تاریخ انتشار
چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۰۷۴۳۴

واترپلو گچساران به مصاف تهران/ گردشگران در چیتاب/ بازگشت یک بهله عقاب به زیستگاه

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
واترپلو گچساران به مصاف تهران
تیم واترپلو نفت و گاز گچساران عصر امروز در هفته دوم لیگ بر‌تر به مصاف نیروی زمینی تهران می‌رود.
هفته دوم از دور رفت رقابت‌های لیگ بر‌تر واترپلو کشور عصر امروز با برگزاری ۳ دیدار و در شهرهای مختلف پیگیری می‌شود.
تیم واترپلو نفت و گاز گچساران عصر امروز در دومین بازی خود در رقابت‌های لیگ بر‌تر به مصاف حریف خود نیروی زمینی تهران می‌رود و این بازی ساعت ۱۵ در استخر مجموعه ورزشی آزادی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران برگزار می‌شود.
تیم نفت و گاز گچساران که در بازی قبلی خود در برابر سایپا کرج با نتیجه ۱۵ بر ۶ شکست خورد در بازی امروز به دنبال پیروزی بر نیروی زمینی تهران و کسب نخستین پیروزی در لیگ بر‌تر است.
تیم نفت و گاز در بازی امروز برای بهبود بخشیدن وضعیت خود در جدول رده‌بندی نیاز به کسب پیروزی دارد تا خود را در به عنوان یک تیم مدعی نشان دهد.
تیم واترپلو نفت و گاز گچساران امسال به طور کامل بومی شده و هدایت این تیم برعهده پژمان بارون‌زاده است.
در دیگر بازی‌های امروز در ساعت ۱۸ و در تهران تیم شهید نوفلاح به مصاف دانشگاه آزاد اسلامی می‌رود و از ساعت ۱۵ و در اصفهان نماینده اصفهان با سایپا کرج صف آرایی می‌کنند.
گردشگران در چیتاب
سعید پایدار عضو شورای شهر یاسوج و از دوست‌داران صنعت توریست با هدف معرفی گردشگری روستایی و ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه از ۴ گردشگر خارجی برای حضور در روستای نظرآباد و چیتاب بویراحمد دعوت کرد.
این عضو شورای شهر یاسوج گفت: با رایزنی انجام گرفته با آژانس‌ها و فعالان گردشگری خارج از کشور برای اولین بار توانستیم توریست‌های خارجی را به منطقه کبگیان دعوت و ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری این منطقه عملا برای جوانان تولید درآمد کنیم.
سعید پایدار افزود: گردشگران آلمانی سفر به روستای نظرآباد را بهترین خاطره برای خود دانستند و وعده دادند که سال آینده نیز در این منطقه حضور پیدا می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه بنا دارم نسبت به توسعه گردشگری روستایی از هیچ تلاشی فروگذاری نکنم ابراز کرد: بدون شک با توجه به نقش روستا‌ها در جذب گردشگری، رونق این صنعت در روستا‌ها سبب ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف و در ابعاد وسیع‌تر، افزایش درآمد، مهاجرت معکوس، رونق کشاورزی و دامداری…و از همه مهم‌تر، افزایش مشارکت اجتماعی، ارتقای فرهنگ محلی و حفظ سنن بومی می‌شود.
پایدار ابراز کرد: ذخایر فرهنگی و طبیعی علاوه بر پاسخگویی به نیازهای روحی، طبیعت گرایی و زیبا طلبی انسان، منجر به کسب درآمد و توسعه نیز بوده که در قرن حاضر به عنوان زیر ساخت‌های اصلی گردشگری به آن‌ها اشاره می‌شود.
وی با بیان اینکه گردشگری روستایی یکی از پویا‌ترین فعالیت‌های اقتصادی عصرحاضر بوده که نقش مهمی در توسعه پایدار مناطق محلی ایفا کرده است عنوان کرد: این صنعت ابزار قدرتمندی برای رشد اقتصادی، فقرزدایی، حفظ منابع و ذخایر طبیعی و فرهنگی و ترویج و تقویت تفاهم و احترام متقابل بین ملت‌ها و جوامع محسوب می‌شود.
این فعال بخش گردشگری گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق بسیار مستعد برای گردشگری بوده که دسترسی آسان به استان‌های جنوبی، داشتن آب و هوای مطلوب، وجود کوه‌ها، رود‌ها، چشمه ساران، گیاهان دارویی، مزارع، محصولات کشاورزی ارگانیک و ویژگی‌های فرهنگی شامل آداب و رسوم، گویش محلی، پوشاک سنتی، غداهای بومی و بازی‌های محلی می‌تواند، آرامش روح و روان گردشگران را فراهم کند.
بازگشت یک بهله عقاب به زیستگاه
یک بهله پرنده عقاب که توسط یکی از طبیعت دوستان تحویل محیط زیست شهرستان کهگیلویه داده شده بود پس از تیمار داری، در کوه سفید لنده‌‌ رها شد.
یکی از دوست‌داران محیط زیست در اواخر مهرماه گذشته یک به هله پرنده عقاب را که به دلایل نامعلومی توان پرواز نداشت تحویل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت که معاینه اولیه نشان داد این پرنده مشکل گوارشی داشته که پس از تیمار داری و اطمینان از بهبود شرایط جسمانی آن در زیستگاه اصلی خود در کوه سفید شهرستان لنده‌‌ رها شد.
هفت منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع خائیز و سرخ در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان قرار دارد.
این منطقه با ۳۳ هزار هکتار وسعت در دی ماه سال ۷۷ در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
سید اسدالله هاشمی هنگام‌‌ رها کردن این به هله عقاب در طبیعت به حساسیت زیاد بال‌های پرندگان در نحوه شکار کردن و تداوم زندگی آن‌ها اشاره کرد.
«در صورت نگهداری این گونه پرندگان در قفس و نیز غیر اصولی به دام انداختن، خیلی زود بال‌های آن‌ها آسیب دیده و از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.»
هاشمی به طبیعت دوستان توصیه کرد در صورت مواجهه با چنین پرندگانی با سامانه ۱۵۴۰ این اداره کل و یا به نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط زیست خود اطلاع رسانی نمایند.
روز گذشته نیز ۲ به هله پرنده سارگپه در طبیعت گچساران‌‌ رها شد.
عدم بازدید مسئولان از نمایشگاه قرآنی
نخستین نمایشگاه هنرهای تجسمی قرآن و عترت در کهگیلویه وبویراحمد و در شهر یاسوج به همت بانوی هنرمند در نگارخانه باران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گشایش یافت.
هانیه برنامنش با بیان اینکه در این نمایشگاه ۸۰ اثر هنری فاخر به نمایش گذاشته شده، اظهار کرد: این آثار با موضوعات امام زمان، حجاب، عفاف، داستان‌های قرآنی و ائمه به تصویر کشیده شده است که ۲۰ اثر مربوط به کودکان ۶۰ اثر متعلق به گروه سنی بزرگسالان است.
موسس آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی نقش هستی نیز گفت: برپایی این نمایشگاه حاصل ۱۰ سال کار هنری بنده و دو ماه کار آموزشی شاگردان است که در معرض دید عموم قرار گرفت.
برنامنش تصویرسازی را باعث ماندگاری آثار در ذهن مردم دانست و گفت: این نمایشگاه با هدف آشنایی مردم به خصوص نسل جوان با هنر قرآنی برپا شده است.
موسس آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی نقش هستی هدف از برپایی این نمایشگاه را ترویج فرهنگ قرآنی و آشنایی هرچه بیشتر قشرهای مختلف مردم کهگیلویه و بویراحمد به ویژه نسل جوان با مقوله هنر در قرآن اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه همه روزه صبح‌ها از ساعت ۹ تا اذان ظهر و عصر‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ پذیرای علاقمندان به فرهنگ قرآنی خواهد بود.
این هنرمند گفت: همسرم در حوزه هنر قطاعی که یکی دیگر از هنر‌های اسلامی است و در کتاب‌ها به خصوص در زمانهای قدیم که کتاب‌ها دست نویس بودندکاربردداشت فعالیت دارد و از هنرمندان با تجربه کشور در این حوزه هستند.
برنامنش اظهار کرد: ما یک خانواده هستیم که دوست داریم هنر اسلامی ایرانی که در تاریخ صاحب نام است زنده بماند و برای این هدفمان ‌‌نهایت تلاش را خواهیم کرد.
موسس آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی نقش هستی تصریح کرد: به دلیل علاقه شخصی خودم و حمایت‌های همسرم به سمت هنر‌های اسلامی و گرایش نگار‌گری رفتم که خوشبختانه در این حوزه تا الان توانسته‌ام موفق باشم.
این بانوی هنرمند افزود: یکی از تابلو‌های من که با موضوع مقام والای شهدا نزد خداوند و برگرفته از آیه ۱۵۴ سوره بقره که در آن زنده بودن شهدا و اینکه زنده هستند و نزد خداوند روزی می‌گیرندو ایده‌های ذهنی خودم است در نمایشگاه قرآن و عترت در شیراز جز برگزیدگان بود و توانست رتبه خوبی را ازبین آثار کسب کند.
برنامنش بیان کرد: در این نمایشگاه آثار تلفیقی شامل تذهیب با نقاشی و خوشنویسی روی شیشه کار شده است.
وی استقبال از نمایشگاه قرآن و عترت در یاسوج را مطلوب اریابی کرد و گفت: جای حضور مسئولان فرهنگی و مذهبی کهگیلویه و بویراحمد برای بازدید از نمایشگاه خالی بود که برایم جای تعجب است.
برنامنش افزود: طبق هماهنگی‌هایی که برای حضور مسئولان و مدیران استانی در نمایشگاه قرآن و عترت صورت گرفت برای همه آن‌ها دعوت نامه صادر شد و بنده حضوری خدمت چند تن از مدیران رسیدم وشخصا از آن‌ها برای حضور در این نمایشگاه دعوت کردم که متاسفانه جوابی به من دادند که ارزش هنر و کار‌های هنری را سبک می‌شمارد.
وی بیان کرد: این مدیران به من گفتند که اگر ما بخواهیم در نمایشگاه شما حضور داشته باشیم باید از شما خرید کنیم که به دلیل مسائل مالی معذور هستیم و نمی‌توانیم به نمایشگاه بیاییم.
موسس آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی نقش هستی گفت: متاسفانه در حالی با این جواب‌ها رو به رو شدیم که هیچ گونه توقع مالی از مدیران نداشتیم و تنها حضور آن‌ها برای دلگرمی من و شاگردان من کفایت می‌کرد.
برنامنش با بیان اینکه گلایه‌های اصلی من از مسئولان حوزه‌های قرآنی و سازمان تبلیغات اسلامی کهگیلویه وبویراحمد است، تصریح کرد: متاسفانه با اینکه یک هفته از افتتاح نمایشگاه قرآن و عترت در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد می‌گذرد اما تاکنون هیچ کدام از این مسئولان برای بازدید از نمایشگاه نیامده‌اند.
وی با اشاره به استقبال خیلی خوب کودکان و نوجوانان از این هنر در یاسوج گفت: آموزشگاه ما فقط یک اتاق است که از سپاه فتح استان اجاره کرده‌ایم و به دلیل افزایش متقاضیان مجبور به افزایش فضای آموزشیمان هستیم که متاسفانه به دلیل نبود بودجه کافی و مشکلات مالی قادر به این کار نیستیم و از مسئولان تقاضاداریم که در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.
این هنرمند هنر‌های اسلامی با اشاره به اینکه هنوز خیلی از خانواده‌هایی که به قرآن و هنر علاقه دارند از وجود همچین هنری در استان بی‌خبر هستند، گفت: آموزش ما بر اساس داستان‌ها و آیات قرآن است و کار آموزان ما به همین دلیل همیشه با وضو سر کلاس حاضر می‌شوند و می‌گویند به دلیل مقدس بودن این کار نیاز هست که وضو داشته باشیم.
برنامنش در ادامه بیان کرد: یکی از راه‌های حمایت از هنرمندان این است که نهاد‌ها، ادارات و سازمان‌های استان که همیشه همایش، جشنواره و مسابقاتی را برگزار و حتی برخی از آن‌ها مهمانان کشوری دارند وبرای یاد بود سوغاتی‌های محلی برای آن‌ها تهیه می‌کنند چه بهتر می‌شد که این هدایا و جوایز را از دست ساخته‌های هنرمندان همین استان تهیه می‌کردند تا هم آن‌ها به هدفشان می‌رسیدند و هم هنرمندان ما به نوعی حمایت شوند.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه زمینه سازی برای برپایی نمایشگاه قرآن و عترت در هفته قرآن و عترت در کهگیلویه وبویراحمد محسوب می‌شود گفت: با توجه به اینکه تاکنون همچین نمایشگاهی با این موضوع در این استان برگزار نشده این کار می‌تواند زمینه لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های بهتر و پر بار‌تر را فراهم کند.
موسس آموزشگاه آزاد هنرهای تجسمی نقش هستی افزود: آخرین تقاضای من از هنر دوستان و مسئولان استانی این است که ‌‌نهایت حمایت از هنر و هنرمندان را داشته باشند چرا که اگر هنرمندی افتخاری بیا فریند این افتخار برای استان و مسئولان استان است.
پایان مطالعات فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه بویراحمد گفت: مطالعات فاز اول و دوم فاضلاب شهرهای باشت، مادوان، لنده و بهمئی پایان یافت.
سیدعلی لدنی‌نژاد با بیان اینکه اجرای فاضلاب این شهر‌ها به یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد افزود: اعتبار مورد نیاز طرح‌های فاضلاب هریک از این شهر‌ها ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
از ۱۴۶ هزار مشترک آب و فاضلاب کهگیلویه بویراحمد ۳۰ هزار و ۳۸۳ اشتراک فاضلاب است.
وی کمبود اعتبار را یکی از مشکلات اجرای طرح‌های آب و فاضلاب شهری دانست و افزود: جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی از راهکار‌ها و برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب برای اجرای طرح‌های فاضلاب شهری است.
از ۱۷ شهر کهگیلویه و بویراحمد ۸۵ درصد جمعیت شهر یاسوج، دوگنبدان ۲۰ درصد و دهدشت کمتر از ۱۰ درصد از شبکه فاضلاب برخور دارند.
چهار موکب کهگیلویه و بویراحمد در عراق
رئیس ستاد عتبات عالیات کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور ارائه خدمات به عزاداران اربعین حسینی چهار موکب توسط استان کهگیلویه و بویراحمد در عراق ایجاد شده است.
سید فرج‌الله نظرپور در نشست کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین اظهار کرد: تاکنون اقدامات خوبی جهت ساماندهی نذورات و کمک‌های مردمی نقدی و غیرنقدی مردم استان برای اربعین حسینی صورت گرفته است.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد چهار موکب در عراق خبر داد و بیان کرد: تأمین موکب حضرت علی‌اصغر (ع) در نجف اشرف، موکب ۵۰۸ و ۸۳۶ بین نجف و کربلا و موکب باب القبله در کربلا چهار موکب ایجاد شده توسط استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور عراق است.
وی تصریح کرد: جهت پذیرایی از زائرین اربعین حسینی یک موکب در مرز شلمچه توسط استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده است و در این موکب به زائرین و شیفتگان اباعبدالله حسین (ع) خدمات ارائه می‌شود.
این مسؤول ادامه داد: در موکب در نظر گرفته شده مرز شلمچه روزانه ۵ هزار نفر از زائرین کربلا توسط کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین کهگیلویه و بویراحمد مورد پذیرایی قرار می‌گیرند.
نظرپور ادامه داد: برای پذیرایی بهتر از زائرین امام حسین (ع) نیازمند اقلامی همچون چادر، کفی چادر، موکت، پتو، آب معدنی، شکر، شربت، قند، چایی، نان، آرد، لیوان مصرفی، پنیر، خرما و کشمش هستیم که مردم استان کمک‌های خود را به ستاد عتبات عالیات مرکز استان و دفا‌تر این ستاد در شهرستان‌ها ارائه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1