تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۱۹۵۹۰۶

سکوت مسئولان در قبال بزرگترین رویداد فناورانه کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
کبنا ؛جشنواره اختراعات منطقه‌ای رویش خلیج فارس با حضور ۸ استان کشور در یاسوج برگزار می‌شود اما هنوز مرکز استان آماده برگزاری بزرگترین رویداد فناورانه استان نیست.


شمارش معکوس برای برگزاری بزرگترین رویداد فناورانه کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است و در دهم و یازدهم همین ماه جشنواره منطقه‌ای اختراعات خلیج فارس برای اولین بار در استان برگزار می‌شود، جشنواره‌ای که شروع آن برای کهگیلویه و بویراحمد شیرین بوده و ۱۶ اختراع از مخترعان این استان در مرحله اولیه داوری جشنواره برای بخش حضوری پذیرفته شده که رکوردی بی سابقه برای مخترعان استان است، رکوردی که کهگیلویه و بویراحمد را در کنار استان فارس در جایگاه اول میزان پذیرش اختراعات قرار داده است.
مخترعان کهگیلویه و بویراحمد اما سالهاست که ناله عدم حمایت مسئولان را سر داده‌اند و تا رسانه‌ای پای درد و دل‌هایشان می‌نشیند با دلی خون از دست مسئولان روبرو می‌شود. استان کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی در کشور است که پارک علم و فناوری ندارد و مخترعان این استان سال‌هاست که اختراعات بی‌نظیر خود را در دست گرفته‌اند و استان به استان به دنبال اعتباری برای تجاری سازی آواره‌اند.
نبود پارک علم و فناوری در استان و اختلافات درون استانی برای مدیریت پارک و کم کاری دانشگاه یاسوج برای احداث پارکی که یک دهه از عمر مصوبه آن می‌گذرد، داد غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت را هم درآورد و این نماینده مجلس به مسئولان هشدار داد که اگر نتوانند پارک و علم فناوری را در یاسوج احداث کنند، آن را در گچساران می‌سازد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به مدیران استان توصیه کرد که اختلافات را در زمینه اینکه چه کسی مدیر پارک باشد و یا پارک علم و فناوری در زمین چه کسی احداث شود، کنار بگذارند و گفت: برای استفاده از اعتبارات مختص پارک‌های علم و فناوری که در کشور توزیع می‌شود، باید کهگیلویه و بویراحمد نیز صاحب پارک علم و فناوری شود.
تاجگردون با بیان اینکه همه استان‌ها از اعتبارات پارک‌های علم و فناوری استفاده می‌کنند و ما هنوز درگیر تهیه زمین هستیم، علت طولانی شدن روند احداث پارک علم و فناوری را اختلافات درون استانی دانست و افزود: کهگیلویه و بویراحمد باید صاحب پارک علم و فناوری شود و مهم نیست که در کدام شهر استان این پارک احداث شود.
هرچند با این سخنان تاجگردون قند در دل مخترعان آب نمی‌شود و از این قسم صحبت‌ها در محافل مختلف بسیار به گوش رسیده اما اگر احداث پارک علم و فناوری به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شود ممکن است که اختلافات درون استانی کنار گذاشته شود.
از بحث پارک که بگذریم مخترعان این استان از کمترین زیرساخت‌ها برای تأمین خواسته‌های خود محرومند و غبار محرومیت کهگیلویه و بویراحمد چهره اختراعات آنها را هم پوشانده است و حتی واژه نخبه نیز در این استان و در میان مسئولان مهجور واقع شده و به سیاسیون بازنشسته، نمایندگان مجلس و استانداران بیشتر اطلاق می‌شود تا به نخبه‌های واقعی که اختراعات آنها می‌تواند در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی و همچنین تقویت تولید ملی منحصر بفرد موثر باشد.
حال جشنواره اختراعات منطقه‌ای رویش خلیج فارس با حضور ۸ استان کشور قرار است در یاسوج برگزار شود و در میان مخترعان این جشنواره به عنوان بزرگترین رویداد فناورانه کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود اما تاکنون هیچ مسئول استانی در زمینه آن حتی اظهار نظری نکرده است، در شهر یاسوج، محل برگزاری جشنواره هم نشانه‌ای از این رویداد بزرگ فناورانه نیست و مخترعانی که ۱۶ اختراع از مجموع ۷۵ اختراع راه یافته به مرحله حضوری را به خود اختصاص داده بودند، احتمالا مجبورند که به تنهایی به استقبال همقطارانشان از دیگر استان‌ها بروند. مخترعانی از استان‌هایی چون فارس و خوزستان که امکانات و حمایت از آنها چندین و چند برابر کهگیلویه و بویراحمد است، میهمان مخترعان تنهای استان کهگیلویه و بویراحمد خواهند شد.
مسئولان استان مخترعان را درک نمی‌کنند
مخترعان نیز همواره از عدم حمایت مسئولان از آنها و طرح‌هایشان گلایه داشته‌اند، مهدی قهرمانی‌فر، صاحب ۱۱ اختراع ثبت شده در مصاحبه با تسنیم، مسئولان استان را به عدم درک صحیح نخبگان متهم می‌کند و می‌گوید: مسئول باید اول خودش تأمین باشد تا بتواند نیازهای نخبگان را تأمین کند اما به نظر من این رفتارها بیشتر از عدم شناخت مخترعان توسط مسئولان نشات می‌گیرد. یک مسئول باید علم کافی شناخت مخترعان را داشته باشد و بفهمد که من مخترع چه جور آدمی هستم و چه ویژگی‌هایی در خودم و در اختراعاتم وجود دارد.
این مخترع کهگیلویه و بویراحمدی با انتقاد از برخورد سیستم دانشگاهی استان با مخترعان می‌افزاید: من برای استاد دانشگاه خودم پیامی ارسال می‌کنم و به زور جواب من را می‌دهد اما استاد فوق تخصص کالیفرنیا که نمی‌دانم من از کجا پیدا کرده است، برایم پیام می‌فرستد و سوالاتی که من از استاد خودم می‌پرسم و جواب نمی‌دهد؛ او با حوصله تمام پاسخ داده و تشکر می‌کند.
قهرمانی‌فر تصریح می‌کند: من در زمینه یکی از اختراعاتم در حوزه پزشکی به یکی از مسئولان گروه مکانیک دانشگاه یاسوج مراجعه کردم، من دستگاهی را نزد این فرد بردم که جان بیمار را نجات می‌داد و تست‌های خود را با موفقیت پشت سر نهاده بود و تاییدیه از انگلستان داشت. اما آن شخص در نهایت غرور به من می‌گفت که این چه سیستم ساده‌ای است؟
مخترعان کهگیلویه و بویراحمد سنگ تمام گذاشتند
به هر حال مخترعان استان با تمام عدم حمایت‌ها، میزبانی جشنواره اختراعات خلیج فارس را عهده‌دار شدند و در مقابل مخترعان استان‌های بزرگ و دارای امکانات قدرت نمایی کردند.
رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جشنواره اختراعات رویش خلیج فارس ۱۰ و ۱۱ شهریورماه در استان برگزار می‌شود به تسنیم می‌گوید: این جشنواره در سالجاری به میزبانی کهگیلویه و بویراحمد کلید خورد و فراخوان آن در بین هشت استان کشور منتشر شد.
وی افزود: مخترعان این استان ها اختراعات خود را که تاریخ ثبت آن سال ۱۳۹۲ و بعد از آن بود در سامانه جشنواره ثبت کردند.
رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه استقبال از جشنواره چشمگیر بود به طوری‌که بنیاد مجبور به تمدید زمان دریافت اختراعات شد، خاطرنشان کرد: اختراعات رسیده در دو مرحله مورد داوری قرار می گیرند که مرحله اولیه آن به اتمام رسیده و ۷۵ مخترع به مرحله حضوری این جشنواره راه یافتند.
نیکروز تصریح کرد: میزان تازگی اختراع در سطح ملّی و بین‌المللی، طول عمر فنّاوری حاصل از اختراع، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از به‌کارگیری اختراع ، چگونگی مستندسازی فرایند رشد اختراع و قابلیت ورود به بازار و ارزش افزوده اقتصادی و اجتماعی حاصل از تجاری‌سازی اختراع از جمله معیارهای داوری هستند.
وی با بیان اینکه مخترعان استان در مرحله اولیه داوری اختراعات خوش درخشیدند بیان کرد: ۱۶ اختراع از استان کهگیلویه و بویراحمد به مرحله حضوری راه یافته است که در نوع خود بی‌نظیر است.
رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه مخترعان کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس بیشترین حضور را در مرحله حضوری دارند، عنوان کرد: از هرکدام از این دو استان ۱۶ اختراع جهت داوری در مرحله حضوری، در داوری اولیه پذیرفته شده است.
نیکروز با تاکید بر اینکه مخترعان استان توانستند توانمندی خود را در بین هشت استان کشور به اثبات برسانند، افزود: مخترعان کهگیلویه و بویراحمد با حضور چشمگیر و ارائه اختراعات ارزشمند، سنگ تمام گذاشتند.
وی بیان کرد: حال نوبت مسئولان است که به یاری این مخترعان بیایند و از بزرگترین رویداد فناوری در استان که برای اولین بار برگزار می شود حمایت کنند.
بخش خصوصی استان نیز همواره از عدم ارتباط بین صنعت و دانشگاه در استان گلایه کرده‌اند و جشنواره اختراعات بهترین فرصت برای ایجاد جرقه‌های اولیه این ارتباط است. اختراع باید از لابه لای پژوهش‌های دانشگاهی بیرون بیاید و در مراکز رشد دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تقویت شود و نواقص آن رفع و سپس برای تسهیل سیستم تولید در مراکز صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
نیکروز رئیس بنیاد نخبگان استان به این موضوع نیز اشاره و جشنوراه اختراعات خلیج فارس را بستری برای توسعه ارتباط بین دانشگاه و صنعت می‌داند و می‌گوید: دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش می‌توانند بیشترین استفاده را از این جشنواره برای نخبه‌پروری ببرند.
-----------------------------
گزارش از پیمان فرامرزی
نام شما

آدرس ايميل شما

مطلع
Iran, Islamic Republic of
ریس پارک فناوری که دکتر هاشمی هست ، درجه علمی ایشان برکسی پوشیده نیست ،هم صلاحیت علمی احراز شده است هم جوان با انرژی ، باسیاست
ضمنا برادر معاون وزیر هست نابغه و عضو هیت علمی دانشگاه یاسوج هست
ازاز سادات محترم شاه قسم یاسوج هست ، نزدیکان ایت الله مالک حسینی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1