تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۵
کد مطلب : ۲۱۰۶۴۵

پیشرفت ۵۰درصدی مجتمع گردشگری"غار ده‌شیخ پاتاوه"

۳
۰
کبنا ؛مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجتمع گردشگری غار ده‌شیخ پاتاوه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
به گزارش  کبنا نیوز از یاسوج، محمود باقری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از پروژه مجتمع گردشگری غار ده‌شیخ پاتاوه اظهار داشت: این پروژه در حال حاضر و با گذشت تنها چند ماه از کلنگ‌زنی، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
وی افزود: برای ایجاد امکانات و زیرساخت‌های گردشگری در غار ده شیخ برای جذب سرمایه‌گذار فراخوانی داده شد و این پروژه با واگذاری به بخش خصوصی در ۱۶ خرداد امسال کلنگ‎زنی شد و هم‌اکنون سرمایه‌گذار در حال انجام اقدامات لازم در این مکان است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه‌گذار برای ایجاد مجتمع تفریحی و رفاهی غار ده‌شیخ حدود ۴ میلیارد تومان هزینه برآورد و یک هکتار زمین خریداری و تملک کرده است.
 
باقری تصریح کرد: احداث جاده دسترسی به غار، رستوران با فضای باز، رستوران با فضای بسته، کافی شاپ، آلاچیق و سکوی نشیمن در این مکان در دستور کار سرمایه‌گذار قرار دارد.
 
وی ادامه داد: ۳ غار گردشگری به نام‌های نزل، نول و ده‌شیخ در این استان شناسایی شده که قابلیت گردشگری بالایی دارند و کار مطالعه و ثبت این مکان‌ها در دستور کار کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، غار ده‌شیخ یکی از غارهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ در ۳۵ کیلومتری شهر توریستی سی‌سخت و۵۵کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.
 
بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی بوده که در سالیان طولانی، بر اثر ریزش نزولات جوی، حفره‌هایی در غار ایجاد شده و آب درون حفره‌ها به بیرون راه یافته و به این ترتیب موجب ایجاد قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا شده است.
 
این غار یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای شناخته‌شده در کشور است به طوری که به آن لقب «علی‌صدر ۲» داده‌اند، دهانه این غار در ارتفاع ۱۶۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و بسیار تنگ و باریک است به طوری که باید مسیر ابتدای غار را که در حدود ۵ تا ۶ متر است را به صورت نشسته طی کرد. همچنین، در بررسی‌های باستان‌شناسی، بقایای انسانی و حیوانی و سفال از این غار به دست آمده است.
img_8041 img_8021 img_8041 img_8044 img_8047 img_8050
نام شما

آدرس ايميل شما

باخ
Iran, Islamic Republic of
واقعا جالبه
حیدری کریم آباد
Iran, Islamic Republic of
با سلام واقعا جا دارد از آقای مهندس باقری و مهندس شفیعی عزیز دو نیروی پرتلاش سازمان تشکر و دستمریزاد گفت.
اصفهان
Iran, Islamic Republic of
کرو یو خو حالومه ای قربون او سبیلش
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1