تاریخ انتشار
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۲۰۰۳۴۲

یاسوج در بن‌بست

۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محسن مطهریان*
در روز های اخیر شاهد اخبار گوناگونی جهت احداث پارک ورزشی بانوان و بوستان در شهر یاسوج  در سایت های خبری بوده ایم که این تیتر های شعار کونه و واهی در نوع خود قابل توجه بوده است.در این یاداشت به تحلیل معضلات موجود خواهیم پرداخت و به این سوال خواهیم رسید که با توجه به وجود مشکلات وسیع و عمده در سطح شهر آیا هزینه کردن برای احداث چهل هکتار سزاوار بوده است یا خیر؟
DSC_0264
کوین لینچ در "کتاب سیمای شهری" پنج عنصر گره ،لبه ،نشانه،مسیر و محله را عوامل سازنده یک شهر میداند. تخریب تپه ی استانداری به عنوان یک نشانه ی شهری به منظور افزایش صرف سرانه ی فضای سبز را می توان شکستی بزرگ در مدیریت شهری تلقی کرد. حال این سوال ذهن نگارنده را بیش از هرچیز دیگری به خود مشغول کرده است که آیا مدیرت شهری با کنار زدن یک عنصر طبیعی مهم که در زیباسازی و سیمای شهری تاثیر بسزایی میتوانست داشته باشد،توانسته است عنصری بهتر، زیباتر و کارامد تر از قبل خلق کند؟
اما مهمتر از آن وجود معضلاتی است که شهر یاسوج سالهاست با آن دست پنجه نرم می کند که بصورت گذرا می توان به آنها اشاره کرد
۱- وضعیت نابسامان ورودی های شهر که تنها بایک تابلوی خوش آمدگویی میتوان متوجه ورود به شهر شد، حسین سلطان زاده (۱۳۷۲) در کتاب "فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران" وروردی شهرهای ایران را نقطه ی شروع مرز بیرون و درون می داند و در ادامه تاکید میکند که ورودی باید داری عملکردهای اجتماعی،نظارتی ،امنیتی و... باشد. این در صورتی است که ورودی های شهر یاسوج با مطالب ذکر شده مغایرت دارد.
۲-وضیعت نابسامان آسفالت خیابان های شهر که در واقع میتوان گفت این وضع معبر و خیابان زیبنده ی" پایتخت طبیعت ایران" نمی باشد.
۳-شرایط نامطلوب حاشیه ی رودخانه ی بشار، پارک ساحلی و پارک مهرورزی بعنوان یک فضای شهری. ستار زاده(۱۳۸۹)در مقاله ی "فضای شهری ،اندیشه ای اجتماعی " اظهار دارد که در ابتدا فضا جوهر معماری و شهرسازی است وسپس فضای شهری محل تعامل بین فرهنگ و اجتماع و عرصه ی بیان آزادی اجتماعی،تکثیر ، تنوع و خویشتن داری اجتماعی است. درصورتی که شرایط نابسامان فضای های مذکور شهر یاسوج امکان تحقق موارد فوق را میسر نمی سازد
۴-کمبود سطل زباله در سطح شهر یکی از اساسی ترین مشکلات عمده ی شهر تلقی میگردد که نمود آن را می توان در  مسیر های بلوار شصت متری،بلوار مطهری و چشمه نباتی  به وضوح مشاهده کرد.
۵_شرایط بغرنج سرویس های بهداشتی که میتوان ار آن بعنوان یک ضعف در تاریخ مدیریت شهری یاد کرد بازم هم میتوان اظهار داشت برای شهری که هر ساله تبلیغاتی گسترده برای جذب گردشگر دارد،این وضع سرویس بهداشتی زیبنده نخواهد بود.
حال اگر هزینه ی بوستان و پارک تازه تاسیس شده ی شهر یاسوج را جهت ترمیم و طراحی ورودی های متباین، اصلاح آسفالت مسیرهای اصلی و ورودی شهر،ساماندهی فضاهای شهری،توجه به اثاثیه ی شهری و ترمیم ،اصلاح و نظارت بر سرویس های بهداشتی،هزینه شده بود شهر یاسوج از این بن بست کنونی خارج نمیگردید؟
مطالب مطرح شده در سطور بالا این سوال  را در ذهن همگان متبادر می سازد که: چرا مدیریت شهری در ارائه خدمات شهری مانند سرویس های بهداشتی و سطل زباله عاجز وناتوان اما در الحاق چندین هکتار به سرانه ی فضای سبز بسیار مقتدر است؟
لازم بذکر است که قطعا افزایش سرانه سبز و تفریحگاهی اقدامی شایان و قابل تقدیر است زیرا شادی،نشاط و سرزندگی را به مردم عرضه میدارد. تحقق این امر ابتدا با مکان یابی مناسب عملی و برطرف کردن معضلات شهری میسر خواهد بود.
بنظر میرسد شکاف عمیق بین مردم و مدیریت شهری از یک طرف و عدم مشارکت دادن مردم در مسائل کلان شهری مسبب بوجود آمدن این معضلات شهری شده است . امید است که در آینده با اندکی تامل و با نگاهی عمیق تر به معضلات موجود تصمیمات راهگشایی در راس مدیریت شهری گرفته شود.

*کارشناس ارشد طراحی شهری دانشگاه هنر تهران
نام شما

آدرس ايميل شما

پارسیان
Iran, Islamic Republic of
درودبرجناب مطهریان عزیزحق مطلب را بخوبی وعلمی بیان فرمودی
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1