تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۸
کد مطلب : ۲۰۴۸۲۵

برپایی آیین‌های عزاداری محرم در کهگیلویه وبویراحمد

۰
کبنا ؛مردم کهگیلویه و بویراحمد با برگزاری آیینهای ویژه در ماه محرم پایبندی و علاقه خود را به سید و سالار شهیدان به نمایش می‌گذارند.
عزاداری در ماه محرم از جمله آئین‌های فرهنگی است که با حفظ عناصرگزارش مکتوب... آیین‌های عزاداری محرم در کهگیلویه وبویراحمد اعتقادی و مذهبی مردم در سالیان متمادی در مناطق مختلف کشور با شکوه بسیار انجام می‌شود. moharam-yasuj-hdaitkh-tasoaa (26)
مردم استان کهگیلویه وبویراحمد نیز هرساله با آغاز ماه محرم با برپا کردن خیمه‌ها و سیاه پوش کردن تکیه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر سر درب منازل، خود را برای عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و ۷۲ تن از یاران باوفایش آماده می‌کنند.
مردم این دیار در این ایام با حضور در محل‌های عزاداری و تشکیل مجالس نوحه‌سرایی و سینه زنی به روش‌های خاص و ویژه به گرامیداشت این روز‌ها می‌پردازند.
برخی از آیین‌های سنتی که مردم استان در ایام محرم برگزار می‌کنند، به علت سبک خاص برگزاری و قدمت زیادشان در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.
به گفته مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد تاکنون ۳۱ آیین عزاداری استان در فهرست ملی ایران به ثبت رسیده است.
مسعود شفیعی با بیان اینکه آیین‌های عاشورایی کهگیلویه وبویراحمد از ویژگی‌های خاصی برخوردارند گفت: تلاش می‌شود آیین‌های سنتی استان که شامل مراسم عزاداری عشایر نیز هست به نسل‌های بعدی معرفی شود.
باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: این آیین که در بخش سوق شهرستان کهگیلویه از ابتدای ماه محرم آغاز می‌شود زنان با تشکیل حلقه‌های جداگانه بطوری‌که یک نفر به‌ عنوان نوحه خوان (یا شروه خوان) در وسط و بقیه خانم‌ها در حالیکه چارقه‌ها یا چادرهای سیاه رنگ را به پشت و سینه خود می‌کوبند به شیوه‌ای خاص، با لباس‌های محلی و نوحه‌هایی به لهجه لری عزاداری می‌کنند.
آئین تعزیه خوانی سنتی سوق نیز از دیگر ویژه برنامه‌های مردم این منطقه و یکی از آئین‌های فاخر ماه محرم در کهگیلویه و بویراحمد است که در دهه اول محرم با اسامی روز علی اصغر (ع) و روزحر ودر روزهای تاسوعا و عاشورا با حضور انبوه عزاداران در منطقه‌ای باز برگزار می‌شود.
در بخش زیلایی شهرستان بویراحمد هم آیین عزاداری با کمی تفاوت برگزار می‌شودکه این سبک عزاداری به ثبت ملی هم رسیده است.
فریدون داوری یکی از نویسندگان و پژوهشگران کهگیلویه وبویراحمد گفت: در گذشته در این استان ایلات و عشایردو تا سه روز قبل از ماه محرم با فراهم کردن مقدمات مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به پیشواز محرم می‌رفتند.
وی با بیان اینکه انتخاب محل عزاداری و نظافت آن و درست کردن علَم‌ها از جمله اقدامات استقبال از محرم در استان بود، افزود: پایه علَم‌ها با شرایط خاص و استفاده از چوب گردو و بلوط تهیه می‌شد.
زنگوله‌های مشکی و دِرا‌ها را با پارچه‌های سیاه و بنفش و سبز آماده می‌کردند و این علَم که نشانی از علَم داری کربلا بود به دست تنومند‌ترین فرد طایفه سپرده می‌شد.
وی گفت: برای خبر دار کردن مردم، برخی‌ها غروب دو سه روز قبل از ماه محرم در کوچه‌ها راه می‌افتادند و با خواندن برخی نوحه‌های محلی اطلاع رسانی می‌کردند.
داوری ادامه داد: همچنین مرسوم بود اسبی را که نمادی از اسب امام حسین (ع) در روز عاشورا بود با پارچه‌های رنگین و سیاه تزئین می‌کردند و با حرکت در محله‌های روستا نوحه‌ها و شَروه‌های محلی می‌خواندند.
به گفته وی: از جمله کارهایی که در ایام محرم مردم این استان انجام می‌دادند روشن کردن آتش در وسط میدان مشخص شده برای عزاداری جهت گرم کردن در شبهای سرد و روشنایی محل بود البته برخی از عزاداران یک قطعه هیزم با خود می‌آوردند تا گرما و نور مراسم تامین شود.
این پژوهشگر کهگیلویه وبویراحمدی افزود: در ایام محرم به خصوص روزهای تاسوعا و عاشورا غذای نذری پخته و بین عزاداران و افراد کم توان روستا تقسیم می‌شد.
فریدون داوری گفت: مردم کهگیلویه وبویراحمد در روز عاشورا با عزاداری تا ظهر عاشورا به سمت امامزادگان و یا منزل سادات حرکت می‌کردند و نماز ظهر عاشورا را به یاد نماز امام حسین (ع) در روز عاشورا بر پا می‌کردند.
گفتنی است در شب یازدهم ماه محرم به مناسبت شام غریبان خاندان امام حسین علیه‏السلام عزادارى و سینه زنى برقرار است و در طول ماه محرم مراسم پرده خوانی نیز در برخی مناطق اجرا می‌شد.
همچنین از رسومات به جا مانده از سالهای گذشته در کهگیلویه و بویراحمد پخت حلیم یا آش گندم در صبح روز عاشورا است که در زبان محلى به آن هَریسَه می‌‏گویند.
لازم به ذکر است این مراسم هنوز هم در برخی مناطق به ویژه در روستا‌ها و مناطق عشایری هنوز هم مرسوم و مردم به برگزاری آن‌ها پایبند هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1