تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۱۹۵۸۰۴

شگرد برخی مدیران استان؛ سیاست هویج و چماق!

۱
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛گروه چرک نویسان – قسمت پنجم*
اشاره؛ گروه چرک نویسان کبنا نیوز در خصوص مسائل مختلف سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد مطالبی را به صورت گزارش میدانی و تحقیقاتی برای اطلاع مخاطبین گرامی انتشار می‌دهد، این مطالب بدون شک با نقص و ایراد همراه است، مخاطبین گرامی می‌توانند با انتشار یادداشت‌های خود نوشتارهای که در پی می‌آید را نقد یا تأیید نمایند.
مردم و رسانه ها به فراخور با دیدن اشکالات، سهل انگاری ها و نابهنجاری های قانونی برخی ادارات و مدیران ناکارآمد و هنجارشکن، به جهت بهبود و اصلاح امور سعی در انعکاس مسایل و انتقاد از عملکردهای سوء دارند. از طرفی چنین حرکتی از سوی مردم و رسانه ها قطعhavijا خوشایند چنین مدیرانی نخواهد بود و بنابراین به جای پاسخگویی، مواجهه و گفتگو رسانه ای درصدد خفه کردن صدای منتقد و منعکس دهنده به طرق گوناگون هستند. البته برخی از مدیران نیز با احترام به انتقادها تا حدودی در پاسخ به مطالب انتقادی درصدد رفع ابهام و پاسخگویی هستند. اما برخورد آن دسته از ادارات و مدیرانی که درصدد ساکت کردن صدای رسانه های منتقد هستند، غالباً به دو صورت است.
در شماره پیش به یکی از شگردهای این مدیران و ادارات که انتقاد و اطلاع رسانی را ناخوش می دانند، پرداخته شد. اصولاً این مدیران با سیاست هویج و چماق به مواجه با رسانه های روشنگر می روند. بدین صورت که گاهی پیشنهادهای تشویقی به رسانه ها ارایه می دهند و همزمان آنها را با مجازات قضایی می ترسانند. عهده دار این سیاست دو واحد اداری در هر اداره است؛
واحد حقوقی و حراست: همچنان که در شماره پیشین این نوشتار گفته شد، در برخی ادارات این دو واحد به جای کنترل اداره از نابهنجاری قانونی و سوءاستفاده ها به امر حراست و حمایت قضایی از مدیر سهل انگار و مورد انتقاد می پردازند. در اولین حرکت، این واحدها درصدد تهدید قضایی برمی آیند و گاهی فوراً این امر را عملی می کنند و با شکایت از رسانه ها و سایت ها درصدد تثبیت موقعیت مدیر برآمده و با این کار سعی در تنبیه آن رسانه دارند. در بسیاری از موارد این شکایت به نتیجه نهایی قضایی نرسیده و از آن صرفنظر می کنند. بدین صورت که در این مدت سعی می کنند رسانه را به پوزش و عذرخواهی و دست بوسی وادار کنند. یکی از این وکلای اداری نقل می کرد که اصطلاحاً: تا «توبه نصوح» را ازشون نگیریم ولشون نمی کنیم و سعی می کنیم که به عذرخواهی (با عرض پوزش بخوانید ...) وادارشون کنیم که دیگه از این کارا نکنند. رسانه ها هم که توان مالی اختیار وکیل ندارند تا از خود دفاع کنند و در برابر قدرت قاهره اداره بی پناه می شوند، چاره دیگری ندارند. چون حتی اگر ۱ درصد ممکن باشد که رای قضایی به ضررشان صادر شود، باید جانب احتیاط را رعایت کنند. در حالی که اگر در دعوا علیه رسانه، مدیر موفق نشود باز چیزی را از دست نداده و ضرری نکرده است.
واحد روابط عمومی:  این واحد که عهده دار برقراری ارتباط میان جامعه و اداره است و می بایست اعمال اداره و مدیران را به مردم صادقانه گزارش بدهد، چند صباحی است که در برخی ادارات کارکردش نیز تغییر کرده است. این واحد عهده دار نقش تطمیع منتقدین را دارد و اصطلاحاً سعی می­کند که دهانشان را پر کند تا دیگر مطلبی انعکاس ندهند و بدین گونه جامعه را از حوادث اداره و مدیریتِ جناب رییس بی خبر بگذارند. برخی از روابط عمومی ها به محض انعکاس خبری انتقادگونه و انعکاس دهنده اشکالات، به سراغ رسانه ها می روند که با ساپورت مالی (کارت هدیه و ....) هم از درج اخبار ناخوشایند اداره جلوگیری کنند و هم اخبار و آمار اداره خود را در آن سایت انعکاس دهند و تا حد ممکن از مدیریت آن اداره تعریف و تمجید نمایند. به عنوان مثال شخصی که چند ماه پیش درباره یکی از مدیران اقتصادی حوالی استانداری (که از قضا این اداره از درآمد مالی سرشاری برخوردار است) مطلبی در یکی از سایت ها قلم زده بود، تعریف می کرد که بعد از چند روزی یکی از عوامل سایت گفتند که دیگه درباره فلان... مطلب نمی زنیم، به عوضش باید برای آنها اخبار و آمار انعکاس بدهیم، چون که دیگر خوب هوایمان را دارند و .... . در مثالی دیگر؛ مدیر مسئول یکی از هفته نامه های استانی تعریف می کرد که برای درج مطالب تعریفی و تمجیدی از عملکرد مدیر یکی از دستگاه های استانی (از قضا این دستگاه از دستگاه هایی است که از کمبود اعتبار رنج می برد)، برای یک فرجه یکساله حدود ۸ میلیون تومان از آن اداره طلبکارم!!! این رقم صرفاً هزینه تبلیغ آن مدیر در یک نشریه بود و همزمان در سایر رسانه ها و نشریات نیز در این مدت، این اداره و مدیریتش به صورت گسترده پوشش خبری داده می شد. نگارنده با یک حساب سرانگشتی با توجه به تعداد رسانه ها و نشریاتی که عهده دار این امر برای اداره مذکور هستند، رقمی بالغ بر چند ده میلیون تومان را تخمین می زند که صرف تبلیغات تمجیدی از یک سال یک مدیر می شود. (از اعلان رقم واقعی تخمینی واهمه داریم)
خلاصه این است شیوه برخورد تهدیدی و تطمیعی برخی ادارات و مدیران خدوم ما در برخورد با روشنگری رسانه ها، که در هر دو شیوه، از بیت المال هزینه ها پرداخت می شود. .... و این یکی دیگر از حکمت های نامگذاری استان دی بلال است که در شماره ۳ این نوشتار به آن اشاره شد!

 
*چرک نویس هایی برای بویراحمد/ شماره (۱)- فرجام نهضت تشمال در بویراحمد [کلیک کنید]

*چرک نویس هایی برای بویراحمد/ شماره (۲)- در شرح حال «چرک نویس هایی برای بویراحمد» [کلیک کنید]
*چرک نویس‌هایی برای بویراحمد شماره (۳)- خادمی والی استان دی بلال [کلیک کنید]

*چرک نویس هایی برای بویراحمد (۴) خطاب به مسئولان قضایی استان؛ رسانه‌ها همکار شما در افشای فساد هستند
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این پولها خوردن نداره، از رسانه ها خواهش میکنم در برابر این تهدید و تطمیع ها تسلیم نشن و از این پولها دریافت نکنن و در عوض واقعیتها رو به مردم بگن تا این مدیران ضعیف جاشونو به مدیران قوی بدن
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1