تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب : ۱۹۵۸۲۵

فنی‌ترین اداره کهگیلویه و بویراحمد بدون مدیر

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛رضا عبدالهی‌پور
شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک را مردم خیلی کم می شناسند دلیل آن هم این است که این آزمایشگاه یک دستگاه تخصصی است و جز گروه خاصی از جامعه با آن ارتباطی ندارند این شرکت در سال ۱۳۳۴ برای اولین بار با نام شرکت مهندسین مشاور جان و مولم جهت تحقیق و مطالعه خاکهای ایران در ساخت راههای اصلی تحت عنوان آزمایشگاه خاکشناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران فعالیت خود را آغاز نمود و پس از ۲ سال این آزمایشگاه تحت نظر سازمان برنامه و به وسیله شرکت Aman and Whitney برای مدت یک سال دیگر به کار خود ادامه داد و سپس مستقیماً زیر نظر سازمان برنامه و با مسئولیت ها و شرح وظایف جدید شروع به کار نمود.در سال ۱۳۴۲ به استناد مصوبه شماره ۴۲۹۶ هیئت وزیران با نام آزمایشگاه فنی خاک شناسی تغییر نام یافت.در سال ۱۳۵۰ این مرکز به دلیل حجم بالای پروژه های بخش عمرانی، راهسازی و سایر پروژه‌های مرتبط با وزارت راه و ترابری و مصوبه شماره ۱۴۴۹۱۴ هیئت وزیران با نام آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به وزارت راه و ترابری انتقال یافت.سپس در سال ۱۳۶۳ اساسنامه آن با نام شرکت سهامی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به تصویب مجلس شورای اسلامی و به تائید شورای نگهبان رسید. در نهایت در سال ۱۳۸۴ نیز به استناد مصوبه شماره ۱۱۸۸۷ت/۳۲۷۲۴ هیئت وزیران جایگاه این شرکت در نظام فنی و اجرایی کشور ارتقا یافته و در حال حاضر به صورت یک شرکت صد در صد دولتی و مادر تخصصی فعالیت می نماید.
این خدمات طیف وسیعی از فعالیت ها به شرح ذیل را شامل می گردد:
۱- مطالعه خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی خاک ها و مصالح و مصنوعات ساختمانی
۲- انتخاب و تعیین روش های مناسب در انجام آزمایش های مربوطه
۳- انجام آزمایش های فنی و کنترل اجرایی پروژه های عمرانی در حین اجرا
۴- فراهم نمودن امکانات مطالعات علمی، فنی و تحقیقاتی به منظور آموزش کارکنان شرکت و همچنین سایر دستگاهها، هماهنگ با تحولات و پیشرفت های علم مکانیک خاک و سنگ
۵- محاسبه، مطالعه، طرح و همچنین نظارت و مشاوره در زمینه های مکانیک خاک و سنگ ژئوتکنیک و راه
۶- تدوین استانداردهای مرتبط طی همکاری با موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
۷- انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی کاربردی مرتبط
۸- ارتباط با منابع علمی داخلی و خارجی به منظور تبادل اطلاعات و روشهای جدید
این شرکت هم اکنون در قالب یک سازمان مرکزی در تهران و با حضور در ۳۰ استان کشور و ۲۰۰ شعبه و ۱۰۰۰ واحد ملی و با داشتن بیش از ۱۴۰۰ نفر نیروی متخصص و مجرب گسترده ترین و مجهزترین شرکت در زمینه کنترل کیفیت و ارائه خدمات مشاوره ژئوتکنیک به پروژه های عمرانی و نیز بخش خصوصی در سطح کشور می باشد.
پس از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در سال ۱۳۹۰ این شرکت به عنوان یکی از زیر مجموعه های وزارت راه وشهرسازی فعالیت می کند.
دقت در وظایف این دستگاه نشان می دهد که اتفاقا این دستگاه، دستگاه مهمی است و نظارت آن بر پروژه های عمرانی یک ضرورت است. آن گونه که اشاره شد این دستگاه یک دستگاه مطلقا فنی است ولی متاسفانه در کهیگلویه و بویراحمد انگار این دستگاه وجود ندارد چرا که هرگز و بویژه در دولت اخیر شاهد انفعال محض آن بوده ایم به گونه ای که حتی مدیر آن پروازی است و ماهی یکبار به دستگاه تحت مدیریتش سرزنی نمی کند.
یکسال از بی مدیری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کهگیلویه و بویراحمد می گذرد و با وجود این همه پروژه عمرانی در استان یک اداره به این مهمی که مسول کنترل کیفی مستقیم پروژه هاست مدیر ندارد. جالب است همان زمان که این دستگاه مدیر داشت پروژه های استان با کیفیت پایین اجرا می شدند حال در بی مدیریتی خدا می داند وضعیت این پروژه ها به چه سرنوشتی گرفتار می شود.
شایسته است نمایندگان استان و استاندار جناب دکتر خادمی  نسبت به این موضوع ورود کنند و تکلیف این دستگاه را روشن نمایند.
این نوع حضور در اداره متبوع برای یک مدیر جز توهین و بی احترامی چیز دیگری نیست و اقای فدایی مدیر محترم اداره کل راه و شهر سازی و نماینده وزارت راه در استان که ارتباط کاری مستقیم با این اداره دارند مشخص نیست چرا اقدامی تاکنون انجام داده اند.
معلوم نیست توهین مدیر آزمایشگاه کشور تا کی ادامه خواهد داشت و آیا استان کهگیلویه و بویراحمد لیاقت یک مدیر را ندارد تا مدیر محترم هفته ای یا هفته ها یک روز برای امضای اوراق بیاید و هفته ها اوراق فنی باید بماند تا ایشان امضا نمایند، حال از همه مسئولین امر خواهانیم که به این امر مهم رسیدگی کنند و نگذارند حق این استان پایمال شود و این نیروها و پیمانکارانی که در گرما و سرما کار می کنند منتطر امضای مدیر آزمایشگاه هفته ها بمانند، و این وضعیت شایسته این اداره واستان کهگیلویه و بویراحمد نیست و نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

حميد بخشي
Iran, Islamic Republic of
نویسنده محترم هرچند سعی کرده که حق مطلب را ادا کند ولی عدم آگاهی ایشان از اصل ماجرا اگر با غرض نباشد، کلیه مشکلات موجود در پروژه‌های عمرانی را متوجه آزمایشگاه و نداشتن مدیر کرده‌اند. از نویسنده محترم سوال دارم کدام اوراق آزمایشگاهی معطل مانده و دیر صادر شده‌است. اتفاقا یکی از دلایل معرفی نشدن مدیر همین آقای مدیرکل راه می‌باشند که چون اعتقادی به کنترل کیفی نداشته عزم خود راه در جهت تضعیف آزمایشگاه جزم کرده و با عدم پرداخت صورت‌وضعیت‌های صادره شده از طرف آزمایشگاه در قبال کارها و قراردادهای منعقده در این راه گام برمی‌دارند. این مطلب را نیز اضافه کنید که آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کشور یک شرکت خودگردان بوده و از محل درآمدهای حاصله از خدمات فنی که ارائه می‌دهد کلیه هزینه‌های خود را شامل جاری و سرمایه‌ای پرداخت می‌کند و هیچ بودجه‌ای از طرف دولت در اختیارش
قرار نمی‌گیرد. لازم میدانم به اطلاع نویسنده محترم برسانم این موضوع بارها از طرق مختلف به گوش نمایندگان و مسئولین محترم استانی رسانده شده است ، ولی هیچ حرکتی از جانب آن‌ها صورت نگرفته است. شاید مدیریت آزمایشگاه ارزش چندانی برای افراد در لیست نوبت پست ندارد. ضمناً با تامل در اوراق فنی صادره از آزمایگاه استان این نتیجه حاصل می‌گردد که کیفیت کارهای انجام شده اکثرا خارج از مشخصات فنی بوده و لی متاسفانه بنا به دلایلی از کارفرمایان هیچگونه اقدامی در جهت رفع مغایرت‌های صورت گرفته است.
حمید بخشی - کارمند آزمایشگاه
افخمی
Iran, Islamic Republic of
زندگی من را ازمایشکاه بتن ناحق در سال هفتاد پنج نابود کرد هم نباشد بهتراست
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1