تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۲۰۲۳۰۷

گلایه شدید کشاورزان لنده از مسئولان

۲
۰
کبنا ؛ 

کشاورزان دشت آبلش لنده از عدم حمایت مسئولان و نبود آب کافی برای آبیاری مزارع کشاورزی خود گلایه‌مند و ناراضی هستند.

 آب‌رسانی به دشت آبلش پروژه‌ای که بلندای سه دولت به طول انجامید و امسال استارت آن با حضور مسؤولان استانی و شهرستانی زده شد باعث خوشحالی کشاورزان گردید.

 
 
آبیاری دشت آبلش شوق و هیجانی در میان کشاورزان ایجاد کرد که در تابستان امسال اقدام به کاشت ذرت در وسعتی بالغ بر ۷۰ هکتار به صورت آزمایشی و با تشویق جهاد کشاورزی شهرستان صورت گرفت.

در ابتدای امر وعده‌هایی در خصوص حمایت و خرید تضمینی، تأمین آب و ... به آنها داده شد که تعدادی از کشاورزان سطحی بالغ بر ۷۰ هکتار را از وسعت ۵۰۰ هکتاری دشت آبلش زیر کشت ذرت بردند تا برآورد لازم از زمین و آب و ... داشته باشند.

قبل از شروع به کشت، جهاد کشاورزی اقدام به راه‌اندازی تعاونی آب‌بران دشت آبلش نمود و در تیرماه امسال کشت ذرت شروع شد؛ اشتیاق کشاورزان در روزهای ابتدایی کشت قابل وصف نبود ولی متأسفانه این شور و حرارت دوام زیادی نداشت.

هم‌اکنون که بیش از دو ماه از کشت می‌گذرد ورق برگشت و خبری از وعده‌های داده شده نیست؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون قریب به یک هفته است که ایستگاه پمپاژ آب خاموش و تعاونی آب‌بران از تأمین آب این دشت طفره می‌رود.

کشاورزان می‌گویند وقتی به آبدار مراجعه می‌کنند برای روشن کردن دستگاه‌های پمپاژ می‌گوید برق ایستگاه قطع بوده ولی اداره برق از آن اطلاعی ندارد.

یکی دیگر از گلایه‌های کشاورزان هزینه مازادی است که از آنها طلب شده، آنها می‌گویند از ابتدای امر قرار نبود هزینه‌ای از کشاورزان در این برهه از کشت دریافت شود ولی هم‌اکنون که در وسط کشت به سر می‌برند هزینه‌ای علی‌الحساب بالغ بر ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان برای هر هکتار از آنها درخواست شده که باعث نگرانی و نارضایتی آنها شده است.

کشاورزان می‌گویند هرچند قرار نبود هزینه‌ای در این مرحله از کشت پرداخت کنیم اما حاضر هستیم هزینه‌ای در حد هر هکتار ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پرداخت نماییم ولی در پایان کشت و زمانی که محصولات را برداشت کردیم.

آنها ضمن اعلام نارضایتی از بی‌برنامگی و کمبود آب، خواهان حذف تعاونی آب‌بران و ایجاد تعاونی و هیأت امنای کشاورزان برای اداره ایستگاه پمپاژ آب و برنامه‌ریزی برای زیر آب بردن سطح بیشتری از زمین‌های کشاورزی هستند.

این کشاورزان با اشاره به عدم حمایت و برنامه‌ریزی مناسب برای آبیاری دشت آبلش می‌گویند اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد در سال آینده هیچکدام کشتی را در دشت آبلش انجام نخواهند داد و این نه تنها باعث دل‌زدگی دیگر کشاورزان خواهد شد بلکه مانع از توسعه کشاورزی در این منطقه از شهرستان می‌شود.

در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل که بر پایه حمایت از تولید داخلی بوده نیاز است مسؤولان شهرستان مانع از تعطیل شدن کشت و خاموشی ایستگاه پمپاژ آب دشت آبلش که بیش از ۱۳ سال چشم‌انتظار آن بودند و قریب به ۱۳۰ میلیارد ریال نیز برای آن هزینه گردیده، شوند.

اقتصاد مقاومتی یعنی تلاش برای شکوفایی اقتصادی، بهره‌برداری از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و پتانسیل داخلی، کشاورزی بهترین و شاید مهمترین بستر برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام نه و او همه افتتاح و نه و ای همه افتضاح خداراشکر که اوشتباه نیشکر نکاشتن
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
میگن مشکل از پیمانکار لجبازه اگر با این وضعیت پیش بره ما هم وظیفه خودمون را میدانیم و از این به بعد مجبور نیستیم که کاشت بکنیم
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1