تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۴۱
کد مطلب : ۱۹۶۳۵۵

چرا خودکشی؟

۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛گروه اجتماعی
آیا تغییرات فرهنگی اجتماعی اثرات متفاوتی بر مذهب ایجاد می کند؟
آیا وضعیت جغرافیایی و اقتصادی اجتماعی تأثیر مذهب را بر جلوگیری از پدیده شوم خودکشی محو کرده یا بر عکس روشن‌تر می‌کند؟
از آن جایی که  خودکشی قابل پیشگیری است و حالت اجتناب پذیری مطلق ندارد و نیز پیامدهای عاطفی، روانی، اجتماعی و فرهنگی که برای بازماندگان و جامعه دارد. پژوهشگران اشاره می‌کنند که با وجود افکار خودکشی و مرگ و میر در سنین مختلف اقدام به خودکشی از حدود ۱۲ سالگی به بعد همزمان با تحولات مربوط به بلوغ و رشد توانایی های ذهنی و شناختی، رشد قابل توجهی در آمار اقدام به خودکشی دیده می شود و در اغلب جوامع یکی از عوامل خطر برای خودکشی، داشتن سن ۱۵ تا ۲۴سالگی است. به طور طبیعی در فرآیند رشد و تحول نوجوانان وقوع استرس ها و فشارهای مختلف روانی، افکار و تصورات زودگذری در مورد آسیب زدن به خود و مرگ مشاهده می شود و به طور معمول مشاهده و بروز این افکار ناشی از آسیب روان شناختی نیست.
با توجه به اینکه افزایش خودکشی به تغییرات شگرف اجتماعی بر می‌گردد. مدعی است خودکشی در جوامعی که با سرعت به سوی صنعتی شدن پیش می رود و در جوامع کمتر توسعه یافته، بیشتر است. در این زمان حاشیه نشینی و مهاجرت، فرد با سست کردن نفوذ خود بر زندگی جمعی به جامعه «مدرن» عکس العمل مساعد نشان داده، و از این رو توانایی خود را در جلوگیری از تحریکات خود مخرب افراد از دست می‌دهد.
اثرات مذهب، روی خودکشی می تواند توسط عواملی چون طلاق، مهاجرت، یا موقعیت اقتصادی اجتماعی مخدوش شود. انجمن هایی مثل تشکل های محلی برای فعالیت رفاهی، تحصیلی و فرهنگی به علاوه هم خوانی پیوندهای قومی و مذهبی، قدرت دین را تقویت می کنند. زیرا وابسته به عواملی چون مشارکت اعضا و اجتماعی شدن در«اجتماعات طبیعی» ماهیت روابط اجتماعی بر روی طرز تلقی های فردی، باورها، وآرامش مذهبی از تعامل اجتماعی و آمیزش رفتار افراد تاثیر می گذارد.
اینکه عقاید و ارزش‌ها عمیقاً در شبکه‌های اجتماعی مردم ریشه دارد تأکید بر این است که پیوندهای اجتماعی نقش اساسی در انطباق، ابقا و تغییر آن‌ها دارد.
مسئولان در تبیین اینکه چگونه تشکیلات اجتماعی تغییر می کند و چگونه این تغییرات بر نقش مذهب در زندگی مردم تاثیر می گذارد ناتوان هستند.
هر چه افراد بیشتر در مراسم‌های اجتماعی و فرهنگی و مذهبی شرکت کنند، اثر حفاظتی آن بیشتر است و احتمال خودکشی کاهش می یابد. وقتی افراد در معرض اقتدار منظم مذهبی قرار می گیرند، اما از بسط پیوندهای به هم پیوسته قوی با افراد جامعه جلوگیری می شوند، احتمال خودکشی افزایش می یابد.  به طور مثال حضور گسترده افراد مختلف جامعه در مکان های مذهبی از جمله مساجد پیوندهای قوی اجتماعی به وجود می آید.
مادامی که جامعه بزرگتر در بحران نیست مذاهب تصدیق کننده فرهنگ، کارکرد حفاظتی دارند، اما با بحران فرهنگی، این مذاهب نیز در بحران قرار می گیرند.
متوسط درآمد و تحصیلات برای کنترل موقعیت اجتماعی نرخ مهاجرت و نرخ طلاق برای کنترل عوامل مخدوش کننده یاد شده است.
در اجتماع دارای انسجام و یکپارچگی «بسیار ضعیف» یا انسجام و یکپارچگی «بسیار قوی» هر دو باعث خودکشی می شوند.
راهکارها؛
۱) توجه همه جانبه به جوانان و ایجاد زمینه های فضای فرهنگی و اقتصادی جهت رفع مشکلات آنان
۲) افزایش مراکز مشاوره برای نوجوانان و جوانان به منظور تصمیم گیری صحیح تر و راهنمایی سازنده تر برای آنان در روبه رو شدن با بحران های خانوادگی و فرهنگی.
۳) شناخت ریشه های روانی به خودکشی، تقویت خودباوری و عزت نفس در بین نوجوانان و جوانان نیز یکی دیگر از این راهکارهاست.
۴) تقویت فرهنگ دینی و نهادینه کردن ارزش های ناب دین مبین اسلام از طریق مدارس، دبیرستان ها و دانشگاه ها در بین نوجوانان و جوانان.
۵) از بین بردن فرهنگ تبیعض و اجرای عدالت اجتماعی و اقتصادی برای اقشار نوجوان و جوان در جامعه.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1