تاریخ انتشار
شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۲۰۰۳۲۸

روستای فراموش شده در کهگیلویه؛ کی از دل کسی خبر دارد؟

۳
۰
کبنا ؛
 نبود امکانات اولیه زندگی و محرومیت در منطقه آجم از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد معضلی است نیازمند توجه مسئولان که ۶۷ خانوار این منطقه با آن دست و پنجه نرم می کنند.


منطقه محروم و سخت گذر آجم در ۴۵ کیلومتری دیشموک و ۱۸۰ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار دارد.
ایرنا نوشت؛ مردم محروم منطقه از نداشتن پل مناسب برای عبور دانش آموزان از رودخانه، شیوع بیماری تب مالت در بین دام ها و ترس از انتقال به انسان، نداشتن راه مناسب ، فعال نبودن خانه بهداشت منطقه به عنوان مهم ترین مشکلات این منطقه محروم یاد کردند.
برای تهیه گزارش از دهستان آجم با همکاری جمعیت هلال احمر شهرستان کهگیلویه راهی این منطقه دور افتاده شد.
برای رسیدن به این منطقه سخت گذر و دور افتاده باید مسیر خاکی و ناهموار دیشموک به مورخانی و دلی کما به آجم را طی کرد.
با رسیدن به این منطقه که بیش از ۶ ساعت طول کشید آنچه بیش از همه در نگاه نخست، جلب توجه می کرد بوی مطبوع مزارع برنج های محلی بود که در کنار رودخانه پرآب به این منطقه، سرسبزی خاصی بخشیده بود.
وجود باغ های گردو و سیب در کنار رودخانه نشان از ظرفیت خوب و تلاش جهادی مردمان سخت کوش این منطقه داشت.
اما خانه های گلی و محروم دهستان آجم نشان می داد که مردم درآمد کمی از این نعمت ها بدست می آورند و از ظرفیت های این منطقه برای توسعه بهره چندانی برده اند.
با نزدیک شدن به رودخانه پرآب آجم، پل نیمه کاره ای که ساخت آن بیش از ۱۰ سال پیش آغاز شده موضوع اصلی اعتراض مردم این منطقه بود.
به گفته اهالی این منطقه این پل تنها راه عبور دانش آموزان برای رسیدن به مدرسه ای است که در آن طرف رودخانه ساخته شده است.
زبیر گلزاری یکی از شهروندان روستای آجم با اشاره به اینکه در نخستین بارندگی ارتباط مردم این روستا با آن سوی رودخانه قطع می شود گفت: درخواست اصلی مردم این منطقه احداث این پل بر روی رودخانه است.
نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر کهگیلویه با سرکشی از خانواده ها علاوه بر توزیع اقلام خوراکی و بسته های فرهنگی از نزدیک مشکلات مردم دهستان آجم را بررسی می کردند.
آنچه بیش از همه برای مردم دردآور بود؛ شیوع تب مالت در بین دام های منطقه و ترس از مبتلا شدن خانوارها به این بیماری مشترک بین دام و انسان بود.
بسیاری از این خانواده ها با بیان اینکه تب مالت در بین حیوانات شیوع پیدا کرده گفتند: تب مالت نیز جان بچه ها و خانواده ها را تهدید می کند.
روح الله پرتو یکی از دامداران این منطقه با اشاره به اینکه دیگر امیدی به بهبود دامهای خود نداریم گفت: مسئولان برای مقابله با شیوع این بیماری در دهستان آجم تدبیری بیندیشند.
وی اظهار کرد: خانواده ها و دام های زیادی در دهستان آجم به تب مالت گرفتار شدند و دامپزشکی تاکنونی اقدامی در راستای مبارزه با این بیماری انجام نداده است.
داریوش گلزاری یکی از دیگر دامداران منطقه آجم با بیان اینکه سرکشی از دامها برای نیروهای دامپزشکی کار دشواری نیست افزود: تاکنون هیچ گونه دارویی برای مقابله با تب مالت، از طرف این سازمان ارائه نشده است.
امین روستایی از دیگر باغداران منطقه آجم با اشاره به سخت گذر بودن راه ارتباطی و قطع شدن این راه از شروع نخستین بارندگی با بخش دیشموک گفت: با توجه به نزدیکی این دهستان به بخش مارگون الحاق شدن آن نیازمند همکاری مسئولان است.
وی افزود: در صورت الحاق شدن منطقه آجم به بخش مارگون علاوه بر کاهش هزینه ها ارائه خدمات از سوی مسئولان نیز به نحو بهتری انجام خواهد شد.
رئیس شورای دهستان آجم، این منطقه را به تمام معنا محروم دانست و گفت: گزارش های زیادی تاکنون به مسئولان ارسال شده ولی تاکنون هیچ گونه اقدامی در راستای محرومیت زدایی انجام نشده است.
علی مراد آفتابی با اشاره به غیر بومی بودن بهورز خانه بهداشت منطقه آجم افزود: ماههای زیادی است که این خانه بهداشت تعطیل است.
وی اضافه کرد: بیش از ۶ ماه است که هیچ گونه پزشکی برای درمان مردم به این خانه بهداشت مراجعه نکرده است.
وی با اشاره به اینکه اداره راه و شهرسازی هیچ گونه توجهی به ساماندهی راههای دهستان آجم ندارد افزود: پل آجم بیش از ۱۰ سال است که به صورت نیمه کاره رها شده است.
رئیس شورای دهستان آجم اظهارکرد: بسیاری از مشکلات مردم این دهستان در صوت بهره برداری از این پل برطرف خواهد شد.
بخشدار دیشموک در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که چه تعداد خانوار در این دهستان سکونت دارند، اظهار بی اطلاعی کرد.
حسن امیریان در رابطه با پل نیمه کاره دهستان آجم نیز اظهار داشت: با همکاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک این پل به بهره برداری خواهد رسید.
وی همچنین از مبتلا شدن بسیاری از خانوارهای دهستان آجم به بیماری تب مالت که یک بیماری مشترک بین دام انسان است اظهار بی اطلاعی کرد.
مدیر کمیته امداد کهگیلویه درباره این منطقه گفت: ۲۹ خانوار در دهستان آجم زیر پوشش کمیته امداد هستند.
امرالله فروزنده اظهار داشت: ۳۶ طرح در قالب دامداری از سال ۹۳ تاکنون در این دهستان محروم اجرا شده است.
وی ساخت سرویس بهداشتی، تعمیر ۲ واحد مسکونی به مبلغ ۳۰ میلیون ریال و تامین یک دستگاه یخچال، سه تخته فرش و ۲ دستگاه گاز را نیز از دیگر خدمات کمیته امداد در این منطقه اعلام کرد.
فروزنده اضافه کرد: همراه با مدیرکل کمیته امداد در آینده نزدیک از این منطقه سرکشی و مشکلات آنها نیز از نزدیک بررسی خواهد شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کهگیلویه نیز با اشاره به وجود بیماری تب مالت در بین دامهای منطقه آجم گفت: تزریق داروی تب مالت با توجه به سیاست سازمان تنها برای بزغاله ها امکان پذیر است.
کرم الله کیانی اظهار داشت: تاکنون هشت هزار بزغاله در این راستا در منطقه آجم علیه بیماری مختلف واکسینه شدند.
وی عنوان کرد: بیماری تب مالت بیماری مشترک انسان و دام است و در صورت شیوع در بین مردم باید مرکز بهداشت در این راستا همکاری کند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز با بیان اینکه تاکنون شیوع تب مالت در منطقه آجم گزارش نشده گفت: منطقه آجم با توجه به سخت گذر بودن امکان ارائه خدمات در بیشتر فصول سال را ندارد.
سید هاشم طاعتی اظهار داشت: می طلبد مسئولان استانی با تصمیمات لازم نسبت به الحاق این منطقه محروم به بخش مارگون همکاری لازم را انجام دهند.
وی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده به صورت مستمر پزشک خانواده برای ارائه خدمات به این منطقه اعزام خواهد شد.
فرماندار کهگیلویه نیز با اشاره به ظرفیت های کشاورزی و گردشگری دهستان آجم گفت: تاکنون از این ظرفیت ها به نحو احسن برای توسعه این منطقه استفاده نشده است.
علی پوزش با اشاره به اینکه دولت بیش از ۳۰ میلیارد ریال در راستای توسعه باغات در منطقه اجم هزینه کرده است افزود: مردم استقبال چندانی از این طرحها نمی کنند.
وی مناسب نبودن راه ارتباطی را مشکل اصلی این منطقه دانست و اظهارکرد: در سالجاری هیچ گونه اعتباری برای بهسازی راه و تکمیل پل نیمه کاره آجم تخصیص داده نشده است.
پوزش الحاق شدن دهستان آجم به بخش مارگون را نیازمند همکاری مسئولان در تقسیمات کشوری، مردم و مسئولان استانی اعلام کرد.
منطقه سخت گذر آجم با توجه به ظرفیت های کشاورزی و دامداری و وجود رودخانه پرآب همچنان مورد بی توجهی قرار گرفته است.














نام شما

آدرس ايميل شما

اسد
Iran, Islamic Republic of
فدای سر نماینده گان مجلس از اولین دوره تاکنون ،استانداران از گذشته تاکنون.مردم بدبخت آجم باید خدا را شکر کنند که نیمه نفسی دارند و به عنوان یک شخص زنده محسوب می شوند. فعلا همه درگیر پول ، پست و مقام هستند. انشاءالله میان خدمتون.
غريبه
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه همینه ...از کوزه همون برون تراود که در اوست اما بعضی کوزه ها را چنان موم میکنند که ....کهگیلویه را مسولینش به این روز کشاندند نمیخواهند جایگاه وصندلی خود را از دست بدهند به سادگی
Iran, Islamic Republic of
این روستا بیشتر از این حرفا محرومه، هیچ معلمی حاظر نمیشه ک در این منطقه درس بده و اموزش و پروش مجبوره سرباز معلم بفرسته، با اولین باران و برف انتن گوشی ها قطع میشه و هیچ راه ارتباطی وجود نداره، مسولین رسیدگی کنید
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1