تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب : ۲۰۹۷۶۹

روایتی از حادثه دردناک واژگونی اتوبوس در محور یاسوج + تصاویر

۱۳
۰
کبنا ؛
با اعلام حادثه در ۷۰ کیلومتری یاسوج و واژگونی اتوبوسی که از یزد به سمت اقلید در حرکت بود، به گونه‌ای اقدام شد که همه زبان به تحسین امدادرسانی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد و مدیریت خوب دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در کنترل بحران به وجود آمده گشودند.


، وقتی امدادگران ۱۱۵ یاسوج، با ۱۰ آمبولانس، یک اتوبوس آمبولانس و با ۳۰ نفر امدداگر مسیر ۷۰ کیلومتری پر پیچ و خم و کوهستانی را درنوردیده تا هر چه سریع‌تر خدمت‌رسانی به هم‌وطنان حادثه دیده را انجام دهند، کمتر کسی عمق این اتفاق ناگوار و از دست دادن ۲۶ هموطن را تخمین می‌زد.
اتوبوس آمبولانس دانشگاه علوم پزشکی این مسیر طولانی را در ۲۵ دقیقه طی نمود، ستاد مدیریت بحران به حال آماده باش درآمد و دکتر چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی از لحظه‌های ابتدایی حادثه، مدیریت اتفاقات را بر عهده گرفت.
تصادف اتوبوس یزد
در ابتدای حادثه، ۳۰ نفر مجروح رسما اطلاع‌رسانی شد، اما دقایقی بعد هنگامی که تیم اطلاع‌رسانی اورژانس ۱۱۵ استان در محل حادثه حضور یافتند، باور آمار اعلامی کمی سخت‌تر شد.

ساعت ۲۱ شب، رئیس دانشگاه علوم پزشکی، معاون درمان، معاون عمرانی استاندار، شهردار و فرماندار یاسوج نیز در بیمارستان شهید بهشتی حاضر شدند.
همه پیش‌بینی‌ها از روز پرکاری برای کادر درمانی بیمارستان خبر می‌داد، ناراحتی از اتفاق روی داده در چهره اعضای مدیریت بحران مشهود بود، چند دقیقه بعد، مسئولان بیمارستان که با مردم نوع دوست یاسوج در بیمارستان برای پیگیری از وضعیت مجروحان حادثه حضور یافته بودند، مجبور شدند درب ورودی بیمارستان را بسته و از ورودی دوم بیمارستان برای تردد استفاده کنند.
به مرور آمار کشته شدگان حادثه، بیشتر می‌شد، ۸ نفر و در نهایت ۲۶ نفر! با وجود فاصله زیاد یاسوج از محل حادثه و مرز مشترک با استان فارس، اما عملیات امدادگران اورژانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی یاسوج موفق‌تر بود، آمبولانس‌ها زخمی‌های حادثه را یکی پس از دیگری به بیمارستان شهید بهشتی رساندند.

کادر درمانی سریعا به وضعیت آنها رسیدگی کرد. با وجود شلوغی محوطه بیمارستان و اورژانس بیمارستان، صبر، حوصله و در کنار آن مدیریت خوب حوزه سلامت مشهود بود. خبرنگاران به مرور خود را به بیمارستان رساندند.
ورود اتوبوس آمبولانس حال و هوای بیمارستان را غمگین‌تر کرد، مردم در گوشه ای نظاره‌گر تلاش‌های امدادگران بودند، دکتر چمن رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در در صحنه‌های معاینه و مدیریت حادثه به همراه رئیس بیمارستان و مجموعه کادر درمانی حضور فعالی داشت، این اواخر با زیاد شدن تعداد مصدومان فرماندار بویراحمد نیز به کمک کادردرمانی اورژانس آمد.

دقایقی بعد، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و اعضای ستاد بحران استان نیز به این جمع افزوده شدند.
استاندار با هلال احمر استان برای اسکان خانواده‌های داغ‌دیدگان و مجروحان هماهنگی کرد و پس از آن همراه با رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جمع خانواده‌هایی یزدی که به یاسوج آمده بودند حضور یافته و از آنها دلجویی کرذند.
همزمان نشست شورای بحران در اتاق رئیس بیمارستان تشکیل شد. اما در میان همه این مسائل، و بر اساس مشاهدات خبرنگار ما که تا ساعت ۳ بامداد در بیمارستان حضور داشت، آنچه از همه مشهود‌تر بود تلاش بی وقفه قابل تحسین کادر درمان بیمارستان شهید بهشتی یاسوج با حضور متخصصین مختلف بر بالین مصدومان بود.

وقوع حادثه واژگونی اتوبوس در محدده جغرافیایی استان فارس
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه در حادثه اسفناکی که در مسیر اقلید به سمت یاسوج رخ داد، یک دستگاه اتوبوس، در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر یاسوج و در محدوده جغرافیایی استان فارس واژگون شد.
رضا چمن تعداد سرنشینان این اتوبوس را ۴۸ نفر عنوان و با بیان اینکه متاسفانه تعداد زیادی از سرنشینان اتوبوس در اثر این حادثه دردناک فوت کردند، افزود: طبق آخرین آمار ۲۶ نفر از حادثه دیدگان فوت کرده و ۲۲ نفر مجروح و تحت معالجه و مداوا قرار گرفتتند.
وی تصریح کرد: از ۲۲ مصدوم این حادثه، ۱۸ نفر به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شدند که تعدادی از آنها در شرایط بسیار وخیمی به سر می‌برند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: از ۲۶ نفری که در این حادثه جان خود را از دست دادند، ۴ نفر به یاسوج منتقل شدند.
چمن بیان کرد: نیروهای فوریت‌های پزشکی استان در اسرع وقت با اعزام ۱۰ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و با ۱۱ تیم عملیاتی در صحنه حضور یافته و در حد توان تلاش کردند که در کمترین زمان ممکن آنچه در عملیات امداد و نجات و خدمت رسانی لازم است را انجام دهند.
وی ابراز کرد: علاوه بر تیم‌های امداد و نجات اورژانس ۱۱۵ استان، هلال احمر استان نیز ۴ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام و در کار امدادرسانی مشارکت داشتند.
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تیم‌های عملیاتی ما در حوزه طب اورژانس و جراحی و تیم‎های امداد و نجات و جراحان ارتوپد و مغز و اعصاب استان نیز از لحظه اعلام خبر در حالت آماده‌باش قرار داشته و در حال حاضر نیز این تیم‌ها مشغول امدادرسانی به مصدومان هستند.
چمن اظهار کرد: علاوه بر تیم‌های عملیاتی درمان، مسئولین و مقامات ارشد استان هم از لحظات نخست در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج حضور یافته و تیمی که در شرایط بحران باید حضور پیدا می‌کرد نیز با فوریت در بیمارستان حضور یافت تا برای تهیه امکانات موردنیاز همکاری کنند.

وی با بیان اینکه برای خدمت رسانی به این تعداد از مجروحینی که به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شدند با مشکل خاصی مواجه نیستیم، اضافه کرد: تعدادی از مجروحان در وضعیت وخیمی به سر می‌برند و باید اقدامات تخصصی و درمان پیشرفته و پیچیده‌ای، در ادامه معالجه اولیه بر روی آنها انجام شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در شرایط کنونی باید امداد و نجات و کمک‌های اولیه و تثبیت شرایط بیمار در دستور کار قرار داشته که تیم‎‌های متعدد ما در حال انجام این اقدامات هستند و از لحاظ نیروی انسانی، دسترسی به تیم درمانی و تجهیزات پزشکی با هیچ کمبودی موااجه نیستیم.
حادثه واژگونی اتوبوس در محور یاسوج-اقلید و امدادرسانی سریع نیروهای اورژانش ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد نشان داد با توجه به اینکه یاسوج کریدور شمال به جنوب کشور است، در صورتی که اتفاقات ناگواری در این محورهای مواصلاتی رخ دهد، ظرفیت لازم برای امدادرسانی به این حوادث را داشته و در کنار آن نیازمند امکانات بیشتری برای پاسخگویی به حجم بالای تصادفات رخ داده در این محورها است./سلام دنا
نام شما

آدرس ايميل شما

آشنا
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از زحمات تمامی عزیزان کادر درمانی یاسوج
شهروند گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
خیلی دردناک و غم انگیز است .اما آیا ظرفیت اتوبوس ۴۸نفر است ؟؟
سینا
Iran, Islamic Republic of
اورژانسی ها خداخیرشان بدهد چقدربموقع رسیدند ، مسوولین دانشگاه هم درصحنه آمدند، ماکه همیشه گفته ایم کار تیمی در بهداشت درمان فوق العاده است
پیش بهار
Iran, Islamic Republic of
مدیریت جناب استاد چمن در شرایط بحران هم خیلی ایده آل بود.
Iran, Islamic Republic of
دستشون درد نکنه ولی اغراق زیاد کردین.
باشت
Iran, Islamic Republic of
خدا خیر بده پرسنل زحمت کش بیمارستان شهید بهشتی و تیم امداد رسان رو .واقعا دردناکه این اتفاق
حبیبی
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی بر و بچه های علوم پزشکی خصوصا فوریت های پزشکی خیلی عالی بودند. مدیریتشون هم کنارشون و حامی بودند.
خداوند حفظشون کنه.
انشاالله که دیگه از این صحنه ها نبینیم.
Iran, Islamic Republic of
این همه حضور چه سودی داشت آیا کسی هم نجات پیدا کرد
نیش دارو بعداز مرگ سهراب
بابا بیمارستان یاسوج که جوابگوی درمان سرپایی را که ندارد
پزشک متخصص تمام وقت ندارد
پزشکان تو استان فقط کدخدایی می کنند و به فکر پول هستند نه درمان
تفت یزد
Iran, Islamic Republic of
درود بر زحمت کشان بی ادعای بیمارستان شهید بهشتی دست مریزاد از همه مسئولان استان و این شهر تشکر را داریم واقعا پرسنل و مدیریت و پزشکان این بیمارستان کارشون ستودنی است
این همه پول میخورن ومیبرن خوب نیست اقیان یکم بجای پرکردن کیسه هاشون هزینه کنن چندتا علیکوپتر برا امداد بگیرن بهتر از این امبولانس های پکیده است خدا میدونه شاید بعضی ها توراه فوت کردن
چشم مسولا روشن فقط میخام بدونم این جلسات چه فایده ای داره چه دردی از اون کسایی درمان میکنه که عزیزاشون فوت کردن
همش مقصر راهنمایی ورانندگیه که به هرکسی گواهینامه میده درضمن اصلا کاری به معاینه فنی نداره راننده ها هرجا میرسن مسافر میزنن اخه۴۸نفر چه خبره تاز ه خدامیدونه صندوق ماشین چقد پربوده که تعادل ماشین بهم زده
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
خدمات خوب بود و۲۸ نفر فوت کردن ؟؟؟؟؟؟؟خیلی عجیب ومتناقضه جمله..
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1