تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۲۰۹۵۲۲

زمین خواری در شهرک امام حسین(ع) یاسوج / با سهل انگاران برخورد شود

۱
۰
کبنا ؛معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از واگذاری اراضی ملی به طرح های غیرضروری جلوگیری شود.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، پژمان نیک اقبالی قبل از ظهر امروز در نشست کارگروه مبارزه با زمین خواری استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به تغییر کاربری های زمین های کشاورزی در سطح استان، اظهار کرد: گاهاً مشاهده می شود که مردم راغب به تصرف منابع ملی هستند، یکی از اشکالات قانونی در این زمینه این است که میزان جرائم متناسب با تخریب ها و تصرف ها تنظیم نشده است که باید تغییرات لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به قبل از تشکیل این جلسه که حساسیت های مبنی بر تخریب منابع طبیعی وجود داشت، گفت: اما تدابیری برای افزایش جرائم تخریب و تصرف منابع طبیعی اندیشیده شد که این اقدام تا حدودی مانع تخلف در عرصه های منابع طبیعی می شود.
نیک اقبالی بیان کرد: علی‌رغم همه مشکلات و موانع دستگاه‌های اجرایی اقداماتی را در جهت مبارزه با زمین‌خواری انجام داده‌اند که البته این اقدامات در مقابل تخریب‌ها و تصرفات صورت گرفته کافی نیست.
این مسئول با بیان اینکه امروزه به دلیل ارزشی که املاک تجاری، مسکونی و کشاورزی دارند عده‌ای راغب به تصرف هستند، افزود: یکی از اشکالات قانونی این است که میزان جریمه متناسب با جرم در شرایط کنونی تعریف نشده که این مورد نیازمند بازنگری است که تخلف در عرصه‌های منابع طبیعی و اراضی کشاورزی متناسب با جرم تعیین شود که البته در کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۹۹ شهرداری میزان جرایم افزایش داشته است.
نیک‌اقبالی بیان کرد: برای جلوگیری از زمین‌خواری در منابع ملی و اراضی کشاورزی، عرصه‌ها باید به چند دسته تقسیم شوند که منابع طبیعی موظف به نگهداری از این عرصه‌ها است مگر در موارد خاص و جاهایی که تحت عناوینی مانند واگذاری به بنیاد مسکن برای ایجاد طرح و یا به امور عشایر برای انجام کارهای امور عشایر باشد.
معاون استاندار با اشاره به نگهداری عرصه‌های حفاظت شده استان گفت: اراضی حفاظت شده در استان کم نیستند و محیط زیست موظف است از این مناطق حفاظت و از هرگونه تخلفی جلوگیری کند.
وی نگهداری از حریم رودخانه را وظیفه امور آب و منابع طبیعی دانست و گفت: حفاظت از بستر رودخانه در اختیار امور آب است و باید به شدت از بستر رودخانه‌ها به خصوص در شهر یاسوج که بیش از ۱۴ کیلومتر زمین مرغوب دارد نگهداری و حفاظت شود.
وی عنوان کرد: برای رودخانه بشار از بیمارستان تا پل مختار طرح جامعی به‌نام ساماندهی رودخانه بشار دیده شده که در این طرح مناطق قرمز آن مشخص شده است.
وی با اشاره به حساسیت مسئولان استان در پل بشار گفت: کارخانه‌های شن و ماسه به منظور حفظ بستر و حریم رودخانه‌ از حاشیه‌های بشار جمع‌آوری شدند اما اگر قرار است این بخش رودخانه‌ تصرف شود بی‌فایده است.
وی عنوان کرد: اگر کسی در این قسمت از رودخانه بشار دارای سند ملکی و شش دانگ، قطعی و مورد تایید امور آب و منابع طبیعی است و این زمین در داخل طرح است حاضریم با رویکرد فرهنگی و تفریحی مجوزی بای طرح صادر کنیم.
این مسؤول با اشاره به اجرای چند مصوبه در کارگروه امور زیربنایی گفت: در این کارگروه واگذاری زمین منابع طبیعی برای طرح‌ها و مشاغل عادی مانند تیرچه و بلوک و کارواش ممنوع شده است و زمین به کسانی ارائه می‌شود که طرح تولیدی اشتغال‌زا و مورد نیاز داشته باشد.
نیک‌اقبالی اضافه کرد: در سرانه‌ها واگذاری زمین تجدید نظرهایی شده و اگر در گذشته برای واحد تولید مرغ و گاو شیری و یا واحد گلخانه‌ای زمین با متراژ بالایی واگذار می‌شد این متراژ در مجوزهای جدید کاهش می‌یابد، ضمن اینکه اراضی کشاورزی تغییر کاربردی داده می‌شوند که درجه دوم و یا سوم باشند و عرصه‎‌‌های درجه یک کشاورزی تغییر کاربری داده نمی‌شوند.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نامه استاندار استان به مدیرکل راه و شهرسازی گفت: طی نامه‌ای که رونوشت آن به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد با توجه به کمبود زمین در شهرها و اینکه این اراضی باید برای کارهای عمرانی، زیرساختی و عمومی مورد استفاده قرار گیرند اما این راضی به افراد حقیقی و شرکت‌های دولتی واگذار می‌شد لذا واگذاری عرصه‌های راه و شهرسازی ممنوع شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زمین‌خواری در شهرک امام حسین(ع) گفت: در محله‌ای از این شهرک که در اختیار راه و شهرسازی بود فردی قسمتی از حریم را تملک کرده که تمام مدارک و مستندات در حال بررسی است و کسانی که در این خصوص کوتاهی کرده‌اند باید پاسخگو باشند.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان به اشاره زمین‌خواری در پشت بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: راه و شهرسازی و شهرداری یاسوج با ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرمرتبط با کاربری و در محدود پیاده‌روی‌ها و خیابان‌ها است خصوصا مورد اخیری که در شهر یاسوج بوده به شدت برخورد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

منتظر
Iran, Islamic Republic of
خوشحال شدیم بالاخره معاونت محترم عمرانی استان دردفاع ازمحیط زیست سنگ تمام گذاشت جناب نیک اقبال آبرزک راهم ازدست زمینخواران نجات دهید .به بهانه ایجادقبرستان دربهترین منطقه گردشگری چه ظلمی به این طبیعت خدادادی وزیبا می شود .
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1