تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : ۲۰۲۸۹۸

نقد و بررسی «فتاح» در یاسوج

۰
کبنا ؛نشست نقد و بررسی کتاب «فتاح» همزمان با برگزاری کنگره ملی ۱۸۸۰ شهید کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، با حضور مرتضی سرهنگی و جمعی از یادگاران هشت سال دفاع مقدس و نویسندگان ادبیات مقاومت نشست تخصصی بررسی کتاب فتاح در یاسوج برگزار و این اثر حوزه دفاع مقدس نقد و بررسی شد.
این آیین دوشنبه شب با حضور مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری کشور، دکتر فتاح محمدی راوی و میترا رفیعی نویسنده این کتاب در حاشیه نمایشگاه کنگره ۱۸۸۰ شهید کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
سرهنگی با بیان اینکه کتاب‌های خاطرات اسرا پر از رنج و دشواری بوده است، افزود: این گونه خاطرات بسیار ناب و در جامعه تاثیرگذار بوده و باید حوزه هنری کشور چاپ این کتاب‌ها را افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه ادبیات اسارت در دنیا شناخته شده است، اظهار داشت: انسانی‌ترین ادبیات در جنگ ادبیات اسارت است که بسیار کمیاب است زیرا تعداد اسیران بسیار کم هستند و از آن تعداد عده کمی دست به قلم می‌شوند.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری کشور تصریح کرد: شاید برخی گمان کنند که چون تعداد اسرا محدود است و آن‌ها هم در اردوگاه‌های مشخصی بوده‌اند کتاب‌های با ادبیات اسارت تکراری خواهند شد اما باید گفت که به اندازه هر اسیر می‌تواند خاطرات متفاوت وجود داشته باشد زیرا انسان موجودی تک بعدی نیست و پیچیدگی فراوانی دارد.
سرهنگی یادآور شد: ادبیات جنگ از این جهت که می‌گویند ساخته نمی‌شود بلکه متولد می‌شود نیازمند کمک است؛ این‌ها فقط خاطرات خود اسیر نیست بلکه خاطرات افرادی است که اطرافشان بوده‌اند و اگر نوشته نشود انگار نبوده است.
وی ادامه داد: خاطره، روایت اول شخص است و به همین دلیل تا این حد به داستان نزدیک است و مرز میان خاطره و رمان مستند بودن و واقعیت داشتن خاطره است در حالی که رمان تخیلی است و کتاب فتاح مبتنی بر واقعیات است که با تکنیک‌های خاص داستان نویسی به خوبی به تصویر کشیده شده است و قابل تصور است.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، مرتضی سرهنگی چهره بر‌تر هنر انقلاب اسلامی در این نشست، گفت: ادبیات بازداشتگاهی انسانی‌ترین نوع ادبیات جهان است.
سرهنگی ادبیات بازداشتگاهی را یکی از گونه‌های شناخته شده ادبیات جهان عنوان کرد.
وی گفت: وقتی جنگ‌ها تمام می‌شوند و توپ‌ها و تانک‌ها به پادگان‌ها بر می‌گردند و آن زمان که اسرای جنگی مبادله می‌شوند، سربازانی که به خانه‌هایشان بر می‌گردند به نوشتن خاطراتشان اقدام می‌کنند که این نوع خاطرات ادبیات اردوگاهی محسوب می‌شود و در آن به ذکر مصایب و سختی‌هایی که در زمان اسارت بر آن‌ها رفته است می‌پردازند.
سرهنگی این نوع از ادبیات را دارای سابقه در تاریخ ادبیات فارسی عنوان کرد و اظهار داشت: در ادبیات فارسی «حبسیه» برخی شاعران در همین گونه می‌گنجد و حتی قبل از این ادبیات در تاریخ وسیره ائمه اطهار نیز شاهد این نوع از ادبیات هستیم.
چهره بر‌تر هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۳ ادبیات بازداشتگاهی را ادبیات بی‌مرزی نام نهاد و گفت: ادبیات جنگ بی‌مرز است چون انسانی و مردمی است و فرقی نمی‌کند که جنگ در کدام جغرافیا اتفاق افتاده است، بلکه آنچه پیونددهنده جنگ‌ها است مشترکات انسانی است.
وی بیان کرد: همه ملت‌ها این نوع از ادبیات و خاطرات را مطالعه می‌کنند و کنجکاو هستند بدانند که یک انسان در آن شرایط سخت زندان و بازداشت چگونه زندگی و چگونه آن دوران را سپری کرده است.
سرهنگی با اشاره کوتاهی به شرایط سخت اسرای ایرانی در بازداشتگاه‌های مخوف عراق گفت: با وجود پرداختن زیاد به وضعیت و خاطرات اسرای ما در زندان‌های عراق تاکنون به وضعیت اسرای عراقی در زندان‌های ایران پرداخته نشده است در حالی که در بررسی خاطرات آن‌ها می‌توان به سرنخ‌های خوبی از آنچه که در جنگ و بعد از آن گذشت پی برد.
این پیشکسوت ادبیات پایداری با بیان خاطراتی از دیدار با برخی اسرای عراقی در ایران اظهار داشت: با شناخت ظرفیت برخی از اسرای عراقی، از این ظرفیت‌ها به شکل مطلوبی استفاده شد.
وی افزود: برخی از آن‌ها ظرفیت و استعداد هنری داشتند و در پاره‌ای موارد هنر و ظرفیت آن‌ها موجبات آزادیشان از زندان را نیز فراهم کرد.
سرهنگی در پایان اظهار داشت: گونهٔ ادبیات بازداشتگاهی چون همراه با بیان درد‌ها و رنج‌های اسرای جنگی است از محبوبیت بالایی در میان همه ملت‌ها برخوردار است و بیشترین ادبیاتی که از جنگ ترجمه می‌شود نیز همین گونه است.

لایه‌های پنهان جنگ را باید مبتنی بر واقعیت به جامعه ارائه کرد
راوی کتاب فتاح گفت: لایه‌های پنهان جنگ را باید مبتنی بر واقعیت به جامعه ارائه کرد
فتاح محمدی در جلسه نقد و برسی کتاب فتاح افزود: اسرا بر خلاف سایر حاضران در جنگ مراحل و فرآیندهای دیگری را تجربه می‌کنند که همین موضوع وظیفه اسیر را مضاعف می‌کند.
وی جنگ را دارای لایه‌ها و ابعاد مختلف دانست و اظهار داشت: واقعیت جنگ‌‌ همان چیزی است که مقام معظم رهبری فرمودند: «جنگ یک گنجینهٔ بزرگ و تمام ناشدنی است» و لذا در همین راستا هر اندازه اسرا بگویند و نویسندگان بنویسند، باز موارد پند آموزی در دوران خاطرات و ادبیات جنگ وجود دارد که باید ثبت شود.
محمدی ثبت رخدادهای جنگ را سبب معرفی جنگ به عنوان یک گنجینه کامل دانست و گفت: اگر با پایان جنگ بخواهیم جنگ را تمام کنیم جنگ ناقص است.
وی به حادثه عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان عاشورا قدرت رسانه‌ای دشمن به حدی زیاد بود که مردم فکر نمی‌کردند یزیدیان فرزندان پیامبر را به قتل رسانده باشند ولی با افشاگری‌های حضرت زینب (س) این اتفاق افتاد و قطعا اگر افشاگری‌های حضرت زینب (س) نبود کربلا در کربلا می‌ماند.
محمدی در ادامه این بحث و تکمیل سخنان خود گفت: امروز ما رسالت زینبی داریم که پیام دفاع مقدس را منتقل کنیم و این کار نیز باید بدون دخل و تصرف اتفاق افتد.
وی روحیه ایثار و شهادت طلبی را شهادت بر‌تر خواند و بیان داشت: این روحیه باید تا همیشه باشد و تا این فرهنگ زنده است این ملت نیز با اقتدار درعرصه‌های مختلف حضور دارد.
وی در پایان با ذکر خاطره‌ای از سال‌های اسارت، اسارت را یک دانشگاه عنوان کرد و گفت: این دانشگاه بیش از هر کسی مرهون شخص مرحوم ابوترابی است.
محمدی در پایان خواستار توجه بیشتر به ظرفیتهای ادبیات دفاع مقدس در استان شد و تصریح کرد: ما دیر در استان اقدام کردیم و هنوز در ابتدای راه هستیم.

کارگاه خاطره نویسی ادبیات پایداری با حضور مرتضی سرهنگی در یاسوج
کارگاه خاطره نویسی ادبیات پایداری با حضور «مرتضی سرهنگی» مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری کشور در یاسوج برگزار شد.
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری کشور در ابتدای این کارگاه به سرمایه‌ها و ظرفیت‌های حوزه دفاع مقدس در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: تیپ ۴۸ فتح این استان و عملیات بزرگ حماسه پد خندق که توسط فرزندان آن خلق شد، ظرفیتهای بزرگی برای خاطره نویسی دفاع مقدس هستند.
سرهنگی، ادبیات جنگ و دفاع را دارای اهمیت و قداست نزد تمام ملت‌ها دانست و اظهار کرد: در همه جای دنیا به ادبیات جنگ و دفاع احترام می‌گذارند و در کشوری همچون بوسنی و هرزگوین ارتش این کشور انجمنی تحت عنوان «انجمن حفظ دست آوردهای جنگ بوسنی و هرزگوین» تشکیل داده است.
وی افزود: در این انجمن بازماندگان جنگ خاطرات خود را ثبت می‌کنند.
چهره بر‌تر هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۳ در ادامه به ذکر خاطره‌ای از سفر خود به کشور روسیه پرداخت و گفت: روس‌ها جنگشان نیز دفاعی بوده است و یکی از نویسندگان آنجا به من گفت: روسیه بدون ادبیات جنگ تنها یک خاک پهناور است.
وی توجه به ادبیات دفاع مقدس در سال‌های اخیر را قابل قبول خواند و تصریح کرد: امروز این ادبیات در همه کشور مورد توجه قرار گرفته و کتابهای ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس چاپ و تولید شده است.
سرهنگی گفت: تا خودمان به شناخت از ظرفیت‌ها و اتفاقات بزرگی که در جنگ و توسط رزمندگان این مرز و بوم خلق شده است نرسیم هرگز نمی‌توانیم روایتگر خوبی از آن حوادث باشیم.
در ادامه این کارگاه آموزشی شرکت کنندگان به بیان دیگاه‌ها و نظرات خود در مورد موضوعات ادبیات دفاع مقدس پرداختند و پاره‌ای ابهامات و سوالات در این زمینه نیز مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

fatah-1 fatah-2 fatah-3 fatah-4
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1