تاریخ انتشار
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۵
کد مطلب : ۲۰۰۳۹۶

وقتی تاجران به کهگیلویه و بویراحمد بهاء نمی‌دهند / چه کسی مقصر است؟

۰
کبنا ؛ 
 


 استان کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت و پتانسیل خوبی در محصولات کشاورزی، صنایع دستی و همچنین محصولات بخش صنعت و معدن است که با توجه به نقش صادرات محصولات غیرنفتی در رشد و توسعه کهگیلویه و بویراحمد با کمی برنامه‌ریزی می‌شود بخش عظیمی از محصولات استان به خارج از کشور صادر شوند.

خوشبختانه مسئولان ارشد استانی با شناخت دقیق این ظرفیت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری لازم را برای توسعه صادرات محصولات غیرنفتی استان در سال‌های اخیر انجام دادند و در سال ۹۵ هم اهداف و برنامه‌ریزی‌ها برای صادرات محصولات مشخص شده است.

طبق گفته مسئولان امر برنامه‌ریزی استان برای صادرات محصولات غیرنفتی در سال جاری ۷ میلیون دلار است که در شش ماهه نخست سال جاری دو میلیون و ۳۰۰ هزار دلار آن محقق شده است و باید در نیمه دوم و پایانی سال ۹۵ شاهد محقق شدن سایر هدف‌گذاری صادرات محصولات باشیم.

امسال قرار است محصولات استان در بخش صنعت ۵ میلیون، صنایع دستی و گردشگری یک میلیون و بخش کشاورزی هم یک میلیون صادر شوند صادراتی که با توجه به سخنان مسئولان مربوطه کامل غیر ممکن به نظر می‌رسد چرا که برخی زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد هنوز برای این امر مهم آماده نشده و از سوی دیگر تاجران میل و رغبتی برای صادرات محصولات کهگیلویه و بویراحمد از گمرک استان نشان نمی‌دهند.

صادرات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل روبرو است

در همین خصوص محمود باقری در نشست توسعه صادرات غیرنفتی صادرات یک میلیون دلاری بخش صنایع دستی و گردشگری استان در سال جاری را غیر ممکن دانست و با اشاره به موانع پیش‌روی این بخش گفت: نبود شرکت توسعه صادرات و عدم میل و رغبت تاجران برای صادرات محصولات استان از گمرک کهگیلویه و بویراحمد محقق شدن صادرات یک میلیون دلاری را با مشکل مواجه کرده است.



مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تولیدات محصولات صنایع با کیفیت و ممتاز توسط هنرمندان صنایع دستی استان بیان کرد: محصولات استان کهگیلویه و بویراحمد به وسیله تاجران و از طریق گمرک سایر استان‌ها ارسال می‌شود و کسی حاضر به صادرات محصولات استان از طریق گمرک کهگیلویه و بویراحمد نیست و حتی این موضوع را به سازمان صنایع دستی و گردشگری اطلاع دادیم که در جواب گفتند تولید داشته باشید و بگذارید از گمرک هر استانی که می‌خواهد صادر شود.

وی با اشاره به اینکه نبود بازارچه دائمی صنایع دستی مشکلاتی ایجاد کرده، افزود: ایجاد این بازارچه و در معرض دید قرار دادن محصولات موجب ایجاد میل و رغبت در هنرمندان و بافندگان صنایع دستی می‌شود که چند نفر را برای گرفتن زمین از شهرداری معرفی کردیم اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

تاجرانی که به کهگیلویه و بویراحمد بهاء نمی‎‌دهند

اما جهادکشاورزی دیگر سازمانی است که با توجه به تولیدات محصولات خوب و با کیفیت پیش‌بینی می‌شود صادراتی خوبی داشته باشد که جعفر گوهرگانی رئیس این سازمان با بیان اینکه در سال جاری صادرات ۱٫۵ میلیون دلاری برای این سازمان پیش‌بینی کرده‌اند، گفت: یک میلیون دلار از صادرات محصولات بخش کشاورزی باید از گمرک استان محقق شود و ۱٫۵ میلیون دلار پیش‌بینی شده از گمرک سایر استان‌ها است.

وی صادرات یک میلیون دلاری بخش کشاورزی از گمرک استان را به مانند صادرات محصولات صنایع دستی غیر ممکن می‌داند و ادامه می‌دهد یکی از تاجران قصد صادرات دام زنده استان کهگیلویه و بویراحمد به ارزش ۳۰۰ هزار دلار را به کشورهای قطر و امارات داشت و او را ملزم کردیم این کار را از گمرک خود استان انجام دهد اما چنین چیزی محقق نشد.





رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به عدم میل و رغبت تاجران و صادر کننده برای صادرات محصولات از گمرک استان افزود:  گیاهان دارویی از دیگر محصولاتی بود که قرار شد به خارج کشور صادر شود و حتی در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مجوز صادرات این محصول از گمرک استان صادر شد اما محصولات از گمرک غرب تهران به خارج کشور صادر شد.

وی با اشاره به اینکه صادرات ۱٫۵ میلیون دلاری بخش کشاورزی عدد مشکل و سختی نیست، گفت: در حال حاضر لیمو ترش استان از گمرک خوزستان، سیب درختی از اصفهان و سایر محصولات استان از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات یک میلیون دلاری بخش کشاورزی استان غیر ممکن است، تصریح کرد: نبود بخش خصوصی، تاجر و اتحادیه قوی موجب شده استان با تولید محصولات خوب و با کیفیت نتواند محصولات خود را به خارج کشور صادر کند.

تولید محصولات در استان خوب نیست

جبار کیانی‌پور رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در همین خصوص گفت: تولید محصولات در استان خوب و مناسب است اما نبود بازار فروش و عدم هماهنگی و برنامه‌ریزی برای صادرات استان مهمترین مشکلات پیش‌روی استان است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد ارتباط با هیأت‌های تجاری خارجی گفت: تا زمانی که با هیأت‌های تجاری برون‌مرزی ارتباط تجاری نداشته باشیم و از این هیأت‌ها برای حضور در استان دعوت نکنیم تا از نزدیک با پتانسیل‌های استان آشنا شوند در صادرات محصولات غیرنفتی استان با مشکل مواجه خواهیم شد.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با بیان اینکه ورود کالاهای استان به بازارهای بین‌المللی نیازمند همکاری دولت و بخش خصوصی است، افزود: ایجاد غرفه‌های بازاریابی و انجام سفرهای تجاری توسط کارگروه صادراتی استان در شناخت محصولات استان و ایجاد زمینه برای فروش آنها مؤثر است.

کیانی اضافه کرد: ظرف روزهای آینده سفیران کشورهای عثمانی و عراق به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می‌کنند که هدف از دعوت سفرای خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس آشنایی با محصولات استان است و در نظر داریم کهگیلویه و بویراحمد پایلوت صادرات بخشی از محصولات کشور به خارج از کشور شود.

نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1