تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۲۵
کد مطلب : ۲۰۷۰۷۶

بازار گچساران؛ بازوی قدرتمند تاجگردون

۲۴
۰
کبنا ؛آرش کنارکوهیhajkhodadost

زیرگذر گچساران؛ پروژه‌ای که ماه‌ها سوژه اول شهر و یا حتی استان بود. طرحی که برای هر گچسارانی تبدیل به خاطره‌ای شد تا اگر روزگاری قرار برنوشتن تاریخ شهر باشد، این موضوع در صفحات اولیه آن قرار گیرد. در موضوع زیرگذر، عمده نارضایتی‌ها از سوی کسبه‌ای بیان می‌شد که این طرح باعث رکود بازارشان شده بود و بی‌نظمی‌هایی که ماه‌ها یک شهر درگیر آن بودند و البته بازاریان آن قسمت از شهر حق داشتند، اما عدم تدابیر مناسب در شروع کار باعث بدبینی مردم نسبت به این طرح گردید که بعدها با پیگیری‌های ویژه نماینده مردم به سرانجام رسید.

و اما خیابان بلادیان؛ سوژه این روزهای محافل گچساران که امروز اوج حواشی آن را شاهد بودیم و آن، مخالفت حضوری معترضین نسبت به این طرح بود و البته می توانستیم با تدابیر بیشتر شاهد چنین چیزی نباشیم که در این موضوع یکبار دیگر ضعف دستگاه ها و نهادهای شهری در خصوص عدم ارتباط صحیح و پایدار با شهروندان و ضعف عمده در ایجاد فضای تعامل مثبت با آنها بسیار به چشم آمد. مساله ای که در کلان شهرها و شهرهای دارای مدیریت عمرانی قوی، به یک مساله کوچک و پیش پا افتاده تبدیل گردیده است.

آنچه در ماجرای خیابان بلادیان با زیرگذر شباهت دارد، عدم اطلاع‌رسانی و توجیه بازاریان و شهروندان است. بازاریانی که خاطراتی خوبی از پروژه‌های بزرگ شهری ندارند و بدبینی، بزرگ‌ترین عامل تحریک کننده و بازدارنده برایشان محسوب می‌گردد. بازاریانی که امروز علناً اعلام کردند که ضمن اعتراض، اجازه نخواهند داد که از فریادشان سوءاستفاده‌های سیاسی شود.

بازاریان گچساران که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آنان نیز از طرفداران نماینده مردم هستند و شاید اگرنه به‌صورت تجمع و کوچه-بازاری، بلکه به‌صورت تئوری و علمی توجیه شوند می‌توانند بازوی قدرتمندی برای تاجگردون و این طرحش باشند که البته تاکنون مدیران وی و مسئولین اجرایی در خصوص ایجاد آن فضای تعاملی چندان قوی عمل‌نکرده‌اند و به سوالات بی شماری که در خصوص این پروژه مطرح است دقیق پاسخ نداده اند و شاید با کمی تدبیر بتوان به راحتی چالش های حیطه آن را برطرف نمود. تدبیری که تاجگردون به مدیرانش یک بار نشان داد و آن روزی بود که وی در یک همایش تخصصی با حضور معاونت وزیر راه و مسئولین بافتهای فرسوده کشوری و... لیدر معترضین را به بالای جایگاه دعوت کرد و پای حرفهایش نشست... اما ای کاش این موضوع پس از آن نیز توسط مدیران اجرایی صورت می گرفت و مسائل حول این طرح توسط آنها برای شهروندان کاملاً باز و روشن می شد.

اما در این مقال چند پیشنهاد که شاید بعضی از آن‌ها پیش‌ازاین مطرح‌شده اما هیچ توجهی نگردیده، باری دیگر بیان می‌گردد و امید است مفید واقع گردد:

۱- لزوم برگزاری یک نشست در بیت العباس و یا مسجد صاحب‌الزمان با حضور کلیه بازاریان و کسبه و اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص این طرح و با حضور فرماندار، شهردار، راهنمایی و رانندگی، پیمانکار و... و توضیحات جداگانه هریک از مسئولین در خصوص این طرح و هریک از فازهایی نظیر: مدت زمان زیرزمینی کردن کابلهای برق، تلفن، آب و... مدت زمان اجرای طرح، پوشش بار ترافیکی خودروها، میزان تغییرات مالیاتها و...

۲- نصب روزشمار در ابتدای خیابان؛ این کار برخلاف طرح زیرگذر باعث اعتماد حداکثری شهروندان به این طرح خواهد شد و البته باتوجه به اینکه تاکنون هیچگاه چنین کاری در گچساران و یا استان نشده، می توان به عنوان یک فرهنگسازی نیز به آن توجه کرد.

۳- ایجاد ماکت این طرح و یا چاپ بروشورهای مربوطه در چند نقطه خیابان بلادیان و حتی شهر که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر شفاف‌سازی موضوعات گنگ این طرح داشته باشد، که تاکنون شهرداری می توانست به راحتی از انجام آن بر آید.

۴- اجرای فازهای مختلف این طرح در شب و پس از تعطیلی مغازه‌ها، تا با این کار باعث نارضایتی مغازه‌داران و خریداران و همچنین ایجاد بی‌نظمی در مرکز شهر نگردد.

۵- فکر کردن روی این موضوع که می توان با کاهش مالیات یکساله کسبه این بخش از بازار، بخشی از رکود آنها در زمان اجرای طرح را جبران کرد که به حتم مورد استقبال بازاریان قرار خواهد گرفت.

۶-  شاید بهتر باشد قبل از اجرای طرح چند روزی به‌طور آزمایشی خیابان بلادیان از عبور ماشین‌ها خودداری شود تا ضمن به دست آوردن حجم ترافیک، بازاریان عیناً شاهد عدم تغییرات محسوس منفی بر بازار باشند.

۷- بررسی این نکته که در صورت امکان، عرض پیاده‌روهای فعلی به دو تا سه برابر افزایش و مسیر وسط خیابان فعلی نیز برای عبور گاری‌های باربری هم برای خریداران و هم فروشندگان پیش‌بینی گردد و البته باعث اشتغال‌زایی عده‌ای کارگر محترم نیز خواهد شد.

۸- در صورت بررسی بند ۶، می‌توان این طرح را در آینده و در صورت مشکلات عدیده و کم رونقی بازار برای خودروها نیز به کاربست و یک لاین را ماشین‌رو در نظر گرفت.

۹- در صورت بررسی بند ۷، جهت کاستن حجم ترافیک در این خیابان، می‌توان طرح زوج و فرد خودروها را در آن اجرا کرد.

۱۰- در صورت ماشین‌رو کردن آن می‌توان این طرح فقط برای تاکسی‌ها و آژانس‌های مسافربری آزاد شود تا شهروندان نیز کمتر دچار مشکل شوند.

بازاریان گچساران با این اعتراضات آرام اخیر خود ثابت کرده‌اند که اهل گفتمان هستند و اگر به دغدغه‌های آنان پاسخ صحیح داده شود و گوش شنوایی برای حرف‌ها و درد دل‌هایشان باشد خود می‌توانند بازوی قوی برای اجرای این طرح باشند، طرحی که هم می‌تواند تغییرات مثبت و زیباسازی را به شهر هدیه کند و هم تعامل با بازاریان شهر...

درهرصورت می‌توان به بازاریان این قول داده شود که در صورت بی‌رونق شدن بازار مرکزی گچساران، پیش‌بینی ورود خودروها نیز خواهد شد و در آینده می‌توان بدون هزینه‌ای خاص، تغییراتی در این طرح داد. مثل خیابان حافظیه شیراز که علی‌رغم سنگفرش بودن، تنها در ایام خاص (تعطیلات) از عبور ماشین‌ها جلوگیری می‌شود و یا بسیاری از نقاط سنگفرش شده تهران.

در پایان آنچه بر آن تأکید می‌گردد؛ با ایجاد فضای اعتمادسازی برای شهروندان و نیز اطلاع‌رسانی دقیق در خصوص طرح‌های بزرگ شهری می‌توان بسیار سریع‌تر و کم حاشیه‌تر دست به تغییرات بزرگ زد. تغییراتی که شاید عبور ماشین از آنها یک موضوع درجه چندم باشد، و بحث اصلی اعتمادسازی باشد و لاغیر...
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
با سلام این طرح الگوبرداری از کدام شهر ویا خیابان بوده به نظرم این طرح طرح غلطی هست که بعضی ها اصرار به انجام ان دارند
علی
Iran, Islamic Republic of
این طرح از کدام شهر یا خیابان مهم شهرهای بزرگ الگوبرداری شده به نظرم این یک اشتباه هست که خیابان اصلی سنگ فرش بشه
Iran, Islamic Republic of
همیشه آدم ها با تغییر مختلف هستند مخصوصا افراد سنتی...اتفاقا طرح بسیار خوبی هست که باید اجرا بشه که باعث زیباسازی شهر خواهد شد.البته باید افرادی که با این طرح درگیر هستند توجیح می شدند.
بازار کپری ها
Iran, Islamic Republic of
دقیقا بزگترین مشکل اینه که معلوم نیست می خوان چیکار کنن. خوب هرکی باشه مقاومت نشون میده
کارمند نفت
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون دلش خوشه که مدیر داره. بقران حیف این نماینده که حتی مدیرانش از پس چنین طرح هایی هم بر نمیان.حیف و صد حیف
حسینی
Iran, Islamic Republic of
اگر قصد هدمت بود و مردم رو در نظر داشتن بودجه چندین میلیاردی رو صرف ساخت کارخونه میکردن تا مشکل بیکاری حل بشه نه اینکه پول بیت المال رو اینجوری حیف و میل کنن
پدرام
Iran, Islamic Republic of
مشکل فقط و فقط ترس بازاری ها از اینده این طرحه. بندهای این پیشنهادها هم خوبه البته اگر گوش شنوایی باشه
باوی
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون خودش باید طبق معمول این قضیه را جمع کند و وارد بشود در غیر اینصورت این طرح در نطفه شکست می خورد.
بانوی فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
کی به این چیزا اهمیت میده؟ کی به کی احترام می زاره؟ کی واسش ططرف مقابل محترمه؟ کی به افکار کی احترام میزاره؟ اما واقعاً چه اشکالی دارد که متمدنانه شهروندان رو برای این طرح به درستی آگاه کنند؟
جوجه
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون دم غیرتت گرم فکر ابادی شهرمونی ولی یکمم فکر جوونا باش ماهم گناه داریم بخدا
گچساران
Iran, Islamic Republic of
یاد تلاشهای شبانه روزی فرماندار قبل پیگیریهای جسورانه امام جمعه محترم در طرح زیر گذر بخیر خیلی ها پیگیری ویژه داشتند لطفا به نام نماینده تنها تمام نکنید
گچساران
Iran, Islamic Republic of
تغیر همیشه با مقاوت روبرواست زمانی بشه که همین مخالفان این طرح این تغییر را بزرگترین امتیاز برای ملک و کار و کسب خود بدانند . به قضیه باید به صورت علمی و کارشناسی نگاه کرد و اختیار دست تعداد محدود و کسانی که فقط هدف خود را در نظر میگیرند نباید باشد .
Iran, Islamic Republic of
با این پول چه کارخونه ای میشه ساخت ، نهایتش دویست نفر اشتغال زایی انجام بده، پتروشیمی به اون بزرگی فقط هزار نفر اشتغال زایی خواهد داشت ولی در صورت رونق بازار کل شهر رونق میگیره و هزارن فرصت شغلی ایجاد میشه از گاریچی بگیر تا خدمات توریستی
Iran, Islamic Republic of
انصافا شورای شهر خنثاست هیچ تاثیری در شهر ندارند
استاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
حافظیه شیراز و بازار تهران شکست خورده هست و رونق را از آن مناطق گرفته
دقت کنیند
Iran, Islamic Republic of
در شیرازو تهران شکست خوردس فقط این شهر بی مهندس هست که از این طرح های بدرد نخور استفاده میکنه
دانشجوی اقتصاد-دانشگاه اصفهان
Iran, Islamic Republic of
همیشه یه سوژه ای در این شهر وجود داره. بابا عصر تکنولوژی هست، بشینین باهم همفکری کنید. البته مدریت شهری آنقدر ضعیف هست که برای نصب آبسردکن هم باید نماینده وارد بشه. حیف تاجگردون که نماینده گچسارانه
باید در کنار اجرای چنین طرحی گروهی روانشناس و جامعه شناس بیان ابتدا مقدمات کار را فراهم کنن
کار زورکی هزینه اش زیاده آرامش کمتری داره
مارینی
Iran, Islamic Republic of
کامنت ۶ عزیز آیا میدانستید بزرگترین کارخانه ماشین سازی کشور بعد از ماشین سازی اراک در گچساران وجود دارد ؟؟؟؟ ولی افسوس که با بی مدیریتی فقط عده ای انگشت شمار در این کارخانه با ظرفیت تولید ۱۵۰۰۰تنی مشغولند؟؟؟ مراتب جهت اطلاع همشهریان عزیز بیان شد ...
احد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در گچساران همیشه یابعد از اجرا یا در زمان اجرا مسولین یادشون می افته درباره این باید مطالعات داشته باشند و اینکه برای اجرای یک طرح عمرانی اول باید بستر او طرح فراهم بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تلاش بازاریان بی نتیجه ماند کارکنده کاری راشروع کردند.خدابه خیربگذره.
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون فقط یک مدیر موفق داره اونم مهندس زینل زاده هست اخه مدیر کجا بود مرد مومن بعد جالبه تنها مدیری رو هم که بهش فشار می اوردند شهردار بود چون ازش انتظارات بیجا زیاد داشتند
شهروند
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون فقط یک مدیر موفق داره اونم مهندس زینل زاده هست اخه مدیر کجا بود مرد مومن بعد جالبه تنها مدیری رو هم که بهش فشار می اوردند شهردار بود چون ازش انتظارات بیجا زیاد داشتند
Iran, Islamic Republic of
میگم راستی پیمانکار خیابون بلادیان کیه
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1