تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب : ۱۹۶۰۴۳

تشریح برنامه‌های سالگرد شهدای منا در یاسوج

۰
کبنا ؛مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاجعه منا و شهادت ۴۶۵ زائر ایرانی ناشی از بی کفایتی آل سعود در برگزاری آیین حج بود.
سید مصطفی مهدی در نشست ستاد برگزاری بزرگداشت شهدای منا در محل کنگره شهدای کهگیلویه وبویراحمد افزود: حادثه تلخ منا یک توطئه استکباری بود که در آن حجاج بیت الله الحرام در سایه بی تدبیری آل سعود به فیض شهادت نائل آمدند.
وی افزود: سالگرد بزرگداشت شهدای منا و یک شهروند کهگیلویه و بویراحمد که در این حادثه به شهادت رسید، فرصتی برای عمل به رهنمود مقام معظم رهبری در تبیین عمق این فاجعه دلخراش است.
مهدی به مجاهدت های رزمندگان کهگیلویه وبویراحمد در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تقدیم یک هزار و ۸۸۰ شهید و ۹هزار و۲۰۰ جانباز و ۳۱۷ آزاده بیانگر حماسه آفرینی مردم این استان و لزوم پاسداشت این حماسه هاست.
فرمانده سپاه بویراحمد نیز در این نشست گفت: آیین بزرگداشت شهید سید ابراهیم جبار فر تنها شهید کهگیلویه و بویراحمد درحادثه منا روز ۱۸شهریور در روستای ده برآفتاب؛ زاده گاه این شهید باعنوان «آبروی محله» برگزار خواهد شد.
سرهنگ داریوش مثنوی گفت: آیین دعای ندبه ویژه شهدای دفاع مقدش و شهدای منا نیز در ۱۹شهریور در حسینیه ثارالله یاسوج و دعای عرفه در روز عرفه در بارگاه امام زاده قاسم و راهپیمایی این مناسبت در ۲۶ شهریور از محل دانشگاه آزاد تا امامزاده قاسم برگزار خواهد شد.
فرمانده سپاه ناحیه بویراحمد گفت: به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای فاجعه منا مراسم دعای عرفه به مناسبت این روز در امامزاده قاسم(ع) شهر یاسوج برگزار می‌شود.
MONA (2) MONA (1)مثنوی بیان داشت: به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای منا مراسم دعای عرفه، دعای ندبه و همایش پیاده‌روی در شهر یاسوج برگزار می‌شود.
فرمانده سپاه ناحیه بویراحمد اظهار کرد: در سال گذشته دعای عرفه در گلزار شهدا، حسنیه ثارالله و حرم مطهر امامزاده قاسم(ع) شهر یاسوج برگزار می‌شد اما امسال دعای روز عرفه به صورت تجمیع شده و با هدف یاد و خاطره شهدای فاجعه منا در حرم مطهر امام‎زاده قاسم(ع) برگزار و نماینده ولی‌فقیه در استان نیز در خصوص این فاجعه ناگوار برای مردم سخنرانی می‌کند.
وی اضافه کرد: به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهید هم‌استانی دکتر جباری‌فر که در مناسک حج سال گذشته به شهادت رسید برنامه‌ای تحت عنوان آبروی محله در روستای ده‌برآفتاب زادگاه این شهید بزرگوار برگزار می‌شود.
مثنوی با اشاره به نام‌گذاری دانشکده دندانپزشکی به‌نام این شهید والامقام گفت: نام‌گذاری دانشکده دندانپزشکی به‌نام این شهید بزرگوار به دانشگاه علوم پزشکی استان پیشنهاد می‌شود.
در ادامه حجت‌الاسلام سید جواد خاضع رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کمتر به فاجعه منا پرداخته شده، گفت: عده‌ای به سفارت عربستان جمله کردند و تا مدت‌های زیادی به این موضوع پرداخته شد اما به فاجعه منا که نتیجه بی‌کفایتی آل‌سعود بود کمتر پرداخته شد.
وی تصریح کرد: در اولین سالگرد شهادت شهیدان منا برنامه‌های مختلفی دیده شود که سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه توسط یکی از اعضای خانواده‌ شهید فاجعه منا، سخنرانی ائمه جمعه و پرداختن به فاجعه سال گذشته و همچنین ممانعت از حضور زائرین ایرانی در مناسک حج امسال از دیگر برنامه‌ها است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: در صورت صلاحدید به صورت خودجوش مراسم راهپیمایی بعد از پایان نماز جمعه برگزار می‌شود.
حجت اسلام سید جوادخاضع، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه وبویراحمد نیز دراین نشست بر لزوم اطلاع رسانی مطلوب برای تشریح ابعاد فاجعه دلخراش منا از سوی رسانه ها تاکید کرد.
مدیرکل حج و زیارت کهگیلویه وبویراحمد نیز حج را بزرگترین رویداد سیاسی وحدت آفرین امت اسلام دانست و افزود: وقوع فاجعه منا و ممانعت عربستان از برگزاری حج زائران ایرانی در سالجاری برای آل سعود حرکتی وقاحت بار است.
رحمان فاضلی با بیان اینکه هیچکدام از زائران حج تمتع برای برگزاری اعمال حج انصراف نداده اند گفت: پس از وقوع حادثه تلخ منا ، اصل مساله حج و اهمیت سیاسی آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
فاضلی دیگر سخنران این نشست با اشاره به مظلوم واقع شدن حج در یک سال و نیم اخیر گفت: حج به مانند نماز از واجبات مسلمانان بوده، اما در یک سال و نیم اخیر مظلوم واقع شده است.
مدیرکل حج و زیارت کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای منا گفت: امسال در کنگره شهدا استان جایگاهی برای شهدای منا دیده شود.
وی تصریح کرد: کمپین طواف زائرین و شیعیان سراسر جهان به نیابت از زائرین ایرانی و کمپین در خصوص فاجعه منا در فضای مجازی تشکیل شود.
در این نشست از سوی ستاد بزرگداشت شهدای منا فعالیت های کمیه های چهارگانه مراسم، اطلاع رسانی، تبلیغات و تشکل های مردم نهاد تبیین شد.
برگزاری مطلوب آیین راهپمایی، دعای عرفه، ندبه، شب شعر شهدای منا، برگزاری میزگرد خبری در سیمای محلی وبزرگداشت یاد وخاطره شهید سید ابراهیم جباری فر،از زائران معراجی حادثه منا مورد تاکید قرارگرفت.
برگزاری مراسم شبی با قرآن با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان از دیگر برنامه‌های اولین سالگرد شهدای فاجعه منا است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1