تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۶
کد مطلب : ۲۰۶۹۹۱

خبرهای کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛اخبار کهگیلویه و بویراحمد/
 
یاسوج میزبان اختتامیه سوگواره ملی شعر امام سجاد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یاسوج مرکز این استان فردا /یکشنبه/ میزبان آیین اختتامیه دومین سوگواره ملی شعر امام سجاد (ع) است.
رضا دهبانی‌پور اظهار داشت: هشت استان کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، سمنان، تهران، گیلان و گلستان در این سوگواره یک روزه شرکت می‌کنند.
وی تعداد شاعران شرکت کننده از این هشت استان در آیین اختتامیه دومین سوگواره ملی شعر امام سجاد (ع) را ۱۲ آقا و خانم اعلام کرد و گفت: هر ۱۲ نفر جزو برگزیدگان کشوری سوگواره بوده و در این آیین مورد تجلیل قرار می‌گیرند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قالب اشعار ارائه شده در این سوگواره از سوی شاعران شامل سپید، کلاسیک و آزاد است.
دهبانی‌پور عنوان کرد: مکان برگزاری این سوگواره سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد و زمان آن نیز هشت صبح تا ۱۸ عصر فرداست.
وی ابراز داشت: قبل از ظهر در این سوگواره آیین شعرخوانی و بعدازظهر نیز سخنرانی و تجلیل از برگزیدگان انجام خواهد شد.
وی گفت: تعدادی از مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد از جمله نماینده ولی فقیه، استاندار، معاون سیاسی و امنیتی و جمعی از متولیان مذهبی و فرهنگی استان برای شرکت در این سوگواره دعوت شده‌اند.
وی اظهار داشت: حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا سلیمانی مشاور وزیر ارشاد و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز به عنوان می‌ه‌مان ویژه برای شرکت در این سوگواره دعوت شده است.
 
 واژگونی سه خودرو در بویراحمد
صادق حیدری‌زاده با اشاره به سه حادثه واژگونی خودرو در جاده‌های شهرستان بویراحمد گفت: این سه حادثه یک کشته و ۷ مصدوم داشت که تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ با حضور به موقع به مصدومان امدادرسانی کردند.
مسؤول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در ساعت ۲۱: ۱۳امروز طبق تماس تلفنی با مرکز اورژانس۱۱۵ یاسوج مبنی بر واژگونی یک دستگاه خودروی سواری در محور یاسوج-اصفهان بلافاصله پرسنل پایگاه اورژانس ۱۱۵ پاتاوه به محل اعزام شدند و پس از اقدامات اولیه درمانی دو مصدوم حادثه را به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال دادند.
وی به دومین حادثه واژگونی خودرو اشاره کرد و افزود: به علت واژگونی خودروی پراید در ساعت ۴۰: ۱۵ در نزدیکی پمپ بنزین دشت‌روم دو نفر مصدوم شدند که پرسنل اورژانس جاده‌ای دشت‌روم به محل حادثه اعزام و پس از اقدامات اولیه درمانی دو مصدوم این حادثه را جهت ادامه درمان به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل کردند.
حیدری‌زاده اضافه کرد: طبق تماس تلفنی در ساعت ۲۶: ۱۷با مرکز اورژانس ۱۱۵ یاسوج مبنی بر واژگونی خودرو پژو ۴۰۵ در حوالی جهان‌آباد دشت‌روم، بلافاصله پرسنل پایگاه اورژانس ۱۱۵ جاده‌ای دشت‌روم به محل حادثه اعزام شدند.
مسؤول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ بعد از بررسی صحنه با پیکر بی‌جان زنی حدوداً ۵۶ ساله و سه نفر مصدوم یک مرد و خانم حدودا ۳۲ ساله و کودک ۵ ساله مواجه می‌شوند.
وی تصریح کرد: متاسفانه به علت شدت ضربه خانم ۵۶ ساله در دم جان خود را از دست داده بود و تلاش تکنسین‌ها برای احیاء ثمربخش نبود. سه مصدوم دیگر پس از اقدامات اولیه درمانی از قبیل کنترل خونریزی به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج انتقال داده شدند.
وی در پایان از مصدوم شدن سه نفر در حادثه برخورد همزمان پژو و نیسان و تراکتور خبر داد و افزود: این حادثه در جاده اصفهان نزدیک دو راهی کریک روی داد که در این حادثه هم سه نفر مصدوم شدند.
 
توسعه بخش زنان و زایمان با افتتاح بیمارستان ۲۰۰ تختوابی در یاسوج
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخش زنان و زایمان با افتتاح بیمارستان ۲۰۰ تختوابی یاسوج توسعه می‌یابد.
رضا چمن عصر امروز در خصوص خدمات‌دهی دو بیمارستان امام سجاد (ع) و شهید بهشتی یاسوج گفت: در حال حاضر این دو بیمارستان بیشتر از ظرفیت خود در حال پذیرش بیمار هستند و با افتتاح بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی شهر یاسوج وضعیت بهبود می‌یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه سخنان خود به تعداد زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۹ هزار و ۶۰۰ مورد زایمان طبیعی در بیمارستان‌های این استان انجام شد.
وی با اشاره به توجه حوزه بهداشت و درمان به زنان و مادران گفت: توجه به سلامت مادران و فرزندان از اولویت‌های حوزه بهداشت و درمان است که به همین منظور تجهیز و بازسازی بخش زایشگاه بیمارستان امام سجاد (ع) در دست انجام است که کیفیت خدمات در شهر یاسوج بهبود پیدا کند.
چمن بیان کرد: در دراز مدت توسعه کمی و کیفی بخش زنان و زایمان با افتتاح بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج و در کوتاه مدت تجهیز و بازسازی بخش زایشگاه بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج اولویت دانشگاه علوم پزشکی است.
این مسؤول با اشاره به احداث مرکز درمان ناباروری شهر یاسوج، گفت: اعتبارات احداث این مرکز ابلاغ شده اما تاکنون تخصیص داده نشده است، ضمن اینکه زوج‌های نابارور مورد حمایت قرار می‌گیرند.
 
انتشار کتاب "آوردگاه دستان" معلم نمونه نابینا
مسئول روابط عمومی اداره بهزیستی گچساران گفت: کتاب «آوردگاه دستان» رضا آریانی نویسنده معلم نابینای این شهرستان منتشر شد.
افشین بدخشان اظهار داشت: کتاب آوردگاه دستان این نویسنده دانش آموخته کار‌شناس ارشد زبان و ادبیات فارسی با موضوع شرح گزارش انتقادی برزو نامه و جمشیدنامه از ملحقات داستانهای شاهنامه به زبان شیوای امروزی به چاپ رسیده است.
وی گفت: این اثر شامل ۳۸۴ صفحه به شمارگان ۱۲۰۰جلد از سوی انتشارات فرهنگ مانا منتشر شد.
بدخشان بیان کرد: کتاب آوردگاه دستان با تایید اساتید دانشگاههای شیراز و یاسوج به مرحله چاپ رسیده است.
مسئول روابط عمومی اداره بهزیستی گچساران بیان کرد: مضامین این اثر شامل مقدمه‌ای تفسیری و تجزیه و تحلیل کتب حماسی بخصوص شاهنامه و رویاروی رستم و برزو پهلوانان شاهنامه، معنی بیت‌ها، صنایع ادبی با اشعار برجسته، دستور تاریخی و لغت نامه کتاب است.
رضا آریانی که به علت بیماری مادرزادی در سن ۲۰ سالگی کم بینا و به تدریج در ۲۸ سالگی نابینا شد هیچ‌گاه دست از تلاش برنداشت به گونه‌ای که در سال‌های ۸۶ و ۸۷ معلم نمونه کهگیلویه و بویراحمد شد.
این روشندل عنوان معلم نمونه در سالهای ۸۶ و ۸۷ و سرودن ۲ دفتر شعر را در کارنامه‌های موفقیت‌های خود دارد.
دوگنبدان مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در فاصله ۱۵۵ کیلومتری غرب یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع است.
وزارت هوا و فضای کشور چین جهت سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد از اعلام آمادگی شرکت AVIC وابسته به وزارت هوا و فضای کشور چین جهت سرمایه گذاری در استان خبر داد.
مجید محنائی اظهار داشت: مدیران این شرکت در سفر به استان تمایل خود را در راستای سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های، نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع وابسته به آن، سد مارون، احداث نیروگاه (برق آبی، گازی و سیکل ترکیبی)، پروژه‌های سیمان و صنایع وابسته، خوشه‌های پلی وراه، تامین و انتقال آب، پروژه‌های گردشگری، پروژه‌های فولاد و... در استان کهگیلویه وبویراحمد اعلام کردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: دو نفر از مدیران ارشد شرکت AVIC به نام‌های شی (Xie) و چن (Chen) با سفر به کهگیلویه وبویراحمد و دیدار با دکترخادمی استاندار و مدیران اقتصادی استان و آشنائی با ظرفیت‌های سرمایه گذاری، علاقمندی شرکت AVIC را به منظور اجرای پروژه‌های مختلف اقتصادی مطرح و مقرر شد، پس از بازدید می‌دانی و رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران به صورت EPCF (طراحی ومهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) عملیاتی شوند.
 
۴۱۵ میلیارد ریال در سفر ریاست جمهوری به استان
مدیرکل ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۱۵ میلیارد ریال در هیات دولت برای کهگیلویه وبویراحمد تصویب شد.
وفایی میزان برآورد خسارات پارسال استان را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد وافزود: با سفر رییس جمهور به کهگیلویه وبویراحمد مجموع خسارات پارسال و امسال احیاء و به هیات دولت ارسال شد.
وی با بیان اینکه عمده اعتبارات مدیرت بحران استان در بخش‌های بازسازی مناطق روستایی و شهری است گفت: بخش خاص اعتبارات مدیریت بحران استان در قالب تملک سرمایه‌ای و زیربنایی دستگاهای اجرایی استان بیش از ۴۱۰ میلیارد ریال است که به تصویب هیات دولت رسیده و پیش بینی می‌شود تا پایان آذرماه امسال این اعتبار به استان ابلاغ شود.
وفایی مهم‌ترین برنامه مدیرت بحران استان را اجرای برنامه‌های پیشگیرانه از وقوع بحران عنوان کرد و افزود: به همین منظور ضمن برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی مانورهایی نیز برای ایجاد آمادگی برای مقابله با بحران‌های پیش بینی نشده درمرکز استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
 
۱۷۶ ورزشکار قهرمان در کهگیلویه و بویراحمد 
مدیرکل ورزش و جوانان استان با اشاره به موفقیت‌های ورزشکارانی فعالیت ۱۷۶ ورزشکار استان در سطح قهرمانی استانی شبنم بهشت، طاهره آذرپیوند و سامان پاکباز گفت: استان ما هم اکنون ۱۷۶ ورزشکار قهرمان ملی، بین‌المللی، آسیایی و جهانی دارد.
جهانبخش ایزدپور با بیان اینکه برای توسعه و پیشرفت ورزش استان از همه هیات‌های ورزشی حمایت خواهیم کرد، افزود: تعامل مستمر روسای هیات‌ها با اداره کل و فدراسیون‌های ورزشی، تعامل با ادارات و جذب خیرین می‌تواند در حل مشکلات هیات‌ها موثر باشد.
مدیرکل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد، مدیریت صحیح و مطلوب را لازمه رشد و تعالی در هر کاری بیان کرد و گفت: توجه به ورزشکاران و توسعه ورزش استان یکی از اولویت‌هایی است که طی دو سال اخیر به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.
جهانبخش ایزدپور ادامه داد: با تلاش و همت ورزشکاران توانمند استان توانستیم در بین ۱۳ استان گروه سوم، رتبه یک این گروه را از آن خود کنیم.
ایزدپور گفت: از ۴۶ هیات ورزشی استان، ۱۱ هیات ورزشی ما رتبه زیر ۱۰ کشور را دارند و این امر نشان دهنده توانمندی و توانمندی ستودنی ورزشکاران ما است.
وی تعداد ورزشکاران سازمان‌ یافته کل استان را ۳۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: این در حالی است که در سال ۹۱ تنها ۱۳ هزار ورزشکار سازمان یافته در استان داشتیم.
 
رونق صنعت گردشگری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: رونق صنعت گردشگری این استان و افزایش میزان جذب گردشگر در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موثر است.
محمود باقری روز شنبه در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج توسعه گردشگری استان را یکی از بهترین راهکار‌ها برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید دانست.
وی گفت: واگذاری کمپینگ‌های گردشگری و اردوگاه‌های رفاهی و تفریحی به بخش خصوصی از راهبردهای مهم دولت تدبیر و امید برای توسعه صنعت گردشگری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: واگذاری اردوگاه‌های تفریحی و رفاهی و کمپینگ‌های گردشگری استان به بخش خصوصی در جذب گردشگر، اشتغالزایی و ارائه خدمات بهتر به گردشگران نقش بسزایی دارد.
باقری عنوان کرد: ۱۷ اردوگاه رفاهی و تفریحی کهگیلویه و بویراحمد به منظور خدمات دهی مطلوب‌تر به گردشگران برای واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی به مزایده گذاشته شد.
وی ابراز داشت: با حضور نماینده سازمان بازرسی، مدیرکل دفتر فنی استانداری و کار‌شناسان اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد قیمت‌ها و پیشنهادهای شرکت کنندگان در این مزایده بررسی و ۲ اردوگاه تفریحی و رفاهی استان شامل «کوه گل» شهرستان دنا و «تنگ مهریان» شهرستان بویراحمد تعیین تکلیف شدند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از اردوگاه‌های رفاهی و تفریحی استان متقاضیان متعددی داشت و قیمت‌های مختلفی نیز ارائه شده بود که برای ۲ اردوگاه «کوه گل» و «تنگ مهریان» برنده مزایده مشخص شد.
باقری اظهار داشت: ۱۵ اردوگاه تفریحی و رفاهی دیگر کهگیلویه و بویراحمد نیز به دلایل نظارتی و به حد نصاب نرسیدن شرکت کنندگان به طور مجدد در روزنامه‌های استان آگهی خواهد شد.
وی بیان کرد: وجود جاذبه، تبلیغات، اسکان و حمل و نقل چهار رکن اساسی توسعه صنعت گردشگری است.
 
نرخ زاد و ولد در بخش دیشموک بیش از سایر مناطق
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: نرخ زاد و ولد در بخش دیشموک بیش از سایر مناطق شهرستان کهگیلویه و لنده است.
سید غفار شفایی در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک با اشاره به وضعیت و شرایط کنونی جمعیت گفت: ارتقا، پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت تنها با افزایش نرخ باروری بیش از سطح جانشینی محقق خواهد شد.
وی افزود: برای تحقق نرخ باروری مثبت و رشد جمعیت باید سیاست‌های کلی جمعیت از دیدگاه مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرد و زیرساخت‌های لازم برای این مهم در جامعه فراهم شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: رفع موانع ازدواج و ارائه تسهیلات مناسب برای مادران، امید به زندگی را در کودکان و مادران افزایش خواهد داد.
شفایی در ادامه به وضعیت نرخ زاد و ولد در شهرستان‌های کهگیلویه و لنده اشاره و یادآور شد: نرخ زاد و ولد در بخش دیشموک بیش از سایر بخش‌ها در این دو شهرستان بوده است.
وی بالا رفتن سن ازدواج در جامعه را یادآور و خاطرنشان کرد: بارداری در سن ۳۵ می‌تواند برای مادر و کودک خطراتی را به همراه داشته باشد به گونه‌ای که باعث فشار خون و دیابت می‌شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه ادامه داد: اگر سلامت خانواده و مادر تأمین نشود افراد بیمارگونه به جامعه تزریق و ساختار جامعه به هم می‌ریزد و ناهنجاری‌های جامعه افزایش می‌یابد.
شفایی افزود: فاصله بین ازدواج و فرزندآوری، فاصله بین تولد‌ها و افزایش تمایل به تک فرزندی از جمله مواردی است که در جامعه در حال رشد بوده، این پدیده بیشتر در میان تحصیل‌کردگان جامعه رشد یافته است.
وی به کاهش مرگ مادران باردار در استان اشاره و گفت: در شهرستان‌های لنده و کهگیلویه مرگ و میر مادران باردار اصلا وجود ندارد و نرخ مرگ و میر کودکان در‌‌ همان بازه ۷ درصدی باقی مانده که امیدواریم کاهش چشمگیری در آینده داشته باشد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه به رویکردهای شبکه بهداشت و درمان اشاره و تصریح کرد: ارائه خدمات مشاوره‌ای، فرهنگ‌سازی ازدواج، افزایش آگاهی خانواده‌ها نسبت به فرزندآوری و پیشگیری از آسیب‌ها مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های بهداشتی و درمانی در جهت افزایش نرخ باروری همراه با سلامت مادران و کودکان می‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1