تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۲۱۰۹۶۵

کتاب یار مهربان

۴
۰
کبنا ؛ سید نبی الله خادمی*
رهبر فرزانه ی انقلاب به نیکی فرموده اند"از بزرگترین تنبلی ها، تنبلی در خواندن کتاب است" این فرموده ی مقام عظمای ولایت  به خوبی اهمییت و چرایی کتاب خواندن در جامعه را به عنوان یک تکلیف واجب خاطرنشان می نمایاند.ketab
به گواه آگاهان اجتماعی و فرهنگی کتابخانه ها بزرگترین باشگاه پرورش افکار هستند که به خوبی زیر ساخت های فکری و توسعه ای هر جامعه ای را بنیان می نهند.
قدرمسلم کتاب تن پوشی است که بر هر اندامی خوش می نشیند و می درخشد.
مطمئنا همه کسانی که تجربه ی کتاب خوانی دارند ولو در حد خوانش چند سطر کوتاه بر این مدعا شهادت می دهند که خواندن کتاب از هرگونه مجازی خوانی  لذت بخش تر است.
حال که بیست و چهارم آبان ۱۳۹۵ بیست و چهارمین بهار از خودنمایی روزی با عنوان روز"کتاب، کتابخوانی و کتابدار"درتقویم پرافتخار کشورمان را پشت سرگذاشته ایم از منظر یک کارشناس حوزه ی کتاب و کتابداری به موانع و افق های پیش روی غذای روح جامعه می پردازیم
۱)نبود کتابخانه در محله هایی با تراکم جمعیتی بیشتر: این موضوع یکی از مهم ترین موانع پیش روی گسترش کتاب و کتابخوانی است چرا که پراکندگی مناسب کتابخانه ها به نسبت محلات می تواند به پیشبرد برنامه ها و اقدامات فرهنگی کتابداران و متولیان امر جهش مطلوب تری بدهد.
۲)همکاری ناکافی ادارات خصوصا متولیان فرهنگی: این عامل نیز یکی از مهم ترین موانع پیش روی می باشد که یک همکاری مسولانه و دلسوزانه تر و البته بدور از ذهنیت های سیاسی جهت گسترش یکی از اساسی ترین نیازهای فرهنگی جامعه را می طلبد.
۳)ناکافی بودن منابع مالی: مطمئنا مدیریت و اجرای برنامه های فرهنگی اعم از معرفی انواع خدمات در کتابخانه ها، جلسات نقدوبررسی کتاب، برگزاری همایش ها و نمایشگاه های مربوطه و...در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی وایضا فرهنگ سازی نیاز به اختصاص منابع مالی بیشتری دارد که ناکافی بودن تخصیص این منابع مشکلات و موانع زیادی رابرای مجریان این حوزه پدید آورده است.
۴)بی توجهی و یا ناآگاهی والدین نسبت به ضرورت کتابخوانی: یقینا خانواده ها اولین کانون فرهنگ سازی قبل از مدرسه و دانشگاه و اجتماع در هر جامعه ای هستند که می توانند به خوبی فرزندان خویش را برای کمک به رونق و برطرف کردن دغدغه های فرهنگی متولیان یاری دهند.
آنگونه که روانشناسان و جامعه شناسان گفته اند کودکان قبل از هرکسی مقلد والدین خویش هستند پس طبعا والدین نقشی اساسی و غیرقابل انکار درجهت ترویج ساختارمند، کم هزینه و توسعه ای برای رونق فرهنگ قابل ستایش کتابخوانی دارند.
۵)کم اقبالی رسانه های جمعی اعم از دیداری وشنیداری و مکتوب: متاسفانه پرداختن به موضوع پراهمییت و فرهنگ ساز کتابخوانی در پس تیترهای ریز و درشت سیاسی و حتی گاها کم اهمییت و غیرلازم ورزشی و....گم شده است که این مهم یک همت دلسوزانه و جمعی از طرف خط دهندگان اصلی فکری فضای رسانه ای را می طلبد.
به عنوان مثال صدا و سیمای استان می تواند با تهیه و پخش برنامه های کارشناسی شده و علمی کمک شایانی به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بنماید.
در آخر آنگونه که روانشناسان حوزه ی خانواده و جامعه می گویند میان سرانه ی مطالعه و کاهش جرایم و بزه های اجتماعی رابطه ای مستقیم وجود دارد بنابراین ترویج این مهم علاوه بر رشد فرهنگی وتوسعه ای جامعه به کاهش هزینه های ناشی از بزه کاری اجتماعی در جامعه کمک غیرقابل انکاری کرده باشد.
امید است متولیان امر در وهله ی اول و خیرین سازنده ی کشور که بال های فرشته گونه شان را برای توسعه ی کشور گشوده اند با حساسیت و دلسوزی بیشتری به ساخت، تعمیر و تجهیز افزونتر کتابخانه هایی  برای پرورش افکار زیبای جامعه  همت گمارند.
"به امیدآن روز که همه یار یار مهربان باشیم"

* سرپرست اداره ی کتابخانه های عمومی شهرستان چرام
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران.الم قشقایی.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مطالب بی اهمیت و بعضا زبان اور در فضای مجازی جای کتاب را گرفته است.
ادیب دنا
Iran, Islamic Republic of
احسنت آقای خادمی .گل گفتی . ولی متاسفانه کو گوش شنوا.کاش کلیه نیروهای اداره کل کتابخانه های استان از اداره مالی تا حراست و .... عوض می شدن و یه خانه تکانی کامل می شد و یک نفر نیروی فرهنگی درست وحسابی سکان اداره کل را بر عهده می گرفت . تا آن موقع در سطح استان تغییرات چمشگیری در حوزه کتابخوانی بوجود می آمد.
لیشتری
Iran, Islamic Republic of
درود و سپاس به بردار عزیز جناب آقای خادمی که خاک خورده حوزه کتاب و کتابداری هستند و امروز در دانشگاه به فرزندان این دیار خدمت بیمنت می نمایند تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی در این استان تنها نماند چون امروز دسترسی آسان تمام اقشار جامعه به کتاب میسر نیست می بایست تمام دستگاه های فرهنگی الخصوص صدا سیما اقدام به برگزاری برنامه های متنوع ( حداقل در هفته کتاب ) بنماید تا باعث ترغیب و تشویق والدین وکمک به فرهنگ مطالعه گردد . به امید روزی که هیچ خانه ای خالی از کتاب نباشد
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
اقای ادیب دنای عزیز تا همین چندی قبل شما با همین دوستان حراستی تا مالی بودید و از انان حمایت می کردین.حالا چه شده نغییر موضع دادی
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1