تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب : ۲۱۰۸۲۹

از «اسماعیل دوستی» تا تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد

۱۹
۰
کبنا ؛ اسداله عبدی
از زمانی که اسماعیل دوستی برای تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد با رئیس جمهور اصلاح طلب وقت رایزنی و نظر مساعد وی را جلب کرد تا به حال، برای تغییر نام استان بارها و بارها پرونده های متعددی تشکیل شده ،پرونده هایی که همه به کشوی مقامات صاحب نفوذ استان رفته و بایگانی شده است.
اینروزها و پس از سفر استانی دکتر روحانی که ایشان بارها در سخنرانی ها نام استان را کهگلویه و بیوراحمد تلفظ کرد و یا وزرایی که به استان آمنده و نام غریب و ناشناخته استان ما در عصر ارتباطات را یکی کهگلویه و دیگری گگولویه و بَوِبراحمد تلفظ کردند و معمولا بخاطر طولانی بودن بخش دوم آنرا به قرینه! حذف میکنند تا احساسات همه هم استانی ها از ساده و سبک شمردن شدن نام استان ما جریحه دار شود، پرونده جدیدی توسط شورای فرهنگ عمومی در باب تغییر نام باز شده است، پرونده ای که تا بیست روز دیگر به گلوگاه تصمیم گیری ارجاع داده شده و بایگانی شدن چندباره سرنوشت قابل پیش بینی آن است.
در عین حال از آنجا که مخالفان اندک اما پرنفوذ، با پروپاگاندا مغالطه های زیادی در این موضوع ایجاد و اذهانی را به انحراف برده اند لازم است نکاتی در این زمینه اشاره شود:
۱- از هر ده مخالف تغییر نام استان شاید ۸ نفر اصلا وجه تسمیه و معنی نام استان را نمیدانند. و اگر از دو نفر باقیمانده بپرسیم معنی و تفسیر نام استان چیست حداقل ۲۰ روایت مختلف و متفاوت از تعابیر گوناگون می آورند! لذا اینکه اصرار دارند که این نام ریشه در اصالت ما دارد معلوم نیست از کجا آمده است؟
۲- نام فعلی هنگام تشکیل استان در دهه چهل انتخاب شده و دلیل این انتخاب به این نکته ساده برمیگردد که در آن زمان دو شهرستان یعنی کهگیلویه و شهرستان بویراحمد تشکیل دهنده استان جدید بوده اند لذا بهترین حالت برای پذیرش عمومی این نام ، استفاده از نام هر دو شهرستان بوده است. لذا امروز شهرستان های گچساران ،دنا،باشت،چرام و بهمئی سهمی در نام استان ندارند، پس لازم است برای ایجاد علقه بیشتر به یک هویت واحد ، نامی فراگیر برای استان انتخاب شود.
۳- اینکه بگوییم اگر نامی که از دهه چهل بر استان تازه تاسیس گذاشته شده تغییر یابد هویت و تاریخ و اصالت ما از دست می رود ، جز این است که پذیرفته باشیم هویت و تاریخ واصالت و حماسه های ما قدمتی پنجاه،شصت ساله دارد و قبل از تاسیس استان جدید و ایجاد استان کهگیلویه و بویراحمد ما بی هویت و فاقد پیشینه تاریخی بوده ایم؟ طبیعتا نام کهگیلویه و نام بویراحمد همچنان که قبل از دهه چهل و تشکیل استان وجود داشته با تغییر نام استان هم این نامها مانا خواهند ماند.حماسه ها و تاریخ و هویت و اصالت ما آنقدر اعتبار و قدرت و عظمت دارند که به یک اسم استان تازه تاسیس(از دهه چهل) برای زنده ماندن متکی نباشند.
۴- اینکه مخالفین اقلیت و پرنفوذ می گویند آیا ریشه همه مشکلات و بیکاری و توسعه نیافتگی و خودکشی و طلاق را حل می کند نوعی به فرار به جلو است ، تغییر نام استان تنها نسخه شفا بخش توسعه استان ما نیست و اساسا مشکلات فوق با شدت و ضعف در همه جای کشور وجود دارد.قرار هم نیست همه مسئولین و نمایندگان همه کارهای خود را تعطیل کنند و وقتشان را صرف پروسه تغییر نام کنند.
۵- از آنجا که رقم خوردن تاریخ و هویت امری ایستا نیست بلکه پویاست ، اینروزها که تاریخ و هویت ما را همین بیکاری و فقر و خودکشی و طلاق دارد رقم میزند بهتر نیست دامن پاک نام کهگیلویه و نام بویراحمد را از تجانس با این آسیب ها بیشتر از این آلوده نکنیم؟تا تاریخ مردمان کهگیلویه و بویراحمد را بجای انسانهای تنومند و آهنین اراده،با افرادی دچار سوء تغذیه و مسلوب الاراده که در برابر مشکلات، ساده ترین و بدترین راه یعنی خودکشی و طلاق را انتخاب می کنند، به یاد نیاورد؟
۶- نکته مهم دیگر مشروعیت نهادها و افراد تصمیم گیر برای تغییر نام استان است، مسئله تغییر نام استان یک موضوع عمومی است و همه افراد چه استاد دانشگاه تا یک فعال گردشگری و یک دانشجو یا کشاورز و دامدار همه حق رای مساوی دارند.این بحث نه یک معادله ریاضی یا پزشکی و بحث فلسفی است که آنرا به دانشگاه بسپاریم و نه یک مسئله فقهی و شرعی که برای حل آن مزاحم علما شویم و از محبوبیت آنان خرج کنیم و هزینه های معنوی آنرا به این عزیزان تحمیل کنیم ، لذا تنها مرجع ذیصلاح برای اظهار نظر در اینباره دادگاه افکارعمومی (همان چیزی که منتقدین تغییر نام از آن واهمه دارند ) است نه حلقه های بسته ی گروهی اقلیت.
۷- درباب انتقادات به هزینه های من درآوردی اصلاح تابلو ها و کتابها بدیهی است محصول یک پروسه تدریجی است کتابهای درسی در موعد چاپ دوباره بی هیچ هزینه ای اصلاح می شوند و تابلوها هم طی همین پروسه تدریجی در هنگام نو نوار شدن تغییر می یابند.
۸- از جهت دیگر همین اصلاح نقشه ها و کتابها و تابلوها ،استان را حداقل چندسالی در کانون توجه کشوری قرار می دهد و انگار که سرزمینی جدید کشف شود همگان از رهگذر این کانون توجه درمی یابند فقیرترین و بیکارترین استان کشور همان استانی است که صادرات ۲۵درصد منابع نفت و گاز کشور را بدوش می کشد، همان استانی است که جاذبه های گردشگری زیادی دارد همان استان حرم بی بی حکیمه و کوه دنا و خامی و چشمه بلقیس است.
ما با تغییر نام و جلب توجه همگان، میتوانیم اصالت و هویت، زیبایی ها، حماسه ها، دردها و مظلومیت هایمان را بهتر فریاد بزنیم.
ارادتمند همه ی مخالفین دلسوز تغییر نام دیار آریوبرزنِ
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر نویسنده
موسسه حقوقی عدل داد
Iran, Islamic Republic of
احسنت خدا قوت تحلیل خوب وشایسته ای بود
با تغیر نام موافقیم
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
با مورد ۸ بسیار موافقم
امروزه بیشتر فعالیت ها بر اساس تبلیغات است و اقتصاد بر پایه تبلیغات می چرخد
Iran, Islamic Republic of
احسنت. کاملا درست است.
Iran, Islamic Republic of
تغییر لازمه
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
آستان گچساران فقط همین نام
یاسوج با حومه یا زیر لوای فارس یا اصفهان یا چهارمحال و بختیاری برود
گچساران
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی در دنیا چه بسیارند نام هایی که تلفظ ان برای مردمان غیره بومی سخت ودشواراست، اما این نام ها تغییر نمی کنند بلکه ساکنان اصلی با تلاش و شکیبایی به دیگران می اموزند که این نام را درست بیان کنند،اگر اقای رئیس جمهور نمی تواند بدرست نام کهگیلویه وبویراحمد را بیان کند ،این باعث تاسف است که ،رئیس یک دولت مطالعه چندانی در باره جغرافیای کشورش ندارد ،اما ایا ما برای اینکه نام استانمان از سوی دیگران به درستی ییان شود ،تلاش کرده ایم یا فقط خجالت کشیده ایم ؟در مورد تعیین نام استان در دهه چهل باید متذکر شویم کهگیلویه بزرگ شامل گچساران ودیلم هم می شد وانزمان گچساران هنوز همان روستای کوچک در جنوب شرقی دوگنبدان بوده ونام ان هنوز فراگیر نشده بود . جای بسی تعجب است که ما در کنار استان چهار محال وبختیاری زندگی می کنیم انها با گسترش صنعت و کشاورزی پیشرفت می کنند ،وما می خواهیم با تغییر نام استان پیشرفت کنیم!!!!!!!!!!!!!
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
اشکالی نداره بزار اسم بویراحمد را اشتباه بگن . ولی نمی توانند اصالت ما را اشتباهی تلفظ کنند.با این حرفها مار ا .................. نزنید.گیلویه نام فردی بوده که در کوه یک تنه خیلی ها را نابود کرد و در برابر دشمنان ایرانی جنگید و نام کوه گیلویه ماندگار شد. وبو.یراحمد هم به خاطر رشادت های فراوان به این اسم نامگذاری شد.
ن محمدی
Iran, Islamic Republic of
اول اگر من جای سپاه بودم فلکه اریو برزن را صاف می کردم.به خاطر اینکه انقلاب اسلامی به استان هویت داد نه اریوبرزن شکست خورده ونام شهید معلم یزدان پناه را می گذاشتم که هم پدر داشت وهم مادر وهم اصالت وهم شجاعت وهم سواد وهم انسانیت.نه مقام پرست بود ونه جایگاه طلب.وبرادر.. استان شما با گچساران شناخته شده برو اصالت گچساران را با شهیدان قبل از انقلاب بشناس شهیدان بشارت فاطمی امینی کیامرثی وانهای که گمنام بودنند وپیش خدای خودشان سرافراز ولی حالا پول خون ونفت وگاز انها را شما بخورید واسمی از انها نباشد واقعا برو به تاریخ قبل از انقلاب رجوکن جزء افراد خوشنام و طوایف با اصالت که هنوز در استان می درخشند بقیه غ...ن بود واستانهای همجوار ما می توانند شهادت بدهند گرچه انها هم دست کمی از استان ما نداشتند.گرچه حقیقت تلخ است ولی این انقلاب اسلامی بود که هویت وشخصیت وانسانیت به ما بخشیدومایه عزت وشرافت برای ظلم دیدگان تاریخ استان شد چه خونهای ناحقی که به وسیله خان وکدخداهای دست نشانه رژیم طاغوت شاهنشاهی ریخته شد ولی انقلاب اسلامی با رفعت ومهربانی وبا ارام کردن مردم ظلم دیده بعضی از انها را به قانون سپرد وبعضی را نادیده گرفت تا حیات وانسانیت وعزت به مردم پاکدامن وشیعه علی ع برگردد.انشالا
Iran, Islamic Republic of
احسنت به نویسنده ؛؛ اینقدعالی نوشتی که واقعاجای هیچگونه بحث وانتقادی نذاشتی ،درود برتو
بویراحمد عزت من
Iran, Islamic Republic of
درود بر نویسنده این متن زیبا.دوستان؛کمی منطقی باشید.استان ما برخلاف گمنام بودنش ،مردمان باغیرت وباعزت؛نجیب زاده وشایسته دارد،لذا حیف میبینم عزیزانی قادر به تلفظ صحیح نام استان زرخیزمان نباشند.تغییر نام به جا ولازم میباشد وهرگز این تغییر خدشه ای بر اصالت مردم این مرزو بوم وارد نخواهد کرد.موافق تغیر نام استان میباشم.درود بر همه بویراحمدیهای هم تبارم وزنده باد نام بویراحمد از گرمسیر تا سردسیر.
دانشجوي مهندسي برق
Romania
اسم بهارستان خیلی خوبه
گنبد ملگان
Iran, Islamic Republic of
آقایی که اسم خودتو گچساران گذاشتی و گفتی گچساران یه روستای کوچکی بوده از توابع کهگیلویه. باید سواد تاریخیتون رو در باره شهرت بالاتر ببری البته اگه گچسارانی باشی وگرنه میدونستی گچساران از زمان قبل از اسلام و با نام گنبد ملگان بوده و بخشی از ایالت پارس بوده و نیز از توابع ناحیه ارجان بوده نه کهگیلویه و در دوره ای هم از توابع ناحیه شاهپور به مرکزیت کازرون بوده که در عصر معاصر هم اولین جایی از استان بوده که مدرنیته رو به خودش دیده. گچساران و باشت منطقه ای بر سر راه شاهی قدیم بودن و به این خاطر بهش کاروانسرا هم گفته میشده کما اینکه الان هم به معبر ایثارگران معروفه و مث خیلی از مناطق استان نیست که در مناطق پرت و صعب العبور بوده باشه و تازه مدنیت به خودش گرفته باشه.
گنبد ملگان
Iran, Islamic Republic of
نه دوست عزیز شما بهتر جای خودتون باشین ما فقط میخوایم یه اسم بهتر واسه استان داشته باشیم نمی خوایم که مجسمه مفاخر استان رو نابود کنیم که
Iran, Islamic Republic of
افراد ذی نفوذ اندک نیستند صاحب نظر هستند این .. که مغز و فکر ..
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز بحت هویت تاریخی است نه بحث بیان نام و تعداد حروف .مردم کرمانشاه برای هویت بودن که باختران را تحمل نکردن
نکته سنج
Iran, Islamic Republic of
این پروپا گاندی از بستگان گاندی نیست ؟!!!!!!!!!!!!
بیراحمد
Iran, Islamic Republic of
اونی که داره میگه گچساران باید جدا شه....آخه برادر من هستاد درصد گچساران جزیی جدایی ناپذیر از ایل سرفراز بویراحمده شما که ..داریم مقصر ایل بویراحمد نیست
بیراحمد
Iran, Islamic Republic of
ن . جنابعالی مصداق بارز یک .. بودن برازندته
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1