تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب : ۲۰۸۹۵۲

دهدشت در باتلاق فرسودگی بافت شهری و مهاجرت

۸
۰
کبنا ؛ محسن مطهریان
شهر دهدشت باتوجه به پیشینه ی تاریخی که دارد، سالهاست که با مسئله ی مهاجرت ساکنین به مرکز استان مواجه شده است. در تحلیل های صورت گرفته عامل اقتصادی و عدم اشتغال را اصلی ترین عامل مهاجرت برای آن عنوان می شود که در نگاه کلان و منطقه ای میتوان آن را پذیرفت.اما بنظر میرسد در سالهای اخیر علاوه بر دلایل اقتصادی مسئله‌ی کیفیت نامناسب فضای شهری، علی‌الخصوص مسئله‌ی فرسودگی بافت شهری از اصلی‌ترین عوامل مهاجرت ساکنین به‌ شمار آید. تعاریف متعددی در ادبیات شهرسازی راجع به فرسودگی بافت شهری وجود دارد که ملموس‌ترین آن به زعم نگارنده عبارت است از: "بافتی که در جلب رضایت مندی ساکنین ناتوان باشد" بافت فرسوده اتلاق می شود. می‌توان در بیان ساکنین  به عدم رضایت‌مندی از بافت حال‌ حاضر شهر دهدشت پی برد.
عدم توجه مدیریت شهری به این مسئله را می توان عامل اصلی فرسودگی بافت شهر دهدشت نام برد. به اغما رفتن مسئولین در کنترل و مدیریت شهرهای کوچک استان مسئله ی مهاجرت را برای شهرهای استان بخصوص شهر دهدشت که ریشه در  تاریخ دارد را رقم زده است که برای مقابله با این اغما رفتن، هشیاری و نگاه آگاهانه مروبط به مسائل کلان مدیریتی و شهری از طرف شهروندان را می طلبد.
در یک نگاه شهرسازانه به شهر دهدشت با رویکردهای نوین شهری در باب بهسازی و نوسازی بافت فرسوده، تأمین زیر ساخت‌های شهری، افزایش سرانه‌ی فضای سبز، توجه به بافت میراثی و بازسازی آن بعنوان یک عنصر هویت بخش، توجه به کیفیت فضای شهری، خلق مکانهای جمعی با ایجاد المان‌هایی که ریشه در تاریخ شهر دارد، توجه به فعالیتهای شبانه با توجه به اقلیم شهر دهدشت و دمای بالای هوا در نیمه‌ی اول سال فعالیت‌های شبانه در سطح شهر ، توجه به برنامه‌های فرهنگی-اجتماعی می‌تواند در سرزنده‌گی،  جلب رضایمندی شهروندان و بهسازی این شهر کمک شایانی کند.بطور مثال در یک نگاه کل گرا میتوان با سنگ فرش نمودن مسیر‌های اصلی منتهی به مرکز شهر،جدول کشی‌های مناسب،افزایش درختکاری و فضای‌سبز در مسیرهای اصلی شهر، مرمت و احیای شهر پلاد شاپور و... می تواند  فرسودگی بافت فعلی شهر را از بن‌بست خارج کند.
زخمی شدن کالبد شهر دهدشت را می‌توان به ناکارآمد بودن مدیریت شهری، عدم توانایی در شناخت نیازهای ساکنین و یا حتی بی‌تفاوت بودن نسبت به معضلات و مشکلات شهری، تعمیم داد.
امید آنست که اقدامات آگاهانه، انتخاب‌های مناسب و نگاه‌های دلسوزانه به بافت شهری، می‌تواند شهر دهدشت را از بن‌بست کنونی خارج کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشت
Norway
درود به نویسنده.واقعا شهر بی روحه.همه حرف ها درست است.
به نظر من علاوه بر کارهایی که شما گفتید میتوان با کارهای زیر تحولی در شهر ایجاد کرد.
۱٫ساخت کمربندی سوم هر چه زودتر
۲٫ احداث یک یا دو پارک بزرگ با اب نما کوچک در حاشیه شهر که به مکان تفریح مردم در شب های تابستان تبدیل شود.
۳٫ایجاد محلات جدید ساخت و ساز به مانند جانبازان در مکان های جدید مثلا پشت ایران خودرو یا پشت جانبازان که باعث رونق در بخش مسکن و خانده دار شدن بسیاری از مردم و جلوگیری از مهاجرت.
۴٫ قرار دادن نمادها و تندیس های خاص و گویا سمبلیک در میادین و فلکه های شهر مانند جهاد و ۱۸۰ و فلکه ورودی چرام.
کارشناس
Romania
درود بر گچساران و باشت که مهاجرت به یاسوج را برای خود عبیب می داند.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
تا شهردار استعفا ندهد همین طور است.مردم دهدشت دل پری دارند.ولی کو توجه؟
Iran, Islamic Republic of
اینو به مسئولین و همشری هاتون بفرمایید که همه تلاششون تسخیر یاسوجه. الان شهر دهدشت از فرسودگی و یاسوج از مهاجرت نابود شده
کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
احسنت....
امید
Iran, Islamic Republic of
دهدشت اگر خوب بی ولش نیکردید
رخساره زیدانی پور
Iran, Islamic Republic of
یاسوجم اگه خوب شد به لطف دهدشتی های بی فکره که با انتقال سرمایه و افزایش جمعیت باعث رونق .یاسوج شدن. بافت یاسوج عوض شده ولی مهم فرهنگه . . سی ساله فقط تجربه ی شهرنشینی دارید.
عضوی از این شهر
Iran, Islamic Republic of
بن بست یعنی همین زیرساخت نیاز ست جاده انرژی (سد آب برق)مردم از حقوق خود آگاه باشند از نماینده صنعت بخوان.سبحان پور
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

بار تعطیلات بر دوش اقتصاد

با شروع ویروس کرونا مسائل متعددی گریبانگیر زندگی روزمره مردم شده، مشکلات اقتصادی و معیشتی ...
1