تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۲۱۰۲۴۵

کام تلخ کارگران قند یاسوج در جشن ۵۱ سالگی

۲
۰
کبنا ؛کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ ایجاد شد تا امروز در بین اهالی کهگیلویه و بویراحمد لقب پیرترین صنعت استان را هم داشته باشد. سخن در باب پیر شدن کارخانه قند، گزافه نیست و حدود دو دهه است که این صنعت بزرگ کهگیلویه و بویراحمد با بحران‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.
کارخانه قند یاسوج، در سال‌های اخیر همواره در برزخ تعطیلی و راه اندازی مجدد بوده و شرایط سختی که بیش از همه کام کارگران قندی را تلخ کرده است. در سالهای اخیر روزی نبوده که حقوق این قشر زحمت کش به تعویق نیفتد و یا با تحصن و اعتراض و اعتصاب در پی دریافت حقوق حقه خود نباشند.
کارگران قندی در سال‌های اخیر زجرهای بسیاری از کارخانه قند کشیده‌اند، بحران‌های شدید در مادر صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از همه کارگران و خانواده آن‌ها را عذاب داد.
در چند سال اخیر یکی از دغدغه‌های مهم هر کسی که بر کرسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تکیه زده است، راه اندازی و سرپا ایستادن کارخانه قند بوده که اغلب هم جز مسکنی موقتی و تعطیلی دوباره راه به جایی نمی‌برد.
کارخانه قند یاسوج همچنین با مردم این استان و به ویژه ساکنان پایتخت طبیعت که بیش از ۵۰ دهه با دود این صنعت بزرگ زندگی کرده و هر روز صبحگاهان با دیدن در هم آمیختن مه رود بشار و دود کارخانه قند، امیدوارتر به توسعه بودند، دلشان بیشتر از مسئولان با کارخانه قند و التهاب‌های آن می‌تپید و همین سبب می‌شد تا در دو دهه اخیر یکی از شعارهای اساسی نمایندگان مجلس هم راه‌اندازی کارخانه قند و بازگشت به کار کارگران بیکار شده قندی باشد.
بالاخره پس از سال‌ها تلاش، بانک تجارت به عنوان مالک کارخانه قند به این نتیجه رسید که توان سرپا نگهداشتن و نجات کارخانه قند یاسوج را ندارد، پس در مزایده‌ای این کارخانه را به فروش گذاشت که در این مزایده نیز یک صنعتگر هم استانی توانست کارخانه قند را بخرد و بدین ترتیب کورسوهای امید برای نجات صنعت پیر که قریب به دو دهه با سرطان رکود و تعطیلی سر کرده بود، از درون خود استان جرقه زد.
ایجاد اشتغال بهینه، هدف از واگذاری طرح‌ها به سرمایه‌گذار
دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد چندی پیش و در پاسخ به سوال خبرنگاری در زمینه واگذاری کارخانه قند، هدف از واگذاری طرح‌ها به سرمایه‌گذار  را کاستن از حجم بیکاری مردم و ایجاد اشتغال بهینه، دائم و ثابت عنوان کرد و گفت: کارخانه قند از هر دو طرف خصوصی بوده و تمام مراحل مزایده  جهت واگذاری این کارخانه رعایت شده است.
مهرداد کرمی ایجاد اشتغال از طریق سرمایه‌گذاری مشروع و جذب سرمایه‌گذاری خارج از استان را از مطالبات دستگاه قضایی دانست و افزود: با سرمایه‌گذار جدید کارخانه قند در خصوص راه‌اندازی مجدد کارخانه صحبت کردم که تعهد اخلاقی برای ایجاد اشتغال در این کارخانه توسط سرمایه‌گذار داده شد.
اعتراض کارگران و ممانعت از حضور مدیرعامل
در حالی که همه منتظر واگذاری کارخانه قند به مالک جدید بودند تا شاید صنعت پیر بعد از سال‌ها درجا زدن، رنگ و رویی بگیرد و به ایام شکوه و بزرگیش برگردد، کارگران این مجموعه در اعتراض به حقوق معوق و نحوه مدیریت در کارخانه راکد و تعطیل شده قند یاسوج دست به اعتراض و تحصن زدند و از ورود مدیرعامل به مجموعه جلوگیری کردند.
کارگران قندی که ۴ ماه از سال ۱۳۹۵ حقوق نگرفته‌اند، همچنین از دهه ۸۰ هم مطالباتی دارند،  مدیرعامل کارخانه قند را متهم به دریافت حقوق کلان در زمانی که حقوق کارگران معوق شده نمودند و خواستار تغییر مدیریت در این کارخانه شدند، این کارگران حتی راضی نشدند که قدرت الله حبیبی، مدیرعامل کارخانه به محل کارش ورود کند.
مدیربخش کشاورزی کارخانه قند یاسوج با تایید اعتراض کارگران، به تسنیم می‌گوید: با فعالیت کارخانه قند صنایع مکمل این کارخانه نیز در استان فعال می‌شود و از این کارخانه ۷۵۰ نفر می‌توانند نان بخورند  اما سوء مدیریت، کارخانه قند یاسوج را در قریب به سه دهه به نابودی کشانده است.
هجیر کریمی می‌افزاید: می توان کارخانه قند را در طول سه سال به نقطه ایده‌آل و اوج شکوفایی رساند به طوریکه بخش‌های مکملی مانند کشاورزی، کامیونداران و صاحبان ادوات کشاورزی نیز فعال باشند.
وی با بیان اینکه مدیرعامل فعلی توان مدیریتی این مجموعه را ندارد، این موضوع را یکی از علل اعتراضات کارگران و تحصن آنها دانست و خاطرنشان کرد: کارخانه قند یاسوج می‌تواند در قالب اقتصاد مقاومتی و توجه بخش خصوصی و دولتی فعال باشد و موجب رونق و توسعه شود اما سوء مدیریت این کارخانه را به مرز نابودی کشانده است.
یکی از کارگران کارخانه قند یاسوج نیز از معوقات ۴ ماهه خود از این کارخانه خبر داد و حقوق و مزایای مدیرعامل کارخانه را حدود ۱۵۰ میلیون ریال خواند و گفت: مدیرعامل کارخانه در خانه‌ای متعلق به کارخانه و با نگهبانانی اختصاصی از مجموعه کارخانه قند زندگی می‌کند و من کارگر چهارماه حقوق نگرفته‌ام.
وی خاطرنشان کرد: حقوق‌های سال‌های ۸۳ و ۸۴ را نیز از کارخانه طلب داریم و همچنین مزایای جانبی از جمله حق مأموریت سال های ۹۳ و ۹۴ را پرداخت نکرده اند.
حسین روحانی یکی دیگر از مدیران کارخانه قند یاسوج می‌‌گوید: در سال‌های اخیر در کارخانه قند یاسوج ضعف مدیریت وجود داشته که این کارخانه به این حال و روز افتاده است.
وی می‌افزاید: در زمان مدیریت قبل این کارخانه نیز سوء مدیریت وجود داشت و در زمانی که پول های هنگفتی به کارخانه تزریق شد و قیمت شکر هم مناسب بود و به وفور پیدا می شد، هیچ کار خاصی صورت نگرفت.
به‌هرحال کارگان معترض اجازه ورود مدیرعامل به کارخانه را ندادند و با تحصن خود سه خواسته تغییر مدیریت کارخانه، پرداخت حقوق معوقه و فعال شدن این کارخانه را از مسئولان متولی داشتند.
راهی جز واگذاری به بخش خصوصی توانمند وجود ندارد
فرماندار بویراحمد نیز با بیان اینکه قبلا در جریان مشکلات کارگران بودم، گفت: هنوز با کارگران در مورد مشکل فعلی آنها صحبت نکرده‌ام و نمی‌دانم که چه اتفاقی افتاده که دوباره دست به تحصن زده‌اند.
محمد کاظم نظری می‌افزاید: نظر ما این است که این کارخانه تعیین تکلیف شود و از بلاتکلیفی خارج شده و بحث مالکیت آن مشخص گردد.
وی با بیان اینکه تکلیف کارگران نیز باید مشخص شود، تصریح کرد: بانک تجارت باید حقوق کارگران را پرداخت کند، کارگران این کارخانه همه مشکل دارند و نیازمند حقوقشان هستند که  پرداخت آن ضروری است.
فرماندار بویراحمد در پاسخ به این سوال که کارگران معتقدند که مدیرعامل کارخانه در زمان معوق شدن حقوق آنها، ماهیانه ۱۵۰ میلیون ریال حقوق و مزایا دریافت می‌کرده، ضمن اظهار بی اطلاعی نسبت به این موضوع، بیان کرد: اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، باید مستندات آن ارائه شود.
نظری با اشاره به اینکه این کارخانه قرار بود به مالک جدید منتقل شود اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده، خاطرنشان کرد: راهی جز واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد، چرا که دولت نشان داده که در این حیطه موفق نبوده و باید به بخش خصوصی به معنای واقعی و توانمند واگذار شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا لهراسب باقری، مالک جدید می‌تواند این کارخانه را از بحران نجات دهد، گفت:  در حال حاضر نمی‌توانیم در این مورد قضاوت کنیم اما خانواده ایشان نشان داده‌اند که در اقتصاد استان توانمند هستند.
مردم استان و جامعه کارگری قند، همچنان منتظرند تا وضعیت این کارخانه در یاسوج مشخص شود و به امید روزی که دوباره چرخ‌های کارخانه قند بچرخد و کام اشتغال را در یاسوج شیرین کند، اخبار کارخانه قند را رصد می‌کنند.
کارگران قندی هم که در طول این سال‌ها و با معوق شدن، حقوق‌شان بسیار شرمنده زن و بچه‌هایشان شده‌اند نیز، آخرین راه یعنی اعتراض و تحصن را انتخاب کردند تا حرف‌ها و خواسته‌هایشان را به گوش مسئولان استان برسانند، حالا نوبت مسئولان استانی است که برای حل مشکلات کارخانه قند و بررسی خواسته‌های کارگران قندی آستین بالا بزنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

شانس
Iran, Islamic Republic of
دوتا باقری بزرگ قراره سکان داره این کارخانه بشن که در مدیریت بحران صنایع دکترای افتخار گرفتن ..بی شک در بخش خصوصی چون با توجه به ملی بودن کارخانه تمام سیستم مدیریت شده و کنترل میشود و امکان تاراج و حیف میل وجود ندارد بی شک از درامد خود کارخانه میتوان تمام مشکلاتش را بخوبی حل کرد و حداقلش حقوق و بیمه و مصارف برق و اب و گاز قابل پرداخت است
کمون
Iran, Islamic Republic of
خداوند نمیگذره از کسی که بر خلاف باطن و واقعیت درونش از شرایط و جایگاه اجتماعیش سو استفاده میکنی و حاصل دسترنج ۴ دهه قشر زحمت کش و کارگر این منطقه را که با امید در این کارخانه محاسن سفید کرده اند بخاطر منافع شخصی به تاراج میکشه و نابود میکنه ..هیچ گربه ای محض‌رضای پروردگار موش نخواهد گرفت
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
1