تاریخ انتشار
شنبه ۶ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب : ۱۹۵۵۷۱

نامه تاجگردون و آب گل آلود برای فرصت طلبان

۱۰
۰
کبنا ؛رضا پالیز
نامه ی اخیر غلام رضا تاجگردون به استاندار و اعتراض به سفر وزیر تعاون، کار و  رفاه اجتماعی  به استان بهانه ای شد تا برخی فرصت طلبان که نه این طرف قضیه را قبول دارند و نه ان طرف را به تکاپو بیفتند تا شاید با گل آلود کردن آب ، ماهی خود را از آب صید کنند.
از هر زاویه ای  به نامه تاجگردون نگاه شود  نامه هم از لحاظ عرف و هم از لحاظ قانونی ایرادات و اشکالات عدیده ای بر آن وارد است .
نامه ، نوع نگارش و محتوای آن بخوبی نشان می دهد که تاجگردون به یکی از بدیهی ترین اصول قانون اساسی یعنی اصل تفکیک قوا که از بارزترین ویژگی های دموکراسی مدرن و میراث منتسکیو است یا اعتقاد ندارد و یا اطلاع ندارد.
تاجگردون اگر چه عدم پایبندی ربیعی به وعده های سال گذشته اش در سفر تبلیغاتی به گچساران را علت دلخوری و مخالفتش با سفر وزیر عنوان کرده است و در نگاه ظاهری در این دلخوری محق است اما بر اساس قانون وی وهر نماینده ی دیگری ابدا حق تعیین تکلیف برای مدیران اجرایی را ندارند . ایشان برای بیان اعتراض خود می توانستد به یک نوشتار انتقادی و یا عدم حضور در جلسات وزیر اکتفا کنند .
در برابر این نامه دو نوع صف کشی و موضع گیری در سطح استان صورت گرفت که نگاه به پیشینه ی این دو گروه و ادبیاتشان بخوبی نشان می دهد که هر دو گروه هرگز دلسوز مردم نبوده اند و جز سهم خواهی که گاهی حتی به یک کارت هدیه حداقلی قانع می شوند دنبال توسعه و پیشرفت استان نیستند.
برخی در این میان علیه تاجگردون موضع گرفتند و این حرکت و نامه را به منزله «مرگ سیاسی » تاجگردون تلقی کردند. این گروه که بیشتر وابستگان و نزدیکان سایر نیروهای سیاسی فعال در استان هستند با بزک کردن همین موضوع دنبال مطرح کردن گزینه های خود هستند.
در مقابل گروهی نیز جانب تاجگردون را گرفتند  ودر مسیر تشدید اختلافات و تخریب استاندار گام برداشتند.
اما  در  این هیاهو موسی خادمی و تیم کاری اش مثل همیشه کاملا بی توجه به این حواشی دو روز گذشته را به استقبال و مهمان نوازی از وزیر سپری کردند  و در سایر زمان ها نیز مشغول برنامه های هفته ی دولت بودند و سعی کردند وارد این بازی رسانه ای و بی نتیجه نشوند.
ولی بد نیست برای پی بردن به ماهیت هر دو گروه و نیت آنها از اینهمه هیاهو به مرور ادعاهایشان بپردازیم که در این این میان بیان توضیحاتی لازم به نظر می رسد.
در جواب گروه اول یعنی منتقدین و مخالفین تاجگردون باید گفت: شکی نیست که لحن و نوع نگارش نامه ی  آقای تاجگردون همان گونه که پیشتر اشاره شد دارای اشکال است اما نباید فراموش کرد که نماینده مجلس به عنوان موکل مردم دارای حق و حقوق و هم چنین یک سری  وظایف است که می تواند گاهی به صورت اعتراضی و با برخی اهرم های قانونی از جمله سوال از وزرا و یا در صورت به حد نصاب رسیدن اقدام به استیضاح وزرا نمایند.
پس اصل اعتراض و یا حتی نامه نگاری دارای ایراد نیست و از ابزارهای نمایندگان محسوب می شود اما در این فقره خاص لحن و درخواست های آقای نماینده از حدود معمول خارج شده است و متاسفانه تداخل در امور قوا را به ذهن متبادر می کند. نکته دیگر فرض پذیرش کامل اشتباه تاجگردون است که در این صورت  این اشتباه برای دیگران امتیاز محسوب نمی شود . در همین چند روز اخیر که از انتشار این نامه می گذرد خیلی ها سعی کرده اند نامه تاجگردون علیه ربیعی را به نفع خود مصادره کنند و خود و بزرگان خود را در این بازی برنده معرفی کنند.
بالا سری های حاشیه سازان پیشتر و از سر بی تدبیری و بی تجربگی  و برخی سهم خواهی ها همین آقای ربیعی را تهدید به استیضاح کرده بودند که با پاسخ محکم اعضای فراکسیون امید مجبور به عقب نشینی شدند.  حالا این طیف و برخی گروه های دیگر می خواهند  با سوءاستفاده از این فضا به جبران اشتباه نابخشودنی خود بپردازند.
تجربه در موارد مشابه نشان می دهد شرکت های اقتصادی زیر مجموعه وزارت رفاه و متقاضیان زیاد این بنگاه های اقتصادی از جمله «شستا» علت اصلی بسیاری از مخالفت ها علیه علی ربیعی می باشد . و هیچ بعید نیست بخش زیادی از مخالفت های اقای تاجگردون نیز به موضوعاتی غیر از دغدغه برای توسعه استان و شهرستان باشد.
طرفداران و به ظاهر نزدیکان تاجگردون نیز در این قضیه آتش بیار معرکه بوده اند .اما چند نکته نیز در جواب این گروه و اول اینکه: در جمهوری اسلامی ایران قوای سه گانه کاملا از هم جدا هستند ولی این جدایی به منزله عدم همکاری و تعامل نیست و در راستای همکاری قوا و تاکید رئیس جمهور بر مشورت و همراهی با نمایندگان مجلس  دکتر خادمی استاندار در سه سال گذشته تعامل خوبی با نمایندگان دوره قبل و این دوره مجلس  داشته است . از سوی دیگر اقای تاجگردون تنها نماینده اصلاح طلب استان و از محدود نمایندگان اصلاح طلب دوره ی قبلی مجلس بودند که طبیعی بود تعامل با ایشان به دلیل همراهی ایشان با دولت و اصل
اح طلب بودن نیروهای مورد حمایت ایشان بیشتر باشد .هر چند در موارد زیادی از جمله مدیریت ها نظر آقای تاجگردون و خادمی کاملا در تضاد با هم بود که این نیز امری طبیعی است .
البته در گذشته خیلی از همین مدعیان امروزی که استقلال خادمی را تاب نمی آورند با شایعه پراکنی و مطالب مغرضانه  تعامل و همکاری  را به منزله عدم استقلال خادمی عنوان می کردند .
باید در این قسمت اشاره کرد که در بسیاری از موارد آقای تاجگردون به جهت حضور در کمیسیون برنامه و بودجه از سوی وزارتخانه ها و برخی نیروهای فعال در مرکز مورد حمایت و همراهی قرار می گیرد که این مسئله مطلقا ربطی به مدیریت استان ندارد  و این معضل بیشتر به ساختار سیاسی کشور بر می گردد.
بد نیست به این گروه سال های پایانی دولت گذشته و  بویژه در زمان صدارت علی صابری را یادآوری کرد  که مطابق نامه دستوری رئیس جمهور وقت استانداران از هر گونه همکاری با نمایندگان منع شده بودند و حتی خود اقای تاجگردون یا به جلسات دعوت نمیشد و یا با یک فکس ساده این اتفاق می افتاد.
اتفاقا یکی از ویژگی های مثبت اقای خادمی همین تعامل با نمایندگان در عین حفظ استقلال کاری می باشد که سبب ایجاد یک فضای آرام و بدون تنش در استان شده است .
ولی نکته عجیب درمورد افاضات صاحب نظران و به ظاهر دلسوزان آقای تاجگردون که سعی دارند در نوشته شان برای او  تعیین تکلیف کنند این است که از استاندار خواسته بودند مانع از سفر وزیر به استان شود. گویی اقایان از یاد برده اند استاندار نماینده دولت در استان است نه نماینده نماینده و اصلا کدام منطقی می پذیرد که استاندار چنین کاری انجام دهد.  بعید است این به ظاهر منتقدین و تحلیل گران  به این فکر کرده باشند  که چنین رفتاری از سوی استاندار و ایستادن روبروی دولتی که نماینده اش است به چه معنا است.
این گروه پا را از این هم فراتر نهاده اند و به گونه ای از مزد و جواب مزد حرف زده اند که ظاهرا عزل و نصب استاندار مطلقا در اختیار نمایندگان محترم است .همگان به یاد دارند روز معارفه دکتر خادمی در سالن ارشاد استان که اقای رحمانی  فضلی با قاطعیت اعلام داشتند خادمی به غیر از خدا و مردم مدیون هیچ کس نیست  و اگر مشورتی با نمایندگان محترم صورت گرفته است به منزله انتخاب استاندار توسط نمایندگان نمی باشد.
سفر ریاست جمهوری و استقبال تاریخی از حسن روحانی که رضایت کامل رئیس جمهور و دولت از موسی خادمی را در پی داشت در چند روز اخیر ظاهرا بعضی ها را خوش نیامده و این نوع موضع گیری ها و تخریب ها نشانگر دلخوری آنها و عدم رضایت آنها از رضایت دولت از خادمی می باشد و بدین طریق می خواهند حلاوت سفر را بر مردم تلخ نمایند . یا هم  اینکه در پی  سنگ اندازی در مسیر توسعه استان و  ممانعت از ثبت  آغاز حرکت توسعه استان به نام مدیریت فعلی هستند.
علی ایحال پیگیری مطالبات و انهم مطالبات مردمی و نه مطالبه های شخصی از طریق مجاری قانونی وظیفه نمایندگان مجلس است اما در این راه  باید مراقب بود که در دام دیکته ی برخی قلم بدستان دوره ای نیفتیم که دیروز مدح و ثنای مشایی می کردند و امروز کاسه از آش داغتر برای جریان اعتدال و اصلاحات در استان شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
استاندار

نماینده دولت است نه نماینده نماینده واین موضوعیست که اقای تاجگردونَ فراموش کرده اند
گچساران
Iran, Islamic Republic of
نامه ، نوع نگارش و محتوای آن بخوبی نشان می دهد که تاجگردون به یکی از بدیهی ترین اصول قانون اساسی یعنی اصل تفکیک قوا که از بارزترین ویژگی های دموکراسی مدرن و میراث منتسکیو است یا اعتقاد ندارد و یا اطلاع ندارد.
تاجگردون اگر چه عدم پایبندی ربیعی به وعده های سال گذشته اش در سفر تبلیغاتی به گچساران را علت دلخوری و مخالفتش با سفر وزیر عنوان کرده است و در نگاه ظاهری در این دلخوری محق است اما بر اساس قانون وی وهر نماینده ی دیگری ابدا حق تعیین تکلیف برای مدیران اجرایی را ندارند . ایشان برای بیان اعتراض خود می توانستد به یک نوشتار انتقادی و یا عدم حضور در جلسات وزیر اکتفا کند

خب!!!
شما کی هستی که به خودت حق می دهی چنین فکری در مورد یک نماینده داشته باشی؟؟؟؟ مجلس در راس امور است. نماینده مجلس نماینده مردم است و خواسته های مردم از حلقوم و قلم نماینده مردم بعنوان وکیل خودشان ساری و جاری می شود
نه استاندار بالاتر از استاندار هم باید پاسخگوش نماینده مردم باشد اگر غیر از این باشد نماینده مردم بودن معنایی ندارد
تا حالا تاجگردون خوب بود که پایه های صندلی استاندار را محکم کنه این یبار که به صورت غیرمستقیم تازه از ایشون انتقاد کرده بد شده؟؟؟؟؟؟
عجب مردمانی هستید شما!!!
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا نویسنده متن هم از جمله دسته اول باشه.
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون نامه واضحی نوشته نیازی به تفسیر نداره. پیشنهادش این بود که اگر وزیر اومد استان ازش توقع خاصی نداشته باشین که شرمنده مردم نشین. مصداق این شعر که من آنچه شرط بلاغست با تو میگویم تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال. هیچ خواسته ای رو به کسی تحمل نکرده که نوشتین اصول دمکراسی زیر سوال رفته.
همشهری
United States
اقای تاجگردون اگر دغدغه ی مردم دارند و در پی نمایش و شوی تبلیغاتی نیستند می تونند این مطالبات رو در مجلس با ابزارهایی مثل سوال و استیضاح پیگیری کنند یا حداقل مثل دکتر وکیلی پیگیر استیضاح می شدند...
آموزش و ورزش
Iran, Islamic Republic of
درود و دو صد بدرود بر شما
رها
Iran, Islamic Republic of
آقای تاجگردون وکیل الرعایا هستند و حق دارند از حقوق مردمشان در جایی که تضییع شده و یا کم توجهی شده دفاع کنند و اقای استاندار وکیل الدوله هستند و حق دارند که از وزیر دولت حمایت کنند....نامه ی اقاقی تاجگردون یه تلنگر بود برای آقای ربیعی و امثالهم که فقط شعار ندن و بلکه به دنبال حرف هایشان کارایی و عمل نیز وجود داشته باشه..... اینکه اصل تفکیک قوا بایستی رعایت بشه درست ولی اقای تاجگردون به عنوان نماینده خیلی عظیمی از مردم استان نیز حق بیان و اظهار نظر و دادخواهی را دارند.....
شهروندي از گچساران
Iran, Islamic Republic of
در پاسخ به دکتر رحمانی و روشنگری وتنویر افکار عمومی؛

اگر انسان بتواند عیب و کاستی کسی را به گونه ای مطرح کند که جایگاه اجتماعی و حیثیت حقوقی و حقیقی او خدشه دار نشود، باید چنین کند وثواب هم دارد
ولی اگر کسی خدای ناخواسته برای استوارسازی موقعیت اجتماعی خویش، به ویرانگری دیگران بپردازد و با اشاره و یا با بیان روشن، سبب فرو افتادن دیگران از جایگاه اجتماعی خود به ناحق گردد، دچار آفت اخلاقی بزرگی شده است که به آسانی قابل گذشت و جبران نیست. درهم شکستن جایگاه اجتماعی افراد، کاری نیست که با توبه و طلب بخشش قابل جبران باشد. کسی که به وسیله قلم مسموم و زهرآگین نویسنده ای و یا با زبان نیشدار گوینده ای، خوار می گردد و در دید جامعه و مردم جایگاه پست و گاه خیانتکار و خلافکار پیدا می کند، به آسانی نمی تواند نگاههای سرزنش آلود و بدبین را از خود برگرداند و ذهنیتها را دگرگون سازد و جایگاه ویژه خود را بیابد و این گناهی است بس بزرگ.
حضرتعالی با توجه به سوابق سیاسی که دارید به این شرایط واقف هستید که دکنر تاجگردون به هر دلیل چه در استان وچه در کشور رقبای کمی ندارند وبه همین جهت از هر آب گل آلودی برایش ماهی صید می کنند.
اگر منکر نشویم در سفر سال ۹۴دکترربیعی به گچساران شهروندان دیگر شهرستانهای استان شاکی حضور مستقیم ایشان در شهر ما بودند و شما وامثالهم هم آن حرکت را انتخاباتی قلمداد می نمودید .حال به نظر حضرتعالی اگر دکتر تاجگردون انگیزه انتخاباتی داشته ومنتج به نتیجه مطوب هم شده است. پس چرا هم اکنون بجای تشکر کردن از دکتر ربیعی بابت همکاری و پیروزیش در انتخابات باید پیگیر مطالبات مردم گردد
از شما می پرسم ؟ اگردکتر تاجگردون ازطریق مکاتبه اش با استاندار در خصوص سفر وزیر اشتباه کرده اند وجنابعای هم بعنوان یک فرد اثرگدار برخود وظیفه دیده وایراد حرکت را هشدار می دهید .چرا شما در زمانی که ریاست محترم دانشگاه آزاد گچساران استعفای معاونت دانشجویی دانشگاه را پدیرفت وآقای تاچگردون هم بعنوان نماینده شهرستان و همچنین محترم شمردن وجه متقاضی استعفا وطایفه محترمش .با مکاتبه وپادرمیاتی اقدام به حل مشکل نمود از این حق و احساس مسولیت کنونی استفاده ننمودید.
احمد
Iran, Islamic Republic of
جدیدا "" کاسبان استقبال""" شده اند مدافع استاندار
جالب است......
م
Iran, Islamic Republic of
میتوان هدف از نگاشتن این نامه توسط آقای تاجگردون را به طریق دیگری واکاوی کرد. تاجگردون فردی است که با آمار و ارقام سروکار دارد. او برای پیش برد برنامه هایش تحلیل و تجزیه آماری میکند . وقتی با یک راه حل به نتیجه نرسد از راه حل دیگری استفاده میکند. چرا که برای وی نتیجه مهم است . تاجگردون یکبار وزیر کار را به گچساران کشاند و از وی تعهداتی گرفت. اما جناب وزیر یا نتوانستند و یا هم نخواستند کاری کنند که البته نتوانستن محتمل تر است. اینک تاجگردون راه حالی را به شیوه حاص خود برگزیده تا این کارها را به سرانجام برساند. و او راه حل توام با تاختن را انتخاب کرده است ، تاختن اما به شیوه خود. او میتوانست وزیر را به صحنه مجلس بکشاند اما این کار را نکرد ؟ چون میخواهد سریع نتیجه بگیرد نتیجه ای که وزیر را حتی به تعصب بکشاند و یا حتی او را وادار کند که به اصطلاح برای "رو کم کنی" تعهداتش را به سرانجام برساند و این همان چیزی است است که تاجگردون می خواهد که در نوع خود بی نظیر است .چون همان چیزی است که او میخواهد .یعنی خدمت به مردم .
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1