کبنا ؛مصطفی جوزانی
زیارت عاشورا و در امتداد آن اربعین و زیارت اربعین موضع و بیانیه سیاسی جبهه انقلابیون شیعه و بندی مهم از اعلامیه جهانی این اندیشه میباشد.
جدا از تقلیل دادن این زیارت یا به عبارتی بیانیه مهم و مانیفست جهانی به عزاداریهای چند روزه و یکی، دو ماهه چراغ راهی خواهد بود برای امروز امت اسلامی.
یکی از مهمترین مفهوم این زیارت نفی ظلم است در بخشهای مختلف زیارت عاشورا لعن و نفی ظلم و ستم دیده میشود، ستمهایی که بر برگزیدگان خداوند روا داشته شد که اوج آن در عاشورا نمایان گشت و در هزاران سال بعد از آن اتفاق خواهد افتاد. ظلمی که داد درگاه خداوندی را به دنبال داشته (السلام علیک یا ثارالله و ابن ثاره و الوتر الموتور).
بنای ظلم از ابتدای تاریخ و ختم آن در حق اهل بیت پیامبر، که بر همه و برای همیشه تاریخ ثبت شد (فلعن الله امته اسست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت).
لازم است مردم از ظلم تبری نمایند و هر لحظه از این ناصوابی اعلام برائت و بیزاری جویند احساس امنیتی که ظالم از سکوت بیننده ظلم میکند، اذن و اجازهای خواهد بود در جهت ادامه این روند، در لوای سکوتی که پیش زمینه عمق جنایاتی در آینده و همه گیر شدن آن میشود (و بالبرائته ممن اسس اساس الظلم و الجور)
ظالم به تنهایی در سازماندهی به ظلم توفیق چندانی کسب نمیکند و نخواهد کرد، آنهایی که در حادثه عاشورا اسب زین کردند و نعلهای تازه زدند، و امروزه پایگاههای هوایی و بنادر نظامی در اختیار ظالم قرار میدهند، شریک و ابزاری هستند که به واسطه سادگی و فریب زرق و برق سکههای زر اموی و دلارهای آمریکایی، تا ابد ننگ همکاری و همیاری در ظلم را بر پیشانی خود ثبت میکنند (اللهم لعن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک)
مسئولیت ظلم به هیچ وجه، خاص سران نمیباشد برچسبی تاریخی خواهد بود در سابقه هریک از مسئولان لشکری و کشوری تا فرماندهان و سران سیاسی تا پایینترین درجه جز و حتی سربازان کشور ظالم (الهم خص انت اول ظالم باللعن منی و ابدا به اولا ثم ثانی و الثالث و الرابع)
در زیارت عاشورا موضع شیعه در حق دوستان و کسانی که باید در مواقع لزوم دوست پنداشته شوند به درستی بیان شده که مهمترین آن هماهنگی خود با معیارهای از پیش تعیین شده توسط اهل بیت میباشد (انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم)
اندیشیدن و پیروی از این خط روشنایی عمیقی در دل هر انقلابی شیعه، حتی در برخورد و موضع گیری در برابر احزاب سیاسی خواهد بود، البته این مهم فرای از جریانات مدعی سیاسی چپ و اصلاح طلب خواهند بود که آشکارا حرمت امام حسین و اهل بیت آن حضرت را در سال ۸۸ نگه نداشته و حتی در اقدام به آتش سوزی خیمههای آن حضرت روی شمر و یزیدیان را سفید کردند.
در ادامه اما مهمترین وعدهای که در این زیارت به دلهای پر حرارت و آماده شیعه میدهد، وعده منتقم خون ابا عبدالله و ثمره قیام آن حضرت، برداشتن ظلم برای همیشه تاریخ خواهد بود (فاسال الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد وال محمد)
اینجاست که امام حسن عسکری یکی از علامات شیعه حقیقی را حضور در اجتماع بزرگ اربعین که پیش زمینهای خواهد بود برای ظهور، میداند.
زیارت عاشورا و در امتداد آن اربعین و زیارت اربعین موضع و بیانیه سیاسی جبهه انقلابیون شیعه و بندی مهم از اعلامیه جهانی این اندیشه میباشد.
جدا از تقلیل دادن این زیارت یا به عبارتی بیانیه مهم و مانیفست جهانی به عزاداریهای چند روزه و یکی، دو ماهه چراغ راهی خواهد بود برای امروز امت اسلامی.
یکی از مهمترین مفهوم این زیارت نفی ظلم است در بخشهای مختلف زیارت عاشورا لعن و نفی ظلم و ستم دیده میشود، ستمهایی که بر برگزیدگان خداوند روا داشته شد که اوج آن در عاشورا نمایان گشت و در هزاران سال بعد از آن اتفاق خواهد افتاد. ظلمی که داد درگاه خداوندی را به دنبال داشته (السلام علیک یا ثارالله و ابن ثاره و الوتر الموتور).
بنای ظلم از ابتدای تاریخ و ختم آن در حق اهل بیت پیامبر، که بر همه و برای همیشه تاریخ ثبت شد (فلعن الله امته اسست اساس الظلم و الجور علیکم اهل البیت).
لازم است مردم از ظلم تبری نمایند و هر لحظه از این ناصوابی اعلام برائت و بیزاری جویند احساس امنیتی که ظالم از سکوت بیننده ظلم میکند، اذن و اجازهای خواهد بود در جهت ادامه این روند، در لوای سکوتی که پیش زمینه عمق جنایاتی در آینده و همه گیر شدن آن میشود (و بالبرائته ممن اسس اساس الظلم و الجور)
ظالم به تنهایی در سازماندهی به ظلم توفیق چندانی کسب نمیکند و نخواهد کرد، آنهایی که در حادثه عاشورا اسب زین کردند و نعلهای تازه زدند، و امروزه پایگاههای هوایی و بنادر نظامی در اختیار ظالم قرار میدهند، شریک و ابزاری هستند که به واسطه سادگی و فریب زرق و برق سکههای زر اموی و دلارهای آمریکایی، تا ابد ننگ همکاری و همیاری در ظلم را بر پیشانی خود ثبت میکنند (اللهم لعن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک)
مسئولیت ظلم به هیچ وجه، خاص سران نمیباشد برچسبی تاریخی خواهد بود در سابقه هریک از مسئولان لشکری و کشوری تا فرماندهان و سران سیاسی تا پایینترین درجه جز و حتی سربازان کشور ظالم (الهم خص انت اول ظالم باللعن منی و ابدا به اولا ثم ثانی و الثالث و الرابع)
در زیارت عاشورا موضع شیعه در حق دوستان و کسانی که باید در مواقع لزوم دوست پنداشته شوند به درستی بیان شده که مهمترین آن هماهنگی خود با معیارهای از پیش تعیین شده توسط اهل بیت میباشد (انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم)
اندیشیدن و پیروی از این خط روشنایی عمیقی در دل هر انقلابی شیعه، حتی در برخورد و موضع گیری در برابر احزاب سیاسی خواهد بود، البته این مهم فرای از جریانات مدعی سیاسی چپ و اصلاح طلب خواهند بود که آشکارا حرمت امام حسین و اهل بیت آن حضرت را در سال ۸۸ نگه نداشته و حتی در اقدام به آتش سوزی خیمههای آن حضرت روی شمر و یزیدیان را سفید کردند.
در ادامه اما مهمترین وعدهای که در این زیارت به دلهای پر حرارت و آماده شیعه میدهد، وعده منتقم خون ابا عبدالله و ثمره قیام آن حضرت، برداشتن ظلم برای همیشه تاریخ خواهد بود (فاسال الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد وال محمد)
اینجاست که امام حسن عسکری یکی از علامات شیعه حقیقی را حضور در اجتماع بزرگ اربعین که پیش زمینهای خواهد بود برای ظهور، میداند.