تاریخ انتشار
شنبه ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۲۰۶۸۳۶

«چیزی شبیه زندگی!» (به قلم؛ دکتر علی مندنی‌پور)

۷
۰
کبنا ؛علی مندنی‌پور
چه سخت است، بریدنِ از گذشته‌ها،‌‌ رها کردنِ ریشه‌ها، شخم زدنِ اندیشه‌ها و نادیده گرفتنِ داشته هایِ دیرینه و افتخار آمیزِ یک تمدّنِ چند هزار ساله!
واز سرِ احساسِ درد و‌ای بَسا دلبستگی، با پیشینه و جایگاهِ فردی و اجتماعی کلنجار رفتن واز درس هایِ آموزنده‌ی تاریخ به نسلِ سر کش، امّا بی‌تفاوت و کم انگیزه و در عین حال‌‌ رها شده‌ی امروزی دادِ سخن سر دادن، دانسته و آگاهانه
«آب در هاون کوبیدن!» و از عشق وعلاقه و مسولیّت» انسان بودن «و» انسان زیستن» یاد کردن! و در لجنزاری بنامِ زندگی دست وپا زدن ودر برکه‌ای گندیده از: پَلَشتی‌ها، بد اخلاقی‌ها و نا‌مردمی‌ها غوطه وَر شدن و چونان کِرم در کنارِ هم لولیدن و با دنیایی از امیّد‌ها و آرزو‌های دورو دراز و صد البّته دست نیافتنی، با معجونی از: اگر‌ها و مگر‌ها وشاید‌ها و باید‌ها دلخوش کردن! و با درد ورنج و سگ دوهایِ روزانه، تکراری و آزار دهنده و ملال آورِ جسمی و روحی، ساختن وسوختن و از خود گذشتن و هر روز اسیرِ وعده‌های بَزَک کرده، شیرین، امّا تو خالی و بدون پشتوانه این و آن گردیدن، و دستِ آخر در اوجِ درماندگی و بی‌پناهی، در میانه‌ی می‌دانِ پر دست اندازِ مسابقه‌ی نفس گیرِ زندگی، خسته وکوفته تا کمر در گِل و لای فرو رفتن، و از حرکت باز ماندن و هر از چندی بنا به عادتِ معهود، خود را با شعارهای دهن پر کن در قالب واژه هایِ زیبا و «ارزشی «مشغول کردن و دستِ آخر در کمالِ ناامیدی از هر چه» زندگی «است، دل کندن و در انتظار سپیده دَم! لحظه شماری کردن و در دل گریستن و دَم بر نیاوردن وسر در گریبان فرو بردن وآرام به کنجی خزیدن و با خویشتنِ خویش خلوت گزیدن و با معبودِ یگانه و سنگ صبورِ درد مندان و در راه ماندگان، به نجوا نشستن و برای خالی نبودنِ عریضه، دردهایِ ظاهرا بی‌درمانِ زندگی را با حضرتش از بام تا شام مرور کردن و از پیشگاهِ با عظمت وکبریایی‌اش راه علاج و چاره‌ی کار و چگونگی رهایی ازاین همه مصیبت را طلبیدن.!
و امّا سخت‌تر از آن، چیزی است، شبیه زندگی، در روزگارِ من وتو!
روزگارِ کژ اندیشی‌ها و کژ فهمی‌ها!
روزگارِ آدم هایِ بسیار نزدیک، امّا در اوج دوری ارتباطاتِ عاطفی!
روزگارِ نا‌سازگاری که در آن، مردمانش بی‌شرمانه و در چشم بهم زدنی «عصا از کور می‌دزدند» و
نان از لشکرِ گرسنگان دریغ می‌دارند و آب از خیمه گاهِ تشنگان مضایقه و تن پوشِ پاره از اندامِ نحیفِ برهنگان و بینوایان به در آورده، پوستین وارونه می‌پوشند و در هیبتِ میش امّا با ماهیّتِ گرگ، همچنان با آرامشِ خیال» برنامه ریزی شده و ایضاً قانونمند!!»، دَمار از روزگارِ «گلّه‌ی سرگردان و بحالِ خود رهاشده! «در آورده و به پاره کردن گوسفندان بی‌گناه و بی‌پناه مشغولند! و بنامِ ارزش و بکامِ خود و اَعوان و انصار در برج عاج نشسته ودر کوتاه زمان ممکن بار خود را بسته و از نردبان ترّقی بالا رفته و با وزش نسیمی موافق از جانبِ صاحبانِ «زر و زور و تزویر» تغییر ماهیّت داده و از این رو به ان رو شده و رنگ می‌بازند و نه یک رنگ، که در صورت نیاز ده‌ها رنگ عوض کرده و از قضای روزگار خود را «الگو ی جامعه» وانمود و بر این بازی کثیف و ضدّ اخلاقی «زرنگی «نام نهاده و بدان افتخار کرده و مباهات می‌ورزند.!
روش، منش و بینشی ویرانگر، که به تولید و باز تولید موجوداتیِ عجیب الخلقه، ضدّ بشری و منجمد چون: «داعش و داعشیان» و مانند این‌ها انجامیده و می‌انجامد!
جماعتی واپسگرا، قرون وسطایی و متّحجر، که سر در آخورِ جهل و خرافات داشته، مشیشان خشونت است وایجادِ رعب و وحشت و چنانکه شاهدیم برای رضای خدا! وبنامِ» اسلامِ خود ساخته «جان می‌ستانند و برای رسیدن به «بهشتِ خود بافته» از کشتن و ویران ساختن و سوختن و تجاوزِ به دیگران ولو دینداران با بر چسبِ» ارتداد» اِبایی نداشته وندارند،» بلایی» که در حالِ نازل شدن است و باران زحمت بی‌دریغش حالا حالا‌ها قصدِ بند آمدن ندارد!!
که هرگز چنین مباد….
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دکتر همیشه خوب مینویسی کاش سعادتی باشه ساعتی در محضر باشم
ع
Iran, Islamic Republic of
شاعر شدی دکتر جان
Iran, Islamic Republic of
درود بر اندیشمنذ پر افتخاری که سالها باید گذشت تا بفهمند که که باید بر صندلی عدالت مینشست و ننشست.
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر! خودتان هم منوجه شدید که چه فرمودید؟
هم استاني
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر عزیز
Iran, Islamic Republic of
از گچساران، به دکتر ونوشتش ایراد بیخود نگیرید قلم توانا و ارزشمندی داره،شناختی ازش ندارم و دوس دارم ساعتی در محضر این صاحب فکر و قلم باشم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دکتر یه کم هم با پایین دستیا بپر ... وقتی نوشته ات رو نمیتونیم بخونیم اینطور میخاستی از حقوق ما در مجلسه دفاع کنی
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1