تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۵:۲۵
کد مطلب : ۲۰۷۰۷۶
بازار گچساران؛ بازوی قدرتمند تاجگردون
۰
کبنا ؛آرش کنارکوهی
زیرگذر گچساران؛ پروژهای که ماهها سوژه اول شهر و یا حتی استان بود. طرحی که برای هر گچسارانی تبدیل به خاطرهای شد تا اگر روزگاری قرار برنوشتن تاریخ شهر باشد، این موضوع در صفحات اولیه آن قرار گیرد. در موضوع زیرگذر، عمده نارضایتیها از سوی کسبهای بیان میشد که این طرح باعث رکود بازارشان شده بود و بینظمیهایی که ماهها یک شهر درگیر آن بودند و البته بازاریان آن قسمت از شهر حق داشتند، اما عدم تدابیر مناسب در شروع کار باعث بدبینی مردم نسبت به این طرح گردید که بعدها با پیگیریهای ویژه نماینده مردم به سرانجام رسید.
و اما خیابان بلادیان؛ سوژه این روزهای محافل گچساران که امروز اوج حواشی آن را شاهد بودیم و آن، مخالفت حضوری معترضین نسبت به این طرح بود و البته می توانستیم با تدابیر بیشتر شاهد چنین چیزی نباشیم که در این موضوع یکبار دیگر ضعف دستگاه ها و نهادهای شهری در خصوص عدم ارتباط صحیح و پایدار با شهروندان و ضعف عمده در ایجاد فضای تعامل مثبت با آنها بسیار به چشم آمد. مساله ای که در کلان شهرها و شهرهای دارای مدیریت عمرانی قوی، به یک مساله کوچک و پیش پا افتاده تبدیل گردیده است.
آنچه در ماجرای خیابان بلادیان با زیرگذر شباهت دارد، عدم اطلاعرسانی و توجیه بازاریان و شهروندان است. بازاریانی که خاطراتی خوبی از پروژههای بزرگ شهری ندارند و بدبینی، بزرگترین عامل تحریک کننده و بازدارنده برایشان محسوب میگردد. بازاریانی که امروز علناً اعلام کردند که ضمن اعتراض، اجازه نخواهند داد که از فریادشان سوءاستفادههای سیاسی شود.
بازاریان گچساران که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آنان نیز از طرفداران نماینده مردم هستند و شاید اگرنه بهصورت تجمع و کوچه-بازاری، بلکه بهصورت تئوری و علمی توجیه شوند میتوانند بازوی قدرتمندی برای تاجگردون و این طرحش باشند که البته تاکنون مدیران وی و مسئولین اجرایی در خصوص ایجاد آن فضای تعاملی چندان قوی عملنکردهاند و به سوالات بی شماری که در خصوص این پروژه مطرح است دقیق پاسخ نداده اند و شاید با کمی تدبیر بتوان به راحتی چالش های حیطه آن را برطرف نمود. تدبیری که تاجگردون به مدیرانش یک بار نشان داد و آن روزی بود که وی در یک همایش تخصصی با حضور معاونت وزیر راه و مسئولین بافتهای فرسوده کشوری و... لیدر معترضین را به بالای جایگاه دعوت کرد و پای حرفهایش نشست... اما ای کاش این موضوع پس از آن نیز توسط مدیران اجرایی صورت می گرفت و مسائل حول این طرح توسط آنها برای شهروندان کاملاً باز و روشن می شد.
اما در این مقال چند پیشنهاد که شاید بعضی از آنها پیشازاین مطرحشده اما هیچ توجهی نگردیده، باری دیگر بیان میگردد و امید است مفید واقع گردد:
۱- لزوم برگزاری یک نشست در بیت العباس و یا مسجد صاحبالزمان با حضور کلیه بازاریان و کسبه و اطلاعرسانی دقیق در خصوص این طرح و با حضور فرماندار، شهردار، راهنمایی و رانندگی، پیمانکار و... و توضیحات جداگانه هریک از مسئولین در خصوص این طرح و هریک از فازهایی نظیر: مدت زمان زیرزمینی کردن کابلهای برق، تلفن، آب و... مدت زمان اجرای طرح، پوشش بار ترافیکی خودروها، میزان تغییرات مالیاتها و...
۲- نصب روزشمار در ابتدای خیابان؛ این کار برخلاف طرح زیرگذر باعث اعتماد حداکثری شهروندان به این طرح خواهد شد و البته باتوجه به اینکه تاکنون هیچگاه چنین کاری در گچساران و یا استان نشده، می توان به عنوان یک فرهنگسازی نیز به آن توجه کرد.
۳- ایجاد ماکت این طرح و یا چاپ بروشورهای مربوطه در چند نقطه خیابان بلادیان و حتی شهر که میتواند تأثیر بسیار زیادی بر شفافسازی موضوعات گنگ این طرح داشته باشد، که تاکنون شهرداری می توانست به راحتی از انجام آن بر آید.
۴- اجرای فازهای مختلف این طرح در شب و پس از تعطیلی مغازهها، تا با این کار باعث نارضایتی مغازهداران و خریداران و همچنین ایجاد بینظمی در مرکز شهر نگردد.
۵- فکر کردن روی این موضوع که می توان با کاهش مالیات یکساله کسبه این بخش از بازار، بخشی از رکود آنها در زمان اجرای طرح را جبران کرد که به حتم مورد استقبال بازاریان قرار خواهد گرفت.
۶- شاید بهتر باشد قبل از اجرای طرح چند روزی بهطور آزمایشی خیابان بلادیان از عبور ماشینها خودداری شود تا ضمن به دست آوردن حجم ترافیک، بازاریان عیناً شاهد عدم تغییرات محسوس منفی بر بازار باشند.
۷- بررسی این نکته که در صورت امکان، عرض پیادهروهای فعلی به دو تا سه برابر افزایش و مسیر وسط خیابان فعلی نیز برای عبور گاریهای باربری هم برای خریداران و هم فروشندگان پیشبینی گردد و البته باعث اشتغالزایی عدهای کارگر محترم نیز خواهد شد.
۸- در صورت بررسی بند ۶، میتوان این طرح را در آینده و در صورت مشکلات عدیده و کم رونقی بازار برای خودروها نیز به کاربست و یک لاین را ماشینرو در نظر گرفت.
۹- در صورت بررسی بند ۷، جهت کاستن حجم ترافیک در این خیابان، میتوان طرح زوج و فرد خودروها را در آن اجرا کرد.
۱۰- در صورت ماشینرو کردن آن میتوان این طرح فقط برای تاکسیها و آژانسهای مسافربری آزاد شود تا شهروندان نیز کمتر دچار مشکل شوند.
بازاریان گچساران با این اعتراضات آرام اخیر خود ثابت کردهاند که اهل گفتمان هستند و اگر به دغدغههای آنان پاسخ صحیح داده شود و گوش شنوایی برای حرفها و درد دلهایشان باشد خود میتوانند بازوی قوی برای اجرای این طرح باشند، طرحی که هم میتواند تغییرات مثبت و زیباسازی را به شهر هدیه کند و هم تعامل با بازاریان شهر...
درهرصورت میتوان به بازاریان این قول داده شود که در صورت بیرونق شدن بازار مرکزی گچساران، پیشبینی ورود خودروها نیز خواهد شد و در آینده میتوان بدون هزینهای خاص، تغییراتی در این طرح داد. مثل خیابان حافظیه شیراز که علیرغم سنگفرش بودن، تنها در ایام خاص (تعطیلات) از عبور ماشینها جلوگیری میشود و یا بسیاری از نقاط سنگفرش شده تهران.
در پایان آنچه بر آن تأکید میگردد؛ با ایجاد فضای اعتمادسازی برای شهروندان و نیز اطلاعرسانی دقیق در خصوص طرحهای بزرگ شهری میتوان بسیار سریعتر و کم حاشیهتر دست به تغییرات بزرگ زد. تغییراتی که شاید عبور ماشین از آنها یک موضوع درجه چندم باشد، و بحث اصلی اعتمادسازی باشد و لاغیر...
زیرگذر گچساران؛ پروژهای که ماهها سوژه اول شهر و یا حتی استان بود. طرحی که برای هر گچسارانی تبدیل به خاطرهای شد تا اگر روزگاری قرار برنوشتن تاریخ شهر باشد، این موضوع در صفحات اولیه آن قرار گیرد. در موضوع زیرگذر، عمده نارضایتیها از سوی کسبهای بیان میشد که این طرح باعث رکود بازارشان شده بود و بینظمیهایی که ماهها یک شهر درگیر آن بودند و البته بازاریان آن قسمت از شهر حق داشتند، اما عدم تدابیر مناسب در شروع کار باعث بدبینی مردم نسبت به این طرح گردید که بعدها با پیگیریهای ویژه نماینده مردم به سرانجام رسید.
و اما خیابان بلادیان؛ سوژه این روزهای محافل گچساران که امروز اوج حواشی آن را شاهد بودیم و آن، مخالفت حضوری معترضین نسبت به این طرح بود و البته می توانستیم با تدابیر بیشتر شاهد چنین چیزی نباشیم که در این موضوع یکبار دیگر ضعف دستگاه ها و نهادهای شهری در خصوص عدم ارتباط صحیح و پایدار با شهروندان و ضعف عمده در ایجاد فضای تعامل مثبت با آنها بسیار به چشم آمد. مساله ای که در کلان شهرها و شهرهای دارای مدیریت عمرانی قوی، به یک مساله کوچک و پیش پا افتاده تبدیل گردیده است.
آنچه در ماجرای خیابان بلادیان با زیرگذر شباهت دارد، عدم اطلاعرسانی و توجیه بازاریان و شهروندان است. بازاریانی که خاطراتی خوبی از پروژههای بزرگ شهری ندارند و بدبینی، بزرگترین عامل تحریک کننده و بازدارنده برایشان محسوب میگردد. بازاریانی که امروز علناً اعلام کردند که ضمن اعتراض، اجازه نخواهند داد که از فریادشان سوءاستفادههای سیاسی شود.
بازاریان گچساران که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آنان نیز از طرفداران نماینده مردم هستند و شاید اگرنه بهصورت تجمع و کوچه-بازاری، بلکه بهصورت تئوری و علمی توجیه شوند میتوانند بازوی قدرتمندی برای تاجگردون و این طرحش باشند که البته تاکنون مدیران وی و مسئولین اجرایی در خصوص ایجاد آن فضای تعاملی چندان قوی عملنکردهاند و به سوالات بی شماری که در خصوص این پروژه مطرح است دقیق پاسخ نداده اند و شاید با کمی تدبیر بتوان به راحتی چالش های حیطه آن را برطرف نمود. تدبیری که تاجگردون به مدیرانش یک بار نشان داد و آن روزی بود که وی در یک همایش تخصصی با حضور معاونت وزیر راه و مسئولین بافتهای فرسوده کشوری و... لیدر معترضین را به بالای جایگاه دعوت کرد و پای حرفهایش نشست... اما ای کاش این موضوع پس از آن نیز توسط مدیران اجرایی صورت می گرفت و مسائل حول این طرح توسط آنها برای شهروندان کاملاً باز و روشن می شد.
اما در این مقال چند پیشنهاد که شاید بعضی از آنها پیشازاین مطرحشده اما هیچ توجهی نگردیده، باری دیگر بیان میگردد و امید است مفید واقع گردد:
۱- لزوم برگزاری یک نشست در بیت العباس و یا مسجد صاحبالزمان با حضور کلیه بازاریان و کسبه و اطلاعرسانی دقیق در خصوص این طرح و با حضور فرماندار، شهردار، راهنمایی و رانندگی، پیمانکار و... و توضیحات جداگانه هریک از مسئولین در خصوص این طرح و هریک از فازهایی نظیر: مدت زمان زیرزمینی کردن کابلهای برق، تلفن، آب و... مدت زمان اجرای طرح، پوشش بار ترافیکی خودروها، میزان تغییرات مالیاتها و...
۲- نصب روزشمار در ابتدای خیابان؛ این کار برخلاف طرح زیرگذر باعث اعتماد حداکثری شهروندان به این طرح خواهد شد و البته باتوجه به اینکه تاکنون هیچگاه چنین کاری در گچساران و یا استان نشده، می توان به عنوان یک فرهنگسازی نیز به آن توجه کرد.
۳- ایجاد ماکت این طرح و یا چاپ بروشورهای مربوطه در چند نقطه خیابان بلادیان و حتی شهر که میتواند تأثیر بسیار زیادی بر شفافسازی موضوعات گنگ این طرح داشته باشد، که تاکنون شهرداری می توانست به راحتی از انجام آن بر آید.
۴- اجرای فازهای مختلف این طرح در شب و پس از تعطیلی مغازهها، تا با این کار باعث نارضایتی مغازهداران و خریداران و همچنین ایجاد بینظمی در مرکز شهر نگردد.
۵- فکر کردن روی این موضوع که می توان با کاهش مالیات یکساله کسبه این بخش از بازار، بخشی از رکود آنها در زمان اجرای طرح را جبران کرد که به حتم مورد استقبال بازاریان قرار خواهد گرفت.
۶- شاید بهتر باشد قبل از اجرای طرح چند روزی بهطور آزمایشی خیابان بلادیان از عبور ماشینها خودداری شود تا ضمن به دست آوردن حجم ترافیک، بازاریان عیناً شاهد عدم تغییرات محسوس منفی بر بازار باشند.
۷- بررسی این نکته که در صورت امکان، عرض پیادهروهای فعلی به دو تا سه برابر افزایش و مسیر وسط خیابان فعلی نیز برای عبور گاریهای باربری هم برای خریداران و هم فروشندگان پیشبینی گردد و البته باعث اشتغالزایی عدهای کارگر محترم نیز خواهد شد.
۸- در صورت بررسی بند ۶، میتوان این طرح را در آینده و در صورت مشکلات عدیده و کم رونقی بازار برای خودروها نیز به کاربست و یک لاین را ماشینرو در نظر گرفت.
۹- در صورت بررسی بند ۷، جهت کاستن حجم ترافیک در این خیابان، میتوان طرح زوج و فرد خودروها را در آن اجرا کرد.
۱۰- در صورت ماشینرو کردن آن میتوان این طرح فقط برای تاکسیها و آژانسهای مسافربری آزاد شود تا شهروندان نیز کمتر دچار مشکل شوند.
بازاریان گچساران با این اعتراضات آرام اخیر خود ثابت کردهاند که اهل گفتمان هستند و اگر به دغدغههای آنان پاسخ صحیح داده شود و گوش شنوایی برای حرفها و درد دلهایشان باشد خود میتوانند بازوی قوی برای اجرای این طرح باشند، طرحی که هم میتواند تغییرات مثبت و زیباسازی را به شهر هدیه کند و هم تعامل با بازاریان شهر...
درهرصورت میتوان به بازاریان این قول داده شود که در صورت بیرونق شدن بازار مرکزی گچساران، پیشبینی ورود خودروها نیز خواهد شد و در آینده میتوان بدون هزینهای خاص، تغییراتی در این طرح داد. مثل خیابان حافظیه شیراز که علیرغم سنگفرش بودن، تنها در ایام خاص (تعطیلات) از عبور ماشینها جلوگیری میشود و یا بسیاری از نقاط سنگفرش شده تهران.
در پایان آنچه بر آن تأکید میگردد؛ با ایجاد فضای اعتمادسازی برای شهروندان و نیز اطلاعرسانی دقیق در خصوص طرحهای بزرگ شهری میتوان بسیار سریعتر و کم حاشیهتر دست به تغییرات بزرگ زد. تغییراتی که شاید عبور ماشین از آنها یک موضوع درجه چندم باشد، و بحث اصلی اعتمادسازی باشد و لاغیر...