تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : ۱۹۹۳۶۸

مندنی‌پور: این توپ و این میدان

۴
۰
کبنا ؛mondanipoor علی مندنی پور

سامانِ پاکباز ،فرزندِ شایسته ی ایران و زاده ی دیارِ آریو برزن ، هم او که با کسبِ مدال نقره ی وزنه برداری پار المپیک ریودو ژانیرویِ برزیل و گردن آویزِعنوانِ نایب قهرمانی ، برای مامِ میهن افتخاری بزرگ آفرید ولبخند ی ملیح از جنسِ “خود باوری “بر چهره ی این روزهایِ نچندان پر طراوتِ هم وطنان ،به ویژه هم ولایتی هایش نشاند ؛
در هیبت “قهرمان” به کشور باز گشت.
استقبال از مردِ افتخار آفرینِ این دیار ،گر چه در قدّ وقامتِ جایگاه جهانی اش نبود! اما باز هم گلی به جمالِ این مردم!
از آنجائیکه ، بنا به وظیفه ی اخلاقی چنانچه باید ،خود را شریک غم و شاد ی زندگی مردم خوبمان در همه ی احوال دانسته ومی دانم، دوست دارم به بهاء و به بهانه ی لبخندی که پیروزی سامان و دیگر فرزندان ِایران زمین بر لب های خشک و ترکیده مان در این روزهایِ قحطیِ نشاط نشانده اند ،موفقیّت ارزشمند وی و همه ی مدال آوران و اعضاءکاروان اعزامی به این هماوردِ.
جهانی را در پاسداشتِ صلح و همزیستی مسالمت آمیز، که فلسفه ی وجودی چنین همایش هایی را تشکیل میدهد ،تهنیت گفته، و برای تک تکِ این عزیزان آرزوی تندرستی، شادکامی و بهروزی نمایم.
گرچه،در ساعت های پایانی این گِرد همایی بزرگِ ورزشی ،جامعه ی ورزش کشور با از دست دادن بهمن گلبار نژاد جانباز قهرمان ،عزادار و شیرینی این پیروزی در کامِ ملّت به تلخی گرائید!
امّااز من وما چه چیزی بر می آید ،جز تسلیت به مردم ،خانواده ورزش و ورزش دوستان و بازماندگان این ورزشکار و جانباز وارسته و به حقّ پیوسته!
دردِ دلی کوتاه و خواسته ای کوتاهتر .باشد که: گوشِ”شنوایی”، شنونده و چشمِ “بینایی ” بیننده ی ریز بینِ
این واقعیّتِ تلخ باشد و از سرِاحساس درد در گره گشایی از آن بکوشد!
ای کاش ،مدیران اداره ی امورِ جامعه به ویژه متوّلیانِ ورزش کشور ، هم آنان که بی وقفه سنگِ حمایتِ از ورزش و ورزشکاران را در مناسبت هایِ گوناگون ،اینجا وآنجا به سینه زده و می زنند!
به خود نهیب داده و فقط به همین تشریفات “روتینِ”،استقبال و بدرقه ها،خوش آمد گویی های مُجیز گونه و خوش وبِش های آنچنانی، بعضاً هدف دار و ایضاً “موسمی و تبلیغاتی”! دل خوش نکرده وبسنده نمی فرمودند و در کنار بکارگیری و گاهاً اِصرار بر انجام این حاشیه پردازی هایِ بی حاصل ،قَدری هم به متن پرداخته و به درمانِ و بهبود زخمِ کهنه ی ورزش این مرز وبوم کمرِ همّت بر بسته و تدبیری اساسی می اندیشیدند! تا از این رهگذر ، از بازارِ گرم و بی ثمرِ تبریک وتشکر های قلمی و بیانی در قالب شعارهای ِاحساسی وغالباً بی محتوا نسبت به قهرمانان در چنین حال وهوایی کاسته و قَدم به میدانِ “عمل” گذاشته و با بکار گیری امکاناتِ در اختیار در جهتِ کشف و پرورش استعداد های بالقوّه درخشان چونان سامان پاکباز ، که از قضاء تعدادشان کم هم نیست، همّت گماشته و بدون لحاظ کردن تبعیض بر کشت بذرِ پر بارِ جوانانی از این دست اهتمام ورزیده، و با بکارگیری روش های اصولی و علمی ضمن سالم سازی محیط زندگی و حمایت های مادی و معنوی از اینان نه یک “سامان “که دهها “سامان”، در رشته های مختلف از خاک پاک ایران به میدان های رقابت های ورزشی جهان تقدیم می کردند!
ای کاش قهرمانان زندگی مان را فقط برای یک بار مصرف نمی خواستیم و همیشه با آنها رفتاری در خور و شایسته ی قهرمانی و ای بسا “پهلوانی” داشتیم!
تردید ی ندارم،استعدادهای فراوانی در پهنه ی این سرزمین اهورایی چونان “گنج” در گوشه ی ویرانه ها از چشمان مان پنهان مانده اند! وجودِ این گنج های خدا دادی را پاس داشته و ارج گذاریم و اجازه ندهیم در گوشه ای عاطل و باطل بمانند! واز سرِ ناچاری استعدادشان را در مسیر های نا صواب و انحرافی بکار گیرند! بیایید وبیاییم از این همه توان ،کارایی و لیاقتِ جوانان در جهتِ مثبت بهره گیریم! حیف است . آیندگان ما را نخواهند بخشید! برای کشف و بهره برداری از این ذخایر نایاب و آینده ساز، به مدیران دلسوز ،کار بلد ، وظیفه شناس و با انگیزه نیاز است .
بقول حضرتِ مولانا:
دُرّ و گوهر کی میانِ خانه هاست
گنج ها پیوسته در ویرانه هاست.
ویرانه ها را در یابیم!
اراده می خواهد وپشتکار و آزادی وابتکارِ عمل با اندکی چاشنی شجاعت و توّکل! تا چنین نخبگانی را کشف ، پرورش و در خدمتِ رشد و پیشرفت و توسعه ایران فردا قرار دهیم.
رقابت در دنیای فردا برای ما ،رقابت بر سرِ سانتی متر و ثانیه نیست، برای بُرد نیاز به برنامه ریزی توّسط برنامه ریزان آگاه و خبره وآشنا به موقعیّت روز دنیا داریم ؛ آنانی که برنامه ریزی شان بر روی میلی متر باشد و صدم ثانیه!
در غیر این صورت ،بازنده ایم! و محکوم به شکست و لاجَرَم ریزه خوارِ خفّت آمیزِ سفره ی دیگران و “استقلال مان” شعاری بیش نبوده ، خود را فریب داده ، وبه نسلِ های بعدی جفا روا داشته ایم وبس! و طعن و لعن و نفرینشان را پیشاپیش بجان خریده ایم! که هرگز چنین مباد!
مگرما از دیگرا ن چه چیزی کم داریم؟
علاج دردِ ما خود باوریست. استعداد های جوان را در یافته و به خلاقیّت ها میدان دهیم. وقت آن رسیده ،با پذیرش واقعیّات موجود خود را باور کنیم.
این توپ و این میدان.
یاحقّ
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تا ایزدپور مدیر کله و جهانبخش مسئول حقوقی اداره کل / باید استعدادهای ورزشی ما هدر بره / بیان بررسی کنن ببینن واحد حقوقی اداره کل تربیت بدنی چقد داره حق کشی میکنه
دنا نشین
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر مندی پور ، لالایی خوبی سرودی!!!
ولی سامان پاکباز در رشته پرتاب وزنه مدال نقره جهانی را دشت کرد نه وزنه برداری!!!
احسان جوانمردی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت آقای مندنی پور...متن بالا یه حقیقت و با تفکر زیبا و با تدبیر بود..تمامی آنچه باید گفته میشد را سرودید...ولی ای کاش به ورزش فوتبال بخصوص تیم زاگرس بهایی داده میشد که دل تمامی اقشار مردم را شاد و در روزی که تیم زاگرس بر تیم شهرداری اراک غلبه کرد را مصمم تر میکرد..مسعولان عزیز شما کاشکی میومدید در روز بازی زاگرس یاسوج، و میدیدید جوانانی که از لحاظ مادی دچار محدودیت هستن و با چه شوقی و ذوقی دو ساعتی را تفریح سالم و دلی شاد داشتن..حمایت از فوتبال در راستای فرهنگی و تندرستی و همدلی اقشار مردم، زمینه را برای پویایی شهر و فرهنگ مردم فراهم و تفکر این قشر جوان را به سوی ورزش سوق میدهد..امیدوارم که حمایت از فوتبال و تیم زاگرس از یاد مسعولان دلسوز و زحمت کش استان و شهرمون فراموش نشود..یا علی..
ایمان
Iran, Islamic Republic of
مشکل آقای نماینده به اضطلاح اقتصاد دان ونافذ در دولت است که این مشکلات گردن ورزش استان را حدود ۵سال گرفته چرا وزیر ورزش ازاین نمایندگان حراس دارند وواقخیت را فدای ..نمایندگان میکنند استادار چه کاره است اشان باید در زمینه مذیران تصمیم بگیرند متاسفانه سیاست ورزش را به ورطه نابودی کشانده واین خطر را من به گوش .. عزیزم میرسانم مردم به ..میشوند
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1