تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۲۰۷۸۶۰

دیگر فریادی برای دردهای نهفته در گلویمان نداریم (+تصاویر)

۵
۱
کبنا ؛ 
 

با گذشت ۳۸ سال از انقلاب محرومیت در روستاهای بخش دیشموک هم‌چنان بیداد می‌کند.
 مبارزه و ریشه‌کنی فقر و محرومیت همواره مورد تأکید مقامات عالی رتبه نظام بوده است و در این راستا رهبر معظم انقلاب نسبت به این موضوع تأکید کرده‌اند.

عدم شناسایی نیازمندان واقعی در ارائه خدمات باعث شده است احساس نارضایتی از بی‌توجهی مسئولان در بین قشر محروم جامعه شکل گیرد.

روستاهایی در شهرستان کهگیلویه وجود دارد که وضعیت معیشتی ساکنان آن‌ها دل هر مسلمانی را به درد می‌آورد.

دیشموک یکی از بخش‌های شهرستان کهگیلویه است که با ۹۵ کیلومتر فاصله به لحاظ جغرافیایی در دورترین نقطه واقع شده و همین بعد مسافت و جاده پر پیچ و خم تا رسیدن به شهر دیشموک روستاهای تابعه را از نگاه مسؤولان گم کرده است.

روستاهایی که با ورود به آن‌ها گویا به آخر دنیا رسیده‌ای و به سختی می‌توان شب را در آن‌جا به سپیده دم رساند.

حال و روز روستانشینان توابع دیشموک در فصول سرما حکایت دیگری دارد که در وصف قلم نمی‌گنجد و کافی است تجربه حضور یک روز سرد پاییزی را در یکی از این روستاها داشته باشید تا سوز سرمای در کمین زمستان را بیشتر لمس کنید.

زنان روستایی این روزها بیشتر از هر زمان دیگری کوهی از تحمل می‌شوند و دستان پینه بسته‌شان همدرد قامت خمیده‌شان می‌شود.

دستانی برای حمل بشکه‌های آب از رودخانه و کمری خمیده برای آوردن هیزم.قصه درد و رنج شیرزنانی که پا به پای مردان و حتی فراتر از آنان با رنج فراوان به گذران زندگی کمک می‌کنند.


روستائیان رودسمه در کنار رودخانه از آب لوله‌کشی محرومند




زنانی که مانند دیگر همنوعان خود حق حیات دارند اما سرنوشتشان در مشکلات گره خورده است و دسترنج این سخت کوشی دختران و زنان چیزی جز پیری زودرس نیست.

امکان حمام رفتن برای مردم این روستاها فراهم نیست و آن‌ها ناگزیر هستند حذف حمام را به قیمت بیماری بخرند.








سرکشی جمعیت هلال‌احمر شهرستان در قالب کاروان سلامت به روستاهای محروم و دورافتاده اقدام تحسین برانگیزی است که اخیراً راه افتاده و حرکتی است که می‌تواند تا حدودی مرهمی شود بر دردهای نهفته در گلوی روستائیان.

توزیع داروی رایگان،بسته‌های غذایی و نوشت افزار از جمله اقداماتی است که هلال احمر در این روستاها انجام می‌دهد و حضور امام جمعه، مسؤولان و نماینده ولی فقیه در هلال احمر نیز مایه دلگرمی است.

ولی لازم است این نکته را هم از یاد نبریم که حمایت‌ها و کمک‌ها باید تا رفع مشکلات اساسی و کمبودها ادامه یابد و یکبار برای همیشه بر این اتهام که « ملت ایران به فقرای سرزمین خود کمتر توجه می‌کنند» خط بطلان بکشند.

*مردم توابع دیشموک چشم انتظار خیران آخرت اندیش

مردم رودسمه، آجم، سرگچ و سرتنگ لیراب و روستاهای گمنام دیگری که در کاروان‌های بعدی سلامت شناسایی خواهند شد چشم انتظار دستان پرمهر هموطنان و خیرانی است که برای آخرت توشه ذخیره می‌کنند.





لهجه غلیظی دارد، بعضی از حرفهایش را درست متوجه نمی‌شوم پسرش را ستار معرفی و با آب و تاب از او تعریف می‌کند؛ستار بعد از شش دختر به دنیا آمده و چراغ خانه‌مان را روشن کرده است.

می‌گوید آینده زندگی‌ ما در دست ستار است پدری پیر دارد و بار مشکلات کمرمان را خم کرده است.

با حالت التماس و زاری چندین بار خواسته‌اش را مطرح می‌کند انگار که دارد با یک مقام وزارت بهداشت صحبت می‌کند پشت سرهم تکرار که خانم! اسم پسرم را در لیست غذا (منظورش کودکان سوء تغذیه است که سبد غذا دریافت می‌کنند) نمی‌نویسند.

می‌خواهم درباره شاخص‌های کودکان سوء تغذیه و شرایط دریافت سبد غذایی توضیح دهم مجاب نمی‌شود و کودکش را مستحق‌تر از دیگران توصیف می‌کند پارتی‌بازی را هم در این انتخاب دخیل می‌داند و سعی دارد هر طور که شده اسم پسرش جزء کودکان سوء تغذیه ثبت شود.


کودکان سرگچ به آینده مبهم چشم دوخته‌اند




خانم دیگری وسط حرفش می‌پرد در حالی که خودش رنگ و روی فقر دارد مشکلات زن دیگری را شرح می‌دهد که مظلومانه در گوشه‌ای از حیاط خانه بهداشت در صف ویزیت رایگان است.

* گذشت و انسانیت در دل مردم محروم موج می‌زند

این خانم را می‌بینی؟ با اشاره دست نگاهم را به سمت خانمی هدایت می‌کند که طفل شیرخوارهای در بغل دارد و آشوب در دلش موج می‌زند.

تعداد فرزندانش را پرسیدم خودش کمتر حرف می‌زد خانمی که در چنین شرایطی وضعیت خودش را ایده‌آل‌تر می‌داند! زبان حالش را بیان می‌کند؛ کودکانش همه سوء تغذیه دارند شوهرش ۶۵ ساله است و او زن دوم است.

بعد از این مقدمه خودش به حرف می‌آید و در تکمیل صحبت‌های آن خانم می‌گوید که وقتی شنیدم داروی رایگان می‌دهند از روستای پای‌پر خود را به اینجا رساندم بچه‌ام حال خوشی ندارد وزنش بیشتر که نمی‌شود کمتر هم شده است.

خانم دیگری که یک کودک در بغل و دیگری در دست دارد خود را زن دوم مرد ۶۰ ساله معرفی می‌کند و می‌گوید شوهرم از زن اول هم پنج بچه دارد خانمش در رودخانه غرق شد و من با تصمیم پدر و بزرگان برای نگهداری از فرزندانش تن به این ازدواج دادم.

این‌ها گوشه‌هایی از قصه دردناک زنان رودسمه و پاپری است که در سخت‌ترین شرایط با دست خالی و کودکانی گرسنه امورات می‌گذرانند.

سیاست افزایش جمعیت در روستای رودسمه به خوبی اعمال شده و در هر خانواده حداقل پنج فرزند قد و نیم قد البته در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند؛کودکان این دیار از سوء تغذیه رنج می‌برند و فریادرس می‌طلبند.

رضا ایزدی با اشاره به توزیع سبد غذایی بین کودکان دچار اختلال رشد این روستاها گفت: ۲۰۰ کودک دارای شاخص‌های سوء تغذیه به کمیته امداد معرفی شده و از حمایت‌های این نهاد برخوردار هستند.

رئیس کمیته امداد دیشموک بیان کرد:کمیته امداد در توزیع سبد غذایی به چنین کودکانی زیر پوشش بودن را ملاک قرار نمی‌دهد و هر تعدادی که شبکه بهداشت معرفی کند مورد حمایت قرار می‌دهد.

محمد طاعتی درباره خدمات‌رسانی مرکز بهداشت به حوزه اسفندان دیشموک با بیان اینکه ۳۵۳ خانوار با جمعیتی بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر در روستاهای این حوزه ساکن هستند گفت: خانه‌های بهداشت کودکانی که دارای آیتم‌های سوء تغذیه باشند را شناسایی و به کمیته امداد معرفی می‌کند.

رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه افزود: علاوه بر این،مادران باردار دچار سوء تغذیه هر دو ماه یکبار سبد غذایی شامل برنج،انواع حبوبات،خرما،روغن،عسل،تن ماهی و پنیر دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال ۷۰۰ نفر سهمیه کودک سوء تغذیه‌ای در شهرستان داریم افزود: از ۱۰۵ کودکی که دچار اختلال رشد هستند ۶۰ کودک با همکاری کمیته امداد سبد غذایی دریافت می‌کنند و حمایت می‌شوند.

طاعتی تصریح کرد: شناسایی کودکان سوء تغذیه‌ای مراحلی دارد که به تشخیص بهورز روستا به مرکز ارجاع داده می‌شوند و پس از انجام آزمایش‌ها و تأئید شاخص‌ها سوء تغذیه زیر پوشش قرار می‌گیرند.

این مسؤول افزود: این کودکان به مدت شش ماه پایش می‌شوند در صورتی که بهبودی حاصل شود از لیست حمایت خارج و کودکان جدید جایگزین می‌شوند.

* پیری زودرس در زنانی که رنگی از جوانی ندیدند

اغلب زنان رودسمه در سن نوجوانی به خانه بخت رفته‌اند و از بد روزگار اکنون در حالی که تنها ۳۰ سال سن دارند پیری زودرس را تجربه می‌کنند.

زنان روستاها برای رهایی از وضعیت فلاکت بار معیشت نیازمند توجه بیشترند تا حداقل بخشی از مشکلاتشان از دوش برداشته شود.

بارش‌های سیل آسا در راه است و نگاه مضطرب روستانشینان آجم و رودسمه امسال هم به قطعی ۶ ماهه راه ارتباطی با بخش و شهرستان دوخته شده است.

مردم این روستاها که بارها از طریق رسانه‌ها و به برکت شبکه‌های اجتماعی مشکلات بارانی خود را داد زده و اقدامی از سوی میؤولان به خود ندیدند دیگر فریادی برای رساندن دردهای نهفته در گلویشان ندارند.

-----------------------------------------------

گزارش و عکس: طیبه‌سادات سعادتی‌نیک

 

نام شما

آدرس ايميل شما

علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۳۸ سال کم نیست هااااااا
مسئولین کجا هستند؟
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
آخ سی فقیری
زیرنای
Iran, Islamic Republic of
گوش شنوا نیس کی به کیه
لفظ قلم
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم مسولین رسیدگی کنند.هر چند مردم فقط به مسایل حاشیه ایی توجه دارند تا چنین مسایلی از کامنتا معلومه کسی نظری نمیده اکه اسم یه نماینده در تیتر اول خبر بود همه بتزیدید و کامنت بی مورد.
منتظر
Iran, Islamic Republic of
حتما تعدادرایشون کم بییه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1