تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۲۰۰۸۲۴

خطاهایی که نفس محیط زیست گچساران را به شماره انداخت

۶
۰
کبنا ؛درحالی که متخصصان سلامت بقای حیات وحش، انسان و زندگی پوشش گیاهی را درگرو محیط زیست سالم می دانند، اما غفلت های انسان ها و آلودگی خاک، آب و هوا بقای موجودات زنده را در معرض خطر جدی قرار داده است.
آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، بوته کنی، شکار بی رویه گونه های حیات وحش، احداث واحدهای صنعتی و ده ها تهدید دیگر سبب آلودگی و تخریب بخشی از محیط زیست موجودات زنده شده است.
در این میان نزدیکی گچساران به استان خوزستان، ورود ریز گردها، قرار داشتن در محدود تأسیسات نفتی و خطاهای انسانی، این شهرستان را در معرض آلودگی های زیست محیطی قرار داده که این امر نیازمند مشارکت مردم و تلاش بیشتر مسئولان برای کم کردن آثار زیان بار آن بر سلامت انسان و چرخه حیات موجودات زنده است.
**نزدیکی به استان های جنوبی و تداوم ریزگردها
رئیس اداره هوای هواشناسی گچساران گفت: شمار روزهای با پدیده ریز گرد در هوای این شهرستان در ۶ ماه نخست سالجاری به ۳۵ روز رسید.
احسان کوهکن میزان کاهش دید در روزهای با پدیده ریزگرد سالجاری گچساران را بین یکهزار تا ۹ هزار مترمربع برآورد کرد.
وی تعداد روزهای با هوای آلوده این شهرستان در مدت مشابه سال گذشته را ۵۲ روز اعلام کرد.
رئیس اداره هوای هواشناسی گچساران اظهار داشت: مرداد امسال با ۱۰روز بیشترین ماه با پدیده ریزگرد در هوای این شهرستان بوده است.
وی افزود: بادهای متوسط در برخی روزها اثر آلایندگی ریز گردها را در این شهرستان بیشتر کرده بود.
**چالش های حقوقی صیانت از محیط زیست
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: پایین بودن جرائم زیست محیطی برای شکارچیان، صیادان و سایر متخلفان، بازدارندگی آن را کمرنگ کرده است.
عبدال دیانتی نسب اظهار داشت: با توجه به اینکه تعدادی از متخلفان صید و شکار در مناطق حفاظت شده گچساران، ساکن استان های خوزستان و بوشهر هستند این سبب شده مسافت منجر به طولانی شدن روند مراحل قانونی پرونده های قضایی شود.
وی نبود شعبه ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی و کمبود اعتبار و سهمیه سوخت را از دیگر مشکلات گشت و کنترل مداوم در مناطق حفاظت شده این شهرستان دانست.
**لزوم نهادینه کردن فرهنگ مهربانی با طبیعت
یک کارشناس محیط زیست در گچساران گفت: رواج فرهنگ افتخار به شکارگری حیات وحش در میان اهالی مناطق روستایی و عشایری سنت ناپسندیده ای است که باید برای آگاهی از تخریب آن اطلاع رسانی شود.
پارسا علی پور اظهار داشت: برخی از افراد مرفه مناطق شهری نیز به جای تفریحات سالم در تعطیلات به شکار گونه های حیات وحش برای سرگرمی می پردازند که این امر نیازمند فرهنگ سازی است.
وی ابراز کرد: حمایت جامعه روستایی و عشایری از شکارچیان غیرمجاز و پناه دادن آنها در واحدهای مسکونی و پنهان کردن اسلحه آنها در کوه از مشکلات محیط بانان برای دستگیری متخلفان است.
این کارشناس محیط زیست گچساران ابراز کرد: صیادانی با روش های غیرمجاز ازجمله سمی کردن آب رودخانه ها در بعضی مواقع سبب مرگ آبزیان می شوند و صید ماهی در آب های راکد و فاضلاب ها نیز از دیگر تهدید کننده های سلامت مردم و آبهای روان هستند.
علی پور گفت: آموزش چهره به چهره در مدارس، بازگشت به سنت استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های نایلونی، فرهنگ سازی برای پیشگیری از رهاسازی زباله ها به ویژه در مناطق گردشگری نزدیک سدها و استفاده از خودروی های عمومی از راهکارهای داشتن محیط زیست سالم است.
وی با اشاره به اهمیت زمین پاک در سلامت تمامی موجودات زنده افزود: انسان ها بزرگ ترین آلوده کننده محیط زیست و زمین هستند.
وی پسماندهای زباله های شهری و واحدهای صنعتی را از دیگر عوامل آلودگی زمین ذکر کرد.
این کارشناس محیط زیست گچساران تصریح کرد: افزایش مشارکت های مردمی برای توسعه پایدار محیط زیست امری ضروری است.
** واحدهای صنعتی متخلف
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: وجود تعداد زیادی کارگاه تولیدی در مجاورت واحدهای مسکونی که سبب آلودگی شدید صوتی و ناهمگونی محیط شهری شده از تهدیدهای زیست محیطی این شهرستان است.
دیانتی نسب اظهار داشت: دود ناشی از تأسیسات نفتی از دیگر تهدیدهای زیست محیطی گچساران است که نیاز به چاره اندیشی از طریق افزایش فضای سبز دارد.
وی عنوان کرد: اجرا نشدن طرح های مطالعاتی در زمینه مکان یابی و چگونگی دفن زباله ها از دیگر چالش های زیست محیطی گچساران است.
**کمبود نیروی انسانی و تجهیزات
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: صیانت از مناطق حفاظت شده این شهرستان نیازمند راه اندازی پنج پاسگاه محیط بانی در این شهرستان است.
دیانتی نسب افزود: حداقل هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای ساخت پاسگاه های محیط بانی، ۲۵ نیروی انسانی، پنج خودروی کمک دار و پنج دستگاه موتورسیکلت برای اعزام محیط بانان به مناطقی که امکان ورود خودرو وجود ندارد ازجمله زیرساخت های موردنیاز برای حفاظت بهینه از مناطق حفاظت شده گچساران است.
وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۰ محیط بان کار حفاظت از ۵۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده شهرستان گچساران را به عهده دارند.
وی تعداد تجهیزات موتوری محیط بانان مناطق حفاظت شده گچساران را چهار دستگاه ذکر کرد و افزود: هر محیط بان در شرایط استاندارد باید یک دستگاه موتورسیکلت داشته باشد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران تعداد خودروهای محیط بانی در این شهرستان را ۲ دستگاه اعلام کرد.
وی گفت: منطقه حفاظت شده خامی گچساران با ۲۶ هزار هکتار وسعت تجهیزات خودرویی ندارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران با اشاره به سخت گذر بودن مناطق حفاظت شده گفت: وجود تجهیزات امداد هوایی نیز در این شهرستان ضروری است.
دیانتی نسب ابراز کرد: یک محیط بان در مواقع آتش سوزی در جنگل تنها چهار لیتر آب را می تواند به ارتفاعات سخت گذر ببرد که با این مقدار آب نمی توان آتش را مهار کرد که این امر نیازمند داشتن تجهیزات است.
وی گفت: شناسایی و برخورد قانونی با متخلفان شکار و صید غیرمجاز، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، پاک سازی مناطق گردشگری و برخورد با صاحبان صنایع آلاینده از برنامه های اداره حفاظت محیط زیست گچساران برای کاهش آسیبهاست.
**راهکارهای نجات جنگل ها و مراتع از مرگ تدریجی
وی با اشاره به اینکه هم اکنون چهار تشکل دوستدار محیط زیست در گچساران فعالیت می کنند، بیان کرد: ساماندهی این طبیعت دوستان می تواند راهکاری برای حفاظت بهینه از جنگل ها و عرصه های طبیعی باشد.
دیانتی نسب اظهار داشت: پیشگیری از آلودگی منابع آب و خاک با فرهنگ سازی جمع آوری زباله ها به جای رهاسازی در طبیعت، کمک برای اطفای حریق در آتش سوزی ها، گزارش مشاهده شکارچیان و صیادان و خاموش کردن کامل آتش در جنگل ها در هنگام طبیعت گردی ازجمله کارهایی است که مردم می توانند برای صیانت از محیط زیست انجام دهند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: همچنین راه اندازی کارخانه بازیافت صنعتی زباله در این شهرستان ضروری است.
عبدال دیانتی نسب اظهار داشت: ساخت چنین کارخانه ای برای بازیافت زباله در شهرستان های جنوبی کهگیلویه و بویراحمد مانند گچساران، باشت، بهمئی، چرام و کهگیلویه نیازی برای پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی است.
وی با اشاره به قرار داشتن محل دفن زباله در ۱۲ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز گچساران در نزدیکی سد در حال ساخت چم شیر و روستای سرابننیز، برنامناسب بودن مکان دفن زباله این شهر تأکید کرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران افزود: نداشتن حصارکشی دور مکان دفن زباله سبب تغذیه وحوش، چهارپایان اهلی و آثار منفی بر سلامت انسان و حیات وحش شده است.
دیانتی بیان کرد: ورود و خروج ماشین های شهرداری و چهارپایان به دلیل نداشتن حصار در مکان دفن زباله شهر دوگنبدان سبب پراکنده شدن زباله ها و نفوذ شیرآبه به آب های زیرزمینی از دیگر پیامدهای نبود کارخانه دفن زباله در گچساران است.
وی گفت: تهدیدهای زیست محیطی در بازگشت زباله ها به طبیعت، تولید گازهای خطرناک گلخانه ای، هزینه های جمع آوری، تجهیزات موردنیاز و هدر رفتن بخش زیادی از توان نیروهای خدمات شهری از پیامدهای منفی نبودن کارخانه بازیافت کارخانه صنعتی زباله است.
این در حالی است که در بیشتر کشورهای جهان از زباله به عنوان طلای کثیف یادشده و با بازیافت از اثرات منفی زیست محیطی کاسته می شود اما میزان بازیافت زباله در ایران تنها ۲۰ درصد است.
وی تصریح کرد: کاهش تولید زباله در شهرستان گچساران برای بهبود سلامت مردم به دلیل نبودن کارخانه بازیافت و آلودگی های زیست محیطی ناشی از تأسیسات نفتی اهمیت بیشتری دارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران ابراز کرد: نقش رسانه های ارتباط جمعی برای نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله های تر و خشک از مبدأ باید برای کاهش تولید زباله بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
**اقدامات انجام شده برای کاهش خطرات آلودگی نفتی
مسئول روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: یکی از دغدغه های اصلی مدیران این شرکت و وزارت نفت همواره حفظ محیط زیست پیرامون تأسیسات صنعت نفت است.
ساسان حبیبی نژاد افزود: مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران همواره تلاش کرده اند برای کاهش آلودگی های زیست محیطی به عنوان یکی از پیامدهای اجتناب ناپذیر عصر تکنولوژی اقدام های مؤثری را انجام دهند.
وی عنوان کرد: کاهش میزان خطرپذیری آلودگی پساب های خروجی تأسیسات از طریق طرح جمع آوری پساب های صنعتی به چاه های جذبی، جلوگیری از گازسوزی، پیشگیری از نفت ریزی و نفت سوزی، جمع آوری گاز خروجی مخازن واحدهای بهره برداری باهدف جلوگیری از سوزاندن گازها، بهینه سازی و ایمن سازی خطوط لوله ازجمله اقدام های این شرکت برای تحقق این امر است.
حبیبی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر سه دستگاه تفکیک گر سیار MOS و یک دستگاه MOT در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشغول فعالیت است، ابراز داشت: این دستگاه ها مانع از سوختن ۴۴۲ هزار و ۸۸ بشکه نفت در گودال های سوخت شده است.
وی افزود: پارسال تعمیراتی در راستای اقدام های زیست محیطی در این شرکت انجام شده که از مهم ترین آنها می توان به تعمیرات کلی ۲۹ دستگاه مولد هوا، تعمیر ۵۰ دستگاه تفکیک گر، ۳۶ دستگاه الکتروموتور، ۲۹ دستگاه تلمبه تقویتی، چهار دستگاه دیزل آتش نشانی، ۲۱ دستگاه مبدل برقی، ۱۰ دستگاه تلمبه آب زائد، ۲۳ دستگاه تلمبه آب، ۱۵ مورد تعمیر و بررسی رله های حفاظتی، ۲ دستگاه توربین احتراقی و ۲ دستگاه تلمبه نفت ارسالی اشاره کرد.
مسئول روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: استفاده از امکانات حفاری فرو تعادلی در شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان منجر به تولیدی شدن چاه و از سوزاندن سه هزار و ۷۰۰ بشکه نفت جلوگیری شد.
حبیبی نژاد با اشاره به عملکرد مطلوب شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در انجام اقدام های زیست محیطی شامل ایجاد فضای سبز، درختکاری و ساخت سه محوطه پارک محله ای، بیان کرد: پارسال بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ متر مربع فضای سبز در تأسیسات بیرون و ناحیه داخل این شرکت ایجاد شد.
وی اظهار کرد: پیش بینی افزایش فضای سبز در دستور کار شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در حوزه جغرافیایی چهار استان قرارگرفته است.
وی ایجاد کمربند فضای سبز در اطراف تأسیسات نفتی و گازی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را یادآور شد و عنوان کرد: ۳۷۳ هکتار کمربند فضای سبز و ایجاد دیوار فضای سبز با کاشت و توزیع درخت موردی به تعداد ۲هزار اصله در ۵۰۰ مترمربع انجام شده است.
حبیبی نژاد ابراز داشت: تعمیر، نصب و تعویض شیرهای نفتی، تعویض برخی خطوط لوله، راه اندازی تصفیه پساب واحد نمک زدایی، تفکیک پساب های صنعتی، ساخت حوضچه، جمع آوری بخارهای متصاعد شده از سیستم های احیای گلایکول و عایق کاری گودال های تبخیر از دیگر فعالیت های انجام شده در راستای اقدام های زیست محیطی در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است.
وی از تهیه و برنامه مدیریت محیط زیست EMP و انجام بازدیدهای میدانی از تأسیسات و چاه های جدید شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به منظور ارائه به سازمان حفاظت محیط زیست کشور و اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.
مناطق حفاظت شده کوه سرخ، کوه دیل و خامی در گچساران قرار دارد.
بلوط (گونه غالب)، بنه، کل خنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه هایی از خانواده گندمیان مهم ترین پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده شهرستان گچساران است.
کل و بز، کفتار، گرگ، شغال، روباه، خوک، تشی، کبک، تیهو، بحری، دلیجه از مهم ترین گونه های حیات وحش این شهرستان است.
--------------------------
فرزانه شریفی -ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
بهترین روش فرهنگ سازی در هر زمینه ای اول در خانواده و بعد در مدارس هست. ولی با توجه به شرایط منطقه و استان در حال حاضر بهترین روش فرهنگ سازی در مدارسه و برای این کار باید برای معلمان کارگاههای آموزشی در زمینه های مختلف بر گزار بشه تا نسل های بعد به خوبی در زمینه های زیست محیطی، فرهنگ معاشرت و رعایت حقوق شهروندی ذهنشون آماده بشه. یک کلمه یا یک مفهوم که در دبستان یک کودک یاد میگیره تا آخر عمر به باورش تبدیل میشه و از ذهنش نمی ره ولی متاسفانه مسئولین در این زمینه ها اصلا سرمایه گذاری نمیکنن و اگر این کار رو صورت میدادن الان قطعا در خیلی از زمینه ها در سطح کشور وضعیت بهتری داشتیم. بزرگ ترین سرمایه نیروی انسانی هست و بزرگترین و مهمترین اقدام که در باره نیروی انسانی میشه صورت داد تربیت درست نیروی انسانی در زمینه های مختلف و در دوران کودکی و نوجوانیست. اگر این کار به خوبی درست صورت گرفته بود الان شاهد این همه خودکشی در شهرمون نبودیم. متاسفانه فرهنگیان شهرمون هم در گیری های ذهنی و مشغله ها شونو که در بیرون کلاس باهاش مواجه می شن رو به سر کلاسهای درس انتقال میدن و غر زدنهاشون در مورد مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی و غیره رو بر سر کلاسهای درس مطرح می کنن و این نوع مسائل هیچ حاصلی نداره جز اینکه نسل بعدی رو پرخاشگر و افسرده و ناامید بار میاره. البته اگر حقوق این قشر از جامعه رو مسئولین افزایش بدن شاید تا حد زیادی این مساله حل بشه و معلم آرامشش رو به کلاس و بچه ها هم منتقل کنه. کلا سرمایگذاری در این زمینه در بلند مدت و حتی میان مدت و کوتاه مدت جواب می ده و آثار زیادی هم در بحث فرهنگی و هم محیط زیست و هم کاهش نرخ بیکاری و سایر مسائلی که با جامعه سروکار داره می زاره ولی افسوس که کسی به این دید به آموزش نگاه نمی کنه و بهایی نمیده
لهراسب
Iran, Islamic Republic of
مدسرکل محیط زیست شایسته نیست مشاوران بسیار بد و مورد دار داره
همشهری
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشید
لهراسب
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از کبنا که مطالب بنده رو انعکاس ندادن بابا مدیر محیط زیست ضعیفه و از مشاورانی استفاده می کنه ..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام حقوق و مزایا و منازل دولتی در اختیار شرکت نفتی هاست محیط زیست رو هم حمل و نقل و چاههای شرکت نفت آلوده میکنه فرهنگ سازی هم آموزش و پرورش بکنه خیلی خوبه .
کی عطا
Iran, Islamic Republic of
برو لهراسب شتر در خواب بیند بقیش برو مطالعه بکن با هوش
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1