تاریخ انتشار
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : ۲۰۶۷۲۷

آبی بر آتش «کم آبی» بریزیم

۷
۰
کبنا ؛ ذوالفقار رضاپور*
دانشمندان برای اینکه ثابت کنند در جایی غیر از زمین حیات و یا امکان حیات وجود دارد، حالتهای مختلف آب را درآنجا جستجو می‌کنند، چون هر جا حالتی از آب وجود دارد، یعنی امکان زندگی نیز هست، بنابراین امروز اگر ما در روی زمین به زندگی مشغول هستیم، به علت وجود آب در این سیاره است... کمبود این مایع حیات اکنون به یکی از بحرانهای اصلی کره زمین و ساکنین آن تبدیل شده است.
امروزه بحران کم آبی از بخشهای صنعت و کشاورزی به بخشهای مصرف عمومی رسیده و الان در بیشتر نقاط برای مصرف روزمره آب مردم نیز با محدودیت‌هایی روبرو هستیم.، متوسط بارش سالانه ایران (۲۳۹ میلیم‌تر در سال) تقریبا یک سوم بارش جهانی است (۸۵۰ میلیم‌تر در سال) و علاوه بر این قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان و همچنین افزایش جمعیت و توسعه بی‌برنامه مکانهای شهری و کشاورزی نا‌کارآمد، بر شدت بحران کم آبی افزوده است. بحران آب فقط مختص ایران نبوده و امروزه مناطق زیادی از جهان با این مسئله روبرو هستند.
همه ما اطلاع داریم که کشاورزی و دامداری یکی از اصلیترین منابع درآمد مردم دراستان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد و قطعا بدون آب کافی این دو بخش فلج خواهد شد و منبع درآمد مردم از بین خواهد رفت. حتی همین الان نیز سالانه دربخشهایی از مناطقی که قطبهای کشاورزی ودامپروری استان می‌باشند کمبود آب ضررهای جبران ناپذیری به مردم ومنابع درآمد مردم وارد می‌کند.
منابع آبی استان کهگیلویه و بویراحمد مشخص و تقریبا ثابت می‌باشد، بنابراین باید توجه داشت که همین منابع موجود باید برای نسلهای بعدی و جمعیت آینده استان که قطعا زیاد‌تر هم خواهد بود، در نظر گرفته شود، ضمن اینکه علاوه بر کشاورزی و دامداری اگر روزی توسعه این استان نیاز به رفتن بسوی بخش صنعت را هم داشته باشد، باز این نیاز به آب، اهمیت دوچندان خواهد داشت.
به اعتقاد کار‌شناسان طی سال‌های آینده، تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های کشوردربسیاری ازاستان‌ها، شهر‌ها ومناطق تبدیل خواهد شد، پس کاملا طبیعی است اگر امروز مسئوولی یا نماینده مردمی (http: //jonoubnews. ir/fa/news/۲۰۰۷۹۷) (http: //www. tasnimnews. com/fa/news/۱۳۹۳/۱۲/۰۱/۶۶۰۱۳۹) از این استان ملاحظات سیاسی را فراموش کند و با بیانه‌ی و یا مطلبی غیر مستقیم این بحران را بیان کند. بی‌انصافی است اگربا نگاه سیاسی به دغدغه این عزیزان از اصل موضوع غافل بمانیم. هرچند انتظار می‌رود که این عزیزان در بیان این بحران ملاحظات قومی و ملی را لحاظ و از بیان حرفهایی که ممکن است باعث لطمه به اتحاد و نوع دوستی مردم کشورمان شود خودداری کنند و با مشورت دادن و همکاری با مسئولان استانی و ملی آسیب پذیری مردم و منابع این استان نسبت به بحران کم آبی را در آینده به حداقل برسانند. مسئولان ذیربط هم باید با آینده نگری دقیق و علمی و توجه به رشد جمعیت و توسعه استان و نیاز آبی آینده استان تصمیمهای لازم را اتخاذ نمایند.
در پایان چند راهکار جهت کاهش آثار بحران کم آبی آمده است (قطعا همه راهکارهای موجود نمی‌باشد و در این زمینه نیاز به کارهای پژوهشی لازم می‌باشد):
۱- مدیریت صحیح درسطح ملی در جهت لحاظ کردن حق آبه مردم این استان از منابع آبی موجود با توجه به رشد جمعیت و توسعه استان
۲- قرار گرفتن «مدیریت بحران کم آبی» جزء الویتهای پژوهشی بخشهای پژوهشی سازمانهای مربوطه
۳- مدیریت بهتر وعلمی‌تر در حوزه آبخیزداری جهت جلوگیری از هدر رفت آبهای جاری سطحی و زیرسطحی
۴- مدیریت مصرف آب و الگوی بهینه مصرف و ارتقائ سطح فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب
۵- جدا کردن آب شرب از آب سایر مصارف شهری (لااقل برای شهرکهای تازه تاسیس)
۶- بهینه کردن روشهای مصرف آب در کشاورزی، صنعت و...
۷- بهبود و اصلاح شبکه انتقال آب در همه بخش‌ها
۸- تغییر و اصلاح الگوی کشت

* رئیس گروه تحقیقات هوا‌شناسی استان
منابع:
۱- www. kbmet. ir
۲- http: //www. tasnimnews. com
۳- http: //jonoubnews. ir
۴- www. k-b. ir
۵- آرشیو آماری اداره کل هوا‌شناسی استان
۶- آرشیو آماری مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور
نام شما

آدرس ايميل شما

جهان
Iran, Islamic Republic of
سلام و خسته نباشید خدمت مدیر محترم سایت
از شما تقاضا دارم پیگیری کنید و ایا درست هست وزارت نیرو ادامه ساخت سد چمشیر را متوقف کرده.......با توجه به این اینکه امروز و دیروز سایت محلی خوزستان و بهبهان و مدیر عامل اب منطقه در بهبهان این را اعلام کرده.....صحت و درستی خبر را از نماینده محترم گچساران پیگیری کنید......
منطقی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر
خواهش می کتم حداقل ماهی یکبار در مورد این مسئله اطلاع رسانی کنید
تبار
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر افتخار علمی و اخلاقی منطقه
زیبا بود
تبار
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر افتخار علمی و اخلاقی منطقه
زیبا بود
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
احسنت مهندس جان، از متن علمی و آموزنده ای که گذاشتید بسیار سپاسگذاریم ، ان شاء الله این اطلاع رسانی ها در مورد آب تداوم بیشتری داشته باشد
قایدی پور
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مهندس رضاپور احسنت بر شما به موضوع با اهمیتی اشاره فرمودین.
استان کهگیلویه و بویراحمد به ایده های علمی و اصولی افراد صاحب فکری امسال جنابعالی نیاز دارد.
موفق و پیروز باشید
دکتر هاشمی عنا
Iran, Islamic Republic of
درود بر نویسنده محترم جناب مهندس رضاپور عزیز و خوانندگان فهیم ؛
در ورای هیاهو و ژست های سیاسی و انتشار مطالب بی خاصیت و کم اهمیت،پرداختن به مطالب مرتبط با تغییرات اقلیمی بویژه خشکسالی و کم ابی از اهمیت خاصی برخوردار است. ایران عزیز در معرض بیابانی شدن محض است. امید است شهروندان عزیز و بافرهنگ،مدیریت مصرف نموده تا بخشی از مشکلات کم ابی جبران شود.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1