هم یکی باشه و اینجا هیچ کس از روستاها و شهرکهای اطراف نمیگه چرا اسم شهر رو روی کل منطقه گذاشتین چون اصالت همه به شهر گچسارانه و اصالت شهر گچساران به کل روستاهای اطرافش بر میگرده ولی در مورد اسم استان ما در ۴۰ سال پیش اومدن بدون در نظر گرفتن همه قومیتها و مسائل دیگه اسم دو طایفه رو از بین طوایف مختلف روی استان گذاشتن مگه ما توی این استان قشقایی نداشتیم مگه باوی نداشتیم مگه باشتی نداشتیم مگه بهمئی نداشتیم که اینکار رو کردن
Iran, Islamic Republic of
خرامین طرح چنین موضوعاتی را اختلاف‌ برانگیز دانست و گفت: گچساران و باشت و چرام و بهمئی همچون نگینی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که همواره در این استان خواهند ماند و نمی‌توان با طرح چنین موضوعاتی آن‌ها را از پیکره این استان جدا کرد.
اینجور که شما یه تنه به قاضی میری و فقط حرف خودتو قبول داری نه نظرسنجی رو قبول داری نه حرف مردم رو و هم خدا رو می خوای و هم خرما، بعید نیست که گچساران . باشت و چرام تقاضای جدایی کنن چون نظراتشون اصلا اهمیت داده نمیشه
Iran, Islamic Republic of
خلاصه مطلب اینکه پژوهشگر ما شخصیت علمیش رو فدای تعصبات قومی بی مورد کرده وگرنه این جور استدلال ضعیف آوردن کار یه محقق نیست
مطلع
Iran, Islamic Republic of
این کجاش استاد و پژوهشگر است خدایی
اگر ایشان یک تغیر نام زشت ،غریب ، دشوار در لحن ، ادا را
غیر میداند ، متاسف هستم که اورا استاد بدانم
عده ای هم سخن شما هم تعصباتی ، قوم گرایست که بخاطر دوکلمه ک ما هم از جنس و ریشه خودمان میدانیم اما تعصباتی سخن نمیگویم
شهر نفت
Iran, Islamic Republic of
تغییر نام ربطی به کم و زیاد شدن بودجه نداره،ما نمیگیم نام استان برای زیاد شدن بودجه تغییر کنه؛این نام حتی برای پرکردن یک فرم مشخصات استان طولانی هست ومجبوریم گاها از کلید واژه ک.ب استفاده کنیم واین زیبنده استانمان نخواهد بود
گنبد ملگان
Iran, Islamic Republic of
اگه اینجوریه ما گچسارانیها دوست داریم استان به اسم خودمون باشه. شما حاضر میشید اسمشو بزارین ملگان؟
گنبد ملگان
Iran, Islamic Republic of
شما نونش رو بده و میمش رو بده من تصمیم بگیرم واسش. نان از شما مسئولین و نام از ما مردم
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر خرامین؛با پوزش،بنده از قشر تحصیلکرده ودانشگاهی میباشم.اصالتا بویراحمدی ؛ممکنه برای اینجانبه توضیح بدید که،تغییر نام طولانی وچند هجایی استانمان چه ربطی به مدیران لایق؛کم وزیاد شدن بودجه و پاره ای از این صحبت های حضرتعالی داره؟؟؟شما که جزئی از قشر تحصیلکرده جامعه هستید چرا ناسیونالیسمی برخورد میکنید!!!؟تغییر نام کهگیلویه وبویراحمدی که احتمالا خود شما نیز از نوشتنش عاجز وممکنه از واژه ک.ب استفاده کنیدوانتخاب نامی دیگرچه زیانی ایجاد خواهد کرد؟؟؟من هم یک بویراحمدی اصیل وکاملا منطقی هستم که با تغییر نام استان موافقم وانتخاب نامی کوتاهتر را زیبنده تر میدانم.درود بر بویراحمدیهای با عزت
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد شکست نخواهد خورد
در شرایط فعلی به هیچ وجه تغییر نام استان به مصلحت نیست
فرهنگی. گچ
Iran, Islamic Republic of
نام استان باید عوض شود با یک تبلیغات و حرکت خوب تا در خاطره ها بماند وهمه مردم ایران نام جدید را بشناسند وبکار ببرند.وقتی که نام کهگیلویه و بویر احمد را بکار می بریم همه به یاد روستاهای بدون راه آب و برق می افتند.یک اسم خوب برای استان انتخاب کنید.
عسلویه سخت نیست تازه قسمت اول شرین هم هست
سیلوکلوار اسم استان نیست فکر کنم یکی از روستاهای استان خودمون هست
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
ای کامینتها همه یکی هستند نام بویراحمد وکهگیلویه بزرگ ماندگاراست
لوداب قهرمان
Iran, Islamic Republic of
اگر ایشان پژوهشگر برتر است باید به حال ا..ت
ضمنا درود بر اقای ناشناس
منطقی خوب و باعرضه گفتن
تا امثال خرامین را داریم اوضاع همینه
...بیگ
Iran, Islamic Republic of
آقای خرامین میشه گفت نام و جایگاه قشقایی ها در کجای کلمه کهگیلویه و بویراحمد شما گنجانده شده است.درحالیکه تاریخ کوچ و ایل قشقایی نشان از این داره که همین یاسوج و مارگون هم مایملک ترکهای قشقایی و پدران تیره علی پناه بیگلوها که از نوادگان حسن دگنه و قاسم خانلوها و یادکوریها بوده است.انحصارطلبی و قومیت گرایی تا کی.
اگر تاریخ نخوانده ای برو از پیرمردا بپرس.
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد بزرگوار، کاملا درست می فرمایی ،در استان هایی مانند بوشهر،یزد،سمنان و...شهرهای دیگری وجود دارند، اما مردم آن شهر ها هیچگاه ادعای اینکه نام استانشان (باید فراگیر باشد)را ندارند چون می دانند این کار یعنی، اختلاف وعقب ماندگی، یعنی ازدست دادن فرصت ها، یعنی تنش بی مورد.
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد مردانگی و درایت خرامین
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر خرامین بزرگ
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
بهمن بیگی:بویراحمد آنقدر دست برماشه وپای دررکاب برد تا ازیک دهستان،استان درست کرد.
گچ
Iran, Islamic Republic of
جون خودت اسم خودت را هم عوض کن
تل زالی
Iran, Islamic Republic of
تغییر نام هیچ ربطی به نان ندارد جناب خرامین تازه احتمال اینکه وضع نان هم با نام جدید بهتر بشه بیشتر هم هست. بفرما تغییر نام چطور نان را کم می کند استاد!!!!!!
خانقلی خان
Iran, Islamic Republic of
خرامین ..
ع.م
Iran, Islamic Republic of
پس باید نام استان را کهگیلویه و بویراحمد و گچساران و بهمئی و چرام و باشت نهاد اینجوری بهتره چون ماهم میخواهیم تو اسم استان سهم داشته باشیم
دنا
Iran, Islamic Republic of
ماهم نان خوب می خواهیم هم نام خوب.
Iran, Islamic Republic of
این موضوع ادامه توطئه آقای..ی به جهت اختلاف افکنی طایفه ای است
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
درود
نام کهگیلویه وبویراحمد نامی تاریخی وماندگار است پس لطفا بگذارید کهگیلویه وبویراحمد هنوزم بدرخشد.
لر لر لر لر افتخار
Iran, Islamic Republic of
در جواب کامنت ۱۱ همه رو داشتیم همه هم جای خود دارند ومحترم هستند پس الکی جوش نخور بخار میشی پس لطفا فقط بجای خودت حرف بزن
..ی هم حدی دارد
قوم لر رو با نام کهگیلویه وبویراحمد میشناسند که همیشه وهمه جا جای بسی افتخار است.
دنا
Iran, Islamic Republic of
مقایسه نام استان با دونام که مناطق کوچکی هستند درست نیست تازه تلفظ این دو نام هم از نام استان ماراحت تر است.خدایی بیایید نظر مردم خودمان راکه چهل سال است این نام ثقیل وبد تلفظ را شنیده اند وتحمل کرده اند در مورد معنی این نام که چه بار معنایی یا پشتوانه فرهنگی دارد جویا شوید اگر قانع شدید واز هر ۱۰ نفر یک نفر هم جواب داد ماهم قانع میشویم که نام استان اشکل ندارد .نام زاگرس که روان واستوار است می تواند معرف قوم زاگرس نشین باشد که اکثریت لر هستند .واین برداشت برای هر ایرانی که کتاب های جغرافی دوران تحصیل را خوانده باشد قابل فهم است.
بویر احمد گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
لطفا نام روستای سر اب ننیر که قبلا سر اب . بود را تغییر دهید بعد به فکر تغییر نام ایتان باشید
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1